Kan iemand gratis SD-kaart hersteltools aanbevelen die betrouwbaar lijken?

Mijn SD-kaart liet plotseling mijn foto’s en video’s niet meer zien nadat ik hem uit mijn camera had gehaald, en nu probeer ik een gratis optie voor gegevensherstel van een SD-kaart te vinden die er niet verdacht uitziet of riskant is om te installeren. Ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken welke legitieme herstelsoftware veilig is om te gebruiken en of ik nog steeds een goede kans heb om mijn bestanden terug te krijgen.

Ik heb eerder in deze puinhoop gezeten, en de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit de camera of telefoon en laat hem met rust. Verwijderde bestanden en zelfs een snelle formattering wissen de bits meestal niet meteen. Het apparaat markeert de ruimte vaak als vrij, waarna nieuwe gegevens er later overheen walsen.

Ik heb de route via een recoverylab overgeslagen omdat de prijs pittig was. Voor de meeste mensen is recoverysoftware thuis draaien de verstandigste keuze. Meestal heb je gewoon de juiste app nodig voor het soort bestanden dat je kwijt bent. Nadat ik er in de loop der tijd een hele stapel had geprobeerd, bleef ik terugkomen bij Disk Drill. Dat was degene die ik gebruikte toen eenvoudigere tools alleen rommel terughaalden of de helft van de kaart misten. Het werkt op Windows en Mac, en ik hoefde niet door vreemde menu's te graven om aan de slag te gaan.

Waar het mij het meest hielp, was bij camerabestanden. Veel recovery-apps doen het prima met gewone JPG's, maar vallen uit elkaar bij raw-formaten zoals CR2, CR3, ARW of NEF. Hetzelfde verhaal met grote videobestanden van actioncams, drones en systeemcamera's. Die bestanden eindigen vaak in stukken verspreid over de kaart. Sommige tools vinden de stukken, maar slagen er niet in ze weer op te bouwen tot iets bruikbaars, waardoor je bestanden overhoudt die je wel kunt opslaan maar niet openen. Bloedirritant.

Disk Drill heeft hiervoor een modus Advanced Camera Recovery. Die probeert gefragmenteerde foto- en videobestanden weer op te bouwen tot iets bruikbaars. Je kunt de kaart gratis scannen en eerst bekijken wat het vindt. Op Windows is er ook tot 100 MB gratis recovery, wat genoeg is om te testen of het de juiste bestanden terughaalt voordat je geld uitgeeft.

Als je nog een paar andere opties wilt, hier is de korte versie.

1. R-Photo: Als je alleen foto's en video's op Windows wilt herstellen, is dit een sterke gratis keuze voor persoonlijk gebruik. Ik vond de miniatuurweergave prettig, omdat je ziet wat je krijgt voordat je het herstelt. Het helpt niet met documenten of gemengd bestandsherstel. Voor mediabestanden presteert het echter verrassend goed.
  2. Recuva: Dit is de eenvoudige gratis optie waar veel mensen op Windows mee beginnen. Makkelijk te gebruiken, geen gedoe. Ik zou het alleen inzetten voor eenvoudige gevallen. Als het bestandssysteem van de SD-kaart beschadigd is, als RAW wordt weergegeven, of uit een camera komt met grotere raw- of videobestanden, slaat het meestal de plank mis.
  3. DiskGenius: Deze voelt gebouwd voor mensen die een drukke interface niet erg vinden. Het is deels schijfbeheer, deels recoverytool, en het doet het solide met FAT32, wat op veel SD-kaarten voorkomt. De keerzijde is dat de gratis versie karig is, slechts 64 KB per hersteld bestand, dus voor echt fotoherstel loop je snel tegen de betaalmuur aan.
  4. DiskDigger: Als je vastzit op Android en geen pc in de buurt hebt, is dit een van de weinige native opties op de telefoon. Ik zou nog steeds voor een computer kiezen als dat kan. Dat is makkelijker en meestal veiliger. De desktopversie heeft ook gratis recovery, maar bestanden één voor één opslaan met een verplichte vertraging gaat snel vervelen. Ik bedoel echt snel, haha nee, langzaam. Je snapt het.

Nog één ding uit pijnlijke ervaring. Als de kaart zich gedraagt alsof de hardware zelf aan het falen is, willekeurige verbrekingen, leesfouten, vastlopers, blijf er dan niet op inbeuken met herhaalde scans. Maak eerst een image van de kaart als je software dat ondersteunt. Disk Drill en DiskGenius kunnen dat allebei. Scan daarna de image in plaats van de fysieke kaart. Dat belast een kaart die misschien op zijn laatste benen loopt minder.

En ja, sla herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug op dezelfde SD-kaart. Zet ze op je computer, een externe SSD, wat je ook hebt. Gegevens terugschrijven naar de kaart die je probeert te redden is hoe mensen van een slechte dag een nog slechtere maken. Pak een kaartlezer, werk van daaruit, en hopelijk haal je het meeste terug.

Ik zou het houden bij tools met een lange staat van dienst en schone installers. Mijn korte lijst:

1. PhotoRec
    Gratis, open source, oud maar legitiem. Het beste als de kaart wel verschijnt maar het bestandssysteem in de war is. Nadeel: lelijke interface, zwakke previews, rommelige bestandsnamen.

