iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op efter sletning af videoer, hvorfor?

Jeg bliver ved med at slette videoer fra min iPhone for at frigøre plads, men min lagerplads bliver straks fyldt op igen eller ændrer sig næsten ikke. Jeg har allerede tjekket Senest slettet og fjernet et par apps, så jeg er ikke sikker på, hvad der forårsager problemet med iPhone-lagerpladsen. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvorfor min iPhone-lagerplads stadig er fuld, og hvad jeg ellers kan gøre for at rydde den.

Jeg er stødt på det her med slægtninge mere end én gang, og mønstret var kedeligt konsekvent. Deres iPhone blev ikke fyldt op af en mystisk fejl natten over. Det var den langsomme ophobning. Cached app-skrammel. Gamle beskedvedhæftninger. Downloads som ingen kunne huske. Et fotobibliotek, der var løbet løbsk.

Det første, jeg ville gøre, er at tjekke, hvor pladsen blev af, før jeg rører ved noget andet.

Gå til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og vent lidt. Tryk ikke rundt for hurtigt. Når det er færdig med at indlæse, kan du se, hvilken kategori der sluger telefonens plads, Fotos, Apps, Beskeder eller noget andet.

Hvis Apps ligger nær toppen, så start med de største. Jeg har set Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chatapps ligge der og hamstre gigabyte af cachelagrede videoer, billeder og midlertidige filer. Ting, du aldrig bad om at gemme. At fjerne apps, du næsten aldrig åbner, eller arkivere dem, plejer at frigøre plads hurtigere, end folk forventer. Apple har en indstilling til Arkiver ubrugte apps af en grund.

Beskeder er en anden ting, folk overser. Hvert foto, klip, GIF, stemmenote og tilfældig vedhæftning fra iMessage bliver på telefonen, medmindre du rydder det. Jeg slettede engang et par døde gruppechats og fik flere GB tilbage på én gang. Ret irriterende hvor meget skrammel der ligger der.

Tjek så dine downloads. Musik gemt offline. Podcastafsnit. Netflix-downloads. YouTube-downloads. PDF-filer. Tilfældige filer i appen Filer. Dem er nemme at glemme, fordi de er gemt væk og ikke ligger på hjemmeskærmen og råber efter opmærksomhed.

Hvis Fotos nu er den største kategori, hvilket det ofte er, går oprydningen langsommere. Ikke på grund af ægte dubletter. De fleste har ikke endeløse helt identiske kopier. De har ti versioner af det samme hundebillede, bunker af skærmbilleder, Live Photos de aldrig havde tænkt sig at beholde, og lange videoer af ting, som ingen planlægger at se to gange.

Det er dér, jeg ville kigge på Clever Cleaner.

Lille realitetstjek. Den kan ikke rense hele din iPhone fra top til bund. Apple giver ikke tredjepartsapps adgang til systemfiler eller data inde i andre apps. Det, den håndterer godt, er den del af telefonen, som normalt sluger mest lagerplads, dit fotobibliotek.

Ud fra det jeg så, hjælper den med nogle få specifikke ting:

1. Den finder lignende billeder, ikke kun helt identiske dubletter.
  2. Den grupperer skærmbilleder, så du hurtigt kan rydde dem.
  3. Den viser de største billeder og videoer først.
  4. Den laver Live Photos om til almindelige stillbilleder.
  5. Den foreslår, hvilket billede du skal beholde fra en række næsten identiske.

Den del med lignende billeder betyder mere, end folk tror. Apples indbyggede album til Dubletter er fint, men det fanger kun helt identiske match. I normale rodede biblioteker er det som regel næsten-dubletter, der sluger pladsen. Samme vinkel, samme sekund, samme ansigt, fem gange.

Det, jeg godt kunne lide, var gennemgangstrinnet. Den foreslår, hvad der kan fjernes, men du godkender det stadig selv. Så du overlader ikke din kamerarulle til en makulator og håber på det bedste.

Hvis det var min telefon, ville jeg gøre det i denne rækkefølge. Tjek lagringskategorierne først. Ryd åbenlyst skrammel fra apps, beskeder og downloads. Hvis Fotos så stadig kvæler din ledige plads, så brug Clever Cleaner på mediebiblioteket. Efter min erfaring er det dér, den største bid normalt kommer fra, og det er ofte nok til at stoppe advarslen Lagerplads næsten fuld fra at dukke op igen.

Sletning af videoer frigør ikke altid lagerplads med det samme. iOS beholder ofte plads markeret som frigivelig, og fylder den derefter med cache, fotoindeksering, synkroniseringsdata eller Systemdata. Så ser bjælken fastlåst ud, og så vokser den igen. Irriterende, men normalt.

