Ik heb foto’s van mijn CompactFlash-kaart naar mijn pc verplaatst, en nu ontbreken sommige bestanden of gaan ze niet open. Ik maak me zorgen dat ze tijdens de overdracht zijn verwijderd of beschadigd, en ik heb de afbeeldingen nog steeds nodig. Wat zijn de beste manieren om gegevens van een CF-kaart te herstellen nadat bestanden naar een computer zijn overgezet?
Ik ben dit een tijd geleden ook tegengekomen met een CF-kaart, en de slechtste zet was om willekeurige reparatiedingen te proberen voordat ik de bestanden eraf haalde. Als dit met jouw kaart is gebeurd, zou ik die nu als alleen-lezen behandelen.
Dus geen nieuwe opnames. Niet formatteren. Geen reparatietool. Kopieer er niets naartoe. Een CF-kaart lijkt vaak leeg terwijl de bestanden er nog zijn, opgeslagen in flashgeheugen, terwijl juist de bestandstabel in de war is geraakt. Zodra je die blokken overschrijft, dalen je kansen snel.
Controleer eerst de eenvoudige dingen
Ik zou met de hardware beginnen voordat je herstelsoftware aanraakt.
- Gebruik een echte CF-kaartlezer
- Sla de USB-kabel van de camera over
- Probeer een andere USB-poort
- Probeer een andere kaartlezer als je die hebt
Kijk daarna of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS. De kaart hoeft niet probleemloos te worden gekoppeld. Het belangrijkste is of het systeem de kaart überhaupt ziet en of de capaciteit klopt. Als de kaart verschijnt met de verwachte grootte, hebben hersteltools meestal nog iets om te scannen.
Als je geen back-up hebt
Ik zou meteen herstelsoftware gebruiken in plaats van tien halve oplossingen uit oude forumberichten te testen. Mijn gebruikelijke keuze voor CF-kaarten is Disk Drill.
Waarom ik het gebruikte, eenvoudige reden. De indeling is makkelijker om mee te werken, het leest FAT32 en exFAT prima, en het presteert meestal goed met cameramedia. CF-kaarten bevatten vaak RAW-bestanden en lange videoclips, dus voorbeeldweergave is belangrijk. Bestanden kunnen controleren vóór herstel heeft me bespaard van het terugzetten van een hoop rommel met kapotte headers en nutteloze namen.
Wat ik zou doen, stap voor stap
- Haal de kaart eruit en laat hem uit de camera. Wacht tot het herstel is voltooid voordat je hem weer gebruikt.
- Sluit hem aan met een kaartlezer. Rechtstreekse toegang via een lezer werkt beter dan via de camera.
- Open Disk Drill en kies de CF-kaart. Controleer de apparaatnaam dubbel zodat je niet per ongeluk je systeemschijf scant.
- Maak eerst een byte-voor-byte-image als de kaart instabiel lijkt. Als hij de verbinding verbreekt, vastloopt of inconsistent leest, maak er dan een image van en scan die in plaats daarvan.
- Voer een volledige scan uit.
- Laat de scan voltooien. Te vroeg stoppen zorgt er soms voor dat gereconstrueerde of verloren bestanden worden gemist.
- Bekijk bestanden vooraf voordat je ze herstelt. Ik zou eerst een paar foto’s en clips openen zodat je weet wat intact is.
- Herstel naar een andere schijf. Sla op je computer of een externe schijf op. Zet herstelde bestanden nooit terug op dezelfde CF-kaart.
Andere tools die mensen noemen
PhotoRec verdient een vermelding. Het is gratis en het zoekt beter dan je zou verwachten door beschadigde bestandssystemen heen. Het nadeel is de rommel. Bestandsnamen zijn vaak weg, de mapstructuur ook, en het sorteren van de uitvoer wordt al snel irritant.
UFS Explorer is degelijk als je je weg kent in herstelsoftware en geen bezwaar hebt tegen een meer technische interface. Ik heb gezien dat mensen er goede resultaten mee behalen, al zou ik het niet geven aan iemand die de kortste weg wil van een kapotte kaart naar geredde foto’s.
Bij een gewone CF-kaartstoring zou ik nog steeds beginnen met Disk Drill. Minder gedoe, minder verkeerde afslagen.
Eén ding dat ik niet zou doen
Als Windows of macOS een formatteringsmelding toont, negeer die dan voorlopig. Dat bericht betekent alleen dat het systeem de kaart in de huidige staat niet kon lezen. Het betekent niet dat formatteren veilig is. Ik maakte deze fout ooit met een oude kaart, en ja, het maakte het opruimen lastiger.
Herstel eerst. Maak ergens anders een back-up van de herstelde bestanden. Pak pas daarna formatteren of hergebruik van de kaart aan.
Ja, als de bestanden zijn verplaatst en niet gekopieerd, is herstel vanaf de CF-kaart nog steeds mogelijk totdat nieuwe gegevens de oude blokken overschrijven.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer over het stoppen van alle schrijfbewerkingen naar de kaart. Waar ik van mening verschil, is dit: controleer ook de pc-kant voordat je aanneemt dat de kaart defect is. Veel vermiste foto’s staan in een slechte overdrachtsmap, zijn half gekopieerd of hernoemd door importsoftware.
Wat ik eerst zou doen:
- Controleer de doelmap op je pc in Details-weergave. Sorteer op bestandsgrootte. Bestanden van 0 KB of piepkleine RAW-bestanden wijzen op overdrachtscorruptie.
- Vergelijk het aantal bestanden op de kaart met dat op de pc.