2. Windows File Recovery
    Microsofts eigen tool. Gratis. Veilige bron. Werkt vanuit de Opdrachtprompt, dus het is niet leuk, maar het vermijdt het probleem van sketchy downloads.

3. TestDisk
    Goed als de partitie of bootsector beschadigd is geraakt en de bestanden er nog steeds zijn. Meer gericht op reparatie dan op beginnersgemak.

4. Disk Drill
    Ja, @mikeappsreviewer noemde Disk Drill, en ik ben het er niet mee eens om Recuva eerst te gebruiken op haperende SD-kaarten. Ik zou Disk Drill erboven zetten voor camerakaarten omdat de preview beter is en het makkelijker is om te zien of je foto’s intact zijn voordat je iets opslaat.

Als je kaart wordt gekoppeld maar leeg lijkt, zou ik deze volgorde proberen:
PhotoRec, Disk Drill, dan TestDisk als de kaartstructuur kapot lijkt.

Als je kaart de verbinding verbreekt, vastloopt of vraagt om te formatteren, blijf er dan van af. Lees hem één keer uit via een USB-kaartlezer op een computer. Goedkope lezers gaan ook stuk, dus wissel de lezer als dat nodig is. Klinkt dom, maar ik heb gezien dat dat het hele probleem was.

En ja, deze titel leest beter voor zoeken:
snelle tips voor SD-kaartherstel van verloren foto’s en video’s

En ja, download alleen van de officiële site of GitHub-projectpagina. Dat deel is belangrijker dan mensen denken.

Ik zou een paar van de klassieke gratis keuzes overslaan, tenzij je je behoorlijk comfortabel voelt met onhandige tools. @techchizkid heeft gelijk dat PhotoRec legitiem is, maar man, voor gemiddelde mensen voelt het alsof je een broodrooster via Terminal gebruikt. Het werkt, zeker, maar de bestandsnamen komen terug als pure chaos.

Mijn korte lijst met legitieme gratis software voor SD-kaartherstel:

1. R-Photo
    Waarschijnlijk de beste echt gratis optie als je alleen om foto’s/video’s op Windows geeft. Schoon genoeg, niet dubieus, voorbeelden helpen.

2. Disk Drill
    Niet volledig gratis voor grote herstelacties, maar wel heel legitiem, makkelijk om resultaten te controleren met preview, en veel minder gammel dan een hoop gratis tools. Voor camerakaarten denk ik eerlijk gezegd dat het een van de veiligere keuzes is als je geen uren wilt verspillen. Als je een breder overzicht wilt van de beste software voor SD-kaartherstel aanbevolen door Reddit-gebruikers, dan is die thread de moeite waard.

3. Windows File Recovery
    Veilige bron, maar een beetje irritant in gebruik. Ik raad het alleen aan als je commandoregelwerk niet erg vindt.

4. TestDisk
    Beter voor het oplossen van problemen met de kaartstructuur dan voor eenvoudig door bestanden bladeren.

Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer: ik zou niet te veel tijd besteden aan heen en weer springen tussen allerlei apps als de kaart zich vreemd gedraagt. Elke extra leesactie kan het erger maken bij een stervende kaart. Probeer maximaal één of twee degelijke tools.

Ook nog iets kleins maar belangrijks: test de SD-kaart eerst in een andere kaartlezer. Ik heb dode kaarten gezien die uiteindelijk gewoon een waardeloze adapter bleken te zijn lol.

Legitieme gratis opties bestaan wel, maar ik zou ze in twee categorieën verdelen: echt gratis, en gratis-om-te-controleren-of-je-bestanden-er-zijn.

Als je het minst dubieuze pad wilt, zou ik persoonlijk beginnen met R-Photo op Windows als het vooral om camerafoto’s en video’s gaat. Het voelt minder ruw aan de randen dan de oude open source-spullen, en je kunt sneller zien of het herstel echt is of alleen waardeloze miniaturen.

Over Disk Drill ben ik iets meer verdeeld dan @mikeappsreviewer. Het is legitiem, de interface is eenvoudig, en de preview is echt nuttig.

Voordelen van Disk Drill:

• nette installer
  • goede previews
  • gaat goed om met foto-/videoformaten
  • kan eerst een byte-voor-byte-image maken, wat slim is bij instabiele SD-kaarten

Nadelen van Disk Drill:

• niet volledig gratis voor grote herstelacties
  • scanresultaten kunnen je doen denken dat alles herstelbaar is terwijl sommige bestanden nog steeds beschadigd zijn
  • zwaardere app dan minimalistische tools

Ik ben het eens met @techchizkid en @andarilhonoturno over één belangrijk punt: als de kaart de verbinding verbreekt, vastloopt of vraagt om te formatteren, blijf hem dan niet opnieuw scannen met vijf verschillende tools. Ik ben het licht oneens met de aanpak probeer er meerdere op volgorde als de kaart fysiek onbetrouwbaar lijkt. Maak in dat geval één keer een image en werk daarna vanaf die image.

Ook nog een kleine realitycheck: soms is het probleem van de ontbrekende foto’s gewoon een slechte kaartlezer of adapter, en niet de kaart zelf. Dat is het testen waard voordat je iets installeert.