Hvordan kan jeg gendanne slettede billeder fra mit Canon-kameras SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, før jeg nåede at tage backup af dem, og jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne dem på. Kortet indeholder familiebilleder, som jeg ikke kan tage igen, så jeg leder efter råd om, hvad jeg skal gøre nu, og hvilke metoder eller værktøjer til fotogendannelse der faktisk virker.

Jeg har før hentet slettede Canon-billeder fra SD-kort, og det første skridt er altid det samme. Stop med at bruge kortet med det samme. Hvis du bliver ved med at tage billeder, optage video eller lader kameraet skrive noget nyt, bliver gamle fotodata overskrevet. Når det først sker, er noget af det væk for altid.

Hvis sletningen skete, og du lagde kameraet fra dig lige efter, er dine chancer rimelige. Hvis du slettede billederne og derefter fyldte kortet med en masse nyt indhold, bliver gendannelse hurtigt besværlig. Du kan måske få en del af sættet tilbage. Du kan måske få ødelagte filer. Jeg har set begge dele.

Dette er den rækkefølge, jeg ville følge.

Tag SD-kortet ud af kameraet. Sæt det i en kortlæser. Jeg ville ikke forbinde selve Canon-kameraet direkte til computeren, hvis jeg havde et valg. Hvis din computer viser en besked om at formatere kortet, så luk den. Formater ikke. Kør ikke CHKDSK. Klik ikke på Førstehjælp. Tryk ikke på nogen reparationsmulighed, du ser i panik. De værktøjer er til filsystemreparationer, ikke fotoredning, og jeg har set dem gøre en dårlig situation værre.

Derefter skal du scanne kortet med gendannelsessoftware. Min korte liste:

1. Disk Drill. Det er den, jeg ville starte med. Den håndterer standardfotoformater og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjælper, og processen er ikke irriterende.
  2. Recuva. Fin til enkle opgaver med slettede billeder på Windows. Føles gammeldags, og i sværere tilfælde løber den ofte tør for muligheder.
  3. Data Rescue. Det virker, selv om jeg aldrig har kunnet lide arbejdsgangen helt så meget.
  4. UFS Explorer. Stærkere til vanskelige tilfælde. Også mere teknisk, så hvis du ikke arbejder meget med lagringsværktøjer, føles det som overkill.

Uanset hvad du bruger, så gem de gendannede filer på din computer eller et andet eksternt drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme Canon SD-kort. Det risikerer at overskrive mere af det, du prøver at redde.

Tjek også de kedelige steder, før du bruger tid på scanning. Jeg mener Papirkurv, Mac Papirkurv, Time Machine, Filhistorik, cloud-backups og Canon image.canon. Hvis de billeder blev importeret tidligere eller synkroniseret et sted, kan du være heldig og helt springe kortscanningen over.

Så ja, der er en chance for gendannelse. Det vigtigste er hastighed og tilbageholdenhed. Stop med at skrive til kortet, læs det via en kortlæser, scan det med et ordentligt værktøj, forhåndsvis det, der dukker op, og gendan resultaterne et andet sted. Hvis det var mit kort, ville jeg lægge det til side efter dette. Når et kort giver mig sådan en forskrækkelse, holder jeg op med at stole på det i et stykke tid.

Jeg ville tilføje ét trin før scanningen, og jeg synes, at @mikeappsreviewer sprang den sikreste del over for billeder med højere værdi. Lav først et komplet image af SD-kortet, og arbejd derefter fra kopien, ikke fra selve kortet.

Hvorfor dette er vigtigt. Hvis kortet har svage sektorer, belaster gentagne scanninger det. Et byte-for-byte-image giver dig én stabil kilde. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux klarer dette fint. Gem imaget på din computers interne drev eller et andet eksternt drev med nok ledig plads.

Scan derefter imaget med Disk Drill eller en anden gendannelsesapp. Disk Drill er stærk her, fordi det læser filsystemer på kamerakort godt og ofte finder Canon JPG-, CR2- og CR3-filer, selv når mappestrukturen er ødelagt. Hvis én scanningsmetode ikke finder filer, så skift metode. Deep scan tager længere tid, men har en tendens til at hente mere fra slettede kort.

Ét punkt, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke kassere kortet efter én forskrækkelse, hvis test viser, at det er sundt. Tjek det først. Kør H2testw på Windows eller F3 på Mac/Linux, når du er færdig med gendannelsen, og efter du har sikkerhedskopieret alt, der er tilbage. Hvis det fejler, så smid det ud. Hvis det består, var det brugerfejl, ikke kortfejl.

