Hvilken datagendannelsessoftware til Mac er nemmest at bruge?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter den nemmeste Mac-datagendannelsessoftware at bruge, fordi jeg ikke er særlig teknisk og ikke vil gøre tingene værre. Hvilket Mac-filgendannelsesværktøj fungerer bedst til hurtigt at gendanne slettede dokumenter og billeder?

Jeg har været igennem det her på en Mac, og ja, det føles hurtigt rigtig skidt. Billeder væk, projektmapper mangler, ekstern harddisk dukker op halvdød eller slet ikke. De første skridt betyder mere, end folk tror. Hvis du skriver nye data til den samme disk, gør du gendannelse sværere.

Det jeg ville gøre først, før jeg rører nogen gendannelsesapp:

1. Stop med at bruge disken med det samme
  2. Gem eller kopiér ikke noget nyt over på den
  3. Lad Førstehjælp være i fred foreløbig, og spring også tilfældige rengøringsapps over
  4. Gendan dine filer til en anden disk
  5. Hvis disken mister forbindelsen, fryser eller opfører sig ustabilt, så lav først en image-backup, hvis du stadig kan

Det her betyder endnu mere med SSD'er. På nyere Macs kan TRIM slette slettede data hurtigere, end de fleste forventer. Det lærte jeg på den hårde måde engang, og jeg tager ikke let på SSD'er længere.

Hvis du vil have en gennemgang af de nuværende muligheder, er denne tråd værd at kigge på: Mac-gendannelsesværktøjer

Blandt de værktøjer jeg ville gide prøve på macOS lige nu, er det her dem, jeg ville have på den korte liste:

1. Disk Drill er den, jeg først ville give til de fleste. Den håndterer APFS godt, kører fint på Apple Silicon, og den er lettere at arbejde med end de mere tekniske ting. Gode resultater til slettede filer, formaterede diske, SD-kort og eksterne SSD'er. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget, og byte-for-byte backup-imaging er der også, hvilket betyder noget, når en disk ser ustabil ud.
  2. PhotoRec er den gratis mulighed, jeg stadig ville tage seriøst. Den er grim, tung på Terminal og slet ikke brugervenlig, hvis du vil have en poleret grænseflade. Alligevel graver den filer frem fra beskadigede medier bedre, end folk forventer. Ulempen er, at du normalt mister de originale filnavne og mappestrukturen, så oprydningen efter gendannelsen bliver irriterende.
  3. R-Studio er til de rodede opgaver. RAID-problemer, ødelagte partitioner, mere mærkelige filsystemskader, den slags. Den er stærk, uden tvivl. Jeg ville ikke pege en nybegynder i den retning, medmindre de er tålmodige, for grænsefladen smider meget i hovedet på dig.
  4. iBoysoft Data Recovery er fin, hvis du vil have noget enklere. APFS-understøttelsen er hæderlig, og den lille gratis gendannelseskvote hjælper, når du kun skal bruge et par filer i stedet for en fuld redningsopgave.

Hvis det var min egen Mac, og problemet var noget normalt som slettede filer, en tømt Papirkurv, et beskadiget SD-kort eller en ekstern disk, der opfører sig mærkeligt, ville jeg starte med Disk Drill. Den rammer midten godt. Hvis du er okay med Terminal og vil gå den gratis vej, gør PhotoRec stadig mere, end den grove grænseflade antyder. Dog lidt besværligt at sortere bagefter.

Hvis din højeste prioritet er brugervenlighed, ville jeg sætte Disk Drill øverst til Mac. Rent layout. Stor scanningsknap. Klar filforhåndsvisning. Du behøver ikke kende filsystemer eller rode med Terminal.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg synes ikke, begyndere bør bruge tid på først at sammenligne 4 eller 5 apps. Hvis du bliver ved med at bruge Macen, mens du kigger rundt, bliver dine chancer dårligere. Vælg ét enkelt værktøj og scan hurtigt.

Hvorfor Disk Drill er nemmere for ikke-tekniske brugere:

1. Det mærker drev tydeligt.
  2. Det sorterer resultater efter billeder, dokumenter, video, lyd.
  3. Forhåndsvisningen fungerer godt, så du kan tjekke filer før gendannelse.
  4. Gendannelsesforløbet er kort og ikke rodet.
  5. Det fungerer godt på APFS, hvilket er vigtigt på de fleste Mac-computere.

Hvis de slettede filer lå på din interne SSD, betyder hastighed meget. Hvis de lå på et eksternt drev, SD-kort eller USB-drev, er dine chancer ofte bedre.

Jeg ville springe PhotoRec over, medmindre du kan lide grimme menuer og tilfældige filnavne. Det virker, ja. Nemt er det ikke.

En ting mere. Gem gendannede filer på et andet drev, ikke tilbage på den samme Mac-lagring.

Hvis du vil have en hurtig visuel forklaring, er denne ganske fin: Tips og anbefalinger til Mac-datagendannelsessoftware.

Kort version: den nemmeste Mac-datagendannelsessoftware for de fleste er Disk Drill. Hvis den finder dine filer i forhåndsvisningen, er du på rette spor.

Hvis du vil have den nemmeste, ville jeg faktisk indsnævre det til to afhængigt af, hvad nem betyder.

• Disk Drill hvis du vil have den mest glatte, mest begyndervenlige Mac-datagendannelsessoftware
  • EaseUS Data Recovery Wizard for Mac hvis du vil have noget næsten lige så simpelt, men med en meget guidet, guide-lignende oplevelse

Jeg ved, at @mikeappsreviewer og @suenodelbosque begge hældte mod Disk Drill, og ja, det er nok det sikreste svar for de fleste. Jeg er kun lidt uenig om én ting: nemmest er ikke altid det samme som bedst til gendannelse. Nogle apps er simple, fordi de skjuler muligheder, hvilket kan være rart, indtil du får brug for dem.

Hvorfor jeg stadig ville sætte Disk Drill først for en ikke-teknisk Mac-bruger:

1. grænsefladen er svær at ødelægge noget i
  2. forhåndsvisninger er nemme at forstå
  3. den grupperer filer på en måde, som almindelige mennesker faktisk kan bruge
  4. den føles ikke som et laboratorieværktøj lavet til IT-folk
  5. den håndterer moderne Mac-filsystemer ret godt

Hvis du vil have en bredere gennemgang af Mac-datagendannelsessoftware, der er værd at prøve, er denne diskussion nyttig: bedste Mac-datagendannelsessoftware til slettede filer og eksterne drev

En ting, jeg vil tilføje, som ikke er blevet understreget nok: hvis filerne blev slettet fra din interne SSD, er der en reel chance for, at softwaregendannelse måske ikke får meget tilbage, især på nyere Macs. I så fald bør du også tjekke følgende, før du køber noget:

• Time Machine
  • iCloud Drive nyligt slettet
  • appspecifik gendannelse, som Fotos, Noter, Pages osv.

Så det korteste reelle svar er: Disk Drill er sandsynligvis den nemmeste Mac-datagendannelsessoftware at bruge. Hvis du ikke er teknisk og vil have den mindst forvirrende vej, er det dér, jeg ville starte. Hvis den kan forhåndsvise filerne, er det et godt tegn. Hvis ikke, så lad være med at installere tilfældige værktøjer det ene efter det andet på det samme drev.