Jag råkade av misstag radera viktiga foton från mitt SD-kort efter ett kamerafel, och nu saknas vissa filer eller går inte att öppna. Jag letar efter en pålitlig metod eller programvara för fotoåterställning som kan återställa raderade bilder från ett SD-kort innan något skrivs över.
Om du har raderat foton från ett SD-kort är det värsta du kan göra att fortsätta använda det som om inget hade hänt. Jag lärde mig det den hårda vägen en gång med ett kamerakort från en weekendresa. I samma sekund som filer försvinner, stanna. Inga fler foton. Ingen mer video. Låt det inte sitta kvar i kameran och fortsätta skriva data.
Det som förvirrar folk är idén att raderat betyder borta direkt. Oftast gör det inte det. På de flesta SD-kort ligger fotodatan fortfarande kvar där ett tag. Det som tas bort först är filsystemsposten, den lilla kartan som pekar enheten till fotot. Om ingen ny data har skrivits ovanpå ännu har du fortfarande en chans.
En sak jag inte skulle göra tidigt är att trycka på reparera, fixa eller formatera bara för att Windows tjatar. Om kortet visar ett meddelande som ber dig reparera det, låt det vara för stunden. Saker som CHKDSK och andra verktyg för automatisk reparation skriver ändringar till kortet. Ibland gör de ändringarna återställningen svårare, inte enklare.
När det gäller återställningsprogram skulle jag välja Disk Drill. Jag har testat en hög av sådana här verktyg genom åren, och det här brukar fungera bra med SD-kort utan att göra processen till ett jobbigt projekt. Det hanterar den vanliga situationen med raderade filer, men hjälper också när kortet har formaterats, visas som RAW, har partitionsproblem eller ser tomt ut trots att använt utrymme säger något annat.
Här är det grundläggande flödet jag skulle följa.
- Sätt in SD-kortet i datorn med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill och hitta kortet i enhetslistan.
- Starta skanningen.
- Låt den fullständiga skanningen bli klar. Avbryt inte tidigt om du inte redan har hittat det du behöver.
- Kontrollera avsnittet Bilder eller filtrera efter filtyp.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
- Spara återställda filer någon annanstans, inte tillbaka på samma SD-kort.
Den sista delen är viktigare än folk tror. Om du återställer filer tillbaka till samma kort riskerar du att skriva över annat som fortfarande går att återställa. Spara till datorn, en extern SSD eller vad du nu har, men inte till källkortet.
Om du fotograferar med en riktig kamera och inte bara en telefon spelar formatstöd roll. Mycket. SD-kort från DSLR- och spegellösa kameror innehåller ofta RAW-format och stora videofiler. Disk Drill stöder JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG och en lång lista utöver dessa. Vissa billigare verktyg klarar JPG fint och faller sedan ihop när du matar dem med RAW-filer från kameran. Jag har sett det mer än en gång. Irriterande.
Förhandsgranskningsfunktionen hjälper också. Jag föredrar att se om ett foto går att öppna innan jag slösar tid på att återställa 4 000 mystiska filer med namn som FILE2381. Om förhandsgranskningen fungerar är oddsen oftast bättre. Om den inte gör det kan filen vara skadad eller bara delvis återställningsbar.
Om kortet beter sig instabilt, kopplar från mitt under skanningen eller ser skadat ut skulle jag vara mer försiktig. I så fall är det säkrare att först skapa en byte-för-byte-avbildning. Då får du en fullständig kopia av kortet att arbeta med, så att du inte belastar originalmediet om och om igen under återställningsförsök.
Innan du går all in på återställningsprogram skulle jag också kolla de tråkiga ställena som folk glömmer bort:
- Synkronisering med Google Photos eller iCloud
- Gamla säkerhetskopior på en extern enhet
- Kamerans interna lagring, om din modell har sådan
- Importerade fotomappar på datorn
- Time Machine eller Windows filhistorik
Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett kort och sedan inse att Lightroom redan importerade hela fotograferingen förra månaden. Värt att kolla först.
Om inget av detta fungerar och SD-kortet har fysisk skada är professionell återställningstjänst nästa steg. Det blir dyrt snabbt. I de flesta fall är programvara det första folk provar. Om kortet är sprucket, oläsligt i flera kortläsare eller blir varmt och tappar anslutningen skulle jag sluta pilla med det och överväga ett labb i stället.
Ja. Det finns en tillförlitlig väg, men den beror på en sak. Om den saknade fotodatan har skrivits över.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda SD-kortet. Jag håller inte helt med om att vänta för länge innan man gör en avbildning. Om kortet går att läsa alls skulle jag först klona det och sedan göra varje skanning på avbildningen. Det minskar risken snabbt. På opålitliga kort är upprepade skanningar hur folk förlorar ännu mer data. Har varit med om det, det suger.
Min ordning skulle vara:
- Lås SD-kortet, om det har reglaget.
- Använd en bra USB-kortläsare, inte kamerakabeln.
