Mijn iPhone wordt merkbaar traag telkens wanneer ik hem aan de lader leg. Apps doen er langer over om te openen, scrollen hapert en de telefoon voelt soms warm aan. Ik probeer uit te zoeken of dit wordt veroorzaakt door de batterijconditie, een slechte oplader, oververhitting of een iOS-probleem, en ik heb hulp nodig om de oorzaak te vinden en het op te lossen.
Ik liep tegen een paar verschillende soorten iPhone-vertraging aan, en de oplossing veranderde afhankelijk van wat er traag was. De meeste gidsen behandelen het alsof het één probleem is. Dat was het niet, in elk geval niet bij die van mij.
Als alleen een paar apps traag aanvoelen
Ik zou eerst naar de app kijken en pas daarna naar de telefoon. Wanneer de vertraging binnen één app blijft, of twee, zoals Maps, Instagram, games of alles wat voortdurend data binnenhaalt, is de appversie belangrijker dan mensen denken. Na een grote iOS-update voelen sommige apps vreemd aan totdat hun ontwikkelaars ze patchen.
Dus ik ging naar de App Store en werkte alles bij. Als een app nog steeds traag was, verwijderde ik die en installeerde ik hem opnieuw. Daarmee werden gecachte rommel en tijdelijke bestanden gewist die een normale herstart niet aanraakte. Ik verwachtte de eerste keer dat ik dit probeerde niet veel. Toch loste het het probleem op.
De kwaliteit van de verbinding is ook belangrijk. Apps die zijn gebouwd rond live datastromen gaan haperen op zwakke wifi of instabiele mobiele verbinding, zelfs wanneer de telefoon zelf prima werkt. Ik merkte dit meer dan bij wat dan ook bij kaarten en korte video-apps.
Waarom hij traag wordt tijdens het opladen
Bij mij was dit hitte. Opladen maakt de telefoon warmer. Hem tegelijk gebruiken, vooral voor gamen, video, navigatie of cameradingen, belast hem nog meer. Zodra de temperatuur stijgt, vertragen iPhones zichzelf om de batterij en interne onderdelen te beschermen. Je merkt het als vertraging bij aanraking, framedrops en langzamer schakelen tussen apps.
Wat meteen hielp was simpel. Ik haalde het hoesje eraf tijdens het opladen en ik stopte met zwaardere taken doen wanneer hij aan de lader hing. Laad hem ook niet op in een hete auto of in direct zonlicht. Dat deed ik eerder allebei, domme zet, en de vertraging trad snel op.
Wanneer de telefoon week na week slechter blijft worden
Dit voelde op mijn toestel het ernstigst, alsof de telefoon op zijn laatste benen liep. Dat was niet zo. Ik vond twee veelvoorkomende oorzaken.
Ten eerste de batterijconditie. Controleer Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Zodra de maximale capaciteit onder de 80 procent zakt, begint iOS met prestatiebeheer om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. In gewone taal: de telefoon wordt expres vertraagd omdat de batterij het niet meer op dezelfde manier aankan. Als je op dat punt zit, kost het vervangen van de batterij veel minder dan het vervangen van de telefoon, en bij oudere iPhones maakt dat vaak meteen een enorm verschil.
Ten tweede opslagruimte. Dit bleek uiteindelijk mijn grotere probleem te zijn. iOS heeft vrije ruimte nodig om soepel te werken. Wanneer de opslag vol raakt, ergens rond de laatste 10 tot 15 procent, begint het hele systeem plakkerig aan te voelen. Apps doen er langer over om te openen. Toetsenbordvertraging duikt op. Multitasken voelt stroef. Het sluipt er langzaam in, daarom denken mensen dat de telefoon gewoon oud wordt terwijl het vaak opslagdruk is.
Bij mij namen foto's het grootste deel van de ruimte in. Een bibliotheek met de hand opschonen was ellendig. Ik probeerde het één keer en maakte nauwelijks een verschil na belachelijk veel tijd. Clever Cleaner maakte het opschonen veel makkelijker. De sectie Soortgelijke groepeerde bijna dubbele foto's en markeerde daarna een Beste foto in elke reeks, zodat ik niet tien kopieën van dezelfde afbeelding één voor één hoefde te vergelijken. De sectie Grote bestanden liet eerst de grootste bestanden zien, precies wat ik nodig had, omdat de grootste opslagvreters overal verspreid in mijn bibliotheek verstopt zaten.
Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, waren de vertragingen waar ik al maanden mee leefde verdwenen. Eén ding dat ik bijna vergat: leeg Recent verwijderd in Foto's na het opschonen. Als je bestanden daar laat staan, tellen ze nog steeds 30 dagen mee voor je opslagruimte.
