Kan jag återställa data från CF-kort efter att ha flyttat filer till datorn?

Jag flyttade foton från mitt CompactFlash-kort till min PC, och nu saknas några av filerna eller går inte att öppna. Jag är orolig att de kan ha tagits bort eller skadats under överföringen, och jag behöver fortfarande bilderna. Vilka är de bästa sätten att återställa data från ett CF-kort efter att ha överfört filer till en dator?

Jag råkade ut för det här med ett CF-kort för ett tag sedan, och det sämsta draget var att prova slumpmässiga reparationsgrejer innan jag tog ut filerna. Om detta hände med ditt kort skulle jag behandla det som skrivskyddat just nu.

Så, inga nya bilder. Ingen formatering. Inget reparationsverktyg. Kopiera inget till det. Ett CF-kort ser ofta tomt ut när filerna fortfarande finns kvar i flashlagringen, medan det är filtabellen som har blivit rörig. När du väl skriver över de blocken sjunker dina chanser snabbt.

Börja med att kontrollera det enkla

Jag skulle börja med hårdvaran innan jag rör någon återställningsprogramvara.

• Använd en riktig CF-kortläsare
  • Hoppa över kamerans USB-kabel
  • Prova en annan USB-port
  • Prova en annan kortläsare om du har en

Titta sedan efter kortet i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS. Det behöver inte monteras korrekt. Det viktiga är om systemet ser det överhuvudtaget och om kapaciteten ser rätt ut. Om kortet visas med den förväntade storleken har återställningsverktyg vanligtvis fortfarande något att skanna.

Om du inte har en säkerhetskopia

Jag skulle gå direkt till återställningsprogram i stället för att testa tio halvdana lösningar från gamla forumtrådar. Mitt vanliga val för CF-kort är Disk Drill.

Anledningen till att jag använde det är enkel. Upplägget är lättare att hantera, det läser FAT32 och exFAT utan problem, och det fungerar oftast bra med kameramedia. CF-kort innehåller ofta RAW-filer och långa videoklipp, så förhandsgranskning är viktigt. Att kunna granska filer före återställning räddade mig från att återställa en hög skräp med trasiga headers och värdelösa namn.

Vad jag skulle göra, steg för steg

1. Ta ut kortet och låt det vara utanför kameran. Vänta tills återställningen är klar innan du använder det igen.
  2. Anslut det med en kortläsare. Direkt åtkomst via läsaren fungerar bättre än att gå via kameran.
  3. Öppna Disk Drill och välj CF-kortet. Dubbelkolla enhetsnamnet så att du inte av misstag skannar din systemdisk.
  4. Skapa först en byte-för-byte-avbild om kortet verkar instabilt. Om det kopplas från, fryser eller läses inkonsekvent, skapa en avbild och skanna den i stället.
  5. Kör en fullständig skanning.
  6. Låt skanningen slutföras. Om du avbryter för tidigt missas ibland rekonstruerade eller förlorade filer.
  7. Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Jag skulle först öppna några foton och klipp så att du vet vad som är intakt.
  8. Återställ till en annan enhet. Spara på din dator eller en extern disk. Lägg aldrig tillbaka återställda filer på samma CF-kort.

Andra verktyg som folk brukar nämna

PhotoRec förtjänar att nämnas. Det är gratis, och det gräver igenom skadade filsystem bättre än man skulle tro. Nackdelen är röran. Filnamn är ofta borta, mappstrukturen också, och att sortera resultatet blir snabbt irriterande.

UFS Explorer är stabilt om du kan din väg runt återställningsprogram och inte har något emot ett mer tekniskt gränssnitt. Jag har sett folk få bra resultat med det, även om jag inte skulle ge det till någon som vill ha den kortaste vägen från ett dött kort till räddade bilder.

Vid ett vanligt CF-kortfel skulle jag fortfarande börja med Disk Drill. Mindre krångel, färre felsteg.

En sak jag inte skulle göra

Om Windows eller macOS visar en formateringsuppmaning, ignorera den tills vidare. Meddelandet betyder bara att systemet inte kunde läsa kortet i dess nuvarande tillstånd. Det betyder inte att formatering är säkert. Jag gjorde det här misstaget en gång med ett gammalt kort, och ja, det gjorde återställningen svårare.

Återställ först. Säkerhetskopiera de återställda filerna någon annanstans. Först därefter ska du hantera formatering eller återanvändning av kortet.

Ja, om filerna flyttades och inte kopierades, är återställning från CF-kortet fortfarande möjlig tills ny data skriver över de gamla blocken.

Jag håller i stort sett med @mikeappsreviewer om att stoppa alla skrivningar till kortet. Där jag skiljer mig är detta: kontrollera även PC-sidan innan du antar att kortet har gått sönder. Många saknade foton ligger i en trasig överföringsmapp, är halvt kopierade eller har bytt namn av importprogramvara.

