Gendan permanent slettede filer i Windows 11, kan mine filer stadig gendannes?

Jeg slettede permanent vigtige filer på min Windows 11-pc og indså for sent, at der ikke var taget backup af dem. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om disse filer stadig kan gendannes, og hvilke gendannelsestrin eller værktøjer der er sikrest at prøve uden at gøre situationen værre.

Jeg har været i den situation før, og ja, det er surt. Du trykker Shift+Delete eller tømmer Papirkurven, og så er filen væk, og det giver et sug i maven. Den lille smule gode nyheder er dette. Permanent sletning på Windows betyder ikke altid, at dataene forsvandt med det samme. Meget af tiden fjerner Windows filens registrering og markerer dens gamle plads som ledig. Hvis intet andet har overskrevet den endnu, er der stadig en chance for gendannelse.

Det første, jeg ville gøre, er at lade være med at røre drevet så meget som muligt. Ingen installationer. Ingen store downloads. Kopiér ikke tilfældige ting over på det. Jeg ville endda undgå at bruge pc'en til ekstra opgaver, hvis den slettede fil lå på dit hoveddrev. Hver skrivning gør gendannelse sværere. På SSD'er bliver det værre på grund af TRIM. TRIM hjælper SSD'en med at holde hastigheden ved at rydde slettede blokke. Når den oprydning sker, falder chancerne for gendannelse kraftigt. Nogle gange til nul.

Før du scanner noget, ville jeg tjekke de kedelige steder, folk glemmer. Jeg har fundet tabte filer der mere end én gang.

• OneDrive

• Filhistorik

• Tidligere versioner

• Andre cloudlagerkonti

• Eksterne drev

• NAS-sikkerhedskopier

• Ethvert gammelt backupværktøj, du satte op én gang og glemte alt om

Ting dukker op de steder hele tiden.

Hvis intet af det hjælper, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.

Den, jeg ville starte med, er Disk Drill. Jeg har haft rimelig held med det, fordi det er nemt at køre, og det har en tendens til at bevare filnavne og mappestier, når filsystemoplysningerne stadig er der. Det betyder mere, end folk tror. Det bliver hurtigt gammelt at sortere gendannede filer med navne som file000213.jpg. Forhåndsvisning hjælper også, da du kan tjekke, om du har fundet den rigtige fil, før du gemmer den.

Det, jeg ville gøre:

1. Installer Disk Drill på et andet drev, hvis du har et.

2. Vælg det drev, hvor filen blev slettet.

3. Kør scanningen.

4. Brug søgning eller filtre til at indsnævre det.

5. Forhåndsvis filen, hvis forhåndsvisning virker.

6. Gendan den til et andet drev, ikke det samme.

På Windows lader det dig scanne og forhåndsvise uden begrænsninger, og grænsen for gratis gendannelse er 100 MB.

Hvis du vil have andre muligheder, er det disse, jeg ville have i tankerne.

1. PhotoRec bliver anbefalet meget af en grund. Det er gratis, og det henter en masse filer tilbage. Ulempen er rodet output. Det læner sig tungt op ad filsignaturer, så filnavne og mappestruktur er ofte væk. Efter en stor gendannelseskørsel kan du ende med at stirre på tusindvis af filer med generiske navne. Det virker, men det er ikke kønt. Jeg brugte det engang og brugte alt for lang tid på at sortere resultaterne. Det klarede stadig jobbet dog.

2. DiskGenius er værd at kigge på, når problemet føles større end én slettet fil. Jeg ville bruge det mere til mistede partitioner, beskadigede partitioner, RAW-drev eller filsystemproblemer. Når Windows ser drevet i en mærkelig tilstand, finder det her nogle gange data, som simplere værktøjer overser.

Én ting mere. Software er ikke vejen frem, hvis drevet laver kliklyde, forsvinder ind og ud af Windows, giver hardwarefejl eller indeholder data, du ikke har råd til at miste. I de tilfælde ville jeg stoppe og se på en professionel datagendannelsestjeneste. Hvis drevet har fysiske problemer, har hjemmesoftware en tendens til at gøre et dårligt rod værre.

Hvis dette var en almindelig sletning, og drevet ikke er blevet brugt meget siden, er chancerne for gendannelse ofte rimelige. Handl hurtigt, hold skrivninger på et minimum, og gendan alt, du finder, til en anden disk. Den del betyder meget.

