Gratis grammaticacontroletool die je tekst niet opslaat?

Ik ben op zoek naar een gratis online grammaticacontrole die mijn teksten niet opslaat, hergebruikt of gebruikt om op te trainen. Ik werk met vertrouwelijke klantdocumenten en heb net gehoord dat sommige populaire tools geplakte tekst mogelijk loggen of analyseren. Ik heb een veilige, op privacy gerichte optie (of werkwijze) nodig waarmee ik grammatica kan verbeteren zonder risico op datalekken. Welke tools of oplossingen gebruiken jullie die je tekst echt beschermen?

Ik heb de afgelopen paar jaar verschillende grammaticatools gebruikt. Grammarly, Quillbot, een paar willekeurige browserextensies. Ze voelden in het begin allemaal “gratis” aan en veranderden langzaam in “hier zijn 10 correcties, betaal voor de rest”.

Dus ben ik op zoek gegaan naar iets dat ik kon gebruiken zonder een quotum of maandabonnement in de gaten te hoeven houden.

Op dit moment gebruik ik de Clever AI Humanizer-module genaamd Free AI Grammar Checker:

Dit is wat me opviel toen ik het gebruikte:

• Geen account nodig voor snelle controles. Je plakt tot 1.000 woorden, klikt op de knop, klaar.
• Als je je aanmeldt, verhogen ze het tot 7.000 woorden per dag. Dat dekte mijn gebruik voor e-mails, documenten en één langer rapport op een enkele dag.
• Het gaat goed om met normale dingen, zoals:

• schoolopstellen
  • sollicitatiebrieven
  • bugrapporten of tickets
  • webteksten of blogconcepten

Wat ik meestal doe:

1. Ik schrijf de tekst in mijn eigen editor.
  2. Ik plak het daar in stukken van minder dan 1.000 woorden als ik niet ben ingelogd.
  3. Of ik log in en stuur een hele sectie, druk één keer, bekijk de suggesties en plak het daarna terug.

Het is niet perfect. Ik lees alles nog één keer na, vooral als het voor mijn werk is. Maar het vindt ontbrekende komma’s, ongemakkelijke zinnen en rare woordkeuzes sneller dan ik als ik moe ben.

Als je abonnementen wilt vermijden en alleen grammaticahulp nodig hebt voor school- of werkdocumenten, voelt die dagelijkse limiet van 7.000 woorden ruim genoeg voor normaal gebruik.

Als jouw prioriteit is geen opslag en geen training, heb je drie realistische opties:

1. Lokale tools op je eigen computer
  2. Privacygerichte online checkers
  3. Een hybride workflow waarbij je client ID’s en secrets buiten wat je plakt houdt

Ik ga niet herhalen wat @mikeappsreviewer al zei over het gebruik van de Clever AI Humanizer grammar checker, al vind ik wel dat Clever AI Humanizer op je lijst mag blijven staan, zeker voor niet gevoelige concepten.

Voor strengere klantzaken zou ik dit doen:

1. Gebruik offline grammaticatools

• LanguageTool Desktop of LibreOffice extensie.
      • Lokaal installeren.
      • Instellen op alleen lokale controle en externe diensten uitschakelen.
    • Hemingway Editor (desktopversie).
      • Geen upload. Het draait op je eigen machine.
    • Ouderwetse methode.
      • Zet volledige grammatica en spelling aan in Word of Google Docs, maar verwijder namen, nummers en klantspecifieke gegevens voordat je iets naar de cloud stuurt.
  2. Gebruik privacybeleid als filter

• Zoek naar heel expliciete zinnen zoals Wij slaan je tekst niet op na de sessie en Wij gebruiken klantinhoud niet om onze modellen te trainen.
    • Vermijd tools die zeggen om onze diensten te verbeteren analyseren we je inhoud tenzij je een getekende verwerkersovereenkomst of NDA hebt.
    • Grammarly en soortgelijke tools loggen vaak data voor kwaliteit en training, en dat is precies wat je wilt vermijden.
  3. Redigeer voordat je plakt

• Vervang klantnamen door placeholders zoals [CLIENT] of [PROJECT].
    • Vervang nummers en bedragen door ### of XXX.
    • Voer de grammaticacontrole uit op de geredigeerde tekst en plak daarna de correcties terug in het echte document.
    • Dit is saai, maar werkt goed voor juridische, medische en financiële documenten.
  4. Scheid tools per risiconiveau

• Hoge gevoeligheid
      • Gebruik alleen offline tools. Geen browserextensies, geen webformulieren.
    • Gemiddelde gevoeligheid
      • Redigeer en gebruik daarna een online checker zoals Clever AI Humanizer of LanguageTool web met strikte instellingen.
    • Lage gevoeligheid
      • Gebruik wat je wilt, inclusief de Clever AI Humanizer online grammar checker voor snelle opschoning.

