Gjenopprett slettede filer fra harddisken etter en oppryddingsfeil

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra harddisken min under en opprydding og innså ikke at de fortsatt var nødvendige før etterpå. Jeg ser etter hjelp med filgjenoppretting fra harddisk, inkludert de tryggeste stegene å ta nå og om slettede filer fortsatt kan gjenopprettes uten å forårsake mer datatap.

Jeg har gått gjennom dette én gang, og ja, det føles forferdelig. Den gode delen er dette: slettede filer på en harddisk ligger ofte fortsatt der en stund. Du må være forsiktig fra dette punktet og videre.

Første steg, slutt å bruke disken med en gang. Ikke kopier ting til den. Ikke installer noe på den. Ikke fortsett å kjøre systemet fra den hvis du kan unngå det. Når en fil blir slettet, pleier ikke disken å slette den på stedet. Systemet ditt markerer plassen som tilgjengelig, og så begynner nye data å ta den over. Når det skjer, faller sjansen for gjenoppretting raskt.

Hvis de manglende filene lå på en annen intern disk eller en ekstern disk, koble den fra og koble den til en annen datamaskin for gjenoppretting. Det er den tryggeste veien. Hvis de tapte filene lå på Windows- eller macOS-oppstartsdisken, ville jeg unngått å starte opp i den igjen og igjen. Bruk en USB-oppstartsdisk eller en annen maskin hvis du har en. Mindre skriveaktivitet betyr noe her.

Det som fungerte best for meg var Disk Drill, men installasjonsplasseringen betyr veldig mye. Legg det på en annen disk, aldri på den du prøver å gjenopprette fra. En grunn til at jeg likte det, er alternativet for byte-for-byte sikkerhetskopi som diskbilde. Jeg kjørte skanningen på kopien først, noe som føltes mye tryggere enn å rote på originaldisken og håpe på det beste. Det viser også forhåndsvisninger av filer før gjenoppretting, så du kan sjekke om filene er brukbare før du lagrer noe tilbake. Det finnes en gratisversjon for skanning og forhåndsvisning, og så kan du bestemme senere om du vil gjenopprette.

Noen ting jeg ville hatt i bakhodet:

1. Harddisker gir deg vanligvis en bedre sjanse enn SSD-er. Likevel, ikke somle. Noen nyere harddisker støtter også TRIM, så det er et dårlig valg å vente.
  2. Hvis du hører klikkelyder, skrapelyder eller gjentatte oppspinningslyder, stopp. Slå den av. Programvare fikser ikke maskinvare som er i ferd med å svikte. På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
  3. Kjør én grundig skanning og hold deg til den. Å gjenta den samme skanningen om og om igjen hjalp ikke da jeg testet dette, og det gir bare mer slitasje på disken.

Hvis Disk Drill ikke gjør jobben, ville jeg prøvd et annet verktøy før jeg ga opp. Recuva er enklere og lettere, bra for enkle slettinger. DiskGenius er mer nyttig når partisjoner eller filsystemer er ødelagt. Data Rescue er verdt å se på hvis du bruker Mac. Jeg hadde fortsatt bedre hell med Disk Drill for kombinasjonen av dybde og enkelhet, men resultatene dine avhenger av hvor mye data som har blitt overskrevet.

Handle raskt. Hold deg rolig hvis du kan. Hvis det ikke har blitt skrevet mye til disken siden slettingen, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Hvis du slettet filene under opprydding, betyr det neste du gjør mer enn hvilket verktøy du velger.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe skriving til disken. Jeg er litt uenig i å bare gjøre én dyp skanning uansett. En rask filsystemskanning først er ofte smartere. Den finner nylig slettede oppføringer med mindre belastning og på kortere tid. Hvis det ikke fungerer, kjør deretter den dype skanningen.

Min rekkefølge ville vært:

1. Sjekk Papirkurv eller Papirkurv først.
  2. Sjekk papirkurven for skysynkronisering, OneDrive, iCloud, Google Drive, Dropbox.
  3. Sjekk Filhistorikk, Tidligere versjoner, Time Machine, Windows-sikkerhetskopi.
  4. Hvis ingenting dukker opp, koble disken til en annen datamaskin.
  5. Lag først et fullstendig bilde av disken, og skann deretter bildet.

Å lage et bilde først er det tryggeste steget hvis filene betyr noe. Gjenopprettingsprogramvare leser mange sektorer. Hvis disken er svak, vil du ha én kontrollert gjennomgang, ikke gjentatte skanninger på originalen. HDD-er kan ofte gjenopprettes bedre enn SSD-er. SSD trim kan slette slettede data raskt, noen ganger i løpet av minutter eller timer.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for filgjenoppretting fra harddisk fordi det håndterer både raske skanninger og dype skanninger, og det lar deg sortere etter filtype og forhåndsvise resultater. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke den samme. Folk gjør denne feilen hele tiden.

