Ik heb mijn SD-kaart per ongeluk geformatteerd voordat ik een back-up van mijn foto’s en video’s maakte, en nu lijkt alles verdwenen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om bestanden van een geformatteerde SD-kaart te herstellen zonder het erger te maken, aangezien een deel van de verloren gegevens echt belangrijk is.
Ik zou de kaart nu meteen niet meer gebruiken. Dat heb ik op de harde manier geleerd nadat ik er een in een camera had geformatteerd en er daarna nog een paar clips op had opgenomen. Die nieuwe bestanden schreven over de oude heen.
Als het formatteren onlangs is gebeurd en je niet veel terug naar de SD-kaart hebt geschreven, maken je bestanden nog steeds kans.
Wat meestal gebeurt op camera’s, drones, telefoons en Windows, is een snelle formattering. Daarbij wordt de bestandstabel gewist, niet de foto- en videodata zelf. Voor het apparaat lijkt de kaart dus leeg, terwijl de oude data er nog steeds op staat totdat iets nieuws die vervangt.
Dus de eerste stap is saai maar belangrijk. Gebruik de kaart niet. Geen foto’s. Geen video. Zet er geen willekeurige bestanden op. Leg hem weg.
Daarna zou ik overstappen op herstelsoftware. Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt op een geformatteerde microSD uit een drone, en het was makkelijker om mee te werken dan sommige andere tools die ik probeerde. De preview hielp veel, omdat ik kon zien welke bestanden nog leesbaar waren voordat ik iets opsloeg. Het bevat ook een modus voor geavanceerd cameraherstel, wat belangrijker is wanneer je videobestanden verspreid over de kaart stonden, iets wat vaak voorkomt bij drones, GoPro’s en dashcams.
Dit is de basisvolgorde die ik zou volgen:
- Haal de SD-kaart uit het apparaat.
- Sluit hem met een kaartlezer aan op je computer.
- Installeer de herstelapp op de interne schijf van je computer of op een andere schijf, nooit op de SD-kaart.
- Voer een scan uit op de SD-kaart.
- Bekijk in de preview wat er wordt gevonden.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op, zoals op je computer of een externe schijf.
Ik heb ook andere opties geprobeerd.
Recuva is prima als het geval eenvoudig is. Als je een paar bestanden hebt verwijderd en de kaart verder gezond is, is het makkelijk in gebruik. Waar het voor mij tekortschoot, was bij geformatteerde kaarten en opgebroken videobestanden.
UFS Explorer is een ander beest. Het graaft dieper en gaat beter om met lastige gevallen, vooral wanneer de kaart bestandssysteembeschadiging of gedeeltelijke corruptie heeft. Ik zou het alleen niet geven aan iemand die een nette, eenvoudige interface wil. Het voelt gemaakt voor mensen die al weten waar ze naar kijken.
Nog iets wat mensen vaak overslaan. Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, pijnlijk traag wordt, leesfouten geeft, of de computer hem helemaal niet ziet, stop dan met software. Hetzelfde geldt als hij zich op rare manieren gedraagt die fysiek aanvoelen. Op dat punt zou ik naar een herstelbedrijf kijken. Herhaalde scanpogingen op een falende kaart kunnen een slechte situatie erger maken.
Als het een snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds redelijk. Een volledige formattering is lastiger, maar zelfs dan zou ik er niet van uitgaan dat de bestanden weg zijn.
Ik ben het eerst over één ding eens met @mikeappsreviewer. Stop met aan de kaart te zitten. Waar ik van mening verschil, is dit: ik zou een image van de SD-kaart maken voordat ik meerdere scans uitvoer als je pc hem nog prima leest. Een byte-voor-byte kopie geeft je één veilige werkkopie, en daarvan herstel je in plaats van de originele kaart steeds opnieuw te belasten. Op Linux of macOS is ddrescue meestal de gebruikelijke keuze. Op Windows hebben sommige hersteltools ook een imagingfunctie.
Een paar punten die mensen missen:
- Controleer of je cameramerk verborgen back-upindexen of bijbehorende apps heeft. Soms bestaan miniaturen of lage-resolutie proxy’s nog steeds.
- Als foto’s belangrijker zijn dan video’s, sorteer het herstel dan eerst op bestandstype. JPEG en RAW herstellen vaak schoner dan MP4 na een formattering.
- Bewaar herstelde bestanden op een andere schijf. Niet op de SD-kaart. Nooit.
- Als bestandsnamen weg zijn, sorteer dan op bestandssignaturen en tijdstempels. Het wordt snel rommelig, maar het werkt.
Qua software is Disk Drill een goede plek om te beginnen omdat het SD-kaarten goed verwerkt en resultaten overzichtelijk voorvertoont. Als Disk Drill je bestanden vindt maar de namen kwijt zijn, herstel dan eerst en organiseer later. Snelheid is hier belangrijker dan netheid.
Als de kaart 0 bytes aangeeft, opnieuw om formatteren vraagt of halverwege het lezen de verbinding verbreekt, sla thuismethoden dan over en stuur hem naar een lab. Dat soort dingen wordt snel erger.
Dit onderwerp is ook makkelijker te vinden onder iets als herstel van foto’s en video’s van een geformatteerde SD-kaart na per ongeluk formatteren. Ik vond deze discussie ook nuttig:
foto’s herstellen na het formatteren van een SD-kaart
Maak eerst de image als je die optie hebt. Het bespaart later hoofdpijn, geloof me, ik heb dat op de domme manier geleerd.
Eerst iets: ik ben het een beetje oneens met de vibe van “scan het meteen” van @mikeappsreviewer. Als de kaart leesbaar is, zou ik die eerst klonen of er een image van maken en daarna pas op de kopie werken. Zo heb je een back-up als een app crasht, vastloopt of de kaart halverwege het proces kuren begint te vertonen. @caminantenocturno noemde dat deel al, en imo is dat de veiligere aanpak.
Controleer ook het type formattering. Een snelle format laat meestal een veel betere kans over dan een volledige overschrijf-format. En als dit in een camera is gedaan, wordt de mapstructuur soms op een vreemde manier opnieuw opgebouwd, dus ga er niet vanuit dat een lege kaart ook echt leeg is.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: probeer herstel indien mogelijk via een desktop-USB-kaartlezer, niet via een goedkope adapter of de camera zelf. Slechte kaartlezers veroorzaken vreemde leesfouten en mensen geven dan de kaart de schuld.
Qua software is Disk Drill een solide keuze voor herstel van een geformatteerde SD-kaart, vooral als je foto- en videovoorbeelden wilt bekijken voordat je iets terugzet. Ik zou de resultaten ook eerst op bestandstype sorteren, de belangrijkste dingen herstellen en je pas daarna druk maken over namen en mappen. Prioriteiten zijn belangrijk als de tijd dringt.
Als video’s heel belangrijk zijn en van een GoPro, drone of dashcam komen, wees er dan op voorbereid dat sommige bestanden maar gedeeltelijk herstellen. Dat is normaal, niet altijd een gebruikersfout.
Ook de moeite waard om even te bekijken: Tutorial voor herstel van SD-kaarten voor geformatteerde foto’s en video’s
Als de kaart steeds opnieuw vraagt om geformatteerd te worden, heet wordt of uit het systeem verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf-pogingen. Dan is het werk voor een lab, echt waar.