Tag først en dyb indånding. En ødelagt USB-nøgle betyder ikke altid, at dine filer er døde. Jeg har set mange tilfælde, hvor lageret stadig var der, men filsystemet var ødelagt, så Windows holdt op med at læse den som et normalt drev.
Rækkefølgen betyder meget her. Gendan dine ting først. Prøv reparationer bagefter.
Så jeg ville ikke formatere den endnu. Jeg ville ikke køre CHKDSK endnu. Jeg ville ikke kaste tilfældige “fix USB”-værktøjer efter den. Og kopier ikke nye filer over på den. De trin kan nogle gange få drevet til at blive monteret igen, ja, men de ændrer også strukturen på disken. Hvis dit mål er gendannelse, er det en dårlig byttehandel.
Hvad jeg først ville tjekke
Tilslut den, og se hvordan Windows registrerer den. Åbn Diskhåndtering, og se efter tre enkle ting:
- Vises USB'en overhovedet?
- Ser den angivne størrelse rigtig ud?
- Viser den et normalt filsystem, eller står der RAW eller ikke-allokeret?
Hvis USB-stikket vises, og kapaciteten ser korrekt ud, ville jeg tage det som et rimeligt godt tegn. Du kan stadig måske selv gendanne filer. Hvis det ikke vises, bliver ved med at genoprette forbindelsen, viser en mærkelig størrelse eller hurtigt bliver varmt, ville jeg begynde at tænke på et hardwareproblem. Og ja, den slags tilfælde går hurtigt ned ad bakke.
Jeg ville også teste en anden USB-port og en anden computer. Ikke som en reparation, kun som et hurtigt sundhedstjek. Jeg har oplevet porte opføre sig ustabilt, og jeg har set en pc afvise et drev, mens en anden i det mindste opdagede det. Hvis adfærden er den samme overalt, er problemet USB-stikket, ikke din opsætning.
Foretag gendannelse før reparation
Hvis USB-enheden stadig registreres, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware, før jeg prøver at reparere noget. En mulighed er Disk Drill. Grunden til, at folk bruger det i tilfælde som dette, er enkel. Det scanner beskadigede, RAW- og ulæselige drev uden kun at være afhængig af det ødelagte filsystem. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper også, da du får en vis bekræftelse på, hvad der stadig er der, før du bruger timevis på gendannelse.
Hvis jeg skulle gøre det, ville jeg først lave et image og scanne imaget, ikke den originale USB-enhed.
Sikrere arbejdsgang
- Installer Disk Drill på din computer. Installer det ikke på den defekte USB.
- Tilslut USB-stikket.
- Åbn Disk Drill, og vælg Byte-to-byte Backup.
- Vælg den korrupte USB.
- Gem billedfilen på et andet drev med nok ledig plads.
- Når billedet er færdigt, skal du vende tilbage til Storage Devices.
- Tilknyt det gemte diskbillede.
- Scan billedet i stedet for at scanne selve USB'en.
- Se forhåndsvisning af det, der dukker op.
- Gendan filerne til et andet drev, ikke tilbage på USB'en.
Jeg ville gøre det på denne måde, fordi ustabile flashdrev har en tendens til at blive værre under belastning. Et komplet billede giver dig en frossen kopi af drevet, som det ser ud lige nu. Hvis stikket dør senere, har du stadig noget at arbejde ud fra. Jeg lærte det her på den hårde måde for et stykke tid siden, og ja, jeg ville ønske, jeg havde lavet billedet først.
Først når dine filer er sikre
Når de vigtige data er kopieret væk, vil jeg først derefter prøve oprydningstrin.
Start i det små. Hvis drevet er synligt i Diskhåndtering, men mangler i Stifinder, så tildel et nyt drevbogstav. Hvis registreringen kommer og går, så geninstaller USB-enheden i Enhedshåndtering og tilslut den igen. Windows-fejlkontrol eller CHKDSK hører til her, efter gendannelse, ikke før. Hvis intet af det hjælper, så omformater USB-stikket til exFAT eller NTFS og test det med filer, der gerne må gå tabt.
Når jeg ville holde op med at stole på drevet
Jeg ville udskifte USB'en, hvis noget af dette bliver ved med at ske efter en formatering:
- korruptionen kommer tilbage
- filer forsvinder igen
- kopieringer mislykkes
- drevet afbrydes tilfældigt
- den angivne størrelse ser forkert ud
Flashlagring slides op. Billige USB-stik fejler oftere, end folk tror. Når et begynder at opføre sig mærkeligt for anden gang, holder jeg op med at bruge det til noget, jeg går op i. Ikke besværet værd.
Når gør det selv er det forkerte valg
Jeg ville springe forsøg på gendannelse derhjemme over og se på en datagendannelsestjeneste, hvis USB'en er bøjet, revnet, ikke registreres nogen steder, hurtigt bliver varm, bliver ved med at miste forbindelsen hvert par sekunder eller indeholder filer, du ikke har råd til at miste. I de situationer har gentagne scanninger og reparationsforsøg en tendens til at gøre rodet værre.