Ik heb per ongeluk een grote reeks familiefoto’s van mijn SD-kaart verwijderd en merkte het pas nadat ik de kaart alweer had gebruikt. Ik probeer de beste software voor fotoherstel te vinden die echt werkt om verwijderde foto’s terug te halen zonder te beschadigen wat er nog over is. Als iemand echte aanbevelingen heeft of weet welke tool voor fotoherstel op dit moment het beste is, zou ik de hulp echt waarderen.
Ik heb vaker dan ik wil tellen verwijderde foto's en videoclips van de rand van de afgrond moeten terughalen. Sommige verliezen waren mijn schuld. Eén gebeurde na een doodvermoeide bruiloftsshoot toen ik de verkeerde kaart wiste. Een andere kwam door een haperende SD-kaart van een drone. Na genoeg van dit soort ellende ben ik gestopt met piekeren over welke app de mooiste scanknop had. De eerste stappen die je zet zijn belangrijker.
Als je bestanden zijn verdwenen, stop dan nu meteen met schrijven naar de kaart of schijf. Maak geen nieuwe foto's. Zet er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw omdat je een willekeurige tip in een reactiedraad zag. Verwijderde gegevens blijven daar vaak staan totdat iets anders er bovenop terechtkomt. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel. Ik heb dit op de irritante manier geleerd.
Zodra de kaart eruit is en apart ligt, zijn dit de hulpmiddelen waar ik het eerst naar zou kijken.
1. Disk Drill
Hier begin ik meestal. Niet omdat het wonderen verricht, maar omdat het op een nuttige middenweg uitkomt. Het is eenvoudig genoeg voor gewone mensen, en het kan nog steeds veel van de lastige gevallen aan die je tegenkomt met SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en SSD's.
Waar ik steeds op terugkwam, was de op camera's gerichte recovery voor gefragmenteerde video. Als je ooit beelden hebt geprobeerd te redden van een actioncam, drone, dashcam of systeemcamera, dan heb je dit eerder gezien. Veel tools herstellen het bestand, maar vervolgens speelt de clip niet af, of hij speelt de helft af en stopt ermee. Disk Drill doet het hier beter dan de meeste. Ik heb ook gezien dat het een behoorlijke reeks RAW-fotoformaten terughaalt zonder van het proces huiswerk te maken.
Wat er voor mij uitsprong:
- Strakke lay-out, makkelijk te begrijpen
- Werkt met gangbare foto- en videoformaten
- Advanced Camera Recovery helpt met gesplitste of gefragmenteerde videobestanden
- Je krijgt voorbeelden te zien voordat je herstelde bestanden opslaat
- Werkt op Windows en Mac
Dingen die ik niet goed vond:
- Je loopt tegen de betaalmuur aan als je volledig herstel nodig hebt
- Diepe scans duren lang op grote kaarten
2. R-Studio
R-Studio voelt als een hulpmiddel voor mensen die al weten hoe een beschadigde partitietabel eruitziet, of er in elk geval niet bang voor zijn om wat rond te klikken en het uit te zoeken. Ik zou het niet geven aan iemand die een herstelapp met twee knoppen wil. Toch heeft deze me, wanneer de kaart een grotere puinhoop was, meer dan eens gered.
Ik had een SD-kaart van een oudere camera die op een manier kapotging die eenvoudigere tools nauwelijks begrepen. R-Studio kwam verder. Het is sterker wanneer het bestandssysteem beschadigd is, de partitie vreemd is, of de kaart van “oeps” naar “dit ding is vervloekt” is gegaan. De afweging is na ongeveer 30 seconden duidelijk. De interface is druk, en het probeert je niet bij de hand te nemen.
Waarom mensen het blijven gebruiken:
- Sterke herstelresultaten in lastige gevallen
- Goed met beschadigde bestandssystemen
- Veel scan- en herstelinstellingen
- Ondersteunt veel verschillende opslagtypen
Waarom sommige mensen afhaken:
- Kost tijd om te leren
- De indeling voelt meteen technisch aan
- De prijs is hoger dan bij veel andere opties
3. PhotoRec
PhotoRec is degene die ik ben blijven gebruiken, omdat gratis tools me meestal teleurstellen, en deze deed dat niet. Het is open-source, er zit geen limiet op hoeveel data je herstelt, en het heeft de gewoonte om bestanden van kaarten te halen die andere tools veel te vroeg afschrijven.
De truc is simpel. Het zoekt naar bestandssignaturen op het apparaat zelf in plaats van te vertrouwen op het bestandssysteem. Dus wanneer de kaart was geformatteerd, half kapot was of anderszins door elkaar was geraakt, had PhotoRec nog steeds een kans. De pijn komt later. Je herstelde bestanden komen vaak terug met algemene namen, en de oorspronkelijke mappen zijn verdwenen. Als je duizenden afbeeldingen herstelt, wordt het sorteren van die stapel snel vervelend. Toch is gratis gewoon gratis, en in dit geval is het geen rommel.
Goede punten:
- Gratis, geen herstelbeperking
- Ondersteunt een groot aantal formaten
- Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
- Beschikbaar voor Windows, macOS en Linux
Slechte punten:
- De opdrachtregelinterface schrikt mensen af
- Originele bestandsnamen blijven meestal niet behouden
- De mapstructuur wordt niet hersteld
- Het sorteren van herstelde bestanden kost veel tijd, heel veel
Andere namen die mensen noemen
Recuva duikt nog steeds overal op, en ik snap waarom. Het bestaat al eeuwig. Als je kaart of schijf in goede staat is en je per ongeluk foto’s hebt verwijderd, is het een redelijke eerste poging. De interface is eenvoudig, er is een gratis versie en je hoeft geen handleiding te bestuderen. Ik zou het alleen niet als eerste kiezen voor een kaart met ernstige corruptie. Het is meestal logischer voor kleinere, schonere herstelklussen.
