Min iPad er full av tusenvis av bilder, inkludert mange duplikater, skjermbilder og uskarpe bilder, og det gjør alt tregere. Jeg trenger hjelp til å finne den beste iPad-renseappen for å organisere bildebiblioteket mitt, frigjøre lagringsplass og gjøre oppryddingen enklere uten å slette noe viktig.
Jeg prøvde en haug med oppryddingsapper for iPad fordi lagringen min stadig ble slukt av bilder og videoklipp. Den jeg stadig kom tilbake til var Clever Cleaner.
Grunnen min var ganske enkel. På de fleste iPader starter lagringsrotet i Bilder-appen. Gamle skjermopptak, duplikatbilder, uklare forsøk, Live Photos du hadde glemt at du tok. Denne appen er laget for akkurat den typen opphopning. Ut fra det jeg så i testingen, havnet den øverst mest fordi den håndterer de store lagringsslukene godt og ikke låser de nyttige funksjonene bak en betalingsmur.
Det som skilte seg ut for meg var verktøysettet. Det tar for seg det vanlige rotet uten at du må grave deg gjennom menyer i evigheter:
- Finner duplikatbilder og nesten like bilder
- Rydder opp i Live Photos
- Oppdager store videoer raskt
- Komprimerer videoer
- Samler skjermbilder for sletting
- Lar deg sortere bilder med sveipegjennomgang
Live Photo-delen betyr mer enn folk tror. Jeg glemte dette selv en stund. Hvert Live Photo lagrer både stillbildet og et kort bevegelsesklipp, så du lagrer ekstra data hver gang. Å gjøre dem om til vanlige bilder frigjorde en grei mengde plass hos meg uten å miste bildet jeg ville beholde. Det samme gjelder videokomprimering. Hvis iPaden din er full av familieklipp, opptak fra undervisning eller tilfeldig 4K-rot, hjelper det å krympe dem når sletting føles for brutalt.
Jeg testet også andre apper. Cleaner Neat virket helt grei hvis du vil ha sideverktøy som kontaktopprydding eller et privat hvelv. Slidebox var smidigere for manuell bildesortering, og jeg likte den til albumopprydding, men den gjorde ikke så mye tungløfting på egen hånd. Du bruker fortsatt mer tid på å ta valgene selv.
Så hvis du vil ha kortversjonen, er dette den jeg ville pekt folk til først. Den føltes rask, oppsettet ga mening, og jeg ble ikke dyttet inn i en abonnementsmur fem sekunder etter at jeg åpnet den. For en iPad der bilder og videoer er hovedproblemet, gjorde den jobben bedre enn de andre jeg prøvde. Skrivefeil til side sparte den meg for mye manuelt oppryddingsarbeid.
Hvis hovedproblemet ditt er bilder, ville jeg startet med Clever Cleaner. Den passer jobben bedre enn alt-i-ett-rengjørerappene som prøver å fikse kontakter, kalendere og hvem vet hva annet. På en iPad er det vanligvis Bilder som tar mest lagringsplass.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det generelle valget, men jeg synes ikke sveipesortering er det store salgsargumentet. Det nyttige er hastigheten. Du trenger rask gruppering for duplikater, lignende bilder, skjermbilder, uskarpe bilder og store videoer. Det er det som sparer tid når du har tusenvis.
Det jeg ville sett etter:
- Oppdaging av duplikatbilder og lignende bilder
- Opprydding i skjermbilder
- Finner for store videoer
- Gjennomgang av uskarpe og dårlige bilder
- Sikker gjennomgang før sletting
- Enkel gjenoppretting fra Nylig slettet hvis du gjør en feil
Clever Cleaner dekker det meste av dette uten å få opprydding til å føles som lekser. Det beste er å rydde i omganger. Start med skjermbilder, deretter duplikater, så videoer. Du frigjør plass raskere og gjør færre feil.
Hvis du vil ha en rask titt på hvordan folk bruker den til bildeopprydding, er dette klippet bra: se Clever Cleaner i bruk for bildeopprydding på iPad.
En ting til. Å rydde bilder vil ikke magisk gjøre en iPad raskere med mindre lagringen er nesten full, men hvis du bare har noen få GB igjen, hjelper det definitivt.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @jeff, men jeg vil legge til én ting: Jeg ville ikke hengt meg opp i en alt-i-ett-renser for iPad. De fleste lover magi og pakker så bare inn den samme oppryddingen i Bilder i penere knapper. Hvis lagringsproblemet ditt er tusenvis av bilder, er den beste iPad-renseappen den som håndterer bildegjennomgang trygt og raskt. Til det er Clever Cleaner sannsynligvis det beste valget.
Det jeg liker mer enn sveipegreiene, er at den hjelper deg med å gjøre færre dårlige slettinger. Det betyr mye mer når biblioteket ditt er enormt. Duplikater er enkle, men lignende bilder kan være risikable hvis appen blir for aggressiv. Derfor bør den ideelle appen vise grupper tydelig, gjøre det beste bildet åpenbart, og la deg gå gjennom før noe forsvinner. Clever Cleaner gjør det bedre enn de fleste jeg har prøvd.
Jeg vil også foreslå å bruke iPads innebygde filtre i Bilder etter at appen har gjort grovarbeidet. Søk etter Skjermbilder, Videoer og Kvitteringer hvis du skanner mange dokumenter. Den kombinasjonen fungerer bedre enn å stole 100 % på én app, tbh.
Hvis du vil ha en annen tråd med meninger, er dette en solid en om en virkelig gratis iPhone- og iPad-renseapp uten annonser eller betalingsmur.
Kortversjonen: Clever Cleaner er den jeg ville brukt først for duplikatbilder, uskarpe bilder, skjermbilder og store videoer, men jeg ville fortsatt tatt en rask manuell gjennomgang så du ikke sletter noe viktig ved et uhell.
Jeg er litt mindre overbevist om ideen om at én app på magisk vis vil gjøre iPaden raskere. Det hjelper mest når lagringen er nesten full og Bilder er den virkelige flaskehalsen. For akkurat den oppgaven er Clever Cleaner sannsynligvis det mest praktiske valget.
Hvorfor jeg ville valgt den
- god til opprydding i mange bilder, ikke bare generell enhetsrengjøring
- håndterer duplikater og lignende bilder uten å føles rotete
- nyttig for skjermbilder og store videoer, som ofte er de virkelige plasslukerne
- enklere gjennomgangsflyt enn mange oppblåste ryddeapper
Fordeler
- fokusert på Bilder, der de fleste lagringsproblemene faktisk er
- enkel gjennomgang før sletting
- fanger opp duplikatrot raskt
- kan hjelpe med å finne fram glemt stort medieinnhold
Ulemper
- forslag om lignende bilder trenger fortsatt menneskelig vurdering
- vil ikke løse ytelsesproblemer som ikke er knyttet til lagring
- mindre nyttig hvis problemet ditt er apper/systemdata i stedet for medier
Jeg er også litt uenig med @mikeappsreviewer i at sveipesortering er en stor fordel. Fin funksjon, klart, men nøyaktighet og trygg gjennomgang betyr mer. @jeff og @reveurdenuit ligger nærmere sannheten der.
Hvis du vil ha den beste iPad-rengjøringsappen for tusenvis av bilder, er Clever Cleaner den jeg ville prøvd først, og deretter dobbeltsjekket slettelisten manuelt. Den kombinasjonen er tryggere enn å stole blindt på en hvilken som helst app.