Jag råkade tömma papperskorgen på min Mac och insåg att viktiga filer fortfarande låg i den. Jag behöver hjälp att ta reda på om datan är permanent raderad eller om det finns ett säkert sätt att återställa förlorade filer på macOS innan något skrivs över.
Jag gjorde detta mot mig själv på en MacBook Air, och ja, den där magkänslan av att allt rasar är verklig. Jag tömde Papperskorgen med en mapp med arbetsfiler och foton i. Jag trodde att det var kört. Det var det inte.
Att tömma Papperskorgen på macOS raderar inte alltid fildatan direkt. Det som vanligtvis händer först är enklare. Systemet tar bort filposten och markerar utrymmet som ledigt. Tills ny data hamnar på samma block ligger delar av de gamla filerna ofta fortfarande kvar där.
Den dåliga delen är SSD:n.
De flesta nyare Mac-datorer använder SSD-lagring, och TRIM körs i bakgrunden. TRIM säger åt enheten att rensa raderade block. Ibland sker det snabbt. Ibland finns det ett tidsfönster innan det gör det. Jag skulle inte chansa på tajmingen. Om du har raderat något viktigt, sluta använda Macen. Fortsätt inte surfa, installera inte slumpmässigt skräp och flytta inte runt filer.
Det som fungerade för mig var Disk Drill. Jag hade provat ett par andra återställningsverktyg först. Ett hanterade inte APFS särskilt bra. Ett annat blev krångligt med behörigheter på Apple Silicon. Det här gav mig minst friktion, vilket spelade roll eftersom jag redan var irriterad och trött.
Här är det exakta flödet jag använde.
- Jag slutade använda Macen direkt, förutom det jag behövde för återställningen.
- Jag anslöt en extern USB-SSD.
- Jag installerade Disk Drill på den externa SSD:n, inte på Macens interna enhet.
- Jag öppnade Systeminställningar, sedan Integritet och säkerhet, sedan Fullständig skivåtkomst.
- Jag gav Disk Drill Fullständig skivåtkomst så att det kunde skanna den interna enheten ordentligt.
- I Disk Drill valde jag den interna SSD:n från enhetslistan.
- Jag startade skanningen med “Sök efter förlorad data”.
- På min MacBook Air tog skanningen ungefär en timme.
- När den var klar öppnade jag “Granska hittade objekt”.
- Jag filtrerade resultaten hårt. Dokument och foton först. Om du inte filtrerar kommer du att drunkna i skräp.
- Jag förhandsgranskade filer innan jag återställde dem. Om förhandsvisningen öppnades utan problem gick återställningen oftast bra för mig.
- Jag valde det jag behövde och klickade på Recover.
- Jag sparade varje återställd fil på den externa SSD:n, aldrig tillbaka till Macens interna enhet.
Mitt resultat var bättre än jag förväntade mig. Jag fick tillbaka nästan alla mina dokument, plus de flesta av fotona. Några tillfälliga filer och cacherester var trasiga, vilket jag ändå inte brydde mig om. Det viktiga kom tillbaka, med filnamn i många fall.
Om du hade Time Machine konfigurerat innan detta hände, börja där. Ingen tvekan. Det är säkrare, snabbare och du behåller den ursprungliga mappstrukturen.
Det här är den grundläggande vägen.
- Öppna Time Machine från menyraden eller via Spotlight.
- Gå till mappen där de raderade filerna brukade ligga.
- Gå tillbaka till en tidpunkt innan du tömde Papperskorgen.
- Välj filerna.
- Klicka på Återställ.
Det lägger tillbaka dem där de kom ifrån, med namn och mappar fortfarande på plats.
Kolla också platserna folk glömmer, eftersom raderade filer ofta fortfarande finns någon annanstans:
- iCloud Drive
- Senast raderade i Bilder
- Senast raderade i Anteckningar
- Raderade filer i Dropbox
- Google Drive-papperskorg och versionshistorik
- Externa enheter med äldre kopior
En sak till som jag lärde mig den hårda vägen. Om de saknade filerna ursprungligen kom från ett SD-kort, kamerakort eller drönarlagring, är återställning från originalkortet ibland enklare än från Macen, så länge du inte har återanvänt kortet ännu.
Och börja för all del inte installera Mac-rensningsappar eller köra optimeringsverktyg just nu. Dålig tajming. Återställning först. Städning senare, om ens någonsin.
Om återställningsprogram inte visar något och filerna är viktiga för jobbet, juridiska ärenden eller oersättliga foton, är sista utvägen ett professionellt återställningslabb. För det vanliga fallet med Jag tömde Papperskorgen och gjorde bort mig är programvaruåterställning vägen jag skulle prova först. Det är det mest realistiska alternativet, och i mitt fall räddade det mig.
Att tömma papperskorgen på en Mac är inte alltid slutet, men chanserna beror på din lagring och vad du gjorde efteråt. Om din Mac har en SSD är återställningsfönstret ofta kort. Så sluta skriva data till den interna disken. Inga uppdateringar, inga stora nedladdningar, ingen synkronisering om du kan undvika det.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den första delen, sluta använda Macen snabbt. Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle kontrollera inbyggda återställningskällor innan jag lägger tid på en fullständig råskanning. Det är snabbare, säkrare och mindre rörigt.
Prova dessa i den här ordningen.