Det här skulle jag göra först:

1. Kontrollera målmappen på din PC i detaljvy. Sortera efter filstorlek. RAW-filer på 0 KB eller mycket små filer betyder att överföringen har skadats.
  2. Jämför antalet filer på kortet med antalet på PC:n.
  3. Försök öppna de trasiga filerna i ett annat visningsprogram, inte Foton. Använd IrfanView, XnView eller kameratillverkarens RAW-verktyg.
  4. Kör ett kontrollsummetest om du fortfarande har några matchande filer. Om kopiorna skiljer sig åt var överföringsvägen problemet, inte kortet.

Om kortet fortfarande visar det gamla använda utrymmet går raderad data ofta fortfarande att återställa. Disk Drill är ett bra val för att skanna CF-kort eftersom det hanterar vanliga kamerafilsystem bra och förhandsvisar bilder före återställning. Jag skulle återställa till en annan enhet och sedan jämföra de återställda filerna med de trasiga kopiorna på PC:n.

Om återställda foton går att öppna men kopiorna på PC:n inte gör det, misslyckades överföringen. Om inget av dem går att öppna uppstod filskadan tidigare.

Den här videon är också värd att titta på om du vill ha en enkel genomgång: steg för steg-videoguide för att återställa raderade filer från ett SD-kort

En sak till, om det här är viktiga kundbilder, hoppa över gör det själv efter ett rent skanningsförsök. Upprepade skanningar på ett döende kort är en dålig idé.

Om filerna flyttades i stället för kopierades, så ja, då kan CF-kortet fortfarande vara din bästa chans. Men jag vill lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @jeff sa: anta inte att varje fil som inte går att öppna faktiskt saknar data. Ibland finns filen där, men headern blev skadad under överföringen, eller så cachade Windows kopian dåligt och du bedömer en trasig kopia på datorn, inte originalet.

Några kontroller jag skulle göra som är lite annorlunda:

• Titta på CF-kortets använda utrymme. Om det fortfarande visar ungefär samma mängd använt utrymme som tidigare, är det ett ganska bra tecken på att datablocken fortfarande finns kvar.
  • På datorn, försök att kopiera en av de dåliga filerna till en annan mapp eller disk och öppna den där. Jag har sett konstiga problem med behörigheter och cache som fått filer att verka döda fast de inte var det.
  • För RAW-filer, testa först i kameratillverkarens programvara. Windows Foton är rätt värdelöst med vissa format, ärligt talat.
  • Om du har korruption på hex-nivå i bara några få filer, kan återställningsprogram hämta tillbaka renare original än de överförda versionerna.

Jag håller inte riktigt med om att peta runt för mycket i operativsystemet om kortet beter sig instabilt. Om det kopplar från ens en gång, sluta genast att hålla på med det och skapa en avbild först. Den delen är viktigare än folk tror.

För själva återställningen är Disk Drill ett ganska praktiskt val för återställning från CompactFlash-kort eftersom det kan skanna kortet djupt, förhandsvisa återställningsbara bilder och återställa dem till en säker plats. Just förhandsvisningen är enormt viktig, eftersom filnamn kan ljuga men förhandsvisningar oftast inte gör det. Om skanningen hittar bra förhandsvisningar är dina chanser mycket bättre än du tror.

Och försök inte att reparera kortet ännu. Ingen chkdsk, ingen formatering, ingen ominitiering i kameran. Sådant kan göra en dålig dag mycket värre väldigt snabbt.

Om du vill ha en enkel genomgång är den här helt okej: hur man återställer raderade videor från ett SD-kort steg för steg

En ärlig kommentar till: om bilderna är riktigt viktiga och CF-kortet låter konstigt, tappar anslutningen eller läser väldigt långsamt, kan gör-det-själv snabbt sluta i ånger. Där hade jag slutat efter ett enda försiktigt skanningsförsök.

Om filerna flyttades, inte kopierades, skulle jag faktiskt oroa mig lite mer för PC-lagringen än CF-kortet till att börja med. Jag håller inte helt med om rådet att “gå direkt till återställning”: ibland har målenheten filsystemsproblem, störningar från molnsynkronisering eller antiviruslåsningar som gör att bilderna finns där men inte går att läsa.

Det jag skulle kontrollera som inte har betonats nog:

• Titta i Papperskorgen och importappens egen mappstruktur
  • Kontrollera om målenheten har fel med SMART eller ett snabbt verktyg för diskhälsa
  • Se om filnamn/filtillägg har ändrats, särskilt RAW-filer
  • Testa de “trasiga” filerna på en annan PC innan du säger att de är korrupta

Om CF-kortet fortfarande är orört, ja, då är återställning möjlig. Men det säkraste är att skapa en avbild av kortet först och sedan arbeta utifrån avbilden. Det minskar risken om kortet är instabilt.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ här.

Fördelar:

• enkel förhandsvisning av bilder
  • bra för kamerakort
  • mindre besvärligt än PhotoRec för vanliga användare

Nackdelar:

• inte det billigaste alternativet
  • djupsökningar kan förlora ursprungliga namn/mappar
  • om kortet har hårdvarufel räcker programvara bara en viss bit

@jeff, @sognonotturno och @mikeappsreviewer har rätt om att undvika skrivningar och att inte formatera. Jag skulle bara lägga till: kontrollera först om kopian på PC:n misslyckades, eftersom det förändrar hela diagnosen.