Hvordan gjenopprette en formatert USB etter en utilsiktet formatering?

Jeg formaterte USB-stasjonen min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb og privat bruk. Jeg sluttet å bruke stasjonen med en gang, og jeg leter etter den beste måten å gjenopprette data fra en formatert USB uten å gjøre situasjonen verre. All hjelp med trygge trinn for datagjenoppretting fra USB eller pålitelige gjenopprettingsverktøy vil være til stor hjelp.

Jeg gjorde dette én gang med en USB-pinne full av familiebilder, og ja, magen sank. En formatering er dårlige nyheter, men den sletter ikke alltid filene for godt.

Det første jeg ville funnet ut av er hvilken type formatering som skjedde.

Hurtigformatering blir vanligvis ferdig raskt, noen ganger på sekunder. I mitt tilfelle betydde det at stasjonens filindeks ble tømt, mens de gamle filene fortsatt lå der helt til nye data erstattet dem.

Full formatering er tøffere. Den tar lengre tid og gjør mer skade på sjansene for gjenoppretting. Hvis formateringen var ferdig på under ett minutt, ville jeg satset på at det var en hurtigformatering.

Slutt å bruke stasjonen med en gang.

1. Ikke formater den igjen
  2. Ikke kjør CHKDSK eller noen reparasjonsapp
  3. Ikke kopier testfiler over på den

Hver skriving til USB-en risikerer å overskrive gamle data.

Før du bruker tid på skanning, gjør én kjedelig sjekk som jeg hoppet over første gang. Se etter kopier andre steder.

1. Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
  2. Gamle mapper som Skrivebord, Nedlastinger eller Dokumenter
  3. E-postvedlegg, opplastinger i chat, delte mapper

Jeg sier dette fordi jeg en gang kom halvveis gjennom gjenopprettingen før jeg oppdaget at noen av filene allerede lå i en gammel synkroniseringsmappe. Føltes dumt, men det sparte tid.

Hvis du faktisk trenger gjenopprettingsprogramvare, var det den veien jeg gikk. Jeg brukte Disk Drill, og det fikk tilbake det meste av det jeg mistet. Her er prosessen jeg fulgte.

1. Installer det på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen
  2. Koble til USB-en og start Disk Drill
  3. Velg USB-en fra listen over enheter
  4. Klikk på Søk etter tapte data
  5. Velg Universell skanning for en formatert stasjon
  6. La skanningen fullføres helt, selv om resultater dukker opp tidlig
  7. Forhåndsvis filene først, hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene gode
  8. Gjenopprett filene til en annen stasjon, aldri tilbake til samme USB

Hvis USB-en oppfører seg rart, med treg lesing, frakoblinger eller feilmeldinger, slutt å presse den. Dette lærte jeg på den harde måten. I Disk Drill finnes det et alternativ for å lage et komplett byte-for-byte-avbildning først. Skann avbildningen i stedet for den opprinnelige stasjonen. Et tryggere valg hvis maskinvaren begynner å svikte.

Hvis programvaren ikke finner noe og filene betyr noe, som personlige bilder eller arbeid du ikke kan erstatte, kan et gjenopprettingsverksted fortsatt ha en sjanse. De får noen ganger ut data som programvare overser.

Så ja, jeg ville ikke avskrevet det ennå. En hurtigformatering ser ofte verre ut enn den er. La stasjonen være urørt, skann fra en annen maskin, og gjenopprett til en annen disk.

Du gjorde det riktige ved å slutte å bruke den med en gang.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, ikke skriv noe til USB-en. Jeg ville tatt ett ekstra steg først. Sjekk endringen i filsystemet. Hvis stasjonen var FAT32 før og ble formatert til exFAT eller NTFS, blir gjenoppretting mer rotete fordi den gamle katalogstrukturen ofte er borte. Filgjenfinning ved signatursøk fungerer fortsatt, men filnavn og mapper kommer ofte tilbake ødelagt.

Dette ville jeg gjort:

1. Koble USB-en til en stabil Windows-PC.
  2. Sjekk Diskbehandling og bekreft at stasjonsstørrelsen ser normal ut.
  3. Hvis den ber om å skanne eller reparere stasjonen, avslå.
  4. Lag et bilde av USB-en først hvis minnepinnen er gammel eller ustabil.
  5. Skann bildet, ikke den faktiske USB-en, hvis mulig.

Jeg er ikke helt enig i vinklingen om at fullt format betyr håpløst, som folk stadig gjentar. På moderne Windows sletter full formatering vanligvis metadata og kontrollerer sektorer, men sjansene for gjenoppretting avhenger fortsatt av om nye data har overskrevet gamle sektorer. På flash-stasjoner spiller også støtte for TRIM inn. Hvis TRIM ble kjørt etter formatering, faller sjansene raskt.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid førstevalg for gjenoppretting fra formatert USB fordi det håndterer både spor av filsystemet og rå signaturskanninger. Hvis Disk Drill finner filer med forhåndsvisning, lagre dem på den interne disken din eller en annen ekstern disk.

