Hvad bruger alle til at organisere deres iPhone-billeder?

Mit iPhone-fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol med tusindvis af billeder, skærmbilleder og dubletter, og det tager en evighed at finde noget som helst. Jeg leder efter den bedste måde at organisere iPhone-fotos på, rydde op i rodet og administrere lagerplads uden at miste vigtige minder. Hvilke apps, albummer eller metoder til fotoorganisering fungerer faktisk for folk?

Jeg har gennemgået en bunke apps til oprydning i iPhone-billeder gennem årene, og den ene, jeg blev ved med at have installeret, var Clever Cleaner. Til mit brug håndterede den rodet uden at gøre oprydning i billeder til en pligt, jeg blev ved med at undgå.

Jeg bruger ikke tid på at opbygge albummer eller sortere hvert eneste billede i mapper. Mit problem var enklere og mere irriterende. For mange næsten ens billeder, tilfældige skærmbilleder og overdimensionerede videoer, der optog lagerplads. Da jeg først begyndte at rydde dem ud, føltes den almindelige Fotos-app fin igen.

Min sædvanlige oprydning så sådan ud.

1. Jeg kørte Smart Cleanup hver uge eller hver anden uge for at rydde dubletter og lignende billeder.
  2. Jeg tjekkede Heavies for de største videoer. Hvis en af dem var vigtig, komprimerede jeg den i stedet for at slette den.
  3. Jeg brugte Swipe Mode et par minutter hist og her, som regel når jeg gik og ventede, og gennemgik en måned ad gangen.
  4. Jeg fjernede gamle skærmbilleder, når de hobede sig op.
  5. Jeg ændrede gamle Live Photos til almindelige stillbilleder, da jeg næsten aldrig afspillede bevægelsesdelen igen.

Det meste af tiden tog det hele under ti minutter. Endnu vigtigere var det, at mit bibliotek holdt op med at forvandle sig til en losseplads.

Jeg beholdt dog stadig et par andre apps til forskellige opgaver.

1. MyPics fungerede bedre, hvis du kan lide at lægge alting i dine egne albummer og mapper. Den gav også mere kontrol end Apple Fotos med Face ID-beskyttelse samt kalender- og kortvisning.
  2. Photo Cleaner: Daily Delete føltes bedre til langsom oprydning. I stedet for at tage én stor omgang går du dag for dag og arbejder dig gennem bunken.

Et par vaner hjalp mere, end jeg havde forventet.

1. Jeg slettede slørede billeder og lomme-tryk-billeder, så snart jeg opdagede dem.
  2. Efter rejser, ferier eller begivenheder ryddede jeg op med det samme i stedet for at lade rodet ligge i månedsvis.
  3. Jeg tømte Senest slettet efter at have dobbelttjekket, at jeg ikke havde smidt noget vigtigt ud.
  4. Jeg holdt op med at lave albummer, jeg aldrig ville åbne igen.
  5. Jeg holdt mine sikkerhedskopier opdaterede, hvilket gjorde det mindre stressende at slette skrammel.

Det setup var nok for mig. Clever Cleaner tog sig af det meste af oprydningen, og resten handlede om et par små vaner, der holdt mit fotobibliotek brugbart uden at gøre det til endnu en weekendopgave, der blev udsat.

Jeg ville opdele dette i 2 opgaver. Oprydning, derefter organisering.

Til oprydning er jeg enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Clever Cleaner er et solidt valg, hvis dit største problem er dubletter, screenshots og pladsslugere. Det er en af de bedre apps til organisering og oprydning af iPhone-fotos, fordi den hurtigt fjerner skrammel med lav værdi.

Der hvor jeg er lidt uenig, er albummer. Jeg synes, albummer er det værd, hvis du holder systemet lille. Alt for mange opretter 40 albummer og åbner dem aldrig igen. Jeg bruger højst 6:

1. Familie
  2. Rejser
  3. Arbejde
  4. Kvitteringer
  5. Favoritter
  6. Midlertidigt

Den sidste er vigtig. Smid tilfældige ting derind, og ryd den så ugentligt. Det forhindrer dit hovedbibliotek i at blive kaotisk igen.

