Kan ik gegevens herstellen na meerdere snelle formatteringen op een harde schijf?

Ik heb per ongeluk dezelfde harde schijf meerdere keren snel geformatteerd en belangrijke bestanden verloren, waaronder persoonlijke documenten en foto’s. Ik probeer uit te zoeken of gegevensherstel nog mogelijk is na meerdere snelle formatteringen, welke methoden het beste werken en of ik onmiddellijk moet stoppen met het gebruiken van de schijf om te voorkomen dat herstel moeilijker wordt.

Per ongeluk een schijf geformatteerd? Schrijf er niets meer naartoe

Ik dacht vroeger dat het formatteren van een schijf betekende dat de bestanden voorgoed weg waren. Nadat ik te maken heb gehad met gewiste externe schijven, kapotte partities en een hoop herstelpogingen, heb ik geleerd dat het niet altijd voorbij is.

Het eerste wat je moet doen: stop met het gebruiken van de schijf.

Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als het je belangrijkste systeemschijf is, installeer dan geen apps, download geen bestanden en verplaats geen gegevens. Elke nieuwe schrijfactie verkleint je kansen, omdat oude bestandsgegevens worden overschreven.

Niet alle formatteeracties richten dezelfde schade aan.

1. Snelformatteren
    Meestal worden hierbij de bestandssysteemrecords gewist, waardoor je besturingssysteem niet meer weet waar bestanden staan. De schijf lijkt leeg, maar de inhoud van de bestanden staat er vaak nog totdat nieuwe gegevens die vervangen.

2. Volledig formatteren
    Hier gaat herstel vaak mis. Op nieuwere Windows-systemen schrijft een volledige formattering over sectoren heen en controleert ook op fouten. Zodra gegevens zijn overschreven, haalt herstelsoftware de oude versie niet meer terug. Als je een snelle formattering hebt gedaan, zijn je kansen meestal beter.

1. Controleer back-ups voordat je iets ingewikkelds doet

Ik zou hier elke keer beginnen. Veel mensen vergeten dat ze ergens synchronisatie hadden ingeschakeld.

Kijk hier:

• OneDrive
  • Google Drive
  • iCloud
  • Mappen Prullenbak of Recent verwijderd
  • Bestandsgeschiedenis in Windows

Dit kost maar een paar minuten. Als je bestanden daar staan, krijg je ze terug met de oorspronkelijke namen, mappen en tijdstempels, wat veel ellende scheelt.

2. Probeer herstelsoftware

Als er geen back-up is, is herstelsoftware de volgende stap.

Op basis van wat ik heb gezien, doet Disk Drill het behoorlijk goed met geformatteerde schijven. Het werkt op Windows en Mac, ondersteunt gangbare bestandssystemen en vindt vaak bestanden, zelfs wanneer partitie-informatie beschadigd is of ontbreekt.

Wat ik zou doen:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.
  2. Scan de geformatteerde schijf.
  3. Controleer voorbeelden van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
  4. Herstel ze naar een andere schijf, niet naar dezelfde.

De voorbeeldstap is belangrijk. Ik heb scans gehad die honderden bestandsnamen teruggaven, waarna slechts een deel daarvan goed openging. Als een voorbeeld werkt, zijn je kansen beter.

3. Als de bestanden erg belangrijk zijn, gebruik dan een herstelbedrijf

Als software niets vindt en de gegevens belangrijk genoeg zijn, is een professionele herstelservice de volgende stap.

Dit is de route voor zaken zoals:

• bedrijfsadministratie
  • juridische bestanden
  • familiefoto’s zonder tweede kopie

Herstelbedrijven hebben hulpmiddelen die gewone gebruikers niet hebben. De prijs is het vervelende deel, dus ik zou dit bewaren voor gegevens die je niet kunt vervangen.

Wat ik in jouw situatie zou doen

Als je per ongeluk een schijf hebt geformatteerd, stop dan nu meteen met het gebruiken ervan.

Daarna:

1. Controleer back-ups.
  2. Zoek uit of het een snelle of volledige formattering was.
  3. Voer herstelsoftware uit voordat je iets nieuws schrijft.
  4. Als de bestanden onvervangbaar zijn en software faalt, stuur de schijf dan naar een herstelbedrijf.

Snel handelen is hier belangrijk. Terughoudendheid ook. Het ergste wat ik mensen heb zien doen, is dezelfde schijf blijven gebruiken terwijl ze proberen het te repareren. Zo verandert herstelbaar in voorgoed weg.

Ja, herstel is nog steeds mogelijk na meerdere snelle formatteringen, als u geen nieuwe gegevens naar de schijf hebt gekopieerd.