- Probeer de beschadigde bestanden te openen in een andere viewer, niet in Foto’s. Gebruik IrfanView, XnView of de RAW-tool van de fabrikant van je camera.
- Voer een checksum-test uit als je nog enkele overeenkomende bestanden hebt. Als kopieën verschillen, was het overdrachtspad het probleem, niet de kaart.
Als de kaart nog steeds de oude gebruikte ruimte toont, blijven verwijderde gegevens vaak herstelbaar. Disk Drill is een solide keuze voor het scannen van CF-kaarten omdat het veelgebruikte camerabestandssystemen goed ondersteunt en afbeeldingen vooraf bekijkt voordat ze worden hersteld. Ik zou herstellen naar een andere schijf en daarna de herstelde bestanden vergelijken met de defecte pc-kopieën.
Als herstelde foto’s wel openen maar de pc-kopieën niet, is de overdracht mislukt. Als geen van beide opent, is de bestandsschade eerder ontstaan.
Ook is deze video de moeite waard als je een eenvoudige uitleg wilt: stapsgewijze videogids voor het herstellen van verwijderde bestanden van een SD-kaart
Nog één ding: als dit belangrijke klantopnamen zijn, sla doe-het-zelf dan over na één schone scanpoging. Herhaalde scans op een stervende kaart zijn een slecht idee.
Als de bestanden zijn verplaatst in plaats van gekopieerd, dan ja, dan is de CF-kaart misschien nog steeds je beste kans. Maar ik wil één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @jeff zeiden: ga er niet vanuit dat elk bestand dat “niet wil openen” daadwerkelijk ontbrekende data heeft. Soms is het bestand er wel, maar is de header beschadigd geraakt tijdens de overdracht, of heeft Windows de kopie slecht gecachet en beoordeel je een kapotte pc-kopie, niet het origineel.
Een paar controles die ik zou doen en die net iets anders zijn:
- Kijk naar de gebruikte ruimte op de CF-kaart. Als die nog steeds ongeveer dezelfde gebruikte ruimte toont als voorheen, is dat een redelijk teken dat de datablokken er nog zijn.
- Probeer op de pc een van de “slechte” bestanden naar een andere map of schijf te kopiëren en open het daar. Ik heb vreemde permissie-/cache-onzin bestanden dood zien lijken terwijl dat niet zo was.
- Test RAW-bestanden eerst in de software van de camerafabrikant. Windows Foto’s is met sommige formaten eerlijk gezegd nogal nutteloos.
- Als je corruptie op hex-niveau hebt in slechts een paar bestanden, kan herstelsoftware schonere originelen terughalen dan de overgezette versies.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om te veel rond te neuzen in het besturingssysteem als de kaart zich instabiel gedraagt. Als de verbinding ook maar één keer wegvalt, stop dan met eraan rommelen en maak er eerst een image van. Dat deel is belangrijker dan mensen denken.
Voor daadwerkelijk herstel is Disk Drill een vrij praktische keuze voor herstel van CompactFlash-kaarten, omdat het de kaart diep kan scannen, herstelbare foto’s kan voorvertonen en ze ergens veilig kan terugzetten. Dat stukje met voorvertoning is enorm belangrijk, want bestandsnamen kunnen liegen en voorvertoningen meestal niet. Als de scan goede voorvertoningen vindt, zijn je kansen veel beter dan je denkt.
Doe ook nog geen “reparatie” van de kaart. Geen chkdsk, geen formattering, geen herinitialisatie in de camera. Dat soort dingen kan een slechte dag heel snel erger maken.
Als je een eenvoudige uitleg wilt, is dit prima: hoe je stap voor stap verwijderde video’s van een SD-kaart herstelt
Nog één eerlijke opmerking: als de foto’s echt belangrijk zijn en de CF-kaart vreemde geluiden maakt, de verbinding verliest of supertraag leest, kan doe-het-zelf heel snel in spijt veranderen. Dan zou ik stoppen na één voorzichtige scanpoging.
Als de bestanden verplaatst zijn, niet gekopieerd, zou ik me in eerste instantie eigenlijk iets meer zorgen maken over de pc-opslag dan over de CF-kaart. Klein meningsverschil met de insteek “ga meteen naar herstel”: soms heeft de doelschijf bestandssysteemproblemen, storing door cloudsynchronisatie of vastlopers door antivirus, waardoor foto’s wel aanwezig zijn maar niet leesbaar.
Wat ik zou controleren en waar nog niet genoeg nadruk op is gelegd:
- Kijk in de Prullenbak en in de eigen mapstructuur van de import-app
- Controleer of de doelschijf fouten heeft met SMART of een snelle schijfgezondheidstool
- Kijk of bestandsnamen/extensies zijn veranderd, vooral bij RAW-bestanden
- Test de “kapotte” bestanden op een andere pc voordat je ze als corrupt bestempelt
Als de CF-kaart nog steeds niet is aangeraakt, ja, dan is herstel mogelijk. Maar de veiligste stap is om eerst een image van de kaart te maken en daarna vanaf die image te werken. Dat verlaagt het risico als de kaart instabiel is.
Qua software is Disk Drill hier een redelijke keuze.
Voordelen:
- eenvoudige voorbeeldweergave van foto’s
- goed met camerakaarten
- minder omslachtig dan PhotoRec voor normale gebruikers
Nadelen:
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen oorspronkelijke namen/mappen verliezen
- als de kaart hardwarematig defect is, komt software maar tot op zekere hoogte
@jeff, @sognonotturno en @mikeappsreviewer hebben gelijk over het vermijden van schrijfacties en niet formatteren. Ik zou alleen toevoegen: controleer eerst of de pc-kopie is mislukt, want dat verandert de hele diagnose.