Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter den enklaste Mac-programvaran för dataåterställning att använda eftersom jag inte är särskilt teknisk och inte vill göra saken värre. Vilket Mac-verktyg för filåterställning fungerar bäst för att snabbt återställa raderade dokument och foton?
Jag har gått igenom det här på en Mac, och ja, det känns snabbt riktigt illa. Foton borta, projektmappar saknas, extern hårddisk dyker upp halvdöd eller inte alls. De första stegen spelar större roll än folk tror. Om du skriver ny data till samma enhet gör du återställningen svårare.
Det jag skulle göra först, innan jag rör någon återställningsapp:
- Sluta använda enheten direkt
- Spara eller kopiera inte något nytt till den
- Låt Första hjälpen vara för tillfället, och hoppa över slumpmässiga städappar också
- Återställ dina filer till en annan enhet
- Om enheten tappar anslutningen, fryser eller beter sig instabilt, gör först en avbildningsbackup om du fortfarande kan
Det här är ännu viktigare med SSD:er. På nyare Macar kan TRIM radera borttagna data snabbare än de flesta väntar sig. Jag lärde mig det den hårda vägen en gång, och jag chansar inte med SSD:er längre.
Om du vill ha en genomgång av aktuella alternativ är den här tråden värd en titt: Mac-verktyg för återställning
Av verktygen jag skulle bry mig om att testa på macOS just nu är det här de jag skulle ha med på kortlistan:
- Disk Drill är det jag först skulle rekommendera till de flesta. Det hanterar APFS bra, fungerar fint på Apple Silicon och är enklare att arbeta med än de mer tekniska alternativen. Bra resultat för raderade filer, formaterade diskar, SD-kort och externa SSD:er. Förhandsgranskningen hjälper mycket, och byte-för-byte-avbildningsbackup finns också, vilket spelar roll när en enhet verkar instabil.
- PhotoRec är gratisalternativet som jag fortfarande skulle ta på allvar. Det är fult, terminaltungt och inte alls vänligt om du vill ha ett polerat gränssnitt. Ändå plockar det fram filer från skadade medier bättre än folk väntar sig. Haken är att du oftast förlorar ursprungliga filnamn och mappstruktur, så städningen efter återställningen blir irriterande.
- R-Studio är för de stökiga jobben. RAID-problem, trasiga partitioner, mer ovanliga filsystemsskador, sådant. Det är kraftfullt, utan tvekan. Jag skulle inte rekommendera det till en nybörjare om de inte är tålmodiga, eftersom gränssnittet kastar mycket på dig.
- iBoysoft Data Recovery är helt okej om du vill ha något enklare. APFS-stödet är dugligt, och den lilla fria återställningskvoten hjälper när du bara behöver ett par filer i stället för ett fullskaligt räddningsjobb.
Om det här vore min egen Mac, och problemet var något normalt som raderade filer, en tömd papperskorg, ett skadat SD-kort eller en extern enhet som beter sig konstigt, skulle jag börja med Disk Drill. Det träffar mittpunkten bra. Om du är bekväm i Terminal och vill ha en gratis väg gör PhotoRec fortfarande mer än det grova gränssnittet antyder. Lite jobbigt att sortera efteråt bara.
Om din högsta prioritet är att det ska vara lätt att använda, skulle jag sätta Disk Drill högst upp för Mac. Ren layout. Stor skanningsknapp. Tydlig filförhandsvisning. Du behöver inte kunna filsystem eller krångla med Terminal.
Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag tycker inte att nybörjare ska lägga tid på att jämföra 4 eller 5 appar först. Om du fortsätter använda Macen medan du letar runt, blir dina odds sämre. Välj ett enkelt verktyg och skanna snabbt.
Varför Disk Drill är enklare för icke-tekniska användare:
- Den märker upp enheter tydligt.
- Den sorterar resultat efter bilder, dokument, video, ljud.
- Förhandsvisningen fungerar bra, så att du kan kontrollera filer före återställning.
- Återställningsflödet är kort och inte rörigt.
- Den fungerar bra på APFS, vilket spelar roll på de flesta Macar.
Om de raderade filerna låg på din interna SSD, spelar hastighet stor roll. Om de låg på en extern enhet, ett SD-kort eller ett USB-minne, är dina chanser ofta bättre.
Jag skulle hoppa över PhotoRec om du inte gillar fula menyer och slumpmässiga filnamn. Det fungerar, visst. Lätt är det inte.
En sak till. Spara återställda filer på en annan enhet, inte tillbaka på samma Mac-lagring.
Om du vill ha en snabb visuell förklaring är den här helt okej: Tips och rekommendationer för programvara för dataåterställning på Mac.
Kort version: den enklaste programvaran för dataåterställning på Mac för de flesta är Disk Drill. Om den hittar dina filer i förhandsvisningen är du på rätt spår.
Om du vill ha det enklaste alternativet skulle jag faktiskt begränsa det till två beroende på vad lätt betyder.
- Disk Drill om du vill ha den smidigaste och mest nybörjarvänliga programvaran för dataåterställning på Mac
- EaseUS Data Recovery Wizard for Mac om du vill ha något nästan lika enkelt, men med en väldigt guidad känsla som en steg-för-steg-guide
Jag vet att både @mikeappsreviewer och @suenodelbosque lutade åt Disk Drill, och ja, det är förmodligen det säkraste svaret för de flesta. Jag håller bara delvis inte med om en sak: lättast är inte alltid detsamma som bäst på återställning. Vissa appar är enkla eftersom de döljer alternativ, vilket kan vara trevligt tills du behöver dem.
Varför jag ändå skulle sätta Disk Drill först för en icke-teknisk Mac-användare:
- gränssnittet är svårt att göra fel i
- förhandsvisningarna är lätta att förstå
- det grupperar filer på ett sätt som vanliga människor faktiskt kan använda
- det känns inte som ett labbverktyg gjort för IT-folk
- det hanterar moderna Mac-filsystem ganska bra
Om du vill läsa bredare om programvara för dataåterställning på Mac värd att prova är den här diskussionen användbar: bästa programvaran för dataåterställning på Mac för raderade filer och externa enheter
En sak jag skulle lägga till som inte har betonats tillräckligt: om filerna raderades från din interna SSD finns det en verklig chans att programvaruåterställning kanske inte får tillbaka särskilt mycket, särskilt på nyare Mac-datorer. I så fall bör du innan du köper något också kontrollera:
- Time Machine
- nyligen raderat i iCloud Drive
- appspecifik återställning, som Bilder, Anteckningar, Pages osv.
Så, kortast möjliga riktiga svar: Disk Drill är förmodligen den enklaste programvaran för dataåterställning på Mac att använda. Om du inte är teknisk och vill ha den minst förvirrande vägen är det där jag skulle börja. Om den kan förhandsvisa filerna är det ett bra tecken. Om inte, fortsätt inte att installera slumpmässiga verktyg efter varandra på samma enhet.