Jeg sletter stadig videoer fra iPhone-en min for å frigjøre plass, men lagringen fylles opp igjen med en gang eller endrer seg knapt. Jeg har allerede sjekket Nylig slettet og avlastet noen apper, så jeg er ikke sikker på hva som forårsaker lagringsproblemet på iPhone. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor iPhone-lagringen min fortsatt er full og hva annet jeg kan gjøre for å rydde den.
Jeg støtte på dette med slektninger mer enn én gang, og mønsteret var kjedelig konsekvent. iPhonen deres ble ikke full over natten på grunn av en mystisk feil. Det var den langsomme opphopningen. Bufret app-rusk. Gamle vedlegg i meldinger. Nedlastinger ingen husket. Et bildebibliotek som hadde gått helt av skaftet.
Det første jeg ville gjort, er å sjekke hvor plassen ble av før jeg rører noe annet.
Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og vent litt. Ikke trykk rundt for fort. Når den er ferdig med å laste inn, ser du hvilken kategori som sluker plassen på telefonen, Bilder, Apper, Meldinger eller noe annet.
Hvis Apper er nær toppen, start med de største. Jeg har sett Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chatteapper sitte der og hamstre gigabyte med bufret video, bilder og midlertidige filer. Ting du aldri ba om å beholde. Å fjerne apper du knapt åpner, eller avlaste dem, pleier å frigjøre plass raskere enn folk forventer. Apple har en innstilling for Avlast ubrukte apper av en grunn.
Meldinger er en annen ting folk overser. Hvert bilde, klipp, GIF, talemelding og tilfeldig vedlegg fra iMessage blir liggende på telefonen med mindre du rydder det bort. Jeg slettet noen døde gruppechatter en gang og fikk tilbake noen GB på én omgang. Litt irriterende hvor mye skrot som ligger der.
Sjekk så nedlastingene dine. Musikk lagret offline. Podcast-episoder. Netflix-nedlastinger. YouTube-nedlastinger. PDF-er. Tilfeldige filer i Filer-appen. Disse er lette å glemme fordi de er gjemt bort og ikke ligger på Hjem-skjermen og roper etter oppmerksomhet.
Hvis Bilder er den største kategorien, noe det ofte er, går oppryddingen saktere. Ikke på grunn av ekte duplikater. De fleste har ikke endeløse helt like kopier. De har ti versjoner av det samme hundebildet, hauger med skjermbilder, Live Photos de aldri mente å beholde, og lange videoer fra ting ingen planlegger å se to ganger.
Det er da jeg ville sett på Clever Cleaner.
Liten realitetssjekk. Den kommer ikke til å skrubbe hele iPhonen din fra topp til bunn. Apple gir ikke tredjepartsapper tilgang til systemfiler eller data inni andre apper. Det den håndterer godt, er den delen av telefonen som vanligvis spiser mest lagringsplass, bildebiblioteket ditt.
Ut fra det jeg så, hjelper den med noen konkrete ting:
- Den finner lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater.
- Den grupperer skjermbilder så du kan slette dem raskt.
- Den viser de største bildene og videoene først.
- Den gjør Live Photos om til vanlige stillbilder.
- Den foreslår hvilket bilde du bør beholde fra en bunke nesten identiske.
Den delen med lignende bilder betyr mer enn folk tror. Apples innebygde album for Duplikater er greit, men det fanger bare opp eksakte treff. I vanlige rotete biblioteker er lagringsslukeren som regel nesten-duplikater. Samme vinkel, samme sekund, samme ansikt, fem ganger.
Det jeg likte, var gjennomgangstrinnet. Den foreslår hva som kan fjernes, men du godkjenner det fortsatt selv. Så du overlater ikke kamerarullen din til en makuleringsmaskin og håper på det beste.
Hvis det var min telefon, ville jeg gjort det i denne rekkefølgen. Sjekk lagringskategoriene først. Fjern åpenbart skrot fra apper, meldinger og nedlastinger. Deretter, hvis Bilder fortsatt knuser den ledige plassen din, bruk Clever Cleaner på mediebiblioteket. Etter min erfaring er det der den største biten vanligvis kommer fra, og det er ofte nok til å stoppe advarselen Lagring nesten full fra å dukke opp igjen.
Sletting av videoer frigjør ikke alltid lagringsplass med en gang. iOS beholder ofte plass merket som frigjørbar, og fyller den deretter med hurtigbuffer, bildeindeksering, synkroniseringsdata eller Systemdata. Derfor ser linjen fastlåst ut, og så vokser den igjen. Irriterende, men normalt.
Noen ting jeg ville sjekket utover det @mikeappsreviewer sa:
- Slå av Lavstrømsmodus og la telefonen være på Wi-Fi og lading en stund. iOS kjører oppryddingsjobber i bakgrunnen.
- Start iPhone på nytt. Dette rydder opp i noen feil i rapportering av midlertidig lagring.
