Kan jeg gjenopprette data fra CF-kort etter å ha flyttet filer til PC?

Jeg flyttet bilder fra CompactFlash-kortet mitt til PC-en min, og nå mangler noen av filene eller kan ikke åpnes. Jeg er bekymret for at de kan ha blitt slettet eller skadet under overføringen, og jeg trenger fortsatt bildene. Hva er de beste måtene å gjenopprette data fra et CF-kort etter å ha overført filer til en datamaskin?

Jeg støtte på dette med et CF-kort for en stund siden, og det verste trekket var å prøve tilfeldige reparasjonsgreier før jeg hentet ut filene. Hvis dette skjedde med kortet ditt, ville jeg behandlet det som skrivebeskyttet akkurat nå.

Så, ingen nye bilder. Ingen formatering. Ingen reparasjonsverktøy. Ikke kopier noe over på det. Et CF-kort ser ofte tomt ut når filene fortsatt er der, lagret i flashminnet, mens det er filtelleren som har blitt rotet til. Når du først skriver over de blokkene, faller sjansene dine raskt.

Sjekk de enkle tingene først

Jeg ville startet med maskinvaren før du rører gjenopprettingsprogramvare.

• Bruk en ordentlig CF-kortleser
  • Hopp over USB-kabelen til kameraet
  • Prøv en annen USB-port
  • Prøv en annen kortleser hvis du har en

Etter det, se etter kortet i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS. Det trenger ikke å monteres uten problemer. Det som betyr noe, er om systemet i det hele tatt ser det, og om kapasiteten ser riktig ut. Hvis kortet dukker opp med forventet størrelse, har gjenopprettingsverktøy vanligvis fortsatt noe å skanne.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi

Jeg ville gått rett til gjenopprettingsprogramvare i stedet for å teste ti halve løsninger fra gamle foruminnlegg. Mitt vanlige valg for CF-kort er Disk Drill.

Grunnen til at jeg brukte det er enkel. Oppsettet er lettere å håndtere, det leser FAT32 og exFAT uten problemer, og det fungerer som regel bra med kameramedier. CF-kort inneholder ofte RAW-filer og lange videoklipp, så forhåndsvisning er viktig. Å kunne inspisere filer før gjenoppretting reddet meg fra å gjenopprette en haug med søppel med ødelagte headere og ubrukelige navn.

Hva jeg ville gjort, trinn for trinn

1. Ta ut kortet og la det være ute av kameraet. Vent til gjenopprettingen er ferdig før du bruker det igjen.
  2. Koble det til med en kortleser. Direkte tilgang via kortleser fungerer bedre enn å gå gjennom kameraet.
  3. Åpne Disk Drill og velg CF-kortet. Dobbeltsjekk enhetsnavnet så du ikke ved en feil skanner systemdisken din.
  4. Lag først et byte-for-byte-bilde hvis kortet virker ustabilt. Hvis det kobler fra, fryser eller leses inkonsekvent, lag et bilde av det og skann bildet i stedet.
  5. Kjør en full skanning.
  6. La skanningen fullføres. Å stoppe tidlig kan noen ganger gjøre at rekonstruerte eller tapte filer ikke blir funnet.
  7. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Jeg ville åpnet noen bilder og klipp først, så du vet hva som er intakt.
  8. Gjenopprett til en annen disk. Lagre på datamaskinen din eller en ekstern disk. Legg aldri gjenopprettede filer tilbake på det samme CF-kortet.

Andre verktøy folk nevner

PhotoRec fortjener å nevnes. Det er gratis, og det graver gjennom skadede filsystemer bedre enn du skulle tro. Ulempen er rot. Filnavn er ofte borte, mappestrukturen er også borte, og det blir fort irriterende å sortere resultatene.

UFS Explorer er solid hvis du kan recovery-programvare og ikke har noe imot et mer teknisk grensesnitt. Jeg har sett folk få gode resultater med det, men jeg ville ikke gitt det til noen som vil ha den korteste veien fra et dødt kort til lagrede bilder.

Ved en vanlig CF-kortfeil ville jeg fortsatt startet med Disk Drill. Mindre friksjon, færre feilspor.

En ting jeg ikke ville gjort

Hvis Windows eller macOS viser en melding om formatering, ignorer den foreløpig. Den meldingen betyr bare at systemet ikke klarte å lese kortet i den nåværende tilstanden. Det betyr ikke at formatering er trygt. Jeg gjorde denne feilen en gang på et gammelt kort, og ja, det gjorde oppryddingen vanskeligere.

Gjenopprett først. Ta sikkerhetskopi av de gjenopprettede filene et annet sted. Først deretter bør du håndtere formatering eller gjenbruk av kortet.

Ja, hvis filene ble flyttet og ikke kopiert, er gjenoppretting fra CF-kortet fortsatt mulig helt til nye data overskriver de gamle blokkene.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer om å stoppe all skriving til kortet. Der jeg skiller meg ut er dette: sjekk PC-siden også før du antar at kortet har feilet. Mange manglende bilder ligger i en dårlig overføringsmappe, halvkopiert, eller omdøpt av importprogramvare.

