Er der en pålidelig måde at gendanne fotos fra SD-kort på?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit SD-kort efter en kamerafejl, og nu mangler nogle filer eller kan ikke åbnes. Jeg leder efter en pålidelig metode eller software til gendannelse af billeder, som kan gendanne slettede billeder fra et SD-kort, før noget bliver overskrevet.

Hvis du slettede billeder fra et SD-kort, er det værste træk at blive ved med at bruge det, som om intet var hændt. Det lærte jeg på den hårde måde engang med et kamerakort fra en weekendtur. I det sekund filer forsvinder, så stop. Ingen flere billeder. Ingen mere video. Lad det ikke sidde i kameraet og blive ved med at skrive data.

Det, der forvirrer folk, er idéen om, at slettet betyder væk med det samme. Det gør det som regel ikke. På de fleste SD-kort ligger fotodataene der stadig et stykke tid. Det første, der fjernes, er filsystemposten, det lille kort, der peger din enhed hen til billedet. Hvis nye data ikke allerede er blevet skrevet oven på det, har du stadig en chance.

En ting, jeg ikke ville gøre tidligt i forløbet, er at trykke på reparer, ret, eller formater, bare fordi Windows maser på. Hvis kortet dukker op med en besked om at reparere det, så lad det være i fred et øjeblik. Ting som CHKDSK og andre auto-reparationsværktøjer skriver ændringer til kortet. Nogle gange gør de ændringer gendannelse sværere, ikke lettere.

Til gendannelsessoftware ville jeg vælge Disk Drill. Jeg har prøvet en bunke af den slags værktøjer gennem tiden, og det her plejer at klare sig godt med SD-kort uden at gøre processen til en sur pligt. Det håndterer den sædvanlige situation med slettede filer, men det hjælper også, når kortet er blevet formateret, vises som RAW, har partitionsproblemer eller ser tomt ud, selv om den brugte plads siger noget andet.

Her er det grundlæggende forløb, jeg ville følge.

1. Sæt SD-kortet i din computer med en kortlæser.
  2. Åbn Disk Drill, og find kortet på listen over enheder.
  3. Start scanningen.
  4. Lad den fulde scanning blive færdig. Stop ikke tidligt, medmindre du allerede har fundet det, du skal bruge.
  5. Tjek sektionen Billeder, eller filtrer efter filtype.
  6. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  7. Gem gendannede filer et andet sted, ikke tilbage på det samme SD-kort.

Den sidste del betyder mere, end folk tror. Hvis du gendanner filer tilbage til det samme kort, risikerer du at overskrive andre ting, der også kan gendannes. Gem på din computer, en ekstern SSD eller hvad du nu har, men ikke på kildekortet.

Hvis du fotograferer med et rigtigt kamera og ikke kun en telefon, betyder formatunderstøttelse meget. Rigtig meget. SD-kort fra DSLR-kameraer og spejlløse kameraer indeholder ofte RAW-formater og store videofiler. Disk Drill understøtter JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG og en lang liste ud over dem. Nogle billigere værktøjer klarer sig fint med JPG-filer og falder så helt fra hinanden, når du giver dem kamera-RAW-filer. Det har jeg set mere end én gang. Irriterende.

Forhåndsvisningsfunktionen hjælper også. Jeg foretrækker at se, om et billede kan åbnes, før jeg spilder tid på at gendanne 4.000 mystiske filer med navne som FILE2381. Hvis forhåndsvisningen virker, er dine chancer som regel bedre. Hvis den ikke gør, kan filen være beskadiget eller kun delvist mulig at gendanne.

Hvis kortet er ustabilt, afbryder midt i en scanning eller ser beskadiget ud, ville jeg være mere forsigtig. I det tilfælde er det sikrere først at lave et byte-for-byte-backupbillede. Det giver dig en fuld kopi af kortet at arbejde ud fra, så du ikke belaster det originale medie igen og igen under gendannelsesforsøg.

Før du går dybt ned i gendannelsessoftware, ville jeg også tjekke de kedelige steder, folk glemmer:

1. Synkronisering med Google Fotos eller iCloud
  2. Gamle sikkerhedskopier på et eksternt drev
  3. Kameraets interne lager, hvis din model har det
  4. Importerede billedmapper på din computer
  5. Time Machine eller Windows Filhistorik

Jeg har set folk bruge en time på at scanne et kort og så opdage, at Lightroom allerede importerede hele optagelsen sidste måned. Værd at tjekke først.

Hvis intet af dette virker, og SD-kortet har fysisk skade, er professionel gendannelsesservice næste skridt. Det bliver hurtigt dyrt. I de fleste tilfælde er software det første, folk prøver. Hvis kortet er revnet, ulæseligt i flere kortlæsere eller bliver varmt og mister forbindelsen, ville jeg stoppe med at rode med det og i stedet overveje et laboratorium.

Ja. Der er en pålidelig vej, men det afhænger af én ting. Om de manglende fotodata blev overskrevet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen af SD-kortet. Jeg er lidt uenig i at vente for længe med at lave et image. Hvis kortet overhovedet kan læses, ville jeg først klone det og derefter lave alle scanninger på imaget. Det reducerer hurtigt risikoen. På ustabile kort er gentagne scanninger sådan, folk mister endnu flere data. Har prøvet det, det er surt.

