Windows 10 oppdager harddisken min, men jeg kan ikke åpne den i Filutforsker. Det kan være en ødelagt HDD, og jeg er bekymret for å miste filene på den. Hva er de tryggeste trinnene for å reparere disken eller gjenopprette dataene uten å gjøre skaden verre?
Jeg ville behandlet dette som en datagjenopprettingssituasjon først, ikke en situasjon der man fikser disken. Hvis Windows 10 fortsatt ser HDD-en i Diskbehandling og kapasiteten ser riktig ut, er det et ganske godt tegn. Det kan bare være korrupsjon i filsystemet eller partisjonen, spesielt hvis det skjedde etter en dårlig avslutning.
Det viktigste er å ikke gjøre skaden verre før du har kopiert ut filene du bryr deg om.
Hva du ikke bør gjøre med en gang
- Ikke formater den fordi Windows ber deg om det.
- Ikke kjør CHKDSK som første steg.
- Ikke skriv noe nytt til den stasjonen.
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den problematiske HDD-en.
Verktøy som CHKDSK kan være nyttige senere, men de endrer filsystemet. Hvis filsystemet allerede er skadet, kan det gjøre gjenopprettingen vanskeligere. Få ut de viktige tingene først, og tenk deretter på å reparere den.
Sjekk om stasjonen er fysisk frisk
Før du kjører en lang skanning, sjekk stasjonens SMART-status. SMART-data kan gi deg en pekepinn på om dette bare er logisk korrupsjon, eller om disken faktisk begynner å svikte.
Vanlige verktøy for dette er:
- CrystalDiskInfo
- Disk Drill
- Victoria
Hvis stasjonen vises som God, er det et godt tegn. Hvis du ser mange omallokerte sektorer, ventende sektorer eller ukorrigerbare sektorer, vær forsiktig. Det peker mer mot fysisk feil, og gjentatte skanninger kan gjøre ting verre.
Gjenopprett filene før du reparerer noe som helst
I et lignende tilfelle var dette den delen som betydde mest for meg. Jeg brukte Disk Drill fordi det lot meg lage et fullstendig image av den skadede disken først. Deretter kunne jeg skanne imaget i stedet for å belaste den originale harddisken om og om igjen.
Den grunnleggende rekkefølgen ville være:
- Installer Disk Drill på en annen disk.
- Lag et image av den korrupte harddisken.
- Åpne dette imaget i Disk Drill.
- Kjør Universal Scan.
- Forhåndsvis filene.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Forhåndsvisningsdelen er nyttig fordi du kan sjekke om bildene, dokumentene og de andre filene dine faktisk åpnes før du bