Bedste måde at gendanne filer fra et beskadiget USB-flashdrev?

Mit USB-flashdrev stoppede pludselig med at åbne, og nu siger min computer, at det skal formateres, før jeg kan bruge det. Det indeholder vigtige billeder, arbejdsdokumenter og personlige filer, som jeg virkelig har brug for at gendanne. Jeg leder efter de bedste metoder eller programmer til datagendannelse fra USB-flashdrev, som kan hjælpe med at genskabe filer fra et beskadiget eller ulæseligt drev uden at gøre situationen værre.

Tag først en dyb indånding. En ødelagt USB-nøgle betyder ikke altid, at dine filer er døde. Jeg har set mange tilfælde, hvor lageret stadig var der, men filsystemet var ødelagt, så Windows holdt op med at læse den som et normalt drev.

Rækkefølgen betyder meget her. Gendan dine ting først. Prøv reparationer bagefter.

Så jeg ville ikke formatere den endnu. Jeg ville ikke køre CHKDSK endnu. Jeg ville ikke kaste tilfældige “fix USB”-værktøjer efter den. Og kopier ikke nye filer over på den. De trin kan nogle gange få drevet til at blive monteret igen, ja, men de ændrer også strukturen på disken. Hvis dit mål er gendannelse, er det en dårlig byttehandel.

Hvad jeg først ville tjekke

Tilslut den, og se hvordan Windows registrerer den. Åbn Diskhåndtering, og se efter tre enkle ting:

1. Vises USB'en overhovedet?
  2. Ser den angivne størrelse rigtig ud?
  3. Viser den et normalt filsystem, eller står der RAW eller ikke-allokeret?

Hvis USB-stikket vises, og kapaciteten ser korrekt ud, ville jeg tage det som et rimeligt godt tegn. Du kan stadig måske selv gendanne filer. Hvis det ikke vises, bliver ved med at genoprette forbindelsen, viser en mærkelig størrelse eller hurtigt bliver varmt, ville jeg begynde at tænke på et hardwareproblem. Og ja, den slags tilfælde går hurtigt ned ad bakke.

Jeg ville også teste en anden USB-port og en anden computer. Ikke som en reparation, kun som et hurtigt sundhedstjek. Jeg har oplevet porte opføre sig ustabilt, og jeg har set en pc afvise et drev, mens en anden i det mindste opdagede det. Hvis adfærden er den samme overalt, er problemet USB-stikket, ikke din opsætning.

Foretag gendannelse før reparation

Hvis USB-enheden stadig registreres, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware, før jeg prøver at reparere noget. En mulighed er Disk Drill. Grunden til, at folk bruger det i tilfælde som dette, er enkel. Det scanner beskadigede, RAW- og ulæselige drev uden kun at være afhængig af det ødelagte filsystem. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper også, da du får en vis bekræftelse på, hvad der stadig er der, før du bruger timevis på gendannelse.

Hvis jeg skulle gøre det, ville jeg først lave et image og scanne imaget, ikke den originale USB-enhed.

Sikrere arbejdsgang

1. Installer Disk Drill på din computer. Installer det ikke på den defekte USB.
  2. Tilslut USB-stikket.
  3. Åbn Disk Drill, og vælg Byte-to-byte Backup.
  4. Vælg den korrupte USB.
  5. Gem billedfilen på et andet drev med nok ledig plads.
  6. Når billedet er færdigt, skal du vende tilbage til Storage Devices.
  7. Tilknyt det gemte diskbillede.
  8. Scan billedet i stedet for at scanne selve USB'en.
  9. Se forhåndsvisning af det, der dukker op.
  10. Gendan filerne til et andet drev, ikke tilbage på USB'en.

Jeg ville gøre det på denne måde, fordi ustabile flashdrev har en tendens til at blive værre under belastning. Et komplet billede giver dig en frossen kopi af drevet, som det ser ud lige nu. Hvis stikket dør senere, har du stadig noget at arbejde ud fra. Jeg lærte det her på den hårde måde for et stykke tid siden, og ja, jeg ville ønske, jeg havde lavet billedet først.

