Mijn iPhone-opslag is bijna vol nadat ik veel screenshots en dubbele foto’s heb opgeslagen. Ik probeer meerdere foto’s tegelijk te verwijderen in de Foto’s-app zonder op elke foto afzonderlijk te tikken, maar ik weet niet zeker wat de snelste manier is om dit te doen. Wat is de makkelijkste methode?
De snelste manier om echt op te schieten, is om niet je hele bibliotheek te behandelen als één enorme hoop. Als je duizenden foto’s hebt, vooral oude screenshots, duplicaten, burstfoto’s en bijna identieke opnamen, dan voelt ze één voor één aantikken al snel ellendig.
Begin eerst met de makkelijke rommel. Ga in de Foto’s-app naar het tabblad Collecties en zoek naar Mediatypen. Apple scheidt dingen zoals Screenshots, Burstfoto’s en Schermopnamen al, waardoor opruimen een stuk minder pijnlijk wordt. Open Screenshots, tik op “Selecteer” en gebruik daarna “Selecteer alles” als je ze echt wilt verwijderen. Dat is een van de weinige plekken in Foto’s waar alles selecteren daadwerkelijk eenvoudig is.
Blijf voor gewone foto’s niet in “Alle foto’s” hangen en eindeloos scrollen. Knijp om uit te zoomen naar de weergave Maanden of Jaren. Tik daar op “Selecteer” en sleep over groepen foto’s in plaats van elke afzonderlijke foto aan te tikken. Dat is vooral handig als je weet dat er een specifieke reis, gebeurtenis of oude maand is waarin je veel te veel foto’s hebt gemaakt en de meeste daarvan niet meer nodig hebt.
Als het probleem duplicaten zijn of vijf versies van dezelfde foto, dan wordt handmatig opruimen al snel vervelend. Een app zoals Clever Cleaner kan daarbij helpen. De functie Soortgelijke groepeert foto’s die op elkaar lijken, kiest wat volgens de app de beste is en markeert de rest zodat je ze kunt controleren voordat je ze verwijdert. Dat is een stuk makkelijker dan zelf elke bijna identieke opname proberen te vergelijken.
Als je bibliotheek echt enorm is, zou ik een computer gebruiken in plaats van alles op je telefoon te doen. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, ga dan in een desktopbrowser naar iCloud.com. Je kunt grote reeksen selecteren met Shift, ze verwijderen, en de wijzigingen zouden terug moeten synchroniseren naar je iPhone. Dat is veel makkelijker te beheren dan slepen op een klein scherm.
Eén ding dat mensen vaak missen: verwijderde foto’s verdwijnen niet meteen. Ze gaan naar Recent verwijderd, onder Hulpprogramma’s onderaan het tabblad Collecties. Daar blijven ze 30 dagen staan, tenzij je ze zelf verwijdert. Dus als je doel is om meteen opslagruimte vrij te maken, open dan Recent verwijderd, tik op “Selecteer” en daarna op “Verwijder alles”. Anders verandert je opslag mogelijk niet meteen veel.
Ik zou het waarschijnlijk in deze volgorde doen: eerst screenshots, daarna schermopnamen en burstfoto’s, vervolgens duplicaten of soortgelijke foto’s met Clever Cleaner, en daarna iCloud op een computer gebruiken als je er nog steeds duizenden over hebt. Zo krijg je de rommel onder controle zonder je hele bibliotheek in gevaar te brengen.
Je hoeft niet op elke foto te tikken, maar de Foto’s-app op de iPhone is nog steeds niet geweldig in echt grote aantallen selecteren. De truc is om op Selecteer te tikken, dan je vinger over een rij te slepen en omlaag over het scherm te blijven schuiven. Tijdens het scrollen blijft de app selecteren, al kan het wat gevoelig reageren als je te snel gaat. Dit is meestal sneller dan miniaturen één voor één aantikken, vooral in Screenshots of Recent.
Wees voorzichtig als iCloud-foto’s aanstaat. Verwijderen van je iPhone betekent ook verwijderen uit iCloud, en van je iPad/Mac als die met dezelfde bibliotheek synchroniseren. Als je alleen ruimte op je telefoon probeert vrij te maken, kijk dan eerst bij Instellingen > Foto’s en controleer of Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld. Dat kan ruimte besparen zonder de daadwerkelijke bibliotheek te wissen.
