Den eksterne harddisken min fungerte fint, men nå viser Windows den som RAW og sier at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige bilder, arbeidsfiler og personlige dokumenter som jeg ikke har tatt sikkerhetskopi av ennå. Jeg ser etter den tryggeste måten å gjenopprette filer fra en RAW-harddisk på uten å gjøre ting verre eller miste data.
Jeg har støtt på dette noen ganger, og første gang jeg så en disk bli til RAW, tenkte jeg at den var ferdig. Det viste seg at RAW ikke alltid betyr at disken er død. Det betyr som regel at Windows sluttet å gjenkjenne filsystemet, så dataene ligger fortsatt der, men operativsystemet har ingen god måte å lese dem på.
Mange ting kan føre til dette. Jeg har sett det etter strømbrudd, etter at en ekstern disk ble koblet fra for raskt, etter filsystemskade, dårlige sektorer, skadelig programvare, problemer med partisjonstabellen og på disker som begynner å svikte. Et vanlig NTFS- eller exFAT-volum kan ende opp med å vises som RAW, noe som ser verre ut enn det er.
Det første jeg ville sjekket er om du har med filsystemskade eller fysisk diskfeil å gjøre.
Hvis disken vises normalt i Diskbehandling, rapporterer riktig størrelse, holder seg tilkoblet og ikke lager klikkelyder eller skrapelyder, ville jeg startet med gjenopprettingstrinn hjemme.
Hvis den kobler fra og til hele tiden, vises ustabilt, lager stygge lyder eller SMART viser en haug med feil, ville jeg stoppet der. Slike tegn peker vanligvis på maskinvarefeil. Hver ekstra skanning gir mer belastning. Hvis filene dine er viktige, ville jeg droppet eksperimenter og gått rett til et gjenopprettingslaboratorium.
Hvis maskinvaren ser stabil ut, ville jeg fokusert på å få ut filene først, ikke på å reparere RAW-volumet.
Det som fungerte best for meg var Disk Drill. På RAW-volumer prøver det først å finne spor av det gamle filsystemet. Noen ganger mister Windows oversikten, men nok metadata er fortsatt der til at gjenopprettingsprogramvare kan sette ting sammen igjen. Hvis den informasjonen er for skadet, går det over til signaturskanning og ser etter kjente filtyper direkte over diskoverflaten.
Trinnene er enkle nok:
- Installer Disk Drill på en annen disk.
- Velg RAW-disken eller RAW-partisjonen.
- Klikk på Search for Lost Data. På en ekstern disk bruker du Universal Scan hvis du blir bedt om det. Hvis du prøver å gjenopprette fragmentert video fra et kamera eller en drone, bruker du Advanced Camera Recovery i stedet.
- La skanningen fullføres.
- Forhåndsvis det som blir funnet.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Jeg ville ikke prøvd å reparere partisjonen før jeg hadde sjekket et utvalg av de gjenopprettede filene og bekreftet at de åpnes.
Etter det, hvis partisjonen brukte NTFS tidligere, kan CHKDSK noen ganger fikse skade på oppstartssektoren eller filsystemkorrupsjon. Jeg ville fortsatt ikke kjørt det før gjenoppretting, fordi det skriver endringer til volumet. Hvis CHKDSK mislykkes, eller filsystemet ikke var NTFS, ville jeg gått videre til TestDisk. Hvis ingen av dem får partisjonen tilbake, ville jeg opprettet den på nytt i Diskbehandling med en hurtigformatering, og deretter kopiert de gjenopprettede filene tilbake på den.
Ja, RAW betyr ikke at filene dine er borte. Det betyr at Windows mistet tilgang til filsystemet.
Først og fremst, ikke formater den. Ikke kopier nye ting til den. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, gjenopprett først. Jeg er litt uenig om CHKDSK som neste steg for de fleste. På en disk med familiebilder og arbeidsdokumenter ville jeg latt reparasjonsforsøk vente til senere. CHKDSK har for vane å fikse ting ved å endre filsystemet, og noen ganger er det mappestrukturen din som får smellen.
Dette ville jeg gjort:
- Prøv en annen USB-kabel og port.
- Sjekk disken på en annen PC.
- Se i Diskbehandling.
- Hvis størrelsen ser riktig ut, lag først et byte-for-byte-bilde hvis du har plass. Bruk HDD Raw Copy Tool eller ddrescue.
- Skann bildet, ikke den opprinnelige disken, med gjenopprettingsprogramvare.
Dette er den tryggere løsningen. Hvis disken begynner å svikte, sparer det å lage et bilde først deg for gjentatte lesinger. Laboratorier gjør dette av en grunn.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for datagjenoppretting fra RAW-harddisk. Det er ofte flinkt til å hente ut bilder, dokumenter og Office-filer, selv når Windows viser partisjonen som RAW. Hvis målet ditt er å gjenopprette filer fra en RAW-harddisk uten å formatere, start der etter at du har laget et bilde.
Hvis du vil ha en enkel forklaring, er denne videoen grei for hvordan gjenopprette filer fra en korrupt harddisk.
Hvis disken klikker, forsvinner eller leses som 0 byte, slutt å tukle med den. Det peker mer mot maskinvare enn skade på filsystemet. På det tidspunktet er et gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Ja, du kan ofte gjenopprette filer fra en RAW-harddisk. RAW betyr vanligvis at filsystemet har blitt ødelagt, ikke at hver fil har forsvunnet ut i tomrommet.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg er litt mindre ivrig etter å prøve reparasjonskommandoer etter gjenopprettingsforsøk. Selv trygge reparasjoner kan gjøre en rotete disk enda mer rotete. Hvis dataene betyr noe, tenk bevaring først, reparasjon etterpå.
Det jeg ville lagt til:
- Sjekk Event Viewer for diskfeil som dårlige blokker eller tilbakestillinger av kontrolleren.
- Hvis det er en ekstern HDD, kjenn på disken. Hvis den blir unormalt varm eller stadig stopper å spinne, er det et rødt flagg.
- Hvis partisjonen vises som RAW, men brukt plass fortsatt ser omtrent riktig ut, er det faktisk et ganske godt tegn.
- Hvis dette er en ekstern Seagate- eller WD-disk, test den nakne disken med et annet kabinett hvis mulig. Noen ganger er det USB-bro-kortet som er det egentlige problemet, ikke selve disken.
En ting folk hopper over: se på SMART-data med CrystalDiskInfo før du kjører store skanninger. Hvis helsetilstanden er dårlig eller advarsel, slutt å belaste den med gjentatte lesinger.
For gjenoppretting er Disk Drill fortsatt et fornuftig valg for gjenoppretting fra RAW-harddisk fordi det kan finne filer selv når Windows vil formatere disken. Jeg ville bare gjenopprettet til en annen disk, aldri tilbake til RAW-disken. Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne veiledningen for filgjenoppretting fra RAW-harddisk enkel å følge.
Hvis disken klikker, forsvinner eller viser 0 byte, stopp med gjør det selv-forsøk. Da er det lab-område, uten tvil.