Hjelp! Kan jeg fortsatt gjenopprette filer fra en ExFAT-harddisk etter å ha slettet dem ved en feil?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra den eksterne harddisken min med exFAT og har ikke skrevet noe nytt til den ennå. Jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette de slettede filene på uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke gjenopprettingsverktøy eller trinn fungerer best for en exFAT-harddisk?

Hvis dette er en ekstern exFAT-stasjon og mappen ble slettet nylig, slutt å bruke stasjonen med en gang. Slettede filer blir vanligvis ikke fjernet umiddelbart. Ofte blir plassen bare merket som tilgjengelig, så muligheten for gjenoppretting avhenger i stor grad av om noe nytt har blitt skrevet til stasjonen siden da.

De viktigste tingene du bør unngå er:

1. Ikke lagre eller kopier noe nytt til den eksterne stasjonen.
  2. Ikke formater den, selv om Windows dukker opp og foreslår det.
  3. Ikke kjør CHKDSK før du har prøvd å gjenopprette filene.
  4. Ikke installer gjenopprettingsverktøy på den samme stasjonen du prøver å gjenopprette fra.

Jeg ville også utelukket de enkle tingene først, fordi Windows noen ganger bare oppfører seg rart eller filene er skjulte.

1. Bruk Windows-søk for å lete etter den manglende mappen eller filnavnene.
  2. Slå på Vis skjulte filer i Filutforsker.
  3. Åpne Diskbehandling og sjekk at stasjonen vises med riktig størrelse og ser normal ut.

Hvis filene faktisk ble slettet, fungerte Disk Drill bra for meg i en lignende situasjon med familiebilder på en ekstern exFAT-stasjon. Jeg installerte det på datamaskinen min, ikke på den eksterne stasjonen, og koblet deretter til stasjonen.

Fordi jeg ikke var helt sikker på at stasjonen var i god stand, laget jeg først et diskbilde og skannet det i stedet for å skanne den opprinnelige stasjonen direkte. Deretter valgte jeg bildet, kjørte Universal Scan, ventet til det var ferdig, forhåndsviste filene og gjenopprettet dem til en annen stasjon.

På Windows gir Disk Drill deg 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan i det minste bekrefte om filene kan gjenopprettes før du betaler for noe.

Hvis de manglende filene er kamera- eller dronevideoer, finnes det også Advanced Camera Recovery (ACR). Det er beregnet på fragmenterte videofiler, som vanlige skanninger kan gå glipp av.

Hvis Disk Drill ikke finner noe, er TestDisk også verdt å se på, spesielt hvis selve exFAT-partisjonen er skadet. Det er gratis, men det er mye mindre brukervennlig og egentlig mer for folk som er komfortable med tekniske verktøy.

Et sted jeg ikke ville fortsatt å eksperimentere, er hvis stasjonen virker fysisk skadet. Klikkelyder, tilfeldige frakoblinger, at den ikke vises på flere datamaskiner, eller at den viser feil kapasitet, er alle tegn på at du bør stoppe. På det tidspunktet kan programvare gjøre ting verre, og et gjenopprettingslaboratorium er tryggere. Mange laboratorier vil vurdere den gratis, men selve gjenopprettingen kan koste fra noen hundre dollar til over 1 000 dollar avhengig av hva som er galt. For familiebilder eller viktige dokumenter kan det fortsatt være det beste valget.

Ikke gjenopprett filene tilbake til den samme eksterne disken, selv om gjenopprettingsprogrammet får det til å se praktisk ut. Lagre gjenopprettede filer på den interne disken din eller en annen ekstern disk, fordi skriving av gjenopprettede data til kildedisken kan overskrive de neste filene du håpet å få tilbake. @mikeappsreviewer dekket det viktigste om sikkerhet, men den manglende detaljen er disktypen: hvis dette er en ekstern SSD eller flash-basert disk, kan TRIM/søppelrydding allerede ha slettet noen av de slettede dataene, selv uten at du manuelt har kopiert noe nytt. Hvis det er en vanlig roterende harddisk, er sjansene dine som regel bedre. Disk Drill er grei å prøve, men forhåndsvis filene først og gjenopprett bare til en annen disk. Hvis filene forhåndsvises som korrupte eller med rare størrelser, slutt med gjentatte skanninger og lag et diskbilde før flere forsøk.

Forvent å få tilbake noe av det, men ikke nødvendigvis mappen nøyaktig slik den så ut før. Med exFAT kan gjenopprettingsverktøy finne filinnholdet, men miste de opprinnelige navnene, datoene eller mappestrukturen, spesielt hvis de må falle tilbake på et dypt/rått søk. Så når du kjører Disk Drill eller et lignende verktøy, ikke bare trykk på gjenopprett alt med en gang. Se først etter resultater som viser den opprinnelige mappestrukturen eller slettede filnavn, forhåndsvis noen viktige filer, og gjenopprett et lite utvalg til en annen disk for å bekrefte at de faktisk kan åpnes. Hvis alt du ser er tusenvis av resultater av typen file0001.jpg, kan det fortsatt være brukbart, men det kan være tungvint å sortere senere.

Ikke la noen reparasjonsforespørsler røre stasjonen, selv om det ser harmløst ut. Avbryt det, koble fra disken, og koble den bare til igjen når du er klar til å skanne eller lage et diskbilde av den, fordi en velment reparasjon kan endre exFAT-katalogoppføringene og gjøre en ren gjenoppretting vanskeligere.