Et par ting jeg ville tjekke ud over det, @mikeappsreviewer sagde:

1. Slå Strømsparetilstand fra, og lad telefonen være på Wi-Fi og til opladning lidt tid. iOS udfører oprydningsopgaver i baggrunden.
  2. Genstart iPhone. Det rydder nogle fejl i rapporteringen af midlertidig lagring.
  3. Tjek iCloud-fotos. Hvis Synkroniser denne iPhone er slået til, slettes slettede videoer også fra iCloud, men lagerstatistikker halter nogle gange i timevis.
  4. Se på Systemdata. Hvis det er enormt, er Safari-cache, logfiler, mislykkede opdateringer og midlertidige filer fra streaming ofte årsagen.
  5. Åbn Safari-indstillinger, og ryd Historik og webstedsdata.
  6. Tjek for en fastlåst iOS-opdatering i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
  7. Hvis Apple Music eller streamingapps fylder meget, så fjern downloadede medier inde i appen, ikke fra hjemmeskærmen.

Jeg er lidt uenig i vinklen om, at apps normalt er hovedproblemet. På mange telefoner er Systemdata den luskede synder.

Hvis Fotos stadig optager pladsen, er Clever Cleaner værd at kigge på til hurtigt at sortere store videoer og lignende billeder. Dette klip viser et enkel flow til oprydning af iPhone-lagerplads, hvordan man hurtigt frigør lagerplads på iPhone. Hvis du leder efter den bedste iPhone-rengøringsapp, er Clever Cleaner et af de bedre valg til oprydning af billeder og videoer. Hvis intet af dette ændrer tallet, er sikkerhedskopiering, sletning og gendannelse den grimme løsning, men den virker oftere, end folk vil indrømme.

En ting, jeg vil skubbe lidt tilbage på fra @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque: nogle gange er det ikke sådan, at lagerpladsen fyldes op igen, men at iPhones lagerrapportering er mærkeligt forsinket, og at Systemdata udvider sig for at bruge den luft, du skaber. Så du sletter 8 GB video, og iOS siger nice, så låner jeg det til caches og indeksering nu.

Et par mindre omtalte syndere:

• Analyse i Fotos-appen, ansigter, søgeindeksering
  • iCloud Drive-filer genhentet lydløst
  • Bilag i Mail-appen og enorme e-mail-caches
  • WhatsApp/Telegram-medier inde i appen, ikke i Fotos
  • Podcasts-appen er absurd med gamle downloads

Tjek også, om videoerne blev sendt via Beskeder eller WhatsApp og stadig findes der. Sletning fra Fotos alene rammer ikke altid kopien inde i chattråden. Det bliver ofte overset.

Hvis din lagergraf bliver ved med at ændre sig hver få timer, peger det normalt på synkronisering eller cache-genopbygninger, ikke skjulte videoer. Irriterende, men ikke nødvendigvis ødelagt.

Hvis Fotos stadig er den største synder, er Clever Cleaner sandsynligvis det praktiske valg, da den kan finde store videoer, lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos hurtigere end at gøre det manuelt. Det er mere nyttigt end bare at lede efter helt præcise dubletter for evigt. Hvis du vil have en god oversigt over de bedste AI-rengøringsapps til oprydning af iPhone-lagerplads, er det også et solidt sted at starte.

Hvis tallet stadig ser forkert ud efter en dag, så tag backup og genstart først. Fuld gendannelse er atomløsningen, men ærligt talt løser det den slags oftere, end Apple-fans bryder sig om at indrømme.

Jeg vil tilføje en vinkel, som de andre næsten ikke berørte: slettede videoer kan stadig findes i andre beholdere. Ikke Senest slettet, men sikkerhedskopier, redigerede kopier, delte albummer, beskedtråde, app-sandkasser og importerede projektfiler fra apps som CapCut, iMovie, VN eller Instagram-kladder. At slette kopien fra kamerarullen fjerner ikke altid appens egen kopi.

Så hvis lagerpladsen fyldes igen, så tjek:

• Fotos > Delt bibliotek / Delte albummer
  • Beskeder, søg efter video
  • Redigeringsapps for eksporterede medier eller kladder
  • Filer-app > På min iPhone
  • Mail-downloadede vedhæftede filer
  • Stemmememoer, mærkeligt nok, på nogle telefoner

Jeg er en smule uenig med @sonhadordobosque og @espritlibre om én ting: enorme Systemdata er ikke altid den grundlæggende årsag. Nogle gange er det bare symptomet på medietunge apps, der duplikerer filer bag kulisserne.

Hvis Fotos selv er rodet, er Clever Cleaner nyttig. Fordele: hurtig til at finde store videoer, lignende billeder, skærmbilleder. Mere smidig gennemgang end at gøre det manuelt. Ulemper: den kan ikke rydde ægte systemskrammel eller app-caches uden for dit fotobibliotek, så forventningerne betyder noget.

@mikeappsreviewer havde ret i først at fokusere på kategorier. Hvis videoredigeringsapps eller chatapps er installeret, ville jeg undersøge dem, før jeg giver iOS skylden.