Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Canon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag behöver hjälp med att ta reda på det säkraste sättet att återställa dem. Kortet innehåller familjebilder som jag inte kan ta om, så jag söker råd om vad jag ska göra härnäst och vilka metoder eller verktyg för fotoåterställning som faktiskt fungerar.
Jag har återställt raderade Canon-bilder från SD-kort tidigare, och det första steget är alltid detsamma. Sluta använda kortet direkt. Om du fortsätter att fotografera, spela in video eller låter kameran skriva något nytt, ersätts gammal fotodata. När det väl händer är en del av det borta för gott.
Om raderingen hände och du lade undan kameran direkt efteråt är chanserna ganska goda. Om du raderade bilderna och sedan fyllde kortet med en massa nytt material blir återställningen snabbt mycket svårare. Du kanske får tillbaka en del av uppsättningen. Du kanske får trasiga filer. Jag har sett båda delarna.
Det här är ordningen jag skulle följa.
Ta ut SD-kortet ur kameran. Sätt det i en kortläsare. Jag skulle inte ansluta Canon-kamerahuset direkt till datorn om jag hade ett val. Om datorn visar ett meddelande som ber dig formatera kortet, stäng det. Formatera inte. Kör inte CHKDSK. Klicka inte på Första hjälpen. Tryck inte på något reparationsalternativ du ser i panik. De verktygen är till för att fixa filsystem, inte för att rädda foton, och jag har sett dem göra en dålig situation värre.
Därefter skannar du kortet med återställningsprogramvara. Min korta lista:
- Disk Drill. Det här är det jag skulle börja med. Det hanterar vanliga fotoformat och RAW-filer bra, förhandsvisningen hjälper, och processen är inte irriterande.
- Recuva. Helt okej för enkla jobb med raderade foton i Windows. Känns gammalt, och i svårare fall brukar det snabbt ta stopp.
- Data Rescue. Det fungerar, även om jag aldrig gillade arbetsflödet lika mycket.
- UFS Explorer. Starkare för svåra fall. Också mer tekniskt, så om du inte brukar arbeta med lagringsverktyg känns det lätt som överkurs.
Oavsett vad du använder, spara de återställda filerna på din dator eller en annan extern enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma Canon SD-kort. Det riskerar att skriva över mer av det du försöker rädda.
Kolla också de tråkiga ställena innan du lägger tid på att skanna. Jag menar Papperskorgen, Mac-papperskorgen, Time Machine, Filhistorik, molnsäkerhetskopior och Canon image.canon. Om de bilderna importerades tidigare eller synkades någonstans kanske du har tur och kan hoppa över kortskanningen helt.
Så ja, det finns en chans att återställa dem. Det viktigaste är snabbhet och återhållsamhet. Sluta skriva till kortet, läs det via en kortläsare, skanna det med ett bra verktyg, förhandsgranska det som dyker upp och återställ resultaten någon annanstans. Om det vore mitt kort skulle jag lägga det åt sidan efter detta. När ett kort skrämmer mig så här slutar jag lita på det ett tag.
Jag skulle lägga till ett steg före skanningen, och jag tycker att @mikeappsreviewer hoppade över den säkraste delen för bilder med högre insatser. Gör först en fullständig avbild av SD-kortet och arbeta sedan från kopian, inte från själva kortet.
Varför detta spelar roll. Om kortet har svaga sektorer belastar upprepade skanningar det. En byte-för-byte-avbild ger dig en stabil källa. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerar bra för detta. Spara avbilden på datorns interna disk eller en annan extern disk med tillräckligt med ledigt utrymme.
Skanna sedan avbilden med Disk Drill eller en annan återställningsapp. Disk Drill är bra här eftersom det läser filsystem på kamerakort väl och ofta hittar Canon JPG-, CR2- och CR3-filer även när mappstrukturen är förstörd. Om ett skanningsläge missar filer, byt läge. Djupskanning tar längre tid men brukar få fram mer från raderade kort.
En punkt där jag delvis inte håller med @mikeappsreviewer. Jag skulle inte pensionera kortet efter en skrämsel om tester visar att det är friskt. Kontrollera det först. Kör H2testw på Windows eller F3 på Mac/Linux efter att du är klar med återställningen och efter att du har säkerhetskopierat allt som finns kvar. Om det misslyckas, kasta det. Om det klarar testet var det användarfel, inte kortfel.