- Time Machine-ögonblicksbilder. Även om du inte använder en extern Time Machine-disk hela tiden, behåller macOS ibland lokala ögonblicksbilder.
- iCloud Drive på webben. Raderade filer ligger ofta i Senast raderade i upp till 30 dagar.
- Appspecifika papperskorgar. Bilder, Anteckningar, Mailbilagor, Pages och vissa tredjepartsappar har egna mappar för raderade objekt.
- En annan Mac, iPhone eller iPad som är kopplad till samma Apple-ID. Ibland finns filen fortfarande lokalt på en enhet.
Om inget av detta fungerar, använd återställningsprogramvara. Disk Drill är ett av de bättre alternativen för Mac eftersom det hanterar APFS tillräckligt bra och förhandsvisningsfunktionen sparar tid. Det viktigaste är var du sparar återställda filer. Lägg dem på en extern disk, inte på din Macs interna disk. Folk gör fel med detta väldigt ofta.
En annan vinkel som folk hoppar över. Om filen kom från e-post, Meddelanden, Slack, WhatsApp Desktop eller en uppladdning i webbläsaren, gå tillbaka till ursprungstråden eller tjänsten. Jag fick tillbaka en raderad PDF på det sättet efter att ha slösat bort en timme på att skanna.
Det här är också en bra kort guide om du vill ha en visuell genomgång, snabba steg för återställning av raderade filer i macOS.
Om filerna är affärs-, skatte- eller juridiska dokument, sluta göra det själv om skanningarna börjar ge tillbaka korrupt skräp. Då är en återställningsverkstad det säkrare valet.
Inte alltid permanent, men jag skulle säga emot lite kring impulsen att “skanna ASAP” från @mikeappsreviewer och @byteguru. På nyare Macar, särskilt Apple silicon med SSD + TRIM, kan tidsfönstret vara löjligt kort, så första steget är inte att “göra mer saker på Macen”. Första steget är att isolera den.
Det jag menar:
- koppla från Wi‑Fi om iCloud-/skrivbordssynk är aktiv
- avsluta appar som kan fortsätta skriva cachefiler
- starta inte om upprepade gånger bara för att “se om det kommer tillbaka”
- installera inte städappar, antivirus eller annat systemskräp
En sak folk glömmer: om filerna låg i iCloud Drive-/Skrivbord-/Dokumentsynk, kolla iCloud.com från en annan enhet. Ibland är kopian på Macen borta men molnkopian eller Senast raderade finns fortfarande kvar. Samma sak gäller för OneDrive, Dropbox, Adobe Cloud, till och med Office autospar/versionhistorik. Den vägen är mycket renare än återställning på blocknivå.
Kolla också om filen nyligen öppnades i appen. Vissa appar sparar autoåterställningskopior utanför Papperskorgen:
- Word/Excel autoåterställning
- Preview tillfälliga versioner
- Final Cut- eller Logic-bibliotek
- Photoshop moln-/historikversioner
Om du inte hittar något där, då är Disk Drill ett rimligt nästa steg på macOS. Jag skulle bara använda det från en extern enhet och återställa till en extern enhet. Den delen spelar större roll än folk tror. Om det hittar filer med giltiga förhandsvisningar är chanserna rätt okej. Om allt du får är namnlöst råskräp börjar läget förmodligen se illa ut.
En annan vinkel: om FileVault var aktiverat och TRIM redan har gjort sitt, sjunker chanserna för återställning rejält. Då kan även professionell återställning misslyckas eftersom raderade krypterade block i princip är bortom räddning.
Om du vill ha en bra förklaring är den här jämförelsen av den bästa programvaran för Mac-dataåterställning och återställningsguiden mer användbar än de vanliga fluffvideorna.
Kort version: sluta använda Macen, kolla först återställning via moln/appnivå, prova sedan Disk Drill, och överväg först därefter ett labb om filerna verkligen inte går att ersätta.
En sak jag skulle lägga till till det @byteguru, @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om filerna någonsin indexerades eller cachades någon annanstans på Macen innan du går in i fullständigt återställningsläge.
Några ofta förbisedda ställen:
- Spotlight-förhandsvisningar eller Quick Look-cachar kan ibland avslöja tillräckligt för att identifiera vad som gick förlorat
- Senast använda-listor i appen som skapade filen kan peka på alternativa sparplatser
- Terminalhistoriken kan hjälpa om filen flyttades eller kopierades nyligen
- Delade teamplattformar som Slack, Notion, Teams, Canva eller Adobe-appar sparar ofta uppladdade kopior utanför din Mac
Jag håller inte helt med om idén att en skanning alltid är nästa bästa steg. På Macar med APFS SSD kan skanningar ge ett berg av fragment, och folk slösar bort timmar på att gräva igenom skräp när den riktiga filen fortfarande finns i en synkroniserad tjänst eller ett appbibliotek.
Om du behöver programvara är Disk Drill ett rimligt val.
Fördelar:
- bra stöd för APFS
- enkel förhandsvisning
- enklare gränssnitt än vissa konkurrenter
Nackdelar:
- skanningsresultaten kan vara brusiga
- fullständig återställning kostar pengar
- ingen magi om TRIM och FileVault redan har stängt dörren
Om detta verkligen är kritiska data bör du överväga att först göra en säkerhetskopia på sektornivå av disken och sedan arbeta från kopian. Säkrare än att upprepade gånger peta i originaldisken.