Jeg slettet ved et uhell flere videoer fra GoPro-SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å gjenopprette dem. Disse klippene var viktige, og jeg håper noen kan anbefale de beste trinnene eller den beste programvaren for gjenoppretting av GoPro-videoer som faktisk fungerer.
Jeg har vært i dette rotet før. Du kommer hjem, kobler til GoPro-en, og klippene du brydde deg om er borte. Det føles fort ille. Det viktigste å vite først er enkelt: slettede eller formaterte GoPro-opptak ligger ofte fortsatt på kortet en stund. Hva du gjør videre betyr mer enn folk tror.
Første ting, slutt å røre kortet
Hvis du vil ha best mulig sjanse til å få videoene tilbake, slutt å bruke SD-kortet med en gang.
Ikke ta opp mer opptak på det. Ikke formater det igjen. Ikke kjør tilfeldige fix-verktøy fra internett. I mange tilfeller er det fillisten som har forsvunnet, ikke selve videodataene. Nye skrivninger er det som ødelegger gjenoppretting.
Jeg ville sjekket noen kjedelige ting før jeg kjørte programvare:
- Sjekk GoPro-skykontoen din hvis du betaler for den og hadde Auto Upload slått på.
- Sjekk Papirkurv, Nylig slettet eller noe lignende.
- Sett kortet tilbake i kameraet og se om GoPro-en tilbyr en reparasjonsmelding.
- Prøv en annen kortleser, en annen USB-port eller en annen datamaskin.
- Se om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.
Hvis kortet aldri vises noe sted, stadig kobler fra, eller har tydelig fysisk skade, ville jeg ikke fortsatt å pirke på det. Da gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening. Fysisk feil er et annet problem enn slettede filer.
Hvorfor GoPro-gjenoppretting blir rotete
Denne delen snubler folk i. Å gjenopprette et bilde er ofte enklere enn å gjenopprette actionkameravideo.
GoPro-opptak er ofte delt opp i biter over hele SD-kortet. Når filsystemet er skadet eller slettet, må gjenopprettingsprogramvare bygge klippet opp igjen fra disse bitene i riktig rekkefølge. Noen apper finner en MP4 og gir deg likevel en ødelagt fil, eller en med manglende deler, eller en som ikke åpner i det hele tatt. Jeg har sett det mer enn én gang.
Hva jeg ville prøvd først
For slettede filer, formatering eller filsystemkorrupsjon ville jeg startet med Disk Drill.
Grunnen er modusen Advanced Camera Recovery. Den ble laget for kameraopptak, og bygger på teknologi fra de eldre verktøyene GoProRecovery og CnW Recovery. Folk brukte dem til GoPro-klipp i årevis. Den nåværende versjonen er rettet mot fragmentert video fra GoPro-er, droner, dashbordkameraer og lignende utstyr.
Stegene er korte:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
- Koble det direkte til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis videoene den finner.
- Gjenopprett filene til en annen stasjon.
Forhåndsvisningen hjelper. Du får raskt en pekepinn på om klippene er intakte før du lagrer dem ut. Hvis kortet gir lesefeil eller oppfører seg ustabilt, ville jeg laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi først og skannet sikkerhetskopien i stedet for det opprinnelige kortet. Den lærte jeg sent, irriterende nok.
På Mac er historien den samme
Hvis du bruker Mac, er flyten nesten identisk. Bruk en kortleser, åpne Disk Drill, skann kortet, forhåndsvis det som dukker opp, og lagre deretter gjenopprettede filer et annet sted. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.
Når jeg ville stoppet og sendt det til et laboratorium
Programvare er fint for utilsiktet sletting, utilsiktet formatering og mange tilfeller av korrupsjon. Likevel finnes det tider der jeg ikke ville fortsatt å eksperimentere.
Jeg ville overlatt det til en proff hvis:
- SD-kortet er sprukket, bøyd eller på annen måte fysisk skadet.
- Ingen datamaskin gjenkjenner det i det hele tatt.
- Det kobler fra igjen og igjen under skanninger.
- Det blir varmt uten noen tydelig grunn.
- Opptakene er viktige nok til at du ikke vil risikere å gjøre det verre.
Det siste punktet betyr noe. Hvis filene er fra en tur du ikke kan gjenta, eller betalt arbeid, eller familieminner, ville jeg ikke behandlet kortet som en testbenk.
Beste tilfelle
Hvis dette var en vanlig sletting eller formatering, er sjansene dine ofte ganske gode, spesielt hvis kortet ikke har blitt brukt mye siden opptakene forsvant. Jeg har hatt kort som så håpløse ut først, og som så ga fra seg mesteparten av videoen når de ble skannet på riktig måte. Nøkkeldelen er fortsatt den kjedelige delen: slutt å bruke kortet før noe annet.
Slutt å bruke kortet. Den delen er jeg enig i fra @mikeappsreviewer. Etter det ville jeg gjort én ting annerledes. Jeg ville først laget et bilde av SD-kortet hvis datamaskinen din leser det uten problemer. Arbeid fra bildet, ikke originalen. Hvis kortet har svake sektorer, gjør lange omskanninger ting verre.
For GoPro-klipp er gjenoppretting av fragmentert video viktigere enn et vanlig søk etter slettede filer. Disk Drill er et av de bedre valgene for programvare til gjenoppretting av GoPro-video fordi det håndterer kamerafiler bedre enn mange generiske verktøy. Jeg har sett Recuva finne filnavn, men returnere ødelagte MP4-filer, så jeg ville ikke startet der for opptak fra actionkamera.
