Mijn iPhone heeft bijna geen opslagruimte meer en ik verwijder voortdurend foto’s, apps en berichten om updates te kunnen installeren. Ik probeer te beslissen of betalen voor meer iCloud-opslag voldoende is of dat het verstandiger is om een nieuwe iPhone met meer interne opslag te kopen. Ik waardeer advies over de beste prijs-kwaliteitverhouding en de beste langetermijnoptie.
Ik heb me daar een tijd geleden ook in verdiept toen mijn iPhone helemaal vol zat. Nadat ik een paar video's had bekeken over het vervangen van de opslagchip, begon ik na te gaan of er lokale reparatiewinkels waren die dat echt deden. In het begin leek het ergens best redelijk. Mensen vervangen voortdurend schermen en batterijen, dus misschien was opslag gewoon weer een ander onderdeel.
De winkel waarmee ik contact opnam, praatte het me vrij snel uit, en eerlijk gezegd ben ik daar blij om. Hun antwoord kwam eigenlijk hierop neer: ja, het kan worden gedaan, maar het is voor de meeste mensen een slecht idee. Het is niet zoals het vervangen van een batterij. De NAND-chip moet worden verwijderd en vervangen met microsolderen, daarna moet de telefoon correct worden geprogrammeerd. Als er iets misgaat, kan het logic board blijvend beschadigd raken. En zelfs als het werkt, zit je zonder garantie en met een telefoon die Apple later misschien niet meer wil aanraken.
Wat meer hielp, was het opschonen van de opslag die ik al had.
- Ik begon met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ik dacht dat ik de telefoon gewoon was ontgroeid, maar er stond daar veel verspilde ruimte.
- Voor apps die ik zelden gebruikte, schakelde ik Ruim ongebruikte apps uit in. Daarmee wordt de app verwijderd, maar blijven documenten en opgeslagen gegevens behouden, zodat alles terugkomt als je de app later opnieuw installeert.
- Berichten namen veel meer ruimte in beslag dan ik had verwacht. Oude video's, foto's, GIF's en bijlagen hadden zich in de loop der jaren opgestapeld. Oudere gesprekken instellen op automatisch verwijderen hielp voorkomen dat dit weer langzaam opliep.
Foto's waren echter het echte probleem. Het ingebouwde album Duplicaten vond nauwelijks iets, omdat de meeste rommel geen exacte kopieën waren. Het ging om zaken zoals bijna identieke foto's, schermafbeeldingen, Live Photos en grote video's. Uiteindelijk gebruikte ik Clever Cleaner daarvoor. Het groepeerde vergelijkbare foto's, koos een voorgestelde beste opname, sorteerde video's op grootte, vond oude schermafbeeldingen en zette Live Photos die ik niet nodig had om in gewone stilstaande beelden. Alleen dat al maakte meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Daarna maakte iCloud-foto's een groot verschil. Als je Optimaliseer iPhone-opslag inschakelt, blijven de versies in volledige resolutie in iCloud staan en blijven kleinere lokale kopieën op de telefoon totdat je ze opent. Bij normaal gebruik voelt het niet heel anders, maar de fotobibliotheek neemt lokaal veel minder ruimte in. Als je iCloud niet wilt gebruiken, kan iets als Google Drive of Dropbox werken voor video's en bestanden, maar waarschijnlijk moet je dat dan wat handmatiger beheren.
De enige extra opslag die ik heb gekocht, was een externe flashdrive voor oudere foto's en video's die ik wilde bewaren maar niet altijd op mijn telefoon nodig had. Het is nu makkelijker met USB-C-iPhones, en sommige schijven kunnen zelfs door compatibele apps worden gebruikt om video rechtstreeks naar externe opslag op te nemen. Controleer alleen of de schijf is geformatteerd in iets dat de iPhone kan lezen, zoals exFAT of APFS.
