Hvilken programvare for datagjenoppretting for Mac er enklest å bruke?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter den enkleste programvaren for datagjenoppretting på Mac å bruke fordi jeg ikke er særlig teknisk og ikke vil gjøre ting verre. Hvilket filgjenopprettingsverktøy for Mac fungerer best for å gjenopprette slettede dokumenter og bilder raskt?

Jeg har vært gjennom dette på en Mac, og ja, det føles fort ille. Bilder borte, prosjektmapper mangler, ekstern disk dukker opp halvdød eller ikke i det hele tatt. De første grepene betyr mer enn folk tror. Hvis du skriver nye data til den samme disken, gjør du gjenoppretting vanskeligere.

Dette ville jeg gjort først, før jeg rørte noen gjenopprettingsapp:

1. Slutt å bruke disken med en gang
  2. Ikke lagre eller kopier noe nytt til den
  3. La Førstehjelp være i fred foreløpig, og hopp også over tilfeldige ryddeapper
  4. Gjenopprett filene dine til en annen disk
  5. Hvis disken mister tilkoblingen, fryser eller oppfører seg ustabilt, lag først en image-backup hvis du fortsatt kan

Dette er enda viktigere med SSD-er. På nyere Macer kan TRIM slette slettede data tidligere enn de fleste forventer. Jeg lærte dette på den harde måten en gang, og jeg tar ikke lett på SSD-er lenger.

Hvis du vil ha en oversikt over dagens alternativer, er denne tråden verdt å se på: Mac-gjenopprettingsverktøy

Av verktøyene jeg ville brydd meg om å prøve på macOS akkurat nå, er dette dem jeg ville hatt på kortlisten:

1. Disk Drill er den jeg først ville gitt til de fleste. Den håndterer APFS godt, kjører fint på Apple Silicon, og er enklere å jobbe med enn de mer tekniske alternativene. Gode resultater for slettede filer, formaterte disker, SD-kort og eksterne SSD-er. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye, og byte-for-byte backup-imaging er også der, noe som betyr mye når en disk virker ustabil.
  2. PhotoRec er gratisalternativet jeg fortsatt ville tatt på alvor. Det er stygt, terminaltungt og ikke brukervennlig i det hele tatt hvis du vil ha et polert grensesnitt. Likevel finner det filer på skadede medier bedre enn folk forventer. Ulempen er at du som regel mister originale filnavn og mappestruktur, så oppryddingen etter gjenopprettingen blir irriterende.
  3. R-Studio er for de rotete jobbene. RAID-problemer, ødelagte partisjoner, merkelig filsystemskade, slikt. Det er kraftig, uten tvil. Jeg ville ikke pekt en nybegynner mot det med mindre de er tålmodige, fordi grensesnittet kaster mye på deg.
  4. iBoysoft Data Recovery er helt greit hvis du vil ha noe enklere. APFS-støtten er brukbar, og den lille gratis gjenopprettingskvoten hjelper når du bare trenger et par filer i stedet for en full redningsjobb.

Hvis dette var min egen Mac, og problemet var noe vanlig som slettede filer, en tømt papirkurv, et korrupt SD-kort eller en ekstern disk som oppfører seg rart, ville jeg startet med Disk Drill. Den treffer mellomløsningen godt. Hvis du er komfortabel i Terminal og vil ha en gratis løsning, gjør PhotoRec fortsatt mer enn det røffe grensesnittet tilsier. Litt plundrete å sortere etterpå, riktignok.

Hvis din høyeste prioritet er at det skal være enkelt å bruke, ville jeg satt Disk Drill øverst for Mac. Rent oppsett. Stor skanneknapp. Tydelig forhåndsvisning av filer. Du trenger ikke å kunne noe om filsystemer eller rote med Terminal.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg mener ikke at nybegynnere bør bruke tid på å sammenligne 4 eller 5 apper først. Hvis du fortsetter å bruke Macen mens du ser deg rundt, blir sjansene dine dårligere. Velg ett enkelt verktøy og skann raskt.

Hvorfor Disk Drill er enklere for ikke-tekniske brukere:

1. Det merker stasjoner tydelig.
  2. Det sorterer resultater etter bilder, dokumenter, video, lyd.
  3. Forhåndsvisningen fungerer godt, så du kan sjekke filer før gjenoppretting.
  4. Gjenopprettingsflyten er kort og ryddig.
  5. Det fungerer godt på APFS, noe som er viktig på de fleste Macer.

Hvis de slettede filene lå på den interne SSD-en din, betyr hastighet veldig mye. Hvis de lå på en ekstern disk, et SD-kort eller en USB-stasjon, er sjansene dine ofte bedre.

Jeg ville hoppet over PhotoRec med mindre du liker stygge menyer og tilfeldige filnavn. Det fungerer, visst. Enkelt er det ikke.

En ting til. Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon, ikke tilbake på samme Mac-lagring.

Hvis du vil ha en rask visuell forklaring, er denne grei: Tips og anbefalinger for programvare til datagjenoppretting på Mac.

Kortversjonen er at den enkleste programvaren for datagjenoppretting på Mac for de fleste er Disk Drill. Hvis den finner filene dine i forhåndsvisningen, er du på rett spor.

Hvis du vil ha den enkleste, ville jeg faktisk snevret det inn til to avhengig av hva lett betyr.

• Disk Drill hvis du vil ha den mest smidige, mest nybegynnervennlige datagjenopprettingsprogramvaren for Mac
  • EaseUS Data Recovery Wizard for Mac hvis du vil ha noe som er nesten like enkelt, men med en veldig veiledet, steg-for-steg-følelse

Jeg vet at @mikeappsreviewer og @suenodelbosque begge helte mot Disk Drill, og ja, det er nok det tryggeste svaret for de fleste. Jeg er bare litt uenig på ett punkt: enklest er ikke alltid det samme som best til gjenoppretting. Noen apper er enkle fordi de skjuler alternativer, noe som kan være fint helt til du trenger dem.

Hvorfor jeg fortsatt ville satt Disk Drill først for en ikke-teknisk Mac-bruker:

1. grensesnittet er vanskelig å rote til
  2. forhåndsvisninger er enkle å forstå
  3. det grupperer filer på en måte vanlige folk faktisk kan bruke
  4. det føles ikke som et labverktøy laget for IT-folk
  5. det håndterer moderne Mac-filsystemer ganske bra

Hvis du vil lese bredere om Mac-datagjenopprettingsprogramvare som er verdt å prøve, er denne diskusjonen nyttig: beste Mac-datagjenopprettingsprogramvare for slettede filer og eksterne stasjoner

En ting jeg ville lagt til som ikke har blitt understreket nok: hvis filene ble slettet fra din interne SSD, er det en reell sjanse for at programvaregjenoppretting ikke får tilbake mye, spesielt på nyere Mac-er. I så fall, før du kjøper noe, sjekk også:

• Time Machine
  • nylig slettet i iCloud Drive
  • appspesifikk gjenoppretting, som Bilder, Notater, Pages osv.

Så, det korteste reelle svaret: Disk Drill er sannsynligvis den enkleste Mac-datagjenopprettingsprogramvaren å bruke. Hvis du ikke er teknisk og vil ha den minst forvirrende veien, er det der jeg ville startet. Hvis den kan forhåndsvise filene, er det et solid tegn. Hvis ikke, ikke fortsett å installere tilfeldige verktøy etter hverandre på samme stasjon.