Hvis Disk Drill finner klippene, men de ikke kan spilles av riktig, prøv å gjenopprette THM- og LRV-sidevognfiler også. Noen ganger hjelper de med å identifisere samsvarende segmenter. Sjekk også oppdelte filer. GoPro deler ofte lange opptak i flere deler, så én manglende video kan være flere filer.
Hvis du vil ha en rask forklaring på alternativer for gjenoppretting av SD-kort, er denne grei: beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede videoer og bilder.
Hvis kortet monteres, viser riktig kapasitet, og du slettet ting ved en feil, er sjansene dine ganske gode. Hvis det kobler fra, viser 0 byte, eller ber om formatering hver gang, stopp der og gå videre til et laboratorium.
Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno sa: sjekk om klippene ble slettet i kameraet eller på datamaskinen. Det har litt å si, fordi Windows/macOS noen ganger kan etterlate mer kataloginformasjon enn selve GoPro-en. Ikke alltid, men ofte nok til at jeg ville brydd meg.
Dessuten ville jeg ikke brukt timevis på å prøve alle gratisverktøy først. Det er sånn folk gjør ett ryddig gjenopprettingsforsøk om til fem rotete. For GoPro-filer kan generiske undelete-apper være litt middelmådige. De kan gjenopprette et MP4-skall som ser fint ut og så ikke spiller lenger enn 3 sekunder. Kjempegøy.
Hvis kortet fortsatt monteres normalt, ville jeg brukt Disk Drill og spesifikt sett etter full videorekonstruksjon i stedet for bare gjenoppretting av filnavn. Lagre alt som gjenopprettes på datamaskinen din, ikke tilbake på kortet. Test deretter filene i VLC, ikke bare QuickTime eller forhåndsvisningsruten i Windows, fordi de kan være merkelig kresne.
En liten ekstra ting folk glemmer: GoPro-klipp kan ha lavoppløselige proxyversjoner eller app-kopier på telefonen/nettbrettet ditt hvis du importerte via Quik før. Verdt å sjekke det før du går helt i panikkmodus.
Og hvis de gjenopprettede filene er ødelagte, prøv ffmpeg eller et videoreparasjonsverktøy etter gjenopprettingen. Noen klipp er faktisk der, de mangler bare riktig containermetadata.
For mer feilsøking fra fellesskapet er denne tråden ganske treffsikker: beste Reddit-tips for å gjenopprette slettede GoPro- og SD-kort-videoer.
Kortversjon: slutt å bruke kortet, hopp over det tilfeldige freeware-kaninhullet, prøv Disk Drill først hvis kortet er lesbart, og hvis kortet begynner å koble fra, slutt å tukle med det fordi det er da folk gjør det verre.
Ett poeng jeg ville lagt til @andarilhonoturno, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer: sjekk kortets skrivebeskyttelsesadapter og kortets tilstand før du gjør noen alvorlig gjenoppretting. Hvis microSD-kortet sitter i en ustabil SD-adapter i full størrelse, kan dårlig kontakt se ut som korrupsjon eller «manglende filer». Å bytte adaptere/kortlesere har spart folk for mye bortkastet skannetid.
Jeg er litt uenig i ideen om at sidecar-filer vil hjelpe særlig mye i de fleste tilfeller. THM og LRV er nyttige spor, klart, men hvis de viktigste MP4-klyngene ble overskrevet, vil ikke de små tilleggene på magisk vis gjenopprette de faktiske opptakene. Nyttig for sortering, ikke en mirakelkur.
Hvis kortet er lesbart, er Disk Drill et rimelig første betalte alternativ for GoPro-gjenoppretting fordi det har en tendens til å fungere bedre med kameravideo enn generiske verktøy for gjenoppretting av slettede filer.
Fordeler med Disk Drill
- Bra med SD-kort og opptak fra actionkamera
- Forhåndsvisning er nyttig før gjenoppretting
- Renere grensesnitt enn mange gjenopprettingsapper
- Kan gjenopprette etter sletting, formatering og noen tilfeller av korrupsjon
Ulemper med Disk Drill
- Ikke billig hvis du bare trenger det én gang
- Dypskanninger kan ta en stund på større kort
- Som alle programvareverktøy kan det ikke fikse overskrevne data
- Resultatene avhenger fortsatt sterkt av kortets tilstand og fragmentering
En ting til som ingen nevnte tydelig nok: hvis GoPro-en din brukte exFAT og slettingen skjedde nylig, er kataloggjenoppretting noen ganger bedre enn rå carving. Det betyr at filnavn, datoer og mappestruktur kan overleve. Hvis skanningen bare viser generiske gjenopprettede videobiter, betyr det vanligvis at filsystemmetadataene er borte.
Hvis gjenopprettede klipp er glitchy, test dem i VLC først, og kjør deretter ffprobe for å se om containeren er skadet eller om selve strømmen er ødelagt. Det hjelper deg med å avgjøre om det er verdt å prøve reparasjonsprogramvare.
Hvis kortet gir I/O-feil, stopp programvareforsøk tidlig. Gjentatte lesinger på et døende kort kan gjøre en jobb som kunne vært gjenopprettet til en jobb som bare et laboratorium kan håndtere.