DiskDigger wordt vaak genoemd wanneer mensen het hebben over fotoherstel op Android. Het is licht, het bedelft je niet onder menu’s en voor basisherstel van afbeeldingen doet het zijn werk zonder veel gedoe. Voor grotere SD-kaartklussen, vooral RAW-bestanden of lastig videoherstel, zie ik niet dat mensen er bijna net zo vaak op vertrouwen.
Nog één ding: herstelsoftware is maar de helft van de oplossing. Nadat je je bestanden terug hebt, besteed vijf minuten aan het aanpassen van je routine. Maak sneller back-ups van kaarten. Wissel opslagmedia af voordat ze oud en onbetrouwbaar worden. Blijf niet fotograferen op een kaart die al eens vreemd gedrag heeft vertoond. Die laatste heb ik eerder genegeerd, en ja, daar heb ik later voor betaald.
Als je snel handelt en voorkomt dat de kaart wordt overschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk. Misschien niet voor elk bestand, maar vaak genoeg om de shoot te redden, of in elk geval de delen waar je het meest om geeft.
Als u nieuwe gegevens naar de SD-kaart hebt geschreven, zijn uw kansen kleiner geworden. Niet nul, maar lager. Herstel hangt af van hoeveel er is overschreven.
Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik zou de tools voor uw situatie iets anders rangschikken. Als dit familiefoto’s zijn en u de beste kans wilt met de minste moeite, begin dan met Disk Drill. Die doet het meestal goed op SD-kaarten, geeft voorbeelden weer en gaat beter om met fotoformaten dan veel van de oudere tools die eerst gratis lijken. Voor mensen die niet met menu’s willen worstelen, is dit een van de veiligere keuzes.
Mijn volgorde zou zijn:
-
Disk Drill
Beste balans tussen scankwaliteit, voorbeeldweergave en gebruiksgemak. Goed voor verwijderde JPG, PNG, HEIC, RAW. Als de kaart leesbaar is, zou ik hier beginnen. -
PhotoRec
Beste gratis optie. Sterk in bestandsherstel op basis van inhoud. Slecht in bestandsnamen en mapstructuur. Als Disk Drill dingen mist, is PhotoRec de rommel waard. -
R-Studio
Het beste als de kaart zelf beschadigd is of het bestandssysteem kapot is. Voor veel mensen wat overdreven en het is makkelijk om erin te verdwalen.
Eén klein punt van verschil: ik zou Recuva overslaan bij hergebruikte SD-kaarten. Het werkt prima bij simpele verwijderingen, maar bij hergebruikte flashmedia schiet het voor mij tekort.
Doe dit één keer, in deze volgorde:
- Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart, als de tool dat ondersteunt.
- Scan de image, niet de originele kaart.
- Herstel bestanden naar uw computer, niet terug naar de SD-kaart.
Als u meer opties wilt, is deze thread over aanbevelingen voor de beste software voor herstel van foto’s op SD-kaarten ook het bekijken waard.
Korte versie: eerst Disk Drill. PhotoRec als tweede als u iets gratis wilt. R-Studio als het echt lastig wordt. Tijd is hier belangrijk, dus test de kaart niet steeds opnieuw.
Als je de SD-kaart al opnieuw hebt gebruikt, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer en @boswandelaar over het terugkrijgen van alles. Sommige van die foto’s zijn mogelijk gedeeltelijk overschreven, en geen enkele software kan dat op magische wijze ongedaan maken. Dat gezegd hebbende, je kunt nog steeds verrassend veel herstellen als de nieuwe gegevens niet bovenop exact dezelfde blokken zijn terechtgekomen.
Mijn mening:
- Disk Drill is nog steeds de beste eerste poging voor de meeste mensen, omdat het snel is om resultaten te sorteren, goede previews toont en fotobestanden meestal beter herkent dan veel oudere herstelapps.
- Ik zou ook UFS Explorer overwegen als de kaart zich vreemd gedraagt of de verbinding verbreekt. Het is niet zo beginnersvriendelijk, maar soms vindt het schonere bestandsstructuren dan de gebruikelijke consumentensoftware.
- PhotoRec is geweldig wanneer je de chaos hebt geaccepteerd. Je krijgt de afbeeldingen misschien terug, maar de namen/mappen zullen eruitzien alsof er een tornado doorheen is gegaan.
Eén ding waar ik het enigszins mee oneens ben: mensen springen altijd meteen naar alles diep scannen. Ik zou eerst een normale scan doen en de previews controleren. Diep carve-herstel kan duizenden oude verwijderde miniaturen, cache-rommel en kapotte fragmenten in de resultaten dumpen, wat het uitzoeken van familiefoto’s veel irritanter maakt.
Als deze bovendien superbelangrijk zijn, test het herstel dan met een handvol bestanden voordat je iets koopt. Ga er niet van uit dat een groot scanresultaat bruikbare foto’s betekent. Bekijk er een heleboel in preview, vooral die van rond de verwijderdatum.
Als je extra leesvoer wilt, dan is dit overzicht met echte feedback uit de community over Disk Drill fotoherstel de moeite waard om te bekijken.
Korte versie: Disk Drill eerst, omdat het de makkelijkste manier is om te zien wat er op dit moment daadwerkelijk herstelbaar is. Als de resultaten rommelig zijn, stap dan over op PhotoRec of een technischer hulpmiddel.