Først når dine filer er sikre

Når de vigtige data er kopieret væk, vil jeg først derefter prøve oprydningstrin.

Start i det små. Hvis drevet er synligt i Diskhåndtering, men mangler i Stifinder, så tildel et nyt drevbogstav. Hvis registreringen kommer og går, så geninstaller USB-enheden i Enhedshåndtering og tilslut den igen. Windows-fejlkontrol eller CHKDSK hører til her, efter gendannelse, ikke før. Hvis intet af det hjælper, så omformater USB-stikket til exFAT eller NTFS og test det med filer, der gerne må gå tabt.

Når jeg ville holde op med at stole på drevet

Jeg ville udskifte USB'en, hvis noget af dette bliver ved med at ske efter en formatering:

• korruptionen kommer tilbage
  • filer forsvinder igen
  • kopieringer mislykkes
  • drevet afbrydes tilfældigt
  • den angivne størrelse ser forkert ud

Flashlagring slides op. Billige USB-stik fejler oftere, end folk tror. Når et begynder at opføre sig mærkeligt for anden gang, holder jeg op med at bruge det til noget, jeg går op i. Ikke besværet værd.

Når gør det selv er det forkerte valg

Jeg ville springe forsøg på gendannelse derhjemme over og se på en datagendannelsestjeneste, hvis USB'en er bøjet, revnet, ikke registreres nogen steder, hurtigt bliver varm, bliver ved med at miste forbindelsen hvert par sekunder eller indeholder filer, du ikke har råd til at miste. I de situationer har gentagne scanninger og reparationsforsøg en tendens til at gøre rodet værre.

