Er der nogen, der ved, hvordan man fjerner Live Photo fra hundredvis af fotos?

Jeg kom ved et uheld til at lade Live Photo være slået til under en stor begivenhed, og nu har jeg hundredvis af iPhone-billeder gemt på den måde. Jeg har brug for en hurtig måde at slå Live Photo fra i bulk uden at redigere hvert billede et efter et. Jeg leder efter den nemmeste metode til at spare tid og frigøre lagerplads.

Jeg stødte på det her for et stykke tid siden. Jeg kiggede mit bibliotek igennem og lagde mærke til, at jeg havde gemt Live Photos i årevis, selvom jeg næsten aldrig afspillede bevægelsesdelen. Jeg ville have billederne, ikke det ekstra klip, der var knyttet til hvert enkelt.

Apples indbyggede mulighed virkede, sådan nogenlunde. Jeg prøvede at duplikere dem som stillbilleder og derefter fjerne Live-versionerne. Fint til ti billeder. Elendigt til et par hundrede. Jeg stoppede ret hurtigt.

Det, der virkede for mig, var Clever Cleaner. Jeg åbnede den, gik til Lives-sektionen, og den trak alle Live Photos fra min telefon ind ét sted. Ingen graven rundt i albums. Ingen gæt på, hvad der var Live, og hvad der ikke var.

Her er, hvad jeg gjorde:

1. Åbn fanen Lives
  2. Sortér efter størrelse, hvis du vil have de største pladsrøvere først
  3. Vælg de Live Photos, du vil ændre
  4. Tryk på Komprimer
  5. Tjek de nye stillbillede-versioner
  6. Fjern de originale Live Photos, når du har bekræftet, at alt ser rigtigt ud

En ting, jeg godt kunne lide, var, at den viste lagerbesparelsen, før jeg gik i gang. Derefter spurgte den efter konverteringen, hvad der skulle ske med originalerne, så jeg var ikke bekymret for at slette noget ved en fejl.

Jeg blev ved med at bruge appen, efter jeg var færdig med denne del. Oprydningen af Live Photos var kun én del af den. Jeg gik gennem Similars for at slette dublerede billeder, Heavies for at finde gamle enorme videoer, jeg havde glemt lå der, og Screenshots for at rydde års rod af skærmbilleder. Hvis jeg skal være ærlig, frigjorde de tre mere lagerplads end Live Photos gjorde.

Hvis du heller ikke vil have det her rod igen, så slå Live Photos fra i Kamera-appen. Åbn Kamera, tryk på Live Photos-ikonet nær toppen, det lille ikon med cirklerne, og sørg for, at det er streget over. Gå derefter til Indstillinger > Kamera > Bevar indstillinger, og slå bevaring for Live Photos til. Hvis du springer det over, slår iOS det nogle gange til igen, og så ender du med at samle flere af dem uden at lægge mærke til det. Det missede jeg første gang.

Så ja, løsningen for mig var enkel. Konvertér Live Photos til stillbilleder, slet originalerne, når du har tjekket dem, og stop derefter kameraet i at lave nye Live Photos fremover. Efter jeg gjorde det, var problemet løst.

Hvis du vil gøre det i stor skala, er Fotos-appen svag her. Den lader dig slå Live fra på ét foto eller kopiere et stillbillede ud af et Live Photo, men at gøre det på hundreder er et slid.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer om én ting. Pladsbesparelser fra Live Photos løber hurtigere op, end folk tror. Et stillestående HEIC kan være 1 til 3 MB. Et Live Photo ligger ofte omkring 3 til 8 MB, nogle gange mere. Med 500 billeder bliver den forskel hurtigt grim.

Den hurtigste løsning, jeg har set, er Clever Cleaner. Den samler alle Live Photos ét sted, så du ikke behøver lede gennem dit bibliotek. Derefter konverterer du dem til stillbilleder i batches og fjerner originalerne, efter du har tjekket dem. Meget mindre smertefuldt end Apples egen arbejdsgang.