Jeg ville også bruge Apple Fotos-søgning mere. Søg efter måned, sted, objekt eller person. hund, strand, kvittering, Chicago fungerer alle ret godt nu. Hvis søgning finder ting på 3 sekunder, har du brug for færre mapper.

Min opsætning:

1. Clever Cleaner én gang om ugen
  2. Indbygget Fotos-søgning dagligt
  3. 5 til 6 albummer i alt
  4. Automatisk sletning af screenshots efter gennemgang
  5. Skjult album til private ting

Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af at rydde op i rod, hjalp denne: de bedste tips til oprydning af iPhone-fotos i praksis

Det bedste råd er at stoppe med at prøve at organisere hvert eneste billede. Behold de gode. Slet skramlet. Så bliver dit bibliotek hurtigt brugbart.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og @byteguru om delen med at organisere. Oprydning er ikke det samme som organisering, og mange blander de to ting sammen og undrer sig så over, hvorfor deres bibliotek roder igen 2 uger senere.

Til oprydning, ja, Clever Cleaner er nok det nemmeste sted at starte, hvis din iPhone er overfyldt med dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og kæmpestore videoer. Det løser det åbenlyse skrammel hurtigt.

Men til egentlig organisering synes jeg, det er bedre at stoppe med at stole for meget på albums og i stedet bruge metadata:

1. Ret datoer/steder på vigtige gamle billeder
  2. Tilføj billedtekster til vigtige billeder, du gerne vil finde senere
  3. Føj de rigtige favoritter til Favoritter
  4. Brug tagging af personer/kæledyr i Fotos

Det fungerer bedre på lang sigt end at bygge en masse mapper, du glemmer findes.

Lav også en Genvej til skærmbilleder, så de bliver gennemgået i bunker. Kæmpe tidsbesparelse. Og hvis lagerplads er hovedproblemet, har denne tråd nogle solide smarte iPhone-lagringstips til at rydde op i billeder og medier.

Min regel nu:

• Favoritter = de bedste ting
  • Seneste = midlertidigt kaos
  • Søg = sådan finder jeg ting
  • Clever Cleaner = ugentlig nulstilling

Meget mindre stress, mindre rod, ingen kæmpestor albumlabyrint.

Jeg er lidt modsat @byteguru og @vrijheidsvogel på én ting: Jeg ville ikke bruge tid på først at organisere hele biblioteket. Hvis bunken er enorm, bliver struktur bare til overspringshandling med etiketter.

Det, der virkede for mig, var denne rækkefølge:

1. Indstil Fotos til at optimere iPhone-lagring
  2. Opret et delt album kaldet Behold
  3. I 2 uger skal du kun flytte virkelig vigtige billeder til Behold
  4. Alt andet bliver i hovedbiblioteket, indtil du rydder op i det

Det lyder bagvendt, men det løser det egentlige problem hurtigt. Du finder ud af, hvad der betyder noget, før du spilder energi på at sortere skrammel.

Når det gælder apps, er Clever Cleaner god til den grimme del:
Fordele:

• hurtig oprydning af dubletter og lignende billeder
  • god til skærmbilleder og store filer
  • mindre manuelt arbejde end at gøre det hele i Fotos

Ulemper:

• kan friste dig til at masseslette for aggressivt
  • kræver stadig menneskelig gennemgang af næsten ens dubletter
  • oprydning er ikke det samme som langsigtet organisering

Derefter ville jeg bruge Apples indbyggede Minder, Personer, Steder og søgning i stedet for at opbygge et dybt albumsystem. @mikeappsreviewer har ret i, at oprydningsvaner betyder mere end heroiske engangs-sessioner med organisering.

Min regel: ét album kaldet Behold, ét album kaldet Handling til kvitteringer/dokumenter, og stol så på søgning til resten. Det holder systemet i live i stedet for perfekt i tre dage.