Welke software voor schijfherstel is de moeite waard om voor te betalen?

Mijn Windows-pc begon schijffouten, trage opstarttijden te vertonen en een paar bestanden gaan niet meer open. Ik heb CHKDSK uitgevoerd, maar ik ben nog steeds bang dat de schijf mogelijk defect raakt. Ik ben op zoek naar betaalde schijfherstelsoftware die betrouwbaar is voor HDD/SSD-reparatie, slechte sectoren en gegevensherstel voordat ik de schijf vervang.

Ik zou sceptisch zijn over elke lijst die beweert de enige beste software voor reparatie van harde schijven te hebben. Die uitdrukking wordt gebruikt voor allerlei verschillende problemen, en de juiste tool hangt af van wat er daadwerkelijk mis is gegaan.

Voordat je software kiest, moet je uitzoeken waar je mee te maken hebt. Ontbrekende bestanden of een schijf die RAW is geworden, wijzen meer op een situatie voor gegevensherstel. Een ontbrekende partitie of een schijf die als niet-toegewezen wordt weergegeven, wijst meestal op partitieherstel. Als de schijf traag is, vastloopt of slechte sectoren vertoont, controleer dan eerst de gezondheid van de schijf. En als hij klikt, schuurt of willekeurig de verbinding verbreekt, stop er dan zoveel mogelijk mee en richt je op het veiligstellen van de gegevens.

Voor een praktische toolkit zou ik naar deze kijken:

Disk Drill is meestal de eerste waar ik naar zou grijpen wanneer de bestanden belangrijk zijn. Het is gebouwd rond gegevensherstel, dus het is logisch voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-partities, beschadigde bestandssystemen en externe harde schijven die Windows weigert te openen. Het heeft ook S.M.A.R.T.-monitoring en kan een byte-voor-byte-image maken, wat veel veiliger is dan herhaaldelijk een schijf scannen die mogelijk aan het falen is.

SeaTools is goed wanneer je probeert uit te zoeken of het probleem bij de schijf zelf ligt of alleen bij softwarecorruptie. Het is gratis en kan korte of lange diagnostische tests uitvoeren, dus het is nuttig om tekenen van hardwarefalen op te sporen.

TestDisk is een van de betere gratis opties als de partitietabel of opstartsector het probleem is. Als Windows de schijf plotseling als niet-toegewezen ziet, of als een partitie gewoon verdwijnt, is dit de moeite waard om te controleren. Het nadeel is dat het tekstgebaseerd is, dus het is niet de meest gebruiksvriendelijke tool als je het nog nooit eerder hebt gebruikt.

Clonezilla is zinvol wanneer de schijf nog leesbaar is maar na verloop van tijd duidelijk slechter begint te werken. In dat geval is het klonen van de schijf of eerst een image maken vaak slimmer dan willekeurige reparaties direct op de oorspronkelijke schijf proberen.

CrystalDiskInfo is de moeite waard om bij de hand te houden, zelfs wanneer er niets mis is. Het bewaakt S.M.A.R.T.-gegevens, temperatuur en andere gezondheidsindicatoren die je vroegtijdig kunnen waarschuwen voordat Windows fouten begint te geven.

Victoria HDD/SSD is geavanceerder, maar het is nuttig voor oppervlaktescans en het gedetailleerder controleren van slechte sectoren. Ik zou het niet als eerste aanbeveling voor een beginner geven, maar het is een degelijke tool als je weet waar je naar kijkt.

Het belangrijkste is om geen uren te verspillen aan reparatietools op een schijf die fysiek aan het sterven is. Als hij klikt, uit Windows of BIOS verdwijnt, vastloopt tijdens overdrachten of steeds meer nieuwe slechte sectoren krijgt, herstel of maak dan een back-up van wat je kunt en vervang hem. Als hij helemaal niet wordt gedetecteerd of duidelijke mechanische geluiden maakt, sla dan de doe-het-zelfroute over en neem contact op met een professionele herstelservice. Software kan helpen bij logische schade, maar het kan geen kapotte leeskoppen, motoren of platters repareren.

Betaal niet voor een reparatietool voordat je de bestanden die belangrijk voor je zijn naar een andere schijf hebt gekopieerd. Betaalde software zoals Disk Drill kan de moeite waard zijn als je doel gegevensherstel is, maar ik zou geen geld uitgeven in de verwachting dat software een falende schijf weer betrouwbaar maakt. Zodra een schijf fouten begint te geven en het opstarten vertraagt, is vervanging meestal de echte oplossing.

Voer nu geen defragmentatie, slechte-sectorreparatie of schrijfin­tensieve opschoontools uit op die schijf. Als de schijf al traag is en bestanden niet meer openen, kan elke extra doorgang herstel moeilijker maken. Een betaald hulpmiddel zoals Disk Drill is het overwegen waard, maar pas nadat je de schijf hebt gekopieerd of er een image van hebt gemaakt, en alleen als je bestanden probeert te herstellen, niet om de schijf weer betrouwbaar te maken. Voor daadwerkelijke reparatie zou ik het geld eerst uitgeven aan een vervangende schijf. Gebruik daarna herstelsoftware op de oude schijf zo weinig mogelijk, bij voorkeur vanaf een image, en beschouw alles wat die software terughaalt als een meevaller in plaats van als bewijs dat de schijf gerepareerd is.

Als de schijf nog onder garantie valt, voer dan de diagnose van de fabrikant uit en sla de foutcode op voordat je ergens voor betaalt. Disk Drill kan de moeite waard zijn om te kopen voor bestandsherstel, maar ik zou geen enkel hulpprogramma het bestandssysteem laten repareren totdat de belangrijke gegevens eerst ergens anders naartoe zijn gekopieerd.