GoPro återställningsfråga: Videor raderade av misstag

Jag råkade av misstag radera flera videor från mitt GoPro-SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp med att återställa dem. De här klippen var viktiga, och jag hoppas att någon kan rekommendera de bästa stegen eller den bästa programvaran för återställning av GoPro-videor som faktiskt fungerar.

Jag har varit i den här röran tidigare. Du kommer hem, kopplar in GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om är borta. Det känns snabbt riktigt dåligt. Det viktigaste att veta först är enkelt, raderat eller formaterat GoPro-material finns ofta fortfarande kvar på kortet ett tag. Vad du gör härnäst spelar större roll än folk tror.

Första saken, sluta röra kortet

Om du vill ha bästa möjliga chans att få tillbaka videorna, sluta använda SD-kortet direkt.

Spela inte in mer material på det. Formatera det inte igen. Kör inte slumpmässiga fixverktyg från internet. I många fall är det fillistan som har försvunnit, inte själva videodatan. Nya skrivningar är det som förstör återställningen.

Jag skulle kontrollera några tråkiga saker innan jag kör programvara:

1. Titta på ditt GoPro-molnkonto om du betalar för det och hade Auto Upload aktiverat.
  2. Kontrollera Papperskorgen, Senast raderade eller något liknande.
  3. Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro erbjuder en reparationsprompt.
  4. Prova en annan kortläsare, en annan USB-port eller en andra dator.
  5. Se om kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.

Om kortet aldrig dyker upp någonstans, fortsätter att kopplas från eller har uppenbara fysiska skador, skulle jag inte fortsätta peta på det. Då är ett återställningslab mer rimligt. Fysiskt fel är ett annat problem än raderade filer.

Varför GoPro-återställning blir rörig

Den här delen ställer till det för folk. Att återställa ett foto är ofta lättare än att återställa video från en actionkamera.

GoPro-material är ofta uppdelat i delar över SD-kortet. När filsystemet är skadat eller raderat måste återställningsprogram bygga upp klippet från de delarna i rätt ordning. Vissa appar hittar en MP4 och ger dig ändå en trasig fil, eller en med saknade delar, eller en som inte går att öppna alls. Jag har sett det mer än en gång.

Vad jag skulle prova först

För raderade filer, formatering eller korruption i filsystemet skulle jag börja med Disk Drill.

Anledningen är läget Advanced Camera Recovery. Det skapades för kameramaterial och bygger på teknik från de äldre verktygen GoProRecovery och CnW Recovery. Folk använde dem för GoPro-klipp i flera år. Den nuvarande versionen är inriktad på fragmenterad video från GoPro-kameror, drönare, dashcams och liknande utrustning.

Stegen är korta:

1. Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
  2. Anslut det direkt till datorn med en kortläsare.
  3. Öppna Disk Drill.
  4. Välj SD-kortet.
  5. Välj Advanced Camera Recovery.
  6. Kör skanningen.
  7. Förhandsgranska videorna den hittar.
  8. Återställ filerna till en annan enhet.

Förhandsgranskningen hjälper. Du får snabbt en uppfattning om klippen är intakta innan du sparar ut dem. Om kortet ger läsfel eller beter sig instabilt skulle jag först göra en byte-för-byte-säkerhetskopia och skanna säkerhetskopian i stället för originalkortet. Den lärde jag mig sent, irriterande nog.

På Mac-sidan är det samma historia

Om du använder Mac är flödet nästan identiskt. Använd en kortläsare, öppna Disk Drill, skanna kortet, förhandsgranska det som dyker upp och spara sedan återställda filer någon annanstans. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.

När jag skulle sluta och skicka det till ett labb

Programvara fungerar bra för oavsiktlig radering, oavsiktlig formatering och många fall av korruption. Men det finns tillfällen då jag inte skulle fortsätta experimentera.

Jag skulle lämna över det till ett proffs om:

1. SD-kortet är sprucket, böjt eller på annat sätt fysiskt skadat.
  2. Ingen dator känner igen det alls.
  3. Det kopplas från om och om igen under skanningar.
  4. Det blir varmt utan någon tydlig anledning.
  5. Materialet är viktigt nog för att du inte vill riskera att göra det värre.

Den sista punkten spelar roll. Om filerna är från en resa du inte kan göra om, eller betalt arbete, eller familjesaker, skulle jag inte behandla kortet som en testbänk.

Bästa fall

Om det här bara var en vanlig radering eller formatering är dina chanser ofta ganska goda, särskilt om kortet inte har använts mycket sedan materialet försvann. Jag har haft kort som först såg hopplösa ut, för att sedan ge tillbaka större delen av videon när de skannades på rätt sätt. Nyckeldelen är fortfarande den tråkiga delen, sluta använda kortet innan du gör något annat.