Hvis Windows siger “formatér drevet”, så behandl USB’en som skrivebeskyttet fra dette punkt. @mikeappsreviewer har ret i, at man bør undgå CHKDSK i første omgang. Jeg er kun uenig på ét punkt. Jeg starter ikke altid med reparationer eller endda et fuldt image, hvis USB-sticken er ustabil og bliver ved med at falde ud. I nogle tilfælde får en hurtig filgendannelsesscanning fat i de vigtige ting først, før enheden ryger af bussen igen. Et par praktiske tjek. Hvis Diskhåndtering viser RAW, findes dine filer ofte stadig. RAW betyder som regel filsystemskade, ikke en øjeblikkelig sletning. Hvis kapaciteten viser 0 byte, tilfældig størrelse, eller drevet afbrydes hvert par sekunder, så tænk hardwarefejl. Hvis Linux ser drevet bedre end Windows, kan det nogle gange virke at starte fra en live-USB og kopiere filer derfra. Jeg har oplevet, at det reddede billeder to gange. Når det gælder software, er Disk Drill et af de bedre filgendannelsesværktøjer til korrupte USB-flashdrev, fordi det håndterer RAW-partitioner godt og viser forhåndsvisning af filer før gendannelse. Gem gendannede filer på din PC eller et andet eksternt drev, ikke tilbage på den defekte USB-stick. Hvis Disk Drill finder din mappestruktur, så stop med at eksperimentere og hent de vigtige filer først. En ting mere, som folk springer over. Tjek Hændelsesfremviser for diskfejl som dårlige blokke eller nulstillinger af controlleren. Hvis du ser gentagne I/O-fejl, så stop med at scanne igen og igen. Det slider drevet hurtigere op. Hvis filerne betyder meget, er professionel gendannelse bedre end forsøg og fejl derhjemme. Hvis de betyder noget, men ikke alt, så prøv software først. For et godt overblik over den bedste datagendannelsessoftware til 2026 er denne video nyttig: se denne gennemgang af datagendannelsessoftware Efter gendannelse skal du omformatere og teste. Hvis det fejler én gang til, så smid den ud. USB-sticks lyver, indtil de dør.
Bedste måde at gendanne filer fra et korrupt USB-flashdrev på?
Formater det ikke. Den popup er i bund og grund Windows, der siger Jeg kan ikke læse filsystemet, ikke Dine filer er helt sikkert væk. Lille men vigtig forskel. Jeg er meget enig med @mikeappsreviewer om én ting: gendannelse først, reparationer senere. Jeg er også lidt enig med @boswandelaar, men jeg er en smule mindre ivrig efter at blive ved med at tilslutte en ustabil USB til og fra forskellige systemer, hvis den allerede opfører sig ustabilt. Hver genforbindelse kan være den, hvor den bare giver op. Det, jeg ville tilføje, som de ikke rigtig understregede nok, er dette: lyt til drevets opførsel. Hvis det monteres stille og roligt og forbliver synligt, er softwaregendannelse værd at prøve. Hvis det forsvinder midt i en scanning, rapporterer den forkerte størrelse eller pludselig bliver ekstremt langsomt, så hold op med at behandle det som et normalt tilfælde af logisk korruption. Så begynder det at lyde mere som svigtende hardware end bare en ødelagt filtabel. Hvis det stadig registreres konsekvent, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse fra en korrupt USB, fordi det kan scanne ulæselige eller RAW-flashdrev og sortere filer efter type, når den oprindelige mappestruktur er ødelagt. Jeg ville fokusere på det uerstattelige først: fotos, dokumenter, projektfiler. Spild ikke tid på at gendanne gamle installationsfiler og skrammel. Én ting er jeg dog lidt uenig i: ikke alle tilfælde kræver et kæmpestort workflow, hvor man først laver et fuldt image. Hvis stikket er svagt og afbryder forbindelsen, er det nogle gange smartere at gå direkte efter de vigtigste filer, før det dør helt. Imaging er ideelt, helt sikkert, men det ideelle og det en døende USB faktisk tillader er ikke altid det samme. Hvis du også vil have en hurtig gennemlæsning, før du gør noget destruktivt, er dette nyttigt: bedste første trin til at gendanne filer fra et korrupt USB-drev Kort version: - formater det ikke - gem ikke noget nyt på det - undgå CHKDSK i starten - gendan til et andet drev - brug Disk Drill, hvis USB'en stadig vises - hvis enheden bliver ved med at afbryde forbindelsen eller bliver unormalt varm, så stop med gør det selv-forsøg Den bedste SEO-venlige opsummering ville være: gendan filer fra et korrupt USB-flashdrev før formatering ved at bruge datagendannelsessoftware, kontrollere om drevet vises som RAW og undgå reparationsværktøjer, indtil dine vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen. Og ja, når du har fået filerne ud, så pensionér det stik. USB-flashdrev er billige lige indtil de ødelægger din weekend.
Bedste måde at gendanne filer fra et korrupt USB-flashdrev på?
Jeg vil tilføje én ting, som svarene fra @boswandelaar, @techchizkid og @mikeappsreviewer kun berørte let: tjek SMART-lignende USB-adfærd ved at kopiere én stor fil kontra mange små, hvis drevet overhovedet stadig kan monteres. Hvis én stor kopiering starter og derefter går i stå for evigt, mens små filer fejler med det samme, peger det ofte på problemer med controlleren eller NAND, ikke kun et beskadiget filsystem. Jeg er en smule uenig med dem, der siger altid lav et image først. På et sygt flashdrev kan et fuldt image være det mest belastende, du gør. Nogle gange er en selektiv gendannelsesrunde det sikrere valg. Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt valg her. Fordele: - håndterer RAW/ulæselige USB-drev godt - forhåndsvisning af filer hjælper med at bekræfte, om de kan gendannes - kan gendanne via filsignaturer, når mapperne er væk Ulemper: - dybe scanninger kan være langsomme - resultaterne kan miste oprindelige filnavne/mapper - ikke magisk, hvis USB-controlleren er ved at fejle Min regel: hvis drevet forbliver tilsluttet, så prøv Disk Drill og hent de vigtigste filer først over på en anden disk. Hvis det afbryder forbindelsen, viser meningsløs kapacitet eller bliver varmt, så stop og overvej professionel gendannelse. Bagefter bør du pensionere drevet.