Dette ville jeg gjort først:

1. Sjekk mål-mappen på PC-en din i Detaljer-visning. Sorter etter filstørrelse. Null KB eller svært små RAW-filer betyr overføringskorrupsjon.
  2. Sammenlign antall filer på kortet med PC-en.
  3. Prøv å åpne de ødelagte filene i et annet visningsprogram, ikke Bilder. Bruk IrfanView, XnView eller kameramerkets eget RAW-verktøy.
  4. Kjør en kontrollsumtest hvis du fortsatt har noen samsvarende filer. Hvis kopiene er forskjellige, var overføringsbanen problemet, ikke kortet.

Hvis kortet fortsatt viser den gamle brukte plassen, kan slettede data ofte fortsatt gjenopprettes. Disk Drill er et solid valg for skanning av CF-kort fordi det håndterer vanlige kamerafilsystemer godt og forhåndsviser bilder før gjenoppretting. Jeg ville gjenopprettet til en annen disk, og deretter sammenlignet gjenopprettede filer med de ødelagte PC-kopiene.

Hvis gjenopprettede bilder åpnes, men PC-kopiene ikke gjør det, mislyktes overføringen. Hvis ingen av dem åpnes, skjedde filskaden tidligere.

Denne videoen er også verdt å se hvis du vil ha en enkel gjennomgang: trinnvis videoguide for gjenoppretting av slettede filer fra et SD-kort

En ting til: hvis dette er viktige kundebilder, hopp over gjør-det-selv etter ett rent skanneforsøk. Gjentatte skanninger på et døende kort er en dårlig idé.

Hvis filene ble flyttet i stedet for kopiert, så ja, kan CF-kortet fortsatt være ditt beste håp. Men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @jeff sa: ikke anta at hver fil som “ikke vil åpne” faktisk mangler data. Noen ganger er filen der, men headeren ble ødelagt under overføringen, eller Windows bufret kopien dårlig, og du vurderer en ødelagt kopi på PC-en, ikke originalen.

Noen få sjekker jeg ville gjort som er litt annerledes:

• Se på brukt plass på CF-kortet. Hvis det fortsatt viser omtrent like mye brukt plass som før, er det et ganske godt tegn på at datablokkene fortsatt er der.
  • På PC-en, prøv å kopiere en av de “dårlige” filene til en annen mappe eller disk og åpne den der. Jeg har sett rar tillatelses-/cache-tull få filer til å virke døde når de ikke var det.
  • For RAW-filer, test i kameraprodusentens programvare først. Windows Bilder er ganske ubrukelig med noen formater, tbh.
  • Hvis du har korrupsjon på hex-nivå i bare noen få filer, kan gjenopprettingsprogramvare hente tilbake renere originaler enn de overførte versjonene.

Jeg er litt uenig i å rote for mye rundt i operativsystemet hvis kortet oppfører seg ustabilt. Hvis det kobler fra bare én gang, slutt å tukle med det og lag et image av det først. Den delen er viktigere enn folk tror.

For faktisk gjenoppretting er Disk Drill et ganske praktisk valg for gjenoppretting av CompactFlash-kort fordi det kan skanne kortet grundig, forhåndsvise bilder som kan gjenopprettes, og gjenopprette dem til et trygt sted. Forhåndsvisningsdelen er enormt viktig, fordi filnavn kan lyve, og forhåndsvisninger gjør det vanligvis ikke. Hvis skanningen finner gode forhåndsvisninger, er sjansene dine mye bedre enn du tror.

Ikke “reparer” kortet ennå heller. Ingen chkdsk, ingen formatering, ingen ny initialisering i kameraet. Slike ting kan gjøre en dårlig dag mye verre veldig fort.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne grei: hvordan gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort trinn for trinn

En siste ærlig merknad: hvis bildene er virkelig viktige og CF-kortet lager rare lyder, mister tilkoblingen eller leser veldig sakte, kan gjør-det-selv fort bli til anger. Det er der jeg ville stoppet etter ett forsiktig skanneforsøk.

Hvis filene ble flyttet, ikke kopiert, ville jeg faktisk først vært litt mer bekymret for PC-lagringen enn CF-kortet. Jeg er litt uenig i vinklingen om å “gå rett til gjenoppretting”: noen ganger har målstasjonen filsystemproblemer, forstyrrelser fra skysynkronisering eller låsinger fra antivirus som gjør at bildene finnes, men ikke kan leses.

Det jeg ville sjekket, som ikke har blitt understreket nok:

• Se i Papirkurv og importappens egen mappestruktur
  • Sjekk om målstasjonen har feil med SMART eller et raskt verktøy for diskhelse
  • Se om filnavn/filendelser har endret seg, spesielt RAW-filer
  • Test de “ødelagte” filene på en annen PC før du erklærer dem korrupte

Hvis CF-kortet fortsatt er urørt, ja, er gjenoppretting mulig. Men det tryggeste er å lage et image av kortet først, og deretter jobbe ut fra imaget. Det reduserer risikoen hvis kortet er ustabilt.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg her.

Fordeler:

• enkel forhåndsvisning av bilder
  • god med kamerakort
  • mindre plagsom enn PhotoRec for vanlige brukere

Ulemper:

• ikke det billigste alternativet
  • dype skanninger kan miste opprinnelige navn/mapper
  • hvis kortet har maskinvarefeil, kommer programvare bare så langt

@jeff, @sognonotturno og @mikeappsreviewer har rett når det gjelder å unngå skriving og ikke formatere. Jeg vil bare legge til: bekreft først om PC-kopien feilet, fordi det endrer hele diagnosen.