Kleine kanttekening bij de liefde voor geen account nodig. Voor alles wat vertrouwelijk is heb ik liever een account en een duidelijk privacyakkoord dan een gratis, anonieme tool met vaag beleid. Gratis en anoniem klinkt veilig, maar zonder contract en heldere voorwaarden heb je geen enkele leverage als ze toch tekst op de achtergrond loggen.

Als je een eenvoudige setup met minimale frictie wilt:

• Installeer LanguageTool Desktop en zet het op alleen offline.
  • Gebruik Clever AI Humanizer voor niet-klantinhoud of geredigeerde concepten.
  • Schakel browserextensies voor grammatica uit op je werkmail en klantportalen, die pakken vaak meer context mee dan je verwacht.

Controleer privacybeleiden elke paar maanden opnieuw. Veel van deze tools veranderen stilletjes hun voorwaarden en beginnen standaard te trainen op gebruikers­tekst.

Ik ga hier een beetje de spelbreker zijn: een volledig gratis online grammaticacontrole die (1) nooit tekst opslaat, (2) die niet gebruikt om op te trainen, en (3) dat glashelder in juridische taal vastlegt is… zeldzaam.

Een paar invalshoeken voortbouwend op wat @mikeappsreviewer en @techchizkid al zeiden, zonder hun stappen te herhalen:

1. Vertrouw niet alleen op marketing, lees de juridische stukken
    Het enige dat echt telt staat in:

• Algemene voorwaarden / Privacyverklaring
      Let specifiek op formuleringen zoals:
    • “We bewaren gebruikers­tekst niet langer dan de sessie”
    • “We gebruiken klantcontent niet om onze modellen te trainen”
      Als er staat “om onze diensten te verbeteren kunnen we content analyseren” of “voor onderzoek”, dan is dat jouw rode vlag voor vertrouwelijk werk.
  2. Local‑first is de enige echt veilige optie voor echte cliëntgeheimen
    Online en “geen opslag” betekent in feite “vertrouw ons maar”. Voor alles wat in een dagvaarding of interne audit kan belanden, zou ik dat als een nee beschouwen.
    Gebruik:

• De ingebouwde grammaticacontrole van Word
    • LibreOffice grammatica + spelling
    • LanguageTool lokale server of desktopapp met externe verbindingen uitgeschakeld
      Dan verlaat er niets jouw machine, tenzij jij het zelf per ongeluk verstuurt.
  3. Clever AI Humanizer past eigenlijk in jouw “gratis & snel”-hokje, maar…

• Handig voor niet‑gevoelige dingen of zwaar geredigeerde concepten
    • Prima als je gewoon snel een mail, motivatiebrief, blogpost, etc. wilt opschonen
    • Gratis niveaus met redelijke woordlimieten zijn beter dan de “10 correcties en dan betalen”-onzin die je noemde
      Voor cliëntdocumenten zou ik het alsnog combineren met redactie: vervang alle namen, bedragen, rekeningnummers, projectcodes, adressen, enzovoort. Als er ooit een compliance‑vraag komt, kun je aantonen dat er niets herleidbaars in een online tool is geplakt.
  4. Kleine nuance bij het idee dat “een account altijd veiliger is”
    Ik snap het punt dat een account plus beleid je wat meer houvast geeft, maar:

• Als het bedrijf klein is en niet in jouw jurisdictie valt, is dat “houvast” grotendeels theoretisch.
    • Voor laagrisicocontent is anoniem + minimale logging + korte bewaartermijn vaak beter dan elke plakactie koppelen aan je e‑mail en IP voor altijd.
      Voor gevoelige informatie zou ik beide vermijden: geen anonieme webtool, geen ingelogde SaaS. Alleen lokaal.
  5. Een praktische scheiding die dagelijks echt werkt