Ik ben blij dat ik de hardware-route niet heb geprobeerd. De telefoon opschonen, oude spullen naar cloudopslag verplaatsen en een externe schijf gebruiken losten het probleem op zonder de telefoon in gevaar te brengen. Ik zou dat allemaal proberen voordat ik zelfs maar een vervanging van de opslagchip zou overwegen.
Betalen voor iCloud vergroot de opslag in je iPhone niet. Het kan je lokale fotobibliotheek verkleinen als je Optimaliseer iPhone-opslag gebruikt, maar als het probleem bestaat uit apps, systeemgegevens, downloads en updates die ruimte nodig hebben, loop je nog steeds tegen dezelfde grens aan totdat je ruimte vrijmaakt of overstapt op een telefoon met meer opslagcapaciteit.
Laat de telefoon niet met bijna nul vrije ruimte zitten terwijl je beslist, want dat is het moment waarop updates, back-ups en zelfs normaal appgedrag vreemd gaan doen. Maak eerst een paar GB vrij, al is het maar tijdelijk, voordat je de grotere beslissing neemt.
Ik zou het zo opsplitsen: betalen voor iCloud-opslag is de moeite waard als je foto’s en video’s het grootste probleem zijn en je een maandelijkse rekening prima vindt. Het geeft je wat ademruimte, vooral met iCloud-foto’s en Optimaliseer iPhone-opslag. Maar het is geen geweldige oplossing als je opslagscherm laat zien dat apps, Berichten, gedownloade muziek, podcasts, games, kaarten of Systeemgegevens het grootste deel van de ruimte innemen. Die staan nog steeds op de telefoon, en ze komen snel weer terug.
Als dit een iPhone van 64 GB of 128 GB is en je van plan bent die nog een paar jaar te houden, zou ik eerder neigen naar vervanging door een model met meer opslagcapaciteit dan te proberen er voor altijd ruimte uit te persen. Voortdurend opslag beheren wordt vermoeiend, en iCloud kan veranderen in een permanente huurprijs. Als de telefoon verder prima is en de opslagdruk vooral door foto’s komt, ruim het dan één keer op, zet optimalisatie aan en betaal voor het kleinere iCloud-abonnement voordat je een compleet nieuwe telefoon koopt. Maar als je apps verwijdert alleen om updates te kunnen installeren, betekent dat meestal dat je het apparaat bent ontgroeid, niet alleen je fotobibliotheek.
Verwacht van iCloud dat het tijd koopt, niet dat het een te kleine telefoon laat aanvoelen als een grotere. Het helpt veel wanneer het grootste deel van het probleem uit foto’s en video’s bestaat, maar het kan teleurstellend aanvoelen als je verwacht dat het het apparaat op magische wijze leegmaakt. Apps hebben nog steeds lokale ruimte nodig, iOS-updates hebben nog steeds tijdelijke ruimte nodig, en alles wat je offline beschikbaar wilt hebben, moet nog steeds ergens op de telefoon staan.
De doorslaggevende factor zou voor mij de leeftijd en staat van de telefoon zijn, niet alleen de opslagbalk. Als de batterij versleten is, de camera gedateerd aanvoelt, of het toestel al een paar jaar meegaat, is elke maand betalen om nog wat langer door te modderen misschien niet de beste besteding van geld. In dat geval is een iPhone met meer opslagcapaciteit de nettere oplossing. Als de telefoon verder nog snel is en je hem prettig vindt, dan is iCloud-foto’s met geoptimaliseerde opslag een redelijke goedkope overbrugging voor een jaar of twee.
Ik zou echter niet het kleinste iCloud-abonnement nemen en ervan uitgaan dat het probleem voor altijd is opgelost. Doe jezelf een test: maak genoeg ruimte vrij om je weer comfortabel te voelen, schakel foto-optimalisatie in, verwijder grote lokale downloads en kijk waar de opslag na een week of twee op uitkomt. Als je daarna nog steeds tegen vol aan zit, ben je de telefoon ontgroeid. Als het zakt naar een beheersbaar niveau, houd de telefoon dan en bespaar het geld voor een upgrade.