Sorter også resultatene etter filtype først. Dokumenter, JPG, MP4, PSD. Raskere sortering, mindre bortkastet tid.

Hvis USB-en viser 0 byte, kobler fra eller blir varm, stopp der. Da er det ikke lenger et vanlig formateringsproblem.

For hjelp med datagjenoppretting fra formatert USB er denne videoen verdt en rask titt:
se hvordan du gjenoppretter filer fra en formatert USB-enhet

Du gjorde allerede den viktigste delen, nemlig å slutte å bruke USB-en. Bare det gir deg en reell sjanse.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil legge til én ting folk ofte hopper over: før du jakter på gjenopprettingsprogramvare, sjekk om formateringen ble gjort på samme operativsystem som USB-en vanligvis ble brukt på. Hvis du formaterte en Windows-USB på en Mac, eller omvendt, kan partisjonskartet noen ganger bli endret på en måte som får stasjonen til å se mye mer ødelagt ut enn den egentlig er. I så fall betyr det mye å bruke et verktøy som skanner hele enheten i stedet for å stole på det nåværende filsystemet.

Dessuten ville jeg ikke brukt mye tid på å prøve tilfeldige reparasjonsverktøy. Det er der folk gjør det verre. CHKDSK, First Aid, automatiske reparasjonsmeldinger, alt sånt kan rote til det som er igjen av de gamle metadataene. Ganske brutalt.

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle:

• sjekk om USB-en blir oppdaget med riktig kapasitet
  • hvis den gjør det, gjenopprett først og feilsøk senere
  • hvis den viser merkelig størrelse, 0 byte eller kobler fra, slutt å tukle med den

En liten uenighet med de vanlige rådene: folk fokuserer for mye på om det var hurtig- eller fullformatering, men på en flash-enhet kan det større problemet være TRIM og hvordan USB-kontrolleren oppfører seg. Noen ganger ødelegger selv en enkel formatering sjansene for gjenoppretting raskt. Noen ganger etterlater en fullformatering fortsatt data som kan gjenopprettes. Så ikke anta noe bare ut fra hvor lang tid det tok.

For selve gjenopprettingen er Disk Drill et solid alternativ fordi det både gjør dypskanning og gjenoppretting basert på filsignaturer på formaterte USB-enheter. Hvis filsystempostene er borte, kan du fortsatt få tilbake dokumenter, bilder, videoer og PDF-er, bare kanskje med ødelagte navn/mapper. Gjenopprett alt til datamaskinen din eller en annen stasjon, ikke tilbake til USB-en. Høres åpenbart ut, men folk gjør det fortsatt.

En annen nyttig ressurs hvis du vil ha flere råd fra fellesskapet: ekte Reddit-tips for å gjenopprette filer fra en formatert USB-flash-enhet

Hvis Disk Drill eller lignende programvare viser forhåndsvisninger av filene dine, er det vanligvis et ganske godt tegn. Hvis det ikke finner noe og filene er forretningskritiske, kan det være verdt å kontakte et profesjonelt laboratorium før du prøver noe annet.

En ting jeg vil legge til til det @codecrafter, @nachtschatten og @mikeappsreviewer sa: sjekk USB-en på en annen maskin før du skanner. Ikke for å bruke den, bare for å bekrefte at den monteres med samme størrelse og etikett. Jeg har sett Windows rapportere en nyformatert minnepinne feil, mens en annen PC leser den normalt nok til at gjenopprettingsprogramvare får bedre resultater.

Jeg er også litt uenig i det vanlige rådet om å skanne for alltid på den opprinnelige enheten hvis den fortsatt kan leses. Hvis USB-en er billig, gammel eller tilfeldigvis mister tilkoblingen, kan lange skanninger være det som tar knekken på den. I så fall er det ikke valgfritt å lage et diskbilde først.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• god til å finne filer etter formatering
  • forhåndsvisninger hjelper med å skille ekte gjenopprettbare filer fra søppel
  • støtter skanning av diskbilder, noe som er tryggere for ustabile USB-enheter
  • enkel nok hvis du ikke vil rote med kriminaltekniske verktøy

Ulemper

• dype skanninger kan gi mange filer med ødelagte navn/mapper
  • ikke alle funne filer er faktisk brukbare
  • hvis TRIM allerede har tømt blokkene, kan ikke Disk Drill på magisk vis bygge dem opp igjen
  • fullversjon kreves for faktisk gjenoppretting utover skanning

Hvis Disk Drill viser mest rekonstruerte filer bare etter type, gjenopprett de viktige dokumentformatene først før mediefiler. Office-filer og PDF-er er lettere å validere raskt enn hundrevis av bilder/videoklipp. Det sparer tid.

Hopp også over én vanlig feil: ikke vurder resultatet bare ut fra den første skanningen. Prøv en ny runde med andre skanneinnstillinger eller fra et diskbilde. Gjenoppretting fra formatert USB kan variere mye mellom skanningene.