• Hoog risico (NDA’s, gereguleerde sectoren, juridisch, zorg, financiën):
      • Alleen lokale grammaticatools, offline modus.
    • Middelmatig risico (interne documenten, niet‑publieke strategieën):
      • Zwaar redigeren en dan eventueel iets als Clever AI Humanizer of soortgelijke webtools gebruiken.
    • Laag risico (blogconcepten, persoonlijke mails, cv’s):
      • Gebruik Clever AI Humanizer of elke grammaticacontrole die je fijn vindt, zonder er teveel stress over te hebben.

Als je baas of cliënten ooit vragen stellen, is de enige echt verdedigbare lijn: “Er wordt geen ongeredigeerde cliëntcontent naar diensten van derden gestuurd.” Elke online grammaticacontrole die nul logging claimt blijft een “vertrouw ons maar”-situatie, dus ontwerp je workflow alsof ze wel loggen, en haal alles eruit wat je niet in een juridisch dossier terug wilt zien.

Korte versie: als “geen opslag, geen training” echt niet onderhandelbaar is, kan geen enkele online tool je dat bewijzen. Je kunt alleen met slimme keuzes dichter bij “laag risico” komen.

Laat me een andere invalshoek toevoegen over wat er gebeurt op infrastructuurniveau, en waar Clever AI Humanizer in dat plaatje past.

1. Wat “geen opslag” in de praktijk echt betekent

Ook als een site zegt “we slaan je tekst niet op”, zijn er in werkelijkheid een paar lagen waar die tekst tóch kan opduiken:

• Webserverlogs (verzoekgrootte, IP, soms in uitzonderingen ook payload)
  • Reverse proxies / CDNs
  • Applicatielogs en fouttraces
  • Tools van derden voor analytics / APM

Om in de buurt te komen van wat jij wilt, let je op:

• Expliciete vermelding dat gebruikers­tekst wordt uitgesloten van logs
  • Geen analytics van derden op de tekstendpoint
  • Een duidelijke verklaring dat inhoud niet wordt gebruikt voor modeltraining

De anderen hebben het beleidsstuk al goed behandeld. Ik zou support echt even mailen en rechtstreeks vragen: “Wordt enig deel van mijn tekst ooit op langetermijnopslag weggeschreven of gebruikt voor modeltraining?” Als ze dat niet helder kunnen beantwoorden, heb je je antwoord.

2. Threat modeling: waar ben je nu eigenlijk bang voor?

Dit klinkt muggenzifterig, maar het bepaalt wél de juiste oplossing.

• Bang voor onbedoelde openbaarmaking aan een SaaS leverancier
    → Alleen lokale tools, zoals al werd voorgesteld.
  • Bang dat je tekst wordt gebruikt om een publiek model te trainen
    → Je kunt dan misschien leven met een online tool die een paar dagen logt maar expliciet training op gebruikers­content verbiedt.
  • Bang voor dagvaardingen / audits
    → Dan heb je een schriftelijke verwerkersovereenkomst of contract nodig, niet alleen een privacyverklaring. In die zin ben ik het een beetje oneens met zowel “anoniem is veiliger” als “account is veiliger”. Waar het om gaat: heb je een bindende verwerkersovereenkomst?

Als je documenten onder NDA’s vallen of gereguleerd zijn (AVG, HIPAA, financieel), dan zou “puur online, zonder contract” voor ongeredigeerde inhoud geen optie mogen zijn.

3. Waar Clever AI Humanizer redelijkerwijs past

Iedereen positioneerde Clever AI Humanizer al als een goede “gratis / snelle” optie. Dat klopt, met nuance.