Min rækkefølge ville være:

1. Lås SD-kortet, hvis det har kontakten.
  2. Brug en god USB-kortlæser, ikke kamerakablet.
  3. Lav et fuldt image af kortet.
  4. Scan imaget med gendannelsessoftware.
  5. Gendan filer til din computer, ikke til kortet.

Til software er Disk Drill et solidt valg til fotogendannelse fra SD-kortmedier. Det klarer sig godt med slettede JPG-filer og mange RAW-formater. Hvis nogle filer bliver gendannet, men ikke vil åbne, så vær opmærksom på filstørrelsen. En fil på 0 KB eller en meget lille fil betyder normalt, at mappeoplysningerne overlevede, men billeddataene ikke gjorde. En fil i fuld størrelse, som ikke vil åbne, peger mere på korruption, og et reparationsværktøj kan måske hjælpe efter gendannelsen.

Tjek også, om dit kamera skrev dobbeltkopier, som RAW plus JPEG. Folk glemmer det hele tiden.

Hvis kortet afbrydes, beder om formatering eller giver fejl i flere kortlæsere, så lad være med at rode mere med det. Det er dér, gør det selv bliver til datatab.

For en kort forklaring er denne video fin: Tips til gendannelse af SD-kortfotos for slettede og beskadigede billeder.

Kort version, ja, gendannelse virker ofte. Ingen software kan rette overskrevne data. Det er den hårde grænse.

Ja, men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare sagde: bedøm ikke gendannelse ud fra filnavne alene. Folk ser mærkelige navne eller manglende mapper og antager, at det mislykkedes. Det er ikke rigtigt. Mange gode gendannelser kommer tilbage via signaturscanning, så mappestrukturen er ødelagt, men den faktiske JPG/RAW er der stadig.

Hvis nogle gendannede filer ikke vil åbne, så prøv et andet visningsprogram, før du erklærer dem døde. Windows Fotos er nogle gange mærkeligt kræsen. IrfanView, XnView, Lightroom eller din kameraproducents software kan muligvis åbne filer, som standardappen afviser. Har set dette mere end én gang.

Hvis kamerafejlen også skete før sletningen, kan nogle billeder være fragmenterede. Det er dér, gendannelse bliver besværligt. Slettede fotos er én ting. Korrumperet filsystem plus afbrudte kameraskrivninger er noget andet. Disk Drill er stadig en solid mulighed til fotogendannelse fra SD-kort, især for JPG- og RAW-formater, men forvent ikke 100 procent, hvis kortet allerede opførte sig ustabilt.

En mere praktisk ting: rens kortkontakterne, og prøv en anden kortlæser. Halvdelen af al korruption skyldes ærligt talt billige kortlæsere, der er elendige.

Hvis du vil have flere eksempler fra folk, der håndterer slettede JPG’er og CR3-filer fra SD-kort, er denne tråd nyttig:
hvordan man gendanner slettede fotos og CR3-filer fra et SD-kort

Kort svar: ja, pålideligt nok, hvis dataene ikke blev overskrevet. Men pålidelig betyder ikke magisk. Når først bytes er overskrevet, er det slut.

Pålideligt nok, ja, men jeg ville presse på for én ekstra kontrol, som @viaggiatoresolare, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer kun berørte indirekte: tjek, om kortet bruger exFAT, og om kameraet havde nogen skriveafbrydelse. På exFAT-kort kan en sag med “slettet fil” ofte gendannes. En sag med “kameraet frøs under skrivning” er mindre forudsigelig, fordi du kan ende med halvt skrevne RAW-filer, som gendannelsesapps finder, men ikke kan genopbygge fuldt ud.

Min vurdering:

• Hvis filer mangler efter en simpel sletning, er softwaregendannelse ofte umagen værd.
  • Hvis filer findes, men ikke vil åbne, er det ikke altid et gendannelsesproblem. Nogle gange er det delvis korruption, dårlige headers eller preview-apps, der ikke understøttes.

Jeg er en smule uenig i idéen om, at en vellykket preview fortæller dig alt. Preview er nyttigt, ja, men nogle RAW-filer gendannes fint og previewes stadig ikke korrekt, før de åbnes i Lightroom, Capture One eller kameramærkets egen software.

Disk Drill er et rimeligt valg her, især hvis du vil have noget ligetil og hæderligt med fotoformater.

Fordele ved Disk Drill:

• God understøttelse af JPG og mange RAW-typer
  • Ren brugerflade, lettere end nogle mere nørdede værktøjer
  • Kan scanne kortimages, hvilket er sikrere på ustabile medier
  • Preview hjælper med at sortere åbenlyst skrammel fra

Ulemper ved Disk Drill:

• Dybe scanninger kan give mange dubletter
  • Mappenavne og den oprindelige struktur kan være rodet
  • Ikke magisk til fragmenterede eller overskrevne filer
  • Betalt gendannelse er hagen ved større gendannelser

Jeg ville også have PhotoRec i baghovedet, hvis du er ligeglad med filnavne, og R-Studio hvis du vil have mere kontrol, men begge er mindre brugervenlige.

Stor ting, folk springer over: sammenlign størrelserne på de gendannede filer med det, dit kamera normalt producerer. Hvis dine Canon RAW-filer normalt er 25 MB, og de gendannede er 3 MB, fortæller det dig hurtigt en hel del. Gendannelsen virkede kun delvist.

Så ja, der er en pålidelig vej, men “pålidelig” betyder bedst mulig chance, ikke garanteret resultat.