Hvis du også vil frigøre plads efter dette, er denne side om hvordan du rydder iPhone-lagerplads hurtigt og gratis værd at se på.

Stop så, at det sker igen. I Kamera-appen skal du trykke på Live-ikonet for at slå det fra. Gå til Indstillinger, Kamera, Bevar indstillinger, og sørg for, at Live Photo-indstillingen gemmes. Ellers kan iOS godt lide at være irriterende og slå det til igen.

Ærligt talt ville jeg dele dette op i to mål: fjern Live-delen hurtigt, og undgå at ødelægge dine originaler ved at gøre noget irreversibelt.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer og @mike34 på ét punkt. Jeg ville ikke begynde at slette noget med det samme, bare fordi appen viser forhåndsvisninger. Med hundredvis af begivenhedsbilleder ville jeg først teste på 20. Live Photos vælger nogle gange et andet nøglebillede end det, du forventede, og det kan være irriterende, hvis folk blinker.

Hvis du vil håndtere mange på én gang, er Clever Cleaner stadig nok den nemmeste løsning, fordi den samler Live Photos uden, at du manuelt skal lede gennem Fotos-appen. Det er den virkelige fordel. Ikke kun lagerplads, men tid.

En anden mulighed, hvis du bruger en Mac, er at eksportere valgte Live Photos som stillbilleder fra Fotos/Image Capture i batches og derefter importere dem igen. Det er mere klodset, men nogle foretrækker at bevare fuld kontrol i stedet for at bruge en app.

Det er også værd at tjekke dette, hvis dit primære mål er plads og ikke kun at fjerne bevægelse:
bedste måder at frigøre iPhone-lagerplads med Clever Cleaner

Min vurdering:

• Hvis du vil have den hurtigste løsning: brug Clever Cleaner
  • Hvis du vil have den sikreste løsning: test først en lille batch
  • Hvis du ikke vil bruge en app: Mac-eksport som workaround, men det er besværligt

Og ja, efter dette skal du slå Live fra permanent i kameraindstillingerne, ellers gør iPhone gladeligt dette mod dig igen.

Jeg er lidt mindre overbevist om Mac-eksport-løsningen end @espritlibre. Den virker, men for hundredvis fra én begivenhed er det den slags manuelt men teknisk set batch-arbejde, der stadig æder hele din aften.

Det, jeg ville gøre, er at dele det op i to spørgsmål:

1. Vil du beholde det præcist nuværende nøglefoto?
  2. Eller vil du bare hurtigt have bevægelsesdelen fjernet?

Det er vigtigt, fordi massekonvertering nogle gange kan vælge et billede, du ikke havde tænkt dig. @mike34 havde ret i at fokusere på hastighed, men jeg ville være forsigtig med eventbilleder, hvor ansigtsudtryk betyder noget.

Hvis du vil have den mindst smertefulde mulighed kun med iPhone, er Clever Cleaner sandsynligvis det mest praktiske kompromis.

Fordele ved Clever Cleaner:

• Finder Live Photos ét sted
  • Massehandlinger sparer en masse tryk
  • Nyttigt hvis lagerplads også er en del af problemet
  • Nemmere end at kæmpe med Fotos-appen

Ulemper:

• Du skal stadig gennemgå resultaterne, før du sletter originalerne
  • Masseværktøjer kan lave fejl i stor skala, hvis du skynder dig
  • Nogle vil ikke have, at en tredjepartsapp rører deres fotobibliotek

Mit forslag: lav først en testbatch på 25 billeder, især for gruppebilleder. Hvis stillbillederne ser rigtige ud, så tag resten. Hvis ikke, er det måske bedre at beholde nogle Live Photos og kun konvertere de åbenlyse.

Derudover er der én ting, der ikke bliver nævnt nok: Hvis det er vigtige eventbilleder, så lav en sikkerhedskopi før enhver oprydning. Hurtigt er godt. At genskabe minder er det ikke.