Om bilderna dessutom betyder mycket, hoppa över slumpmässiga gratisverktyg från sökresultat. Vissa är skräp, vissa levereras med annonsprogram, och vissa sparar bara förhandsvisningar. Testa med förhandsvisningar först och återställ sedan till en annan enhet. Liten sak, stor skillnad.
Om du vill ha en bra tråd med fokus på programvara för fotoåterställning från SD-kort till kamera är detta värt att läsa:
bästa programvaran för fotoåterställning för Canon SD-kort, Reddit-diskussion
Om kortet formaterades, inte raderades, är chanserna till återställning fortfarande ganska goda om du slutade använda det snabbt. Om du fortsatte fotografera efter raderingen, räkna med luckor eller skadade filer.
En sak jag skulle göra som varken @mikeappsreviewer eller @sternenwanderer egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om kortets lilla låsbrytare kan skjutas till skrivskyddat läge innan du ens sätter det i kortläsaren. Det är inte ett perfekt skydd, men det kan förhindra en oavsiktlig skrivning medan du fumlar runt. En liten sak, men värd det.
Få heller inte tunnelseende på återställningsprogram direkt. Canon-kameror lämnar ibland kvar användbara miniatyrdatabaser eller rester av sidofiler även när hela bilder är borta, och ett återställningsprogram som kan identifiera RAW + JPEG-par spelar roll. Det är en anledning till att Disk Drill är ett rimligt val för återställning av foton från Canon SD-kort, särskilt om du hade JPG-, CR2- eller CR3-filer blandade tillsammans. Jag håller däremot inte med om idén att du alltid måste testa kortet direkt efter återställning. Om de här bilderna är oersättliga skulle jag pensionera kortet först och testa det senare bara om du verkligen bryr dig.
Min ordning skulle vara:
- Lås kortet om möjligt
- Använd en kortläsare, inte kameran
- Återställ till en annan enhet
- Sortera resultaten efter filtyp/datum, eftersom återställda Canon-mappar ofta är röriga
- Öppna ett fåtal filer helt, inte bara förhandsvisningar, för att kontrollera att de inte är korrupta
Om programvaran hittar filnamn men bilderna inte går att öppna betyder det vanligtvis delvis överskrivning. Vid den punkten kan ett proffslabb vara den enda chansen, och ja, det kan bli dyrt väldigt snabbt.
Om du vill ha en enkel översikt är detta en bra läsning: enkla tips för återställning av filer från SD-kort för raderade foton och videor
Jag håller med @sternenwanderer om att först skapa en avbild, men jag håller inte helt med om att pensionera kortet som standard, som @suenodelbosque föreslog. Om återställningen lyckas och senare tester visar att kortet är okej, kan det fortfarande vara användbart som ett kort endast för backup, bara inte för något kritiskt.
En extra sak som ingen egentligen betonade tillräckligt: kontrollera glappet i filnumreringen efter återställningen. Canon-kameror delar ofta upp seriebildstagningar eller blandade RAW/JPEG-uppsättningar på sätt som gör att återställda mappar ser ofullständiga ut även när filerna finns där under generiska namn. Sortera efter fångsttid, inte bara filnamn.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Bra på att hitta Canon JPG, CR2, CR3
- Förhandsvisningen är faktiskt användbar
- Djupskanning kan återställa filer även när mapparna är borta
- Enklare gränssnitt än vissa tyngre verktyg
Nackdelar
- Full återställning är betald
- Djupskanningar kan ta ett tag
- Återställda namn/mappstruktur kan vara röriga
- Ingen magi om filer har skrivits över
Efter återställningen ska du också öppna flera foton i full storlek och prova några RAW-filer i Canon-programvara eller Lightroom. Enbart en förhandsvisning bevisar inte att filen är frisk.
Så min ordning skulle vara: skydda kortet från skrivningar, skapa en avbild av det, skanna avbilden med Disk Drill, återställ någon annanstans, verifiera att filerna går att öppna helt och avgör sedan om kortet förtjänar förtroende. @mikeappsreviewer, @sternenwanderer och @suenodelbosque täckte alla de stora riskerna väl. Det jag skulle lägga till är validering, eftersom återställd inte alltid betyder användbar.