Hvis filene er kontordokumenter, bilder eller videoer, sjekk forhåndsvisningen før du gjenoppretter alt. At et filnavn kommer tilbake betyr ikke at dataene er intakte. Har vært der, lol.

Hvis disken lager lyder, fryser, forsvinner fra BIOS eller viser SMART-feil, stopp programvaregjenoppretting. Tid for lab. Dyrt, ja, men skriving og ny skanning av en døende disk er slik små feil blir til permanent tap.

For alle som søker, her er en ryddig guide for å gjenopprette permanent slettede filer fra en harddisk etter utilsiktede oppryddingsfeil: enkle trinn for å gjenopprette permanent slettede filer.

Kortversjonen: slutt å bruke disken, lag et bilde først, prøv sikkerhetskopier, og skann deretter med Disk Drill fra en annen disk. Det gir deg den beste sjansen, imo.

En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @sterrenkijker sa: finn ut hvordan oppryddingen slettet dem. Det betyr mer enn folk tror.

Hvis dette bare var vanlig sletting eller tømming av Papirkurven, er sjansene for gjenoppretting ganske gode på en HDD. Hvis du brukte noe som Storage Sense, CCleaner sikker sletting, makuleringsverktøy eller et oppryddingsalternativ for nullstilling av ledig plass, kan programvarebasert gjenoppretting være nærmest ubrukelig. Folk hopper over den detaljen og kaster bort timer på å skanne etter filer som faktisk ble overskrevet med vilje.

Jeg er også litt uenig i rådet om alltid å lage et image først i alle tilfeller. Hvis disken er frisk og slettingen skjedde nylig, kan en rask skrivebeskyttet skanning etter katalogoppføringer være greit før man lager et enormt image, spesielt hvis de manglende filene bare er noen få dokumenter. Men hvis disken oppfører seg merkelig i det hele tatt, så ja, image først, ingen innvendinger der.

Noen ekstra steder å sjekke som ofte blir oversett:

• app-spesifikke gjenopprettingsmapper som Word, Excel, Photoshop, Lightroom
  • midlertidige mapper eller eksportmapper
  • hurtigbuffer for e-postvedlegg
  • skjulte mapper i brukerprofilen
  • NAS- eller ruter-tilkoblede sikkerhetskopidelinger

For faktisk filgjenoppretting fra harddisk er Disk Drill et solid valg fordi det kan gjøre både raske og dype skanninger og lar deg forhåndsvise før gjenoppretting. Bare gjenopprett til en annen disk, ikke den samme. Seriøst. Den feilen ødelegger gjenopprettinger.

Hvis dataene er veldig viktige, slutt med gjør-det-selv ganske raskt og gå til et laboratorium før du gjør et gjenopprettbart problem til et dødt ett.

Dette var også en grei lesning om suksesshistorie om datagjenoppretting fra ekstern harddisk og praktiske gjenopprettingstips.

En vinkel som mangler fra @sterrenkijker, @waldgeist og @mikeappsreviewer: sjekk om “oppryddingen” din bare var sletting eller også opprydding i metadata. Noen optimaliseringsverktøy sletter miniatyrbilder, lister over nylige filer, midlertidige lagringer og til og med journaloppføringer. Det kan gjøre at gjenopprettingsprogramvare finner råfiler, men mister opprinnelige navn og mapper. Hvis navn betyr noe, prioriter verktøy som gjenoppbygger filsystemstrukturen, ikke bare filutskjæring.

Jeg ville også unngått å montere disken med skriveadgang hvis du kan. På Windows kan selv det å åpne Filutforsker utløse indeksering og skriving av miniatyrbilder. Det er bedre å koble den til via en skriveblokkering, eller i det minste bruke en annen maskin og deaktivere automatisk indeksering først.

Disk Drill er et rimelig valg her.

Fordeler:

• bra for rask skanning pluss signaturbasert dyp skanning
  • forhåndsvisninger hjelper med å luke ut uønskede resultater
  • kan gjenopprette fra diskavbildninger
  • brukervennlig hvis du ikke driver med gjenoppretting på rettsmedisinsk nivå

Ulemper:

• dype skanninger kan gi mengder av navnløse filer
  • mindre ideelt enn spesialistverktøy for skadet RAID eller eksotiske filsystemer
  • betalt gjenopprettingsnivå er kanskje ikke verdt det ved små tap

Hvis Disk Drill ikke strekker til, er R-Studio eller UFS Explorer sterkere for kompleks rekonstruksjon av filsystemer, men mindre nybegynnervennlige.

En liten uenighet: ikke alle tilfeller trenger et kjempestort første svar. Hvis filene har lav verdi og disken er frisk, kan en målrettet skanning etter den slettede mappen være raskere og tryggere enn en full leting over hele disken. Men hvis dette er uerstattelige data, gå rett til en image-first-disiplin.