Jeg har været i den situation før, og ja, det er surt. Du trykker Shift+Delete eller tømmer Papirkurven, og så er filen væk, og det giver et sug i maven. Den lille smule gode nyheder er dette. Permanent sletning på Windows betyder ikke altid, at dataene forsvandt med det samme. Meget af tiden fjerner Windows filens registrering og markerer dens gamle plads som ledig. Hvis intet andet har overskrevet den endnu, er der stadig en chance for gendannelse.
Det første, jeg ville gøre, er at lade være med at røre drevet så meget som muligt. Ingen installationer. Ingen store downloads. Kopiér ikke tilfældige ting over på det. Jeg ville endda undgå at bruge pc'en til ekstra opgaver, hvis den slettede fil lå på dit hoveddrev. Hver skrivning gør gendannelse sværere. På SSD'er bliver det værre på grund af TRIM. TRIM hjælper SSD'en med at holde hastigheden ved at rydde slettede blokke. Når den oprydning sker, falder chancerne for gendannelse kraftigt. Nogle gange til nul.
Før du scanner noget, ville jeg tjekke de kedelige steder, folk glemmer. Jeg har fundet tabte filer der mere end én gang.
OneDrive
Filhistorik
Tidligere versioner
Andre cloudlagerkonti
Eksterne drev
NAS-sikkerhedskopier
Ethvert gammelt backupværktøj, du satte op én gang og glemte alt om
Ting dukker op de steder hele tiden.
Hvis intet af det hjælper, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
Den, jeg ville starte med, er Disk Drill. Jeg har haft rimelig held med det, fordi det er nemt at køre, og det har en tendens til at bevare filnavne og mappestier, når filsystemoplysningerne stadig er der. Det betyder mere, end folk tror. Det bliver hurtigt gammelt at sortere gendannede filer med navne som file000213.jpg. Forhåndsvisning hjælper også, da du kan tjekke, om du har fundet den rigtige fil, før du gemmer den.
Det, jeg ville gøre:
Installer Disk Drill på et andet drev, hvis du har et.
Vælg det drev, hvor filen blev slettet.
Kør scanningen.
Brug søgning eller filtre til at indsnævre det.
Forhåndsvis filen, hvis forhåndsvisning virker.
Gendan den til et andet drev, ikke det samme.
På Windows lader det dig scanne og forhåndsvise uden begrænsninger, og grænsen for gratis gendannelse er 100 MB.
Hvis du vil have andre muligheder, er det disse, jeg ville have i tankerne.
PhotoRec bliver anbefalet meget af en grund. Det er gratis, og det henter en masse filer tilbage. Ulempen er rodet output. Det læner sig tungt op ad filsignaturer, så filnavne og mappestruktur er ofte væk. Efter en stor gendannelseskørsel kan du ende med at stirre på tusindvis af filer med generiske navne. Det virker, men det er ikke kønt. Jeg brugte det engang og brugte alt for lang tid på at sortere resultaterne. Det klarede stadig jobbet dog.
DiskGenius er værd at kigge på, når problemet føles større end én slettet fil. Jeg ville bruge det mere til mistede partitioner, beskadigede partitioner, RAW-drev eller filsystemproblemer. Når Windows ser drevet i en mærkelig tilstand, finder det her nogle gange data, som simplere værktøjer overser.
Én ting mere. Software er ikke vejen frem, hvis drevet laver kliklyde, forsvinder ind og ud af Windows, giver hardwarefejl eller indeholder data, du ikke har råd til at miste. I de tilfælde ville jeg stoppe og se på en professionel datagendannelsestjeneste. Hvis drevet har fysiske problemer, har hjemmesoftware en tendens til at gøre et dårligt rod værre.
Hvis dette var en almindelig sletning, og drevet ikke er blevet brugt meget siden, er chancerne for gendannelse ofte rimelige. Handl hurtigt, hold skrivninger på et minimum, og gendan alt, du finder, til en anden disk. Den del betyder meget.