Og hvis billederne betyder meget, så spring tilfældige gratis værktøjer over fra søgeresultater. Nogle er skrammel, nogle pakker adware med, og nogle gemmer kun forhåndsvisninger. Test først med forhåndsvisninger, og gendan derefter til et andet drev. Lille ting, stor forskel.

Hvis du vil have en solid tråd med fokus på software til gendannelse af fotos fra kamera-SD-kort, er dette værd at læse:
bedste software til fotogendannelse for Canon SD-kort, Reddit-diskussion

Hvis kortet blev formateret, ikke slettet, er chancerne for gendannelse stadig rimelige, hvis du stoppede med at bruge det hurtigt. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter sletningen, så forvent huller eller korrupte filer.

En ting jeg ville gøre, som hverken @mikeappsreviewer eller @sternenwanderer virkelig understregede nok: tjek om kortets lille låsekontakt kan skubbes til skrivebeskyttet, før du overhovedet sætter det i kortlæseren. Det er ikke perfekt beskyttelse, men det kan forhindre en utilsigtet skrivning, mens du fumler rundt. Lille ting, men det er det værd.

Få heller ikke tunnelsyn på gendannelsessoftware med det samme. Canon-kameraer efterlader nogle gange brugbare thumbnail-databaser eller sidecar-rester, selv når de fulde billeder er væk, og en gendannelsesapp, der kan identificere RAW + JPEG-par, betyder noget. Det er en af grundene til, at Disk Drill er et rimeligt valg til gendannelse af fotos fra Canon SD-kort, især hvis du havde JPG-, CR2- eller CR3-filer blandet sammen. Jeg er dog ikke enig i idéen om, at du altid skal teste kortet umiddelbart efter gendannelsen. Hvis disse billeder er uerstattelige, ville jeg pensionere kortet først og først teste det senere, hvis du virkelig går op i det.

Min rækkefølge ville være:

1. Lås kortet, hvis muligt
  2. Brug en kortlæser, ikke kameraet
  3. Gendan til et andet drev
  4. Sortér resultaterne efter filtype/dato, fordi gendannede Canon-mapper ofte er et rod
  5. Åbn en håndfuld filer helt, ikke kun forhåndsvisninger, for at tjekke at de ikke er korrupte

Hvis software finder filnavne, men billederne ikke vil åbne, betyder det som regel delvis overskrivning. På det tidspunkt kan et professionelt laboratorium være den eneste chance, og ja, det kan blive dyrt meget hurtigt.

Hvis du vil have et simpelt overblik, er dette en udmærket læsning: nemme tips til gendannelse af SD-kortfiler for slettede billeder og videoer

Jeg er enig med @sternenwanderer i at lave et image først, men jeg er en smule uenig i at kassere kortet som standard, sådan som @suenodelbosque foreslog. Hvis gendannelsen lykkes, og senere test viser, at kortet er i orden, kan det stadig være brugbart som et kort kun til backup, bare ikke til noget kritisk.

En ekstra ting, som ingen rigtig understregede nok: tjek hullet i filnummereringen efter gendannelsen. Canon-kameraer opdeler ofte serier eller blandede RAW/JPEG-sæt på måder, der kan få gendannede mapper til at se ufuldstændige ud, selv når filerne faktisk er der under generiske navne. Sortér efter optagelsestidspunkt, ikke kun filnavn.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• God til at finde Canon JPG, CR2, CR3
  • Forhåndsvisningen er faktisk nyttig
  • Dyb scanning kan gendanne filer, selv når mapperne er væk
  • Nemmere brugerflade end nogle tungere værktøjer

Ulemper

• Fuld gendannelse er betalt
  • Dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • Gendannede navne/mappestruktur kan være rodet
  • Ikke magisk, hvis filer blev overskrevet

Efter gendannelsen skal du også åbne flere fotos i fuld størrelse og prøve nogle RAW-filer i Canon-software eller Lightroom. En forhåndsvisning alene beviser ikke, at filen er intakt.

Så min rækkefølge ville være: beskyt kortet mod skrivninger, lav et image af det, scan imaget med Disk Drill, gendan et andet sted, bekræft at filerne kan åbnes fuldt ud, og beslut derefter, om kortet fortjener tillid. @mikeappsreviewer, @sternenwanderer og @suenodelbosque dækkede alle de store risici godt. Den del, jeg ville tilføje, er validering, for gendannet betyder ikke altid brugbar.