Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette dem på. Kortet har familiebilder jeg ikke kan ta på nytt, så jeg ser etter råd om hva jeg bør gjøre videre og hvilke metoder eller verktøy for bildegjenoppretting som faktisk fungerer.
Jeg har hentet tilbake slettede Canon-bilder fra SD-kort før, og det første steget er alltid det samme. Slutt å bruke kortet med en gang. Hvis du fortsetter å ta bilder, eller spiller inn video, eller lar kameraet skrive noe nytt, blir gamle bildedata erstattet. Når det skjer, er noe av det borte for godt.
Hvis slettingen skjedde og du la fra deg kameraet med en gang etterpå, er sjansene dine ganske gode. Hvis du slettet bildene og deretter fylte kortet med en haug med nytt innhold, blir gjenoppretting fort rotete. Du kan få tilbake deler av settet. Du kan få ødelagte filer. Jeg har sett begge deler.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt.
Ta SD-kortet ut av kameraet. Sett det i en kortleser. Jeg ville ikke koblet Canon-kamerahuset direkte til datamaskinen hvis jeg hadde et valg. Hvis datamaskinen din viser en melding som ber om å formatere kortet, lukk den. Ikke formater. Ikke kjør CHKDSK. Ikke trykk på Førstehjelp. Ikke trykk på noe reparasjonsalternativ du ser i panikk. Disse verktøyene er for filsystemrettinger, ikke bilderedning, og jeg har sett dem gjøre en dårlig situasjon verre.
Etter det, skann kortet med programvare for datagjenoppretting. Min korte liste:
- Disk Drill. Dette er den jeg ville startet med. Den håndterer vanlige bildeformater og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjelper, og prosessen er ikke irriterende.
- Recuva. Helt grei for enkle jobber med slettede bilder på Windows. Føles gammel, og i vanskeligere tilfeller pleier den å komme til kort.
- Data Rescue. Den fungerer, selv om jeg aldri har likt flyten like godt.
- UFS Explorer. Sterkere for tøffe tilfeller. Også mer teknisk, så hvis du ikke driver mye med lagringsverktøy, føles den som overkill.
Uansett hva du bruker, lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen din eller en annen ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme Canon SD-kortet. Det risikerer å overskrive mer av det du prøver å redde.
Sjekk også de kjedelige stedene før du bruker tid på skanning. Jeg mener Papirkurven, Mac-papirkurven, Time Machine, Filhistorikk, skysikkerhetskopier og Canon image.canon. Hvis disse bildene ble importert tidligere eller synkronisert et sted, kan du være heldig og hoppe over kortskanningen helt.
Så ja, det er en sjanse for gjenoppretting. Det viktigste er fart og tilbakeholdenhet. Slutt å skrive til kortet, les det via en kortleser, skann det med et bra verktøy, forhåndsvis det som dukker opp, og gjenopprett resultatene et annet sted. Hvis det var mitt kort, ville jeg lagt det til side etter dette. Når et kort gir meg en støkk som dette, slutter jeg å stole på det en stund.
Jeg ville lagt til ett steg før skanning, og jeg synes @mikeappsreviewer hoppet over den tryggeste delen for bilder med høyere verdi. Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet, og jobb deretter fra kopien, ikke fra selve kortet.
Hvorfor dette er viktig. Hvis kortet har svake sektorer, belaster gjentatte skanninger det. Et byte-for-byte-bilde gir deg én stabil kilde. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux gjør dette helt fint. Lagre bildet på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk med nok ledig plass.
Skann deretter bildet med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp. Disk Drill er solid her fordi det leser filsystemer på kamerakort godt og ofte finner Canon JPG-, CR2- og CR3-filer selv når mappestrukturen er ødelagt. Hvis én skannemodus ikke finner filer, bytt modus. Dyp skanning tar lengre tid, men pleier å hente ut mer fra slettede kort.
Ett punkt der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke kassert kortet etter én skremmende opplevelse hvis testing viser at det er friskt. Sjekk det først. Kjør H2testw på Windows eller F3 på Mac/Linux etter at du er ferdig med gjenopprettingen og etter at du har sikkerhetskopiert det som er igjen. Hvis det feiler, kast det. Hvis det består, var det brukerfeil, ikke kortfeil.