Meerdere snelle formatteringen resetten meestal steeds opnieuw de informatie van het bestandssysteem. Ze wissen niet elke sector. Uw bestanden blijven vaak op de platters of NAND staan totdat nieuwe schrijfacties ze vervangen. De belangrijkste factor is dus niet hoeveel snelle formatteringen u hebt uitgevoerd. Het gaat erom hoeveel nieuwe gegevens daarna op de schijf zijn geschreven. Mensen missen dit punt vaak.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat u het gebruik van de schijf moet stoppen. Op één punt verschil ik echter van mening. Een volledige formattering betekent niet altijd totale ondergang op oude systemen of sommige apparaten. Op moderne Windows-systemen dalen de kansen inderdaad sterk. Op oudere configuraties verschillen de resultaten.

Een paar praktische punten:

1. Als het een HDD is, zijn uw kansen beter.
  2. Als het een SSD is, kan TRIM de herstelkansen snel tenietdoen.
  3. Herhaalde snelle formatteringen beschadigen metadata meer dan de bestandsinhoud.
  4. Persoonlijke documenten en foto’s kunnen vaak worden hersteld via een scan op bestandssignaturen, zelfs als de mapstructuur verloren is gegaan.

Wat ik zou doen:

• Verwijder de schijf en sluit deze aan als secundaire schijf
  • Maak eerst een sector-voor-sector-image, als u daar ruimte voor hebt
  • Voer herstel uit op de image, niet op het origineel
  • Sla herstelde bestanden op een andere schijf op

Als u software wilt, is Disk Drill een van de betere eerste opties voor geformatteerde schijven, omdat het scannen van bestandssystemen combineert met op signaturen gebaseerd herstel. Bekijk een voorbeeld van uw foto’s en documenten voordat u ze herstelt. Dat bespaart tijd.

Als u een degelijke video-uitleg wilt, bekijk dan hoe Disk Drill omgaat met herstel van een geformatteerde schijf.

Kort gezegd: meerdere snelle formatteringen betekenen niet dat uw gegevens weg zijn. Nieuwe schrijfacties zijn het echte probleem. Als de bestanden erg belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de schijf of stuur deze naar een lab voordat u er te veel aan sleutelt.

Ja, mogelijk. Meerdere snelle formats zijn slecht voor de bestandssysteeminformatie, maar meestal wissen ze de daadwerkelijke bestandsgegevens niet uit zichzelf. Het grotere probleem is wat er na de formats is gebeurd.

Eén punt waarop ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer en @techchizkid is dit: mensen richten zich te veel op het aantal snelle formats. Dat is minder belangrijk dan of de schijf daarna is gekoppeld, geïndexeerd, of er bestanden naartoe zijn gekopieerd, of dat deze direct daarna opnieuw is gebruikt door Windows/macOS. Zelfs kleine achtergrondschrijfacties kunnen de herstelbaarheid aantasten.

Een paar dingen om over na te denken:

• Als dit een HDD is, zijn de kansen op herstel vaak redelijk goed.
  • Als het een SSD is, kan TRIM al veel herstelbare blokken hebben weggevaagd.
  • Documenten en foto’s kunnen terugkomen zonder mapnamen, dus verwacht geen perfect herstel.
  • Herhaalde snelle formats kunnen het gedetecteerde bestandssysteem veranderen, wat goedkopere tools soms in de war brengt.

Wat ik anders zou doen, is eerst de SMART-status van de schijf controleren. Als die slechte sectoren heeft of tikkende geluiden maakt, scan hem dan niet steeds opnieuw. Dat kan de situatie heel snel erger maken. Maak in dat geval eerst een kloon met een tool die leesfouten aankan, en scan daarna de kloon.

Als je bestanden herstelt, sorteer dan eerst op bestandstype en datum. Mensen verspillen uren met het doorzoeken van ruwe herstelresultaten terwijl ze zich ook gericht op JPG, DOCX, PDF, XLSX, enz. kunnen focussen.

Disk Drill is hiervoor een redelijke optie, omdat het geformatteerde schijven kan scannen en je herstelbare bestanden laat bekijken voordat je ze ergens anders opslaat. Dat previewgedeelte is daadwerkelijk nuttig, niet alleen marketingpraat.

Voor extra leesmateriaal is dit een degelijke verzameling over herstel van geformatteerde schijven:
beste tips voor herstelsoftware voor geformatteerde harde schijven

Kort antwoord: ja, je kunt mogelijk nog steeds gegevens herstellen na meerdere snelle formats, vooral van een harde schijf, maar stop nu met eraan te komen.