Voor duplicaten zou ik niet handmatig honderden bijna identieke opnamen vergelijken, tenzij je het leuk vindt om een middag te verspillen. Apple’s album Duplicaten kan helpen als het onder Hulpprogramma’s verschijnt, maar het vindt alleen exacte of heel sterk gelijkende duplicaten. Iets zoals Clever Cleaner kan meer soortgelijke foto’s vinden, maar controleer ze voordat je verwijdert, want beste foto blijft nog steeds een kwestie van oordeel. En ja, maak daarna ook Recent verwijderd leeg als je de ruimte meteen nodig hebt.
200 schermafbeeldingen verwijderen is een taak voor de Foto’s-app; 20.000 gemengde foto’s verwijderen is een taak voor toetsenbord en muis. De sleepselectie-truc werkt, maar zodra je met een enorme bibliotheek werkt, wordt het vrij makkelijk om per ongeluk het verkeerde gedeelte te selecteren of je plek kwijt te raken. Voor schermafbeeldingen zou ik nog steeds eerst het ingebouwde album Schermafbeeldingen gebruiken, omdat dat de opruimactie met het laagste risico is. Voor al het andere zou ik vermijden om één gigantische verwijdersessie in Recent te doen.
Een kanttekening die volgens mij niet vaak genoeg genoemd wordt: als je telefoon al bijna vol is, kan het installeren van nog een schoonmaak-app vervelend of onmogelijk zijn totdat je eerst wat voor de hand liggende dingen opruimt. Verwijder schermopnamen, grote video’s, oude downloads in Berichten en overduidelijke schermafbeelding-rommel voordat je iets anders probeert. Daarna kan iets als Clever Cleaner handig zijn voor vergelijkbare foto’s, maar ik zou geen enkele app automatisch laten verwijderen zonder de keuzes te controleren. Vergelijkbaar is niet hetzelfde als duplicaat.
Als je toegang hebt tot een Mac of pc, is dat meestal de minder pijnlijke route voor een grondige opruimactie. Importeer eerst foto’s als je een veiligheidskopie wilt, verwijder daarna reeksen vanaf de telefoon of vanuit iCloud-foto’s in een browser als je dat gebruikt. En controleer voordat je er duizenden verwijdert of iCloud-foto’s is ingeschakeld, want verwijderen van iPhone kan in werkelijkheid betekenen verwijderen van overal waar het gesynchroniseerd is. Dat is de fout die van een opslagopruiming een herstelprobleem maakt.
Screenshots zijn meestal niet de grootste opslagvreters, tenzij je er heel veel van hebt; video’s, schermopnames, Live Photos en lange berichtbijlagen kunnen per item veel meer ruimte innemen. Voordat je een uur besteedt aan het selecteren van kleine afbeeldingen, kijk je bij Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s om te zien of iOS je wijst op grote video’s of items die je kunt beoordelen. Het verwijderen van een paar enorme clips kan meer ruimte vrijmaken dan het verwijderen van honderden screenshots.
Voor het daadwerkelijke massaal verwijderen is de snelste methode alleen op de telefoon nog steeds: open het album dat je wilt, tik op Selecteer, druk op één foto en sleep vervolgens over en omlaag door het raster om te blijven selecteren terwijl het scrollt. Werk in kleinere delen in plaats van te proberen in één keer de helft van je bibliotheek te selecteren. Het is minder indrukwekkend, maar het voorkomt het probleem van oeps, ik heb drie maanden aan familiefoto’s geselecteerd. Als je verwijdert uit een album dat je zelf hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je kiest voor verwijderen uit bibliotheek en niet alleen voor verwijderen uit album.
Ik zou opschoonapps pas gebruiken nadat het voor de hand liggende spul weg is. Iets als Clever Cleaner kan handig zijn voor vergelijkbare foto’s, maar ik zou de selecties ervan als suggesties behandelen, niet als beslissingen. En als de telefoon zegt dat de opslag nog steeds vol is na het verwijderen, ga dan meteen naar Onlangs verwijderd en maak het leeg. Totdat je dat doet, nemen die foto’s in feite nog steeds ruimte in.