Hvis filerne blev slettet fra en harddisk, er dine chancer bedre. Hvis de lå på en SSD, falder chancerne hurtigt på grund af TRIM. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen af drevet. Jeg er dog lidt uenig i at vente for længe med at teste gendannelsesværktøjer. Hvis filen er vigtig, vil du have svar hurtigt, med så få skrivninger som muligt. Min rækkefølge ville være: 1. Tjek først Windows File Recovery fra Microsoft. Det er gratis, kun CLI, og sikrere end en masse tilfældige skrammelværktøjer, der bliver skubbet frem i søgeannoncer. Brug det fra et andet drev, hvis du kan. 2. Hvis du vil have en lettere brugerflade, er Disk Drill en af de mere rene muligheder på Windows 11. Det er nemt at søge efter filtype og dato, hvilket hjælper, når du nogenlunde ved, hvad der gik tabt. 3. Gem gendannede filer på en anden disk, USB eller ekstern SSD. Gendannelse på samme drev er en dårlig idé. Et par ting folk springer over: - Kig i C:\Users\YourName\AppData efter appspecifikke autogemninger - Tjek Office-midlertidige filer og Adobe-gendannelsesmapper - Hvis det var et foto eller et dokument, så søg efter filendelse og ændringsdato, ikke kun filnavn - Hvis det blev slettet fra en telefon synkroniseret med pc'en, så tjek også telefonen Undgå værktøjer som Recuva ved trimmede SSD-tilfælde. Det virker stadig i nogle situationer, men resultaterne på moderne systemer er efter min mening meget svingende. Hvis du vil have en enkel guide til filgendannelse i Windows 11, dækker denne nemme guide til filgendannelse i Windows det grundlæggende på en begyndervenlig måde. Hvis drevet klikker, fryser eller forsvinder fra BIOS, så stop. Software løser ikke det.
Du har stadig en chance, men jeg ville vurdere det ud fra **hvor filerne var gemt** før jeg gjorde noget som helst andet. Hvis de slettede filer lå på en **sekundær HDD**, kan chancerne for gendannelse være ret gode. Hvis de lå på **Windows 11-systemets SSD**, er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer og @techchizkid om én ting: Jeg ville ikke blive ved med at “prøve forskellige ting” på den maskine ret længe. Selv normal Windows-baggrundsaktivitet skriver til disken. Det alene kan ødelægge muligheden for gendannelse. Det jeg ville gøre, som ikke er blevet understreget nok: - **Sluk pc'en** - Hvis muligt, **fjern drevet** og tilslut det til en anden computer som et sekundært drev - Kør gendannelsen fra den anden computer - Hvis filerne virkelig er kritiske, så lav først et **sektor-for-sektor-image** af drevet, og scan derefter imaget i stedet for originalen Det imaging-trin er enormt vigtigt. Folk springer det over og undrer sig så over, hvorfor forsøg nr. 3 finder mindre end forsøg nr. 1. Hver scanning og hver opstart kan ændre tingene en smule. Hvad angår software, er **Disk Drill** stadig et rimeligt valg på Windows 11, fordi det er nemt at sortere efter oprindelig mappesti, type og dato. Det betyder noget, når du gendanner mere end én fil og ikke vil ende med en kæmpe bunke omdøbt skrammel. Jeg ville bare ikke installere det på det samme drev, som du prøver at gendanne fra. Den del bliver ignoreret aaaalt for tit. Et par ekstra steder, der er værd at tjekke før dyb gendannelse: - Mailvedhæftninger du tidligere har sendt - Uploads til Discord/Slack/Teams - Browserens downloadhistorik - App-cachemapper for programmet, der oprettede filen - Printerkø / lister over seneste filer i selve appen Hvis den gendannede fil også åbner, men ser beskadiget ud, så antag ikke, at den er ubrugelig. Nogle gange kan du reparere dokumenter, ZIP-filer, PSD-filer eller videoer med separate reparationsværktøjer. Hvis drevet har dårlige sektorer, SMART-advarsler eller forsvinder tilfældigt, så stop med gør-det-selv. Så er det et job for professionel gendannelse. For mere diskussion om gendannelse af slettede filer i Windows 11 er denne tråd nyttig: bedste måder at gendanne permanent slettede filer på Windows 11. Kort version: **kan måske gendannes, men hvert minut med normal brug sænker chancerne**. Hvis det er vigtige ting, så lav image først, scan bagefter, og gem et andet sted. Det er den sikreste løsning.
En ting, jeg ville tilføje til det, som @techchizkid, @kakeru og @mikeappsreviewer allerede har dækket, er dette: nogle gange er filen ikke rigtig “gendannelig” i klassisk forstand, fordi Windows eller appen allerede har efterladt en skyggekopi et andet sted. Jeg ville tjekke **Seneste filer i den oprindelige app**, midlertidige eksportmapper og endda `%temp%`, før jeg laver en fuld gendannelsesscanning. Kreative apps og Office-apps er især rodede på den gode måde. Jeg er også lidt uenig i vinklen om “scan hurtigst muligt uanset hvad”, hvis filen lå på **system-SSD'en**. På Windows 11 sker der konstant baggrundsskrivninger, så hvis dataene virkelig er værdifulde, er det ofte bedre at stoppe med at starte det drev op og arbejde fra en anden maskine eller fra et bootbart miljø. Min praktiske vurdering: - **HDD**: rimelig chance, hvis den ikke er overskrevet - **SSD med TRIM**: muligt, men chancerne falder brutalt hurtigt - **Eksternt drev / SD-kort**: ofte bedre muligheder for gendannelse end interne SSD'er Om **Disk Drill**, siden det bliver ved med at komme op: **Fordele** - Let at bruge - God filtrering efter type/dato - Forhåndsvisning er nyttig - Bedre organisering end mange gratis værktøjer **Ulemper** - Den gratis gendannelsesgrænse på Windows er lille - Dybe scanninger kan returnere en masse skrammel - Betalt licens er måske ikke det værd for én lille fil, hvis Microsofts værktøj finder den først Så ja, **Disk Drill** er en fornuftig GUI-mulighed, men jeg ville stadig betragte det som et andet trin efter at have tjekket sikkerhedskopier, synkroniseringsmapper, autolagringer og appens midlertidige placeringer. Hvis drevet viser SMART-fejl eller mærkelige lyde, så stop helt med softwaregendannelse.