Sluta använda kortet. Den delen håller jag med @mikeappsreviewer om. Efter det skulle jag göra en sak annorlunda. Jag skulle först skapa en avbild av SD-kortet om din dator kan läsa det utan problem. Arbeta från avbilden, inte originalet. Om kortet har svaga sektorer gör långa omskanningar saken värre. För GoPro-klipp är återställning av fragmenterad video viktigare än en vanlig skanning efter raderade filer. Disk Drill är ett av de bättre valen för programvara för återställning av GoPro-video eftersom det hanterar kamerafiler bättre än många generiska verktyg. Jag har sett Recuva hitta filnamn men returnera trasiga MP4-filer, så jag skulle inte börja där för actionkamera-material. Om Disk Drill hittar klippen men de inte går att spela upp korrekt, prova att återställa THM- och LRV-sidecarfilerna också. Ibland hjälper de till att identifiera matchande segment. Kontrollera även kapitelindelade filer. GoPro delar ofta upp långa inspelningar i flera delar, så en saknad video kan vara flera filer. Om du vill ha en snabb förklaring av alternativen för återställning av SD-kort är detta helt okej: bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade videor och foton. Om kortet monteras, visar rätt kapacitet och du raderade saker av misstag, är dina chanser ganska goda. Om det kopplas från, visar 0 byte eller ber om formatering varje gång, stanna där och gå vidare till ett labb.
GoPro-återställningsfråga: videor raderade av misstag
Jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @andarilhonoturno sa: kontrollera om klippen raderades i kameran eller på datorn. Det spelar viss roll, eftersom Windows/macOS ibland kan lämna kvar mer kataloginformation än själva GoPro-kameran. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att jag skulle bry mig. Jag skulle heller inte lägga timmar på att prova varje gratisverktyg först. Det är så folk förvandlar ett rent återställningsförsök till fem röriga. För GoPro-filer kan generiska appar för filåterställning vara sådär. De kan återställa ett MP4-skal som ser bra ut men sedan inte går att spela längre än 3 sekunder. Jättekul. Om kortet fortfarande monteras normalt skulle jag använda Disk Drill och särskilt leta efter fullständig videorekonstruktion i stället för bara återställning av filnamn. Spara allt som återställs till din dator, inte tillbaka till kortet. Testa sedan filerna i VLC, inte bara i QuickTime eller Windows förhandsgranskningsruta, eftersom de kan vara märkligt petiga. En liten extra sak som folk glömmer: GoPro-klipp kan ha lågupplösta proxyversioner eller appkopior på din telefon/surfplatta om du importerade via Quik tidigare. Värt att kontrollera det innan du går in i full panik. Och om de återställda filerna är trasiga, prova ffmpeg eller ett videoreparationsverktyg efter återställningen. Vissa klipp finns faktiskt där, de saknar bara korrekt metadata för containern. För mer felsökning från communityn är den här tråden väldigt träffsäker: bästa Reddit-tipsen för att återställa raderade GoPro- och SD-kortsvideor. Kort version: sluta använda kortet, hoppa över det slumpmässiga freeware-kaninhålet, prova Disk Drill först om kortet är läsbart, och om kortet börjar koppla från, sluta pilla med det eftersom det är där folk gör det värre.
GoPro-återställningsfråga: Videor raderade av misstag
En vinkel jag skulle lägga till till @andarilhonoturno, @hoshikuzu och @mikeappsreviewer: kontrollera kortets skrivskyddsadapter och kortets hälsa innan du gör någon seriös återställning. Om microSD-kortet sitter i en opålitlig SD-adapter i fullstorlek kan dålig kontakt se ut som korruption eller saknade filer. Att byta adapter/kortläsare har sparat många människor mycket bortslösad skanningstid. Jag håller lite inte med om idén att sidovagnsfiler kommer att hjälpa särskilt mycket i de flesta fall. THM och LRV är användbara ledtrådar, visst, men om de huvudsakliga MP4-klustren skrevs över kommer de där små extrafilerna inte magiskt att återställa det riktiga materialet. Hjälpsamt för sortering, inte någon mirakelkur. Om kortet är läsbart är Disk Drill ett rimligt första betalalternativ för GoPro-återställning eftersom det tenderar att fungera bättre med kameravideo än generiska verktyg för återställning av raderade filer. **Fördelar med Disk Drill** - Bra med SD-kort och actionkameramaterial - Förhandsgranskning är användbar före återställning - Renare gränssnitt än många återställningsappar - Kan återställa efter radering, formatering och vissa fall av korruption **Nackdelar med Disk Drill** - Inte billigt om du bara behöver det en gång - Djupskanningar kan ta ett tag på större kort - Som alla programverktyg kan det inte fixa överskriven data - Resultaten beror fortfarande mycket på kortets skick och fragmentering En sak till som ingen nämnde tillräckligt tydligt: om din GoPro använde exFAT och raderingen skedde nyligen är katalogåterställning ibland bättre än rå carving. Det betyder att filnamn, datum och mappstruktur kan överleva. Om skanningen bara visar generiska återställda videobitar betyder det vanligtvis att filsystemets metadata är borta. Om återställda klipp glitchar, testa dem först i VLC och kör sedan `ffprobe` för att se om containern är skadad eller om själva strömmen är trasig. Det hjälper dig att avgöra om reparationsprogramvara är värd att prova. Om kortet ger I/O-fel, avbryt programvaruförsök tidigt. Upprepade läsningar på ett döende kort kan förvandla ett återställningsbart jobb till något som bara ett labb kan hantera.