Hvis bildene også betyr mye, hopp over tilfeldige gratisverktøy fra søkeresultater. Noen er søppel, noen kommer med adware, og noen lagrer bare forhåndsvisninger. Test med forhåndsvisninger først, og gjenopprett deretter til en annen disk. Liten ting, stor forskjell.
Hvis du vil ha en solid tråd med fokus på programvare for gjenoppretting av bilder fra kamera-SD-kort, er dette verdt å lese:
beste programvare for bildegjenoppretting for Canon SD-kort, Reddit-diskusjon
Hvis kortet ble formatert, ikke slettet, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode hvis du sluttet å bruke det raskt. Hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen, må du forvente hull eller korrupte filer.
En ting jeg ville gjort som verken @mikeappsreviewer eller @sternenwanderer egentlig understreket nok: sjekk om kortets lille låsebryter kan skyves til skrivebeskyttet før du i det hele tatt setter det i kortleseren. Det er ikke perfekt beskyttelse, men det kan forhindre en utilsiktet skriving mens du roter rundt. Liten ting, men verdt det.
Ikke få tunnelsyn på gjenopprettingsprogramvare med en gang heller. Canon-kameraer etterlater noen ganger brukbare miniatyrdatabaser eller sidecar-rester selv når fullstendige bilder er borte, og en gjenopprettingsapp som kan identifisere RAW + JPEG-par er viktig. Det er en grunn til at Disk Drill er et rimelig valg for gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort, spesielt hvis du hadde JPG-, CR2- eller CR3-filer blandet sammen. Jeg er derimot ikke enig i ideen om at du alltid må teste kortet umiddelbart etter gjenopprettingen. Hvis disse bildene er uerstattelige, ville jeg pensjonert kortet først og testet det senere bare hvis du virkelig bryr deg.
Min rekkefølge ville vært:
- Lås kortet hvis mulig
- Bruk en kortleser, ikke kameraet
- Gjenopprett til en annen disk
- Sorter resultatene etter filtype/dato, fordi gjenopprettede Canon-mapper ofte er et rot
- Åpne en håndfull filer helt, ikke bare forhåndsvisninger, for å sjekke at de ikke er korrupte
Hvis programvaren finner filnavn, men bildene ikke vil åpnes, betyr det vanligvis delvis overskriving. På det tidspunktet kan et profesjonelt laboratorium være den eneste muligheten, og ja, det kan bli dyrt veldig fort.
Hvis du vil ha en enkel oversikt, er dette en grei gjennomgang: enkle tips for gjenoppretting av SD-kortfiler for slettede bilder og videoer
Jeg er enig med @sternenwanderer i å lage et image først, men jeg er litt uenig i å pensjonere kortet som standard slik @suenodelbosque foreslo. Hvis gjenopprettingen lykkes og senere testing viser at kortet er i orden, kan det fortsatt være brukbart som et rent reservekort, bare ikke til noe kritisk.
En ekstra ting som egentlig ingen understreket nok: sjekk gapet i filnummereringen etter gjenoppretting. Canon-kameraer deler ofte serier eller blandede RAW/JPEG-sett på måter som kan få gjenopprettede mapper til å se ufullstendige ut selv når filene finnes der under generiske navn. Sorter etter opptakstidspunkt, ikke bare filnavn.
Om Disk Drill spesielt:
Fordeler
- God til å finne Canon JPG, CR2, CR3
- Forhåndsvisningen er faktisk nyttig
- Dypskanning kan gjenopprette filer selv når mapper er borte
- Enklere grensesnitt enn noen tyngre verktøy
Ulemper
- Full gjenoppretting er betalt
- Dypskanninger kan ta en stund
- Gjenopprettede navn/mappestruktur kan være rotete
- Ikke magisk hvis filer ble overskrevet
Etter gjenoppretting bør du også åpne flere bilder i full størrelse og prøve noen RAW-filer i Canon-programvare eller Lightroom. En forhåndsvisning alene beviser ikke at filen er frisk.
Så rekkefølgen min ville være: beskytt kortet mot skriving, lag et image av det, skann imaget med Disk Drill, gjenopprett et annet sted, bekreft full åpning, og avgjør deretter om kortet fortjener tillit. @mikeappsreviewer, @sternenwanderer og @suenodelbosque dekket de største risikoene godt. Det jeg ville legge til, er validering, fordi gjenopprettet ikke alltid betyr brukbart.