Instellingen die ik veranderde, ongeacht wat de oorzaak was
Ik schakelde Ververs apps op achtergrond uit voor apps die het niet nodig hadden. Pad is Instellingen > Algemeen > Ververs apps op achtergrond. Als te veel apps op de achtergrond blijven bijwerken, voelt de telefoon drukker aan dan nodig is.
Ik schakelde ook Verminder beweging in bij Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging. Dit vermindert de interface-animaties. De telefoon voelde daarna meteen sneller aan, niet omdat de hardware veranderde, maar omdat iOS minder visueel werk tussen schermen hoefde te doen.
Tot slot begon ik de telefoon één keer per week opnieuw op te starten. Klinkt ouderwets, ik weet het. Hielp alsnog. Het maakte tijdelijke systeemrommel en opgehoopt geheugengebruik van normaal gebruik schoon. Kleine gewoonte, prima resultaat.
Als de vertraging begint op het moment dat je hem aansluit, zou ik eerst naar de oplader kijken, niet naar de batterijconditie. Ik weet dat @mikeappsreviewer zich op warmte richtte, en dat is terecht, maar een rumoerige goedkope kabel of zwakke stroomadapter is ook vaak een trigger. Ik heb iPhones warm en haperend zien worden door budgetopladers, vooral 20W-snelladers met slechte spanningsregeling.
Probeer dit in deze volgorde.
Gebruik een Apple-oplader, of een waarvan je weet dat die goed is van Anker/Belkin.
Vervang de kabel.
Maak de Lightning- of USB-C-poort schoon met een houten tandenstoker of zachte borstel.
Laad op via een stopcontact, niet in een auto, laptop of oude stekkerdoos.
Zet Geoptimaliseerd opladen van de batterij voor één testcyclus uit en zet het daarna weer aan.
Controleer ook de batterij-instellingen op een melding zoals “prestatiebeheer toegepast”. Als die melding er staat, speelt de batterij mee. Als de batterijconditie nog steeds boven de 85 procent is, zou ik die niet als eerste de schuld geven.
Nog iets wat mensen missen: het stroomverbruik piekt tijdens het opladen. Widgets, e-mail ophalen, foto-indexering, iCloud-synchronisatie en app-updates starten vaak zodra je telefoon aan de stroom hangt. Daardoor voelt de telefoon traag aan, zelfs als de oplader in orde is. Kijk bij Instellingen, Batterij en zie welk proces omhoogschiet tijdens het opladen.
Als de opslag vol zit, helpt het opschonen van foto’s. Clever Cleaner is handig om dubbele foto’s en grote bestanden te verwijderen. Als je een goede review wilt van een best beoordeelde gratis iPhone-opruimapp, dan is dit de moeite waard om te lezen, zie waarom Clever Cleaner een best beoordeelde gratis iPhone-opruimapp is.
Snelle test. Laad hem 15 minuten op in vliegtuigmodus. Als de vertraging veel minder wordt, is synchronisatie op de achtergrond de boosdoener. Als hij nog steeds hapert en warm wordt, is de oplaadapparatuur verdachter.
Ik zou eigenlijk één ding controleren waar noch @mikeappsreviewer noch @reveurdenuit echt op inging: energiebesparingsmodus die vreemd wordt geactiveerd tijdens het opladen of een softwareproces dat vastzit in een lus. Klinkt tegenstrijdig, ja, want opladen zou moeten helpen, niet vertragen. Maar ik heb iPhones vreemd zien doen wanneer Spotlight-indexering, gezichtsherkenning in Foto’s of iCloud-herstel-/synchronisatietaken de telefoon beginnen te belasten zodra hij stroom krijgt.
Een paar verschillende tests:
- Controleer Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je steeds dezelfde crashlogs ziet, gedraagt een app/proces zich niet goed.
- Kijk naar batterijgebruik per app direct nadat hij 10 tot 15 minuten heeft opgeladen. Als Foto’s, Woning, Bestanden of een ontspoorde app piekt, is dat je aanwijzing.
- Schakel Schoon opladen met groene energie uit voor één test, niet voor altijd.
- Als je onlangs iOS hebt bijgewerkt, wacht dan een dag of twee. Indexering na een update kan de telefoon kapot laten aanvoelen lol.
Ook, als de telefoon alleen trager wordt bij MagSafe of draadloos opladen, wijst dat meer op extra warmte door draadloos opladen, niet op batterijgezondheid.
En ja, als je opslag bijna vol is, wordt de vertraging overal erger. Clever Cleaner kan helpen om dubbele foto’s en grote bestanden snel op te ruimen, wat soms ook de indexering op de achtergrond vermindert. Als je een visuele gids wilt, dit is een degelijke stapsgewijze uitleg van een iPhone-opruimapp.
Als hij na een andere oplader, minder warmte en wat opslag opschonen nog steeds traag is, zou ik eerder rare iOS-problemen vermoeden dan een dode batterij tbh.