Min externa hårddisk fungerade bra, men nu visar Windows den som RAW och säger att jag måste formatera den innan jag kan använda den. Den innehåller viktiga foton, arbetsfiler och personliga dokument som jag ännu inte har säkerhetskopierat. Jag letar efter det säkraste sättet att återställa filer från en RAW-hårddisk utan att förvärra situationen eller förlora data.
Jag har stött på det här några gånger, och första gången jag såg en enhet bli RAW trodde jag att den var bortom räddning. Det visade sig att RAW inte alltid betyder att disken är död. Det betyder vanligtvis att Windows har slutat känna igen filsystemet, så datan finns fortfarande kvar där, men operativsystemet har inget bra sätt att läsa den.
Det finns många orsaker till detta. Jag har sett det efter ett strömavbrott, efter att en extern disk kopplats ur för snabbt, efter filsystemsskador, dåliga sektorer, skadlig kod, problem med partitionstabellen och på diskar som börjat fallera. En vanlig NTFS- eller exFAT-volym kan sluta visas som RAW, vilket ser värre ut än det är.
Det första jag skulle kontrollera är om det handlar om filsystemsskador eller fysiska problem med disken.
Om disken visas normalt i Diskhantering, rapporterar rätt storlek, förblir ansluten och inte ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, skulle jag börja med återställningssteg hemma.
Om anslutningen bryts om och om igen, om den visas inkonsekvent, ger ifrån sig fula ljud eller om SMART rapporterar en mängd fel, skulle jag stanna där. De tecknen pekar vanligtvis på hårdvaruskador. Varje extra skanning belastar den mer. Om dina filer är viktiga skulle jag hoppa över experiment och gå direkt till ett återställningslaboratorium.
Om hårdvaran verkar stabil skulle jag fokusera på att få ut filerna först, inte på att reparera RAW-volymen.
Det som fungerade bäst för mig var Disk Drill. På RAW-volymer försöker det först hitta spår av det gamla filsystemet. Ibland tappar Windows bort kartan, men tillräckligt mycket metadata finns fortfarande kvar för att återställningsprogram ska kunna sätta ihop allt igen. Om den informationen är för skadad går det över till signaturskanning och letar efter kända filtyper direkt över diskytan.
Stegen är tillräckligt enkla:
- Installera Disk Drill på en annan disk.
- Välj RAW-disken eller RAW-partitionen.
- Klicka på Search for Lost Data. På en extern disk använder du Universal Scan om det efterfrågas. Om du försöker återställa fragmenterad video från en kamera eller drönare använder du Advanced Camera Recovery i stället.
- Låt skanningen slutföras.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Återställ filerna till en annan disk.
Jag skulle inte försöka reparera partitionen förrän jag hade kontrollerat ett urval av de återställda filerna och bekräftat att de går att öppna.
Efter det, om partitionen tidigare använde NTFS, kan CHKDSK ibland fixa skador på bootsektorn eller korruption i filsystemet. Jag skulle ändå inte köra det före återställning, eftersom det skriver ändringar till volymen. Om CHKDSK misslyckas, eller om filsystemet inte var NTFS, skulle jag gå vidare till TestDisk. Om ingen av dem får tillbaka partitionen skulle jag återskapa den i Diskhantering med en snabbformatering och sedan kopiera tillbaka de återställda filerna till den.
Ja, RAW betyder inte att dina filer är borta. Det betyder att Windows har tappat åtkomsten till filsystemet.
Först och främst, formatera den inte. Kopiera inte nytt innehåll till den. Kör inga reparationsverktyg än.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ först. Jag håller inte riktigt med om CHKDSK som nästa steg för de flesta. På en enhet med familjefoton och arbetsdokument skulle jag spara reparationsförsök till senare. CHKDSK har en vana att fixa saker genom att ändra filsystemet, och ibland är det mappstrukturen som får ta smällen.
Det jag skulle göra:
- Prova en annan USB-kabel och port.
- Kontrollera enheten på en annan dator.
- Titta i Diskhantering.
- Om storleken ser korrekt ut, skapa först en byte-för-byte-avbildning om du har utrymme. Använd HDD Raw Copy Tool eller ddrescue.
- Skanna avbildningen, inte originalenheten, med återställningsprogram.
Det här är den säkrare vägen. Om disken börjar gå sönder sparar avbildning först dig från upprepade läsningar. Laboratorier gör detta av en anledning.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för dataåterställning från RAW-hårddiskar. Det brukar vara bra på att hämta foton, dokument och Office-filer, även när Windows visar partitionen som RAW. Om ditt mål är att återställa filer från en RAW-hårddisk utan formatering, börja där efter avbildningen.
Om du vill ha en enkel förklaring är den här videon okej för hur man återställer filer från en skadad hårddisk.
Om enheten klickar, försvinner eller läses som 0 byte, sluta hålla på med den. Det pekar mer mot hårdvaruproblem än skador på filsystemet. Vid den punkten är en återställningsverkstad det säkrare alternativet.
Ja, du kan ofta återställa filer från en RAW-hårddisk. RAW betyder vanligtvis att filsystemet har blivit skadat, inte att varje fil har försvunnit ut i tomma intet.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sognonotturno, men jag är lite mindre angelägen om att prova något reparationskommando efter återställningsförsök. Även säkra fixar kan göra en rörig disk ännu rörigare. Om datan är viktig, tänk bevarande först, reparation sedan.
Det jag skulle lägga till:
- Kontrollera Loggboken efter diskfel som dåliga block eller återställningar av styrenheten.
- Om det är en extern HDD, känn på disken. Om den blir ovanligt varm eller fortsätter att stanna upp, är det en varningssignal.
- Om partitionen visas som RAW men det använda utrymmet fortfarande ser ungefär rätt ut, är det faktiskt ett ganska bra tecken.
- Om detta är en extern Seagate eller WD, testa den bara disken med ett annat hölje om möjligt. Ibland är USB-bryggkortet det verkliga problemet, inte disken.
En sak som folk hoppar över: titta på SMART-data med CrystalDiskInfo innan du gör stora skanningar. Om hälsostatus är dålig eller varning, sluta belasta den med upprepade läsningar.
För återställning är Disk Drill fortfarande ett vettigt val för återställning av RAW-hårddiskar eftersom det kan hitta filer även när Windows vill formatera disken. Jag skulle bara återställa till en annan disk, aldrig tillbaka till RAW-disken. Om du vill ha en enkel genomgång är den här guiden för filåterställning från RAW-hårddisk lätt att följa.
Om disken klickar, försvinner eller visar 0 byte, sluta med gör det själv-grejer. Då gäller labb, punkt slut.