APFS-disken på Macen min sluttet å montere etter et nylig problem, og jeg er bekymret for å miste viktige filer. Jeg har ikke prøvd så mye ennå fordi jeg ikke vil overskrive data eller gjøre gjenoppretting vanskeligere. Hva er de tryggeste trinnene eller verktøyene for APFS-datagjenoppretting som bør prøves først?
Første ting: slutt å bruke den stasjonen med en gang. Å tømme Papirkurv, slette feil mappe eller til og med formatere et APFS-volum betyr ikke alltid at filene blir slettet umiddelbart. Ofte ligger dataene der til macOS eller en annen app skriver noe over dem. Derfor er det som regel videre bruk av Macen som ødelegger sjansene.
Ikke lagre noe nytt på den berørte stasjonen, ikke installer macOS på nytt på den, og ikke begynn å kjøre reparasjonsverktøy ennå. Jeg ville også unngått Førstehjelp, TestDisk eller noe som prøver å fikse disken før du har kopiert de viktige filene dine til et trygt sted. Hvis det er en ekstern stasjon, koble den fra til du er klar til å jobbe med gjenoppretting.
Hvis du har Time Machine, sjekk det først. Det er det minst smertefulle alternativet. Selv om sikkerhetskopidisken ikke er koblet til akkurat nå, bør du fortsatt åpne Time Machine fordi APFS kan ha lokale øyeblikksbilder tilgjengelige, og noen ganger kan de hente tilbake nylig slettede filer.
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi
Da er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis det nest beste trekket.
Jeg ville prøvd Disk Drill først fordi det kan lese APFS på en mer nyttig måte enn verktøy som bare skanner etter filsignaturer. Det er viktig fordi du kan få tilbake filnavn, mapper og metadata i stedet for en enorm haug med filer med tilfeldige navn. Det er også laget for tilfeller som slettede filer, formaterte APFS-volumer og skadede APFS-containere.
Den grunnleggende prosessen vil være:
- Installer Disk Drill et annet sted enn på disken du prøver å gjenopprette fra, hvis du kan.
- Koble til APFS-disken, eller velg den interne disken hvis det var der slettingen skjedde.
- Gi det Full Disk Access i macOS-innstillingene slik at det kan skanne volumet ordentlig.
- Velg disken og kjør Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den tidlig.
- Bruk forhåndsvisning for å sjekke om bildene, videoene, dokumentene eller hva annet du trenger faktisk kan gjenopprettes.
- Gjenopprett filene til en annen disk. Lagre aldri gjenopprettede filer tilbake på det samme APFS-volumet.
Hvis disken virker ustabil, ville jeg først laget et diskbilde og skannet det i stedet for å belaste den originale disken om og om igjen. Disk Drill kan også vise S.M.A.R.T.-helseinformasjon, noe som er nyttig for å finne ut om dette bare er et filsystemproblem eller om selve disken er i ferd med å svikte.
Andre verktøy det er verdt å kjenne til
PhotoRec er gratis og kan være svært effektivt, spesielt for bilder, videoer og dokumenter. Ulempen er at det for det meste fungerer etter filsignaturer, så du får vanligvis ikke tilbake de opprinnelige filnavnene eller mappestrukturen. Likevel er det et solid alternativ hvis den første skanningen ikke finner det du trenger.
TestDisk kan hjelpe når APFS-partisjonsstrukturen er skadet, men jeg ville ikke gjort det til det første du kjører. Gjenopprett filene du bryr deg om før du prøver å bygge opp igjen eller endre partisjoner. Hvis en reparasjon av partisjonstabellen går galt, kan gjenopprettingen bli mer komplisert.
En hake med Macer som bruker en intern SSD: TRIM kan gjøre slettede data umulige å gjenopprette når disse blokkene er tømt. Så hastighet betyr noe. Hvis dessuten et kryptert FileVault APFS-volum ble formatert og krypteringsnøklene er borte, vil programvarebasert gjenoppretting vanligvis ikke hjelpe.
Når programvaregjenoppretting er en dårlig idé
Jeg ville stoppet opp og snakket med et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium hvis disken:
- fortsetter å forsvinne eller ikke blir pålitelig oppdaget,
- klikker, skraper eller piper,
- kobler fra under skanninger,
- får Macen til å fryse hver gang du prøver å åpne den,
- eller viser alvorlige S.M.A.R.T.-advarsler.
Dette er vanligvis maskinvaresymptomer. Å slå på en sviktende disk gjentatte ganger eller tvinge gjennom lange skanninger kan gjøre ting verre.
Et bra gjenopprettingslaboratorium vil ofte gi en gratis vurdering, og mange bruker en ingen data, ingen betaling-ordning. Logisk gjenoppretting starter ofte rundt $300–500, mens disker med fysisk skade lett kan koste $1,000 eller mer, avhengig av hva som har feilet.
Hvis dette bare var en utilsiktet sletting eller formatering, har du mye bedre sjanser. Bare ikke skriv noe annet til den disken, ikke prøv å reparere den først, og gjenopprett filene til en separat disk så snart du kan.
Ikke rett gjenopprettingen mot APFS-volumnavnet hvis containeren er skadet, skann i stedet hele den fysiske disken eller et bilde av den. APFS kan se ut som flere volumer, og hvis du bare velger Macintosh HD - Data eller et nedtonet volum, kan du gå glipp av filer som fortsatt er i containeren.
Å starte Macen fra den samme APFS-disken kan være det som i det stille gjør situasjonen verre. Selv om du ikke gjør noe, kan macOS skrive logger, swap, cacher, Spotlight-data og snapshot-endringer i bakgrunnen. Så hvis dette er den interne disken og filene betyr noe, ville jeg slått den av i stedet for å fortsette å teste fra den samme installasjonen.
Jeffs poeng om å skanne hele den fysiske disken er riktig retning, men jeg ville tatt det ett steg tidligere: bestem hvordan du skal få tilgang til den uten å la macOS rote for mye med den. Beste tilfelle er en annen Mac, en ekstern oppstartsdisk eller Recovery/Target Disk Mode slik at den dårlige disken behandles som pasienten, ikke operativsystemdisken. Og hvis macOS dukker opp med meldinger om initialisering, sletting eller reparasjon, avbryt dem. Disse meldingene er ikke gjenopprettingstrinn.
Disk Drill eller et annet APFS-kompatibelt verktøy er greit hvis disken er stabil, men jeg ville ikke latt den første skanningen være den eneste kopien av sjansen din. Hvis disken er lesbar, lag et diskbilde til en annen disk først, og skann deretter diskbildet. Hvis du ikke har nok ledig lagringsplass til et fullstendig diskbilde, er det den irriterende praktiske begrensningen folk glemmer: gjenoppretting krever vanligvis minst én ekstra disk for diskbildet og et annet sted for gjenopprettede filer. Å prøve å gjenopprette alt tilbake til den samme disken er der folk gjør et problem som kunne vært fikset om til et permanent problem.