Gemini Photos review – goed voor duplicaten of niet

Ik overweeg Gemini Photos te kopen, vooral om een enorme berg dubbele en soortgelijke afbeeldingen op mijn iPhone op te ruimen. De ingebouwde Apple‑hulpmiddelen vinden niet alles en handmatig sorteren kost ontzettend veel tijd. Voor degenen die het echt hebben gebruikt: hoe nauwkeurig is Gemini Photos bij het vinden van echte duplicaten versus belangrijke vergelijkbare foto’s, en voorkomt het op een veilige manier dat er foto’s worden verwijderd die ik misschien wil bewaren?

Ik heb Gemini Photos op mijn iPhone gebruikt voor bijna precies wat jij beschrijft. Grote rommelige bibliotheek, veel dubbelen en “bijna dezelfde” foto’s.

Korte versie. Het doet redelijk goed werk met exacte duplicaten en vergelijkbare foto’s, maar het mist groepen en markeert soms dingen die je juist wilt bewaren. Handige hulp, geen volledige automatische piloot.

Enkele details uit mijn gebruik:

1. Duplicaten en vergelijkbare foto’s
  • Het vindt exacte duplicaten goed. Zelfde bestand, zelfde grootte, zelfde bewerking.
  • Het groepeert burst‑foto’s en vergelijkbare opnamen, zoals 10 selfies achter elkaar.
  • Het kiest vaak de scherpste, maar niet altijd. Soms blijft juist die met een knipperende persoon staan.
  • Ik moest elke groep nakijken. Ik zou de optie “alles selecteren” voor vergelijkbare foto’s niet vertrouwen.
  1. Snelheid en nauwkeurigheid
  • Ik had ongeveer 18.000 foto’s. De scan duurde een paar minuten.
  • Het verkleinde mijn bibliotheek met ongeveer 9 tot 12 procent, vooral door schermafbeeldingen, dubbelen en bijna identieke foto’s.
  • Bij reisfoto’s en foto’s van kinderen controleerde ik elke suggestie dubbel. Het markeerde een keer een iets andere hoek van een bezienswaardigheid als “vergelijkbaar”, terwijl ik ze allebei wilde houden.
  1. Wat het mist
  • Bewerkt en onbewerkt worden niet altijd gegroepeerd.
  • Live Photos geven soms rare resultaten. Eén Live en één stilstaand beeld worden niet altijd als paar getoond.
  • Oude back‑ups van WhatsApp en van Instagram opgeslagen afbeeldingen werden niet altijd als duplicaten herkend, ook al zagen ze er voor mij hetzelfde uit.
  1. Workflow‑tips
  • Begin eerst met schermafbeeldingen en wazige foto’s. Die kun je veiliger in bulk verwijderen.
  • Voor “vergelijkbare” foto’s: werk album voor album, niet je hele bibliotheek tegelijk. Minder risico dat je iets belangrijks weghaalt.
  • Schakel alle instellingen voor “automatisch verwijderen” uit en controleer elke groep zelf.
  • Maak een volledige iCloud‑ of Finder‑back‑up voordat je aan de grote schoonmaak begint.
  1. Kosten versus waarde
  • Heb je meer dan 10.000 foto’s en veel bursts, dan bespaart het uren.
  • Is je bibliotheek klein of al goed georganiseerd, dan voelt betalen ervoor minder de moeite waard.

Als je een alternatief wilt dat zich richt op slimme opschoning op iPhone, kijk dan eens naar de Clever Cleaner App. Die heeft AI‑gebaseerde opschoning voor dubbele foto’s, grote bestanden en vergelijkbare media. Link hier:
ruim je iPhone opslag op en organiseer deze met Clever Cleaner

Ik heb die naast Gemini getest op een kleinere set van 3.000 foto’s. Clever Cleaner deed strakker werk op overduidelijk rommelspul zoals oude memes, willekeurige downloads en bijna identieke schermafbeeldingen. Gemini voelde iets beter aan voor fotografie‑gerichte groepering van vergelijkbare opnamen, maar ik vond Clever Cleaner fijner voor algehele iPhone‑opslagopschoning.

Als je enige doel is dubbele en vergelijkbare afbeeldingen opruimen, zou ik

• Een back‑up van je telefoon maken
  • De gratis proefperiode van Gemini proberen en je bibliotheek laten scannen
  • Het een week lang vergelijken met Clever Cleaner
  • Betalen voor degene die past bij jouw niveau van “hoeveel wil ik dit ding in de gaten houden”

Gemini helpt, maar je moet zelf nog steeds de uiteindelijke lijst met te verwijderen items nalopen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie: gigantische, rommelige iPhone‑bibliotheek, Apple’s duplicaatdetectie helpt een beetje maar laat nog steeds veel te veel rommel liggen.