- Gör en fullständig avbildning av kortet.
- Skanna avbildningen med återställningsprogram.
- Återställ filer till din dator, inte till kortet.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från SD-kort. Det fungerar bra med raderade JPG-filer och många RAW-format. Om vissa filer återställs men inte går att öppna, var uppmärksam på filstorleken. En fil på 0 KB eller en väldigt liten fil betyder vanligtvis att kataloginformationen överlevde, men inte bilddatan. En fil i full storlek som inte går att öppna tyder mer på korruption, och ett reparationsverktyg kan hjälpa efter återställningen.
Kontrollera också om din kamera skrev dubbla kopior, som RAW plus JPEG. Folk glömmer detta hela tiden.
Om kortet kopplas från, ber om formatering eller ger fel i flera kortläsare, sluta hålla på med det. Det är där gör det själv förvandlas till dataförlust.
För en kort förklaring är den här videon okej: Tips för återställning av SD-kortsbilder för raderade och korrupta bilder.
Kort version, ja, återställning fungerar ofta. Ingen programvara kan fixa överskriven data. Det är den hårda gränsen.
Ja, men jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare sa: bedöm inte återställning enbart utifrån filnamn. Folk ser skräpnamn eller saknade mappar och antar att det misslyckades. Inte sant. Många helt okej återställningar kommer tillbaka via signaturskanning, så mappstrukturen är förstörd men själva JPG/RAW-filen finns fortfarande där.
Om vissa återställda filer inte går att öppna, prova en annan visare innan du dödförklarar dem. Windows Photos är konstigt nog ganska kräset ibland. IrfanView, XnView, Lightroom eller din kameratillverkares programvara kan öppna filer som standardappen vägrar. Har sett detta mer än en gång.
Om kamerafelet dessutom inträffade före raderingen kan vissa bilder vara fragmenterade. Det är då återställningen blir rörig. Raderade foton är en sak. Korrupt filsystem plus avbrutna skrivningar från kameran är en annan. Disk Drill är fortfarande ett bra alternativ för fotoåterställning från SD-kort, särskilt för JPG- och RAW-format, men förvänta dig inte 100 procent om kortet redan betedde sig konstigt.
En praktisk sak till: rengör kortets kontakter och prova en annan kortläsare. Hälften av all korruption beror ärligt talat på att billiga läsare är skräp.
Om du vill ha fler exempel från personer som hanterar raderade JPG- och CR3-filer från SD-kort är den här tråden användbar:
hur man återställer raderade foton och CR3-filer från ett SD-kort
Kort svar: ja, tillräckligt pålitligt om datan inte har skrivits över. Men pålitligt betyder inte magi. När byte väl har skrivits över är det game over.
Tillräckligt pålitligt, ja, men jag skulle lägga till en extra kontroll som @viaggiatoresolare, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer bara berörde indirekt: kontrollera om kortet använder exFAT och om kameran hade något skrivavbrott. På exFAT-kort går ett fall med borttagen fil ofta att återställa. Ett fall där kameran frös under skrivning är mindre förutsägbart eftersom du kan få halvskrivna RAW-filer som återställningsappar hittar men inte kan bygga upp helt.
Min bedömning:
- Om filer saknas efter enkel radering är programvaruåterställning ofta värt att prova.
- Om filer finns men inte går att öppna är det inte alltid ett återställningsproblem. Ibland handlar det om delvis korruption, dåliga headers eller förhandsvisningsappar som inte stöds.
Jag håller inte helt med om idén att en lyckad förhandsvisning säger allt. Förhandsvisning är användbart, absolut, men vissa RAW-filer återställs fint och förhandsvisas ändå inte korrekt förrän de öppnas i Lightroom, Capture One eller kameramärkets egen programvara.
Disk Drill är ett rimligt val här, särskilt om du vill ha något enkelt och dugligt för fotoformat.
Fördelar med Disk Drill:
- Bra stöd för JPG och många RAW-typer
- Rent gränssnitt, enklare än vissa mer nördiga verktyg
- Kan skanna kortavbilder, vilket är säkrare på instabila medier
- Förhandsvisning hjälper till att sortera bort uppenbart skräp
Nackdelar med Disk Drill:
- Djupskanningar kan ge många dubbletter
- Mappnamn och ursprunglig struktur kan vara röriga
- Ingen magi för fragmenterade eller överskrivna filer
- Betald återställning är haken vid större återställningar
Jag skulle också ha PhotoRec i åtanke om du inte bryr dig om filnamn, och R-Studio om du vill ha mer kontroll, men båda är mindre användarvänliga.
Viktig sak som folk ofta missar: jämför återställda filstorlekar med vad din kamera normalt producerar. Om dina Canon RAW-filer vanligtvis är 25 MB och de återställda är 3 MB säger det dig mycket direkt. Återställningen fungerade bara delvis.
Så ja, det finns en pålitlig väg, men pålitlig betyder bästa chans, inte garanterat resultat.