Jeg har været i det her rod før. Du kommer hjem, tilslutter GoProen, og de klip, du gik op i, er væk. Det føles hurtigt rigtig dårligt. Den vigtigste del at vide først er enkel: slettet eller formateret GoPro-optagelse ligger ofte stadig på kortet i et stykke tid. Det, du gør bagefter, betyder mere, end folk tror.
## Det første: stop med at røre kortetHvis du vil have den bedste chance for at få videoerne tilbage, så stop med at bruge SD-kortet med det samme.
Optag ikke mere på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer fra internettet. I mange tilfælde er det fillisten, der er forsvundet, ikke selve videodataene. Nye skrivninger er det, der ødelægger gendannelse.
Jeg ville tjekke nogle få kedelige ting, før jeg kørte software:
- Kig på din GoPro-cloudkonto, hvis du betaler for den og havde automatisk upload slået til.
- Tjek Papirkurv, Senest slettet eller noget lignende.
- Sæt kortet tilbage i kameraet og se, om GoPro viser en reparationsprompt.
- Prøv en anden kortlæser, en anden USB-port eller en anden computer.
- Se, om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS.
Hvis kortet aldrig dukker op nogen steder, bliver ved med at koble fra eller har tydelige fysiske skader, ville jeg ikke blive ved med at pille ved det. På det tidspunkt giver et gendannelseslaboratorium mere mening. Fysisk fejl er et andet problem end slettede filer.
## Hvorfor GoPro-gendannelse bliver rodetDenne del forvirrer folk. Det er ofte lettere at gendanne et foto end at gendanne actionkamera-video.
GoPro-optagelser er ofte opdelt i stykker på tværs af SD-kortet. Når filsystemet er beskadiget eller slettet, skal gendannelsessoftware genopbygge klippet fra de stykker i den rigtige rækkefølge. Nogle apps finder en MP4 og giver dig stadig en ødelagt fil, eller en med manglende sektioner, eller en som slet ikke kan åbnes. Det har jeg set mere end én gang.
## Hvad jeg ville prøve førstVed slettede filer, formatering eller filsystemkorruption ville jeg starte med Disk Drill.
Grunden er tilstanden Advanced Camera Recovery. Den blev lavet til kameraoptagelser, og den bygger på teknologi fra de ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer. Folk brugte dem til GoPro-klip i årevis. Den nuværende version er rettet mod fragmenteret video fra GoProer, droner, dashcams og lignende udstyr.
Trinene er korte:
- Tag SD-kortet ud af GoProen.
- Tilslut det direkte til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg SD-kortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis de videoer, den finder.
- Gendan filerne til et andet drev.
Forhåndsvisningen hjælper. Du får hurtigt en idé om, hvorvidt klippene er intakte, før du gemmer dem. Hvis kortet giver læsefejl eller opfører sig ustabilt, ville jeg først lave en byte-for-byte-backup og scanne backuppen i stedet for det originale kort. Den lærte jeg sent, irriterende nok.
## På Mac er historien den sammeHvis du bruger Mac, er forløbet næsten identisk. Brug en kortlæser, åbn Disk Drill, scan kortet, forhåndsvis det, der dukker op, og gem derefter gendannede filer et andet sted. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.
## Hvornår jeg ville stoppe og sende det til et labSoftware er fint til utilsigtet sletning, utilsigtet formatering og mange tilfælde af korruption. Alligevel er der tidspunkter, hvor jeg ikke ville blive ved med at eksperimentere.
Jeg ville overlade det til en professionel, hvis:
- SD-kortet er revnet, bøjet eller på anden måde fysisk beskadiget.
- Ingen computer genkender det overhovedet.
- Det afbryder igen og igen under scanninger.
- Det bliver varmt uden nogen klar grund.
- Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere at gøre det værre.
Det sidste punkt betyder noget. Hvis filerne er fra en tur, du ikke kan gentage, eller betalt arbejde, eller familieting, ville jeg ikke behandle kortet som en testbænk.
## Bedste tilfældeHvis det her bare var en almindelig sletning eller formatering, er dine chancer ofte rimelige, især hvis kortet ikke er blevet brugt meget, siden optagelserne forsvandt. Jeg har haft kort, der så håbløse ud i starten, og som så gav det meste af videoen tilbage, når de blev scannet på den rigtige måde. Nøglepunktet er stadig den kedelige del: stop med at bruge kortet før noget som helst andet.