Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar de eenvoudigst te gebruiken Mac-software voor gegevensherstel, omdat ik niet erg technisch ben en het niet erger wil maken. Welke Mac-tool voor bestandsherstel werkt het beste om verwijderde documenten en foto’s snel terug te halen?
Ik heb dit op een Mac meegemaakt, en ja, het voelt snel heel slecht. Foto’s weg, projectmappen verdwenen, een externe schijf verschijnt half dood of helemaal niet. De eerste stappen zijn belangrijker dan mensen denken. Als je nieuwe gegevens naar dezelfde schijf schrijft, maak je herstel moeilijker.
Wat ik eerst zou doen, voordat je een herstelapp aanraakt:
- Stop meteen met het gebruiken van de schijf
- Sla er niets nieuws op en kopieer er ook niets nieuws naartoe
- Laat EHBO voorlopig met rust en sla ook willekeurige opschoonapps over
- Herstel je bestanden naar een andere schijf
- Als de schijf de verbinding verliest, vastloopt of onstabiel doet, maak dan eerst een image-back-up als dat nog kan
Dit is nog belangrijker bij SSD’s. Op nieuwere Macs kan TRIM verwijderde gegevens sneller wissen dan de meeste mensen verwachten. Ik heb dit ooit op de harde manier geleerd, en ik neem geen risico’s meer met SSD’s.
Als je een overzicht van de huidige opties wilt, is deze thread de moeite waard: Mac-hersteltools
Van de tools die ik op macOS nu de moeite waard zou vinden om te proberen, zijn dit de opties die ik op de shortlist zou zetten:
- Disk Drill is degene die ik de meeste mensen als eerste zou aanraden. Het gaat goed om met APFS, draait prima op Apple Silicon en is makkelijker om mee te werken dan de meer technische opties. Goede resultaten voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, SD-kaarten en externe SSD’s. De previewfunctie helpt veel, en byte-voor-byte back-upimages zijn er ook, wat belangrijk is wanneer een schijf instabiel lijkt.
- PhotoRec is de gratis optie die ik nog steeds serieus zou nemen. Het is lelijk, zwaar op Terminal gericht en totaal niet vriendelijk als je een gepolijste interface wilt. Toch haalt het bestanden van beschadigde media beter terug dan mensen verwachten. Het nadeel is dat je meestal de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur verliest, dus het opruimen na herstel wordt vervelend.
- R-Studio is voor de rommelige klussen. RAID-problemen, kapotte partities, vreemdere bestandssysteembeschadiging, dat soort dingen. Het is sterk, zonder twijfel. Ik zou een beginner er niet naartoe sturen tenzij die geduldig is, want de interface gooit veel op je af.
- iBoysoft Data Recovery is prima als je iets eenvoudigers wilt. De APFS-ondersteuning is redelijk, en de kleine gratis herstelruimte helpt als je maar een paar bestanden nodig hebt in plaats van een volledige reddingsactie.
Als dit mijn eigen Mac was, en het probleem iets normaals was zoals verwijderde bestanden, een geleegde Prullenmand, een beschadigde SD-kaart of een externe schijf die vreemd doet, dan zou ik beginnen met Disk Drill. Het zit goed in het midden. Als je met Terminal overweg kunt en je een gratis route wilt, doet PhotoRec nog steeds meer dan de ruwe interface doet vermoeden. Achteraf wel een beetje lastig om te sorteren.
Als gebruiksgemak je hoogste prioriteit heeft, zou ik Disk Drill voor Mac bovenaan zetten. Overzichtelijke lay-out. Grote scanknop. Duidelijke bestandsvoorbeeldweergave. Je hoeft geen bestandssystemen te kennen of met Terminal te rommelen.
Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Ik denk niet dat beginners eerst tijd moeten besteden aan het vergelijken van 4 of 5 apps. Als je de Mac blijft gebruiken terwijl je rondkijkt, worden je kansen kleiner. Kies één eenvoudige tool en scan snel.
Waarom Disk Drill makkelijker is voor niet-technische gebruikers:
- Het labelt schijven duidelijk.
- Het sorteert resultaten op afbeeldingen, documenten, video en audio.
- Voorbeeldweergave werkt goed, zodat je bestanden kunt controleren vóór herstel.
- De herstelstroom is kort en niet rommelig.
- Het werkt goed op APFS, wat belangrijk is op de meeste Macs.
Als de verwijderde bestanden op je interne SSD stonden, is snelheid erg belangrijk. Als ze op een externe schijf, SD-kaart of USB-stick stonden, zijn je kansen vaak beter.
Ik zou PhotoRec overslaan, tenzij je van lelijke menu’s en willekeurige bestandsnamen houdt. Het werkt, zeker. Makkelijk is het niet.
Nog één ding. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op dezelfde Mac-opslag.
Als je een snelle visuele uitleg wilt, is dit prima: Tips en aanbevelingen voor Mac-dataherstelsoftware.
Kort gezegd, de makkelijkste Mac-dataherstelsoftware voor de meeste mensen is Disk Drill. Als het je bestanden in de voorbeeldweergave vindt, zit je op het juiste spoor.
Als je de gemakkelijkste wilt, zou ik het eigenlijk beperken tot twee afhankelijk van wat gemakkelijk betekent.
- Disk Drill als je de soepelste, meest beginnersvriendelijke Mac-dataherstelsoftware wilt
- EaseUS Data Recovery Wizard for Mac als je iets wilt dat bijna net zo eenvoudig is, maar met een sterk begeleid, wizardachtig gevoel
Ik weet dat @mikeappsreviewer en @suenodelbosque allebei neigden naar Disk Drill, en ja, dat is waarschijnlijk het veiligste antwoord voor de meeste mensen. Ik ben het op één punt maar een beetje oneens: gemakkelijkst is niet altijd hetzelfde als beste in herstel. Sommige apps zijn eenvoudig omdat ze opties verbergen, wat prettig kan zijn totdat je ze nodig hebt.
Waarom ik Disk Drill nog steeds op de eerste plaats zou zetten voor een niet-technische Mac-gebruiker:
- de interface is moeilijk te verpesten
- voorbeelden zijn gemakkelijk te begrijpen
- het groepeert bestanden op een manier die gewone mensen echt kunnen gebruiken
- het voelt niet als een laboratoriumtool gemaakt voor IT-mensen
- het gaat vrij goed om met moderne Mac-bestandssystemen
Als je breder wilt lezen over Mac-dataherstelsoftware die het proberen waard is, is deze discussie nuttig: beste Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en externe schijven
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: als de bestanden van je interne SSD zijn verwijderd, is er een reële kans dat softwareherstel niet veel terughaalt, vooral op nieuwere Macs. Controleer in dat geval, voordat je iets koopt, ook:
- Time Machine
- recent verwijderd in iCloud Drive
- appspecifiek herstel, zoals Foto’s, Notities, Pages, enz.
Dus, het kortste echte antwoord: Disk Drill is waarschijnlijk de gemakkelijkste Mac-dataherstelsoftware om te gebruiken. Als je niet technisch bent en het minst verwarrende pad wilt, zou ik daar beginnen. Als het een voorbeeld van de bestanden kan tonen, is dat een goed teken. Zo niet, installeer dan niet steeds willekeurige tools achter elkaar op dezelfde schijf.