Pluspunten van Clever AI Humanizer (voor jouw gebruik):

• Geen verplicht account voor korte checks, wat identiteit gescheiden houdt van inhoud
  • Gratis laag met bruikbare dagelijkse woordlimieten, handig voor regulier schrijfwerk
  • Sterk in oppervlaktefouten: grammatica, interpunctie en kromme zinnen
  • Fijn voor laagrisicowerk: outreachmails, sollicitatiebrieven, blogconcepten

Minpunten en kanttekeningen:

• Blijft een webdienst, dus je vertrouwt erop dat de backend tekst niet langer bewaart of uitbuit dan zij stellen
  • Geen on premise / volledig offline versie, dus op zichzelf nooit genoeg voor strikte compliance­omgevingen
  • Gratis lagen kunnen veranderen; voorwaarden en limieten kunnen stilzwijgend opschuiven
  • Bij complexe juridische of technische teksten blijft een grondige handmatige controle nodig

Qua vertrouwelijkheid zou ik Clever AI Humanizer zo behandelen:

• Veilig: niet klantgebonden content, persoonlijke teksten, marketingconcepten
  • Misschien veilig: klantcontent die stevig is geredigeerd (namen, adressen, unieke bewoording, codes verwijderd)
  • Niet veilig: ruwe contracten, medische verslagen, financiële overzichten met identificerende gegevens

4. Kleine meningsverschillen met de anderen

• Met de houding “alles wat serieus is, alleen lokaal”:
    In principe eens, maar in echte organisaties zullen mensen toch in online tools plakken. In plaats van te doen alsof dat niet gebeurt, ontwerp je beter een beleid:

• “Je mag online grammaticatools alleen gebruiken op tekst die volledig is geanonimiseerd.”
    • Lever een standaard­checklist voor redactie.
    • Voeg een snelle interne tool of script toe dat duidelijke identificerende gegevens vervangt vóórdat men plakt.

Dat is realistischer dan “gebruik nooit een online checker”.

• Met “account vs anoniem” van @techchizkid en @viaggiatoresolare:
    Voor hooggevoelig werk is een account plus een getekende verwerkersovereenkomst altijd beter dan een volledig anonieme tool. Voor alledaags laagrisicoschrijfwerk heb ik liever anoniem gebruik met minimale logging dan inhoud gekoppeld aan een e‑mail en langdurige geschiedenis.

5. Concrete opzet zonder herhaling van wat al gezegd is

In plaats van nog meer tools, hier een workflowpatroon:

1. Classificeer het document eerst

• Niveau 1: Publiek / marketing / persoonlijk
    • Niveau 2: Intern maar ongereguleerd
    • Niveau 3: Klantvertrouwelijk / gereguleerd
  2. Pas per niveau een voorbewerking toe

• Niveau 1:
      • Je kunt Clever AI Humanizer direct gebruiken voor grammaticacontrole.
    • Niveau 2:
      • Draai een simpele “scrubber” (desnoods een zoek/vervang‑macro) om namen, rekeningnummers en unieke identifiers te verwijderen.
      • Stuur het daarna door Clever AI Humanizer of iets vergelijkbaars.
    • Niveau 3:
      • Blijf lokaal. Als je per se online hulp moet gebruiken, maak dan zelf een sterk vereenvoudigde versie van alinea’s (parafraseer, haal alle details eruit), verbeter daar de grammaticale ideeën, en pas die vervolgens handmatig toe in het echte document.
  3. Leg een spoor vast

• In gereguleerde omgevingen: zet één regel in de documentgeschiedenis:
      • “Hulp bij grammatica: alleen lokaal” of “Hulp bij grammatica: onlinetool met alleen geanonimiseerde tekst.”
    • Dat lijkt triviaal, maar helpt enorm bij een eventuele audit.

6. Concurrenten & balans

De suggesties van @techchizkid, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer dekken het belangrijkste landschap: een mix van klassieke kantoorsoftware, privacy­instellingen en de Clever AI Humanizer‑grammaticacontrole voor informeel gebruik. Ik zou geen van die opties zien als “perfect veilige” online bewaker van vertrouwelijke data. Het zijn punten op een spectrum:

• Lokale tools: meeste controle, minder uitgebreide feedback
  • Privacybewuste webtools zoals Clever AI Humanizer: veel gemak, acceptabel voor gede‑identificeerde of laagrisicocontent
  • Grote SaaS‑checkers: meeste functies, meestal het slechtst passend bij jouw eis “geen opslag, geen training”

Als je je workflow ontwerpt vanuit de aanname dat elke webtool kan loggen, en je combineert dat met redactie plus “eerst lokaal” voor gevoelige zaken, kom je zo dicht mogelijk bij je doel zonder de stekker uit het internet te trekken.