- Sjekk iCloud-bilder. Hvis Synkroniser denne iPhone er på, slettes videoer også fra iCloud, men lagringsstatistikk kan noen ganger henge etter i flere timer.
- Se på Systemdata. Hvis den er enorm, er Safari-hurtigbuffer, logger, mislykkede oppdateringer og midlertidige strømmefiler ofte årsaken.
- Åpne Safari-innstillinger og tøm Historikk og nettstedsdata.
- Se etter en fastlåst iOS-oppdatering i Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
- Hvis Apple Music eller strømmeapper brukes mye, fjern nedlastede medier inne i appen, ikke fra Hjem-skjermen.
Jeg er litt uenig i vinklingen om at apper vanligvis er hovedproblemet. På mange telefoner er Systemdata den snikete synderen.
Hvis Bilder fortsatt tar opp plassen, er Clever Cleaner verdt å se på for å sortere store videoer og lignende bilder raskt. Dette klippet viser en enkel flyt for opprydding av iPhone-lagring, hvordan frigjøre iPhone-lagring raskt. Hvis du leter etter den beste iPhone-renseappen, er Clever Cleaner et av de bedre valgene for opprydding av bilder og videoer. Hvis ingenting av dette endrer tallet, er sikkerhetskopiering, sletting og gjenoppretting den stygge løsningen, men den fungerer oftere enn folk vil innrømme.
En ting jeg vil utfordre litt fra @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque: noen ganger er det ikke slik at lagringen fylles opp igjen, det er at iPhone-lagringsrapporteringen er merkelig forsinket og Systemdata utvider seg for å bruke all pusterommet du lager. Så du sletter 8 GB med video, og iOS sier nice, jeg låner det til cacher og indeksering nå.
Noen mindre omtalte syndere:
- Analyse i Bilder-appen, ansikter, søkeindeksering
- iCloud Drive-filer som stille lastes ned på nytt
- Vedlegg i Mail-appen og enorme e-postcacher
- WhatsApp/Telegram-medier inne i appen, ikke i Bilder
- Podcasts-appen som er absurd med gamle nedlastinger
Sjekk også om videoene ble sendt via Meldinger eller WhatsApp og fortsatt finnes der. Å slette dem bare fra Bilder vil ikke alltid påvirke kopien inne i chat-tråden. Det blir ofte oversett.
Hvis lagringsgrafen din fortsetter å endre seg hver få timer, peker det vanligvis på synkronisering eller gjenoppbygging av cache, ikke skjulte videoer. Irriterende, men ikke nødvendigvis ødelagt.
Hvis Bilder fortsatt er den største plassen som brukes, er Clever Cleaner sannsynligvis det praktiske valget siden den kan finne store videoer, lignende bilder, skjermbilder og Live Photos raskere enn å gjøre det manuelt. Det er mer nyttig enn bare å lete etter nøyaktige duplikater for alltid. Hvis du vil ha en grei oversikt over de beste AI-renseappene for opprydding av iPhone-lagring, er det også et solid utgangspunkt.
Hvis tallet fortsatt ser falskt ut etter en dag, ta sikkerhetskopi og start på nytt først. Full gjenoppretting er atomalternativet, men ærlig talt fikser det dette oftere enn Apple-fans liker å innrømme.
Jeg vil legge til én vinkel de andre knapt var innom: slettede videoer kan fortsatt finnes i andre beholdere. Ikke Nylig slettet, men sikkerhetskopier, redigerte kopier, delte album, meldingstråder, app-sandkasser og importerte prosjektfiler fra apper som CapCut, iMovie, VN eller Instagram-utkast. Å slette kopien fra kamerarullen fjerner ikke alltid appens egen kopi.
Så hvis lagringsplassen fylles opp igjen, sjekk:
- Bilder > Delt bibliotek / Delte album
- Meldinger, søk etter video
- Redigeringsapper for eksporterte medier eller utkast
- Filer-appen > På min iPhone
- Mail, nedlastede vedlegg
- Taleopptak, merkelig nok, på noen telefoner
Jeg er litt uenig med @sonhadordobosque og @espritlibre om én ting: enorme Systemdata er ikke alltid rotårsaken. Noen ganger er det bare symptomet på medietunge apper som dupliserer filer i bakgrunnen.
Hvis Bilder selv er kaoset, er Clever Cleaner nyttig. Fordeler: rask til å oppdage store videoer, lignende bilder, skjermbilder. Bedre gjennomgangsflyt enn å gjøre det manuelt. Ulemper: den kan ikke rydde ekte systemskrot eller app-cacher utenfor bildebiblioteket ditt, så forventningene må være realistiske.
@mikeappsreviewer hadde rett i å fokusere på kategorier først. Hvis videoredigerere eller chatteapper er installert, ville jeg undersøkt dem før jeg skylder på iOS.