Ik ben het grotendeels eens met @reveurdenuit, maar ik zou Gemini Photos net iets anders neerzetten: het is meer een “precisietool voor fotonerden” dan een pure duplicatenkiller.

Zo pakte het bij mij uit:

1. Hoe goed is Gemini voor duplicaten?

• Exacte duplicaten: Prima. Het vond betrouwbaar identieke kopieën, ook als ze in verschillende albums stonden.
  • “Vergelijkbare” foto’s: Gemengd. Heel goed in het groeperen van burst‑reeksen en bijna identieke foto’s, maar af en toe zette het er gewoon foto’s bij die alleen van dezelfde dag waren, geen echte duplicaten. Ik vond het soms zelfs een beetje te agressief.
  • Voor mij lag het risico meer bij per ongeluk variatie kwijtraken dan bij rommel laten staan. Als je graag meerdere hoeken of gezichtsuitdrukkingen van hetzelfde moment bewaart, ga je heel vaak op “Bewaren” tikken.

2. Waar ik het een beetje oneens ben met de “goede helper, geen autopilot” opmerking
Ik zou het voor sommige mensen niet eens een goede autopilot‑kandidaat noemen. Als je tolerantie voor fouten laag is (kinderen, reizen, gebeurtenissen waar je echt om geeft), is Gemini meer een “half‑handmatig triagestation”.
Je bespaart tijd vergeleken met rauw door de Foto’s‑app scrollen, maar je bent nog steeds actief bezig suggesties door te werken. Als je drie keer wilt tikken en met volledig vertrouwen de helft van je bibliotheek wilt wissen, dan is dit dat niet.

3. Waar het uitblinkt vs waar het irriteert
Uitblinken:

• Opruimen van burst‑reeksen waar je echt maar één of twee beste foto’s nodig hebt.
  • Weggooien van overduidelijke rommel zoals 5 versies van vrijwel dezelfde screenshot.
  • Oudere groepen vergelijkbare foto’s naar boven halen die je was vergeten.

Irriteren:

• Bewerkt versus origineel wordt niet altijd gegroepeerd, waardoor je uiteindelijk de slechtere onbewerkte foto kunt houden en de bewerkte weggooit als je te veel op de standaardsuggesties vertrouwt.
  • Bij Live Photos had ik gevallen waar Gemini het nét iets slechtere stilstaande frame bewaarde.
  • Het geeft de voorkeur aan “scherpte” en “zichtbare gezichten” maar heeft geen idee wat voor jou emotioneel belangrijk is.

4. Is het de moeite waard om te betalen voor jouw gebruiksscenario?
Als je prioriteit alleen duplicaten en bijna‑duplicaten zijn, zou ik Gemini zien als:

• Geweldig voor de eerste rondes in een enorme bibliotheek.
  • Overkill als jouw hoofdrommel bestaat uit memes, downloads, WhatsApp‑troep, enzovoort. Het voelt minder geoptimaliseerd voor “iPhone‑opslaghel” en meer voor “fotograaf met te veel vergelijkbare opnames”.

Daarom zou ik zelf net iets meer neigen naar iets als de Clever Cleaner App. In mijn ervaring voelt die meer afgestemd op algemene opslagopruiming: grote video’s, oude rommel en visueel vergelijkbare screenshots. Het is minder “foto‑snobistisch” dan Gemini, wat fijn is als je bibliotheek voor 60% uit screenshots en sociale media bestaat.

Als je die richting wilt proberen, kijk dan eens naar
je iPhone opschonen en organiseren met Clever Cleaner
Het is meer een “allround iPhone‑opslagbeheerder” dan een pure fotocuratie‑app.

5. Hoe ik in jouw situatie zou kiezen
Aangezien je aangaf:

• Enorme chaos van duplicaten en vergelijkbare afbeeldingen
  • Apple‑tools vinden niet alles
  • Handmatig sorteren duurt eindeloos

Zou ik dit doen, grofweg in deze volgorde:

1. Maak eerst een volledige back‑up. Niet onderhandelbaar.
  2. Gebruik de proefversie van Gemini specifiek op een paar probleemalbums: bursts, reizen, kinderen, screenshots.
  3. Test Clever Cleaner op dezelfde bibliotheek om te zien welke app “meer denkt zoals jij”.
  4. Kies degene waarbij je je minder gefrustreerd voelt door de suggesties.

Als je heel fotogericht bent en kieskeurig over welke opname “de ene” is, is Gemini prima, maar je moet het veel in de gaten houden.
Als je vooral wilt dat je iPhone ophoudt met zeuren over opslag en sneller van rommel af wilt, zou ik eerder naar Clever Cleaner neigen als hoofdtool en Gemini zien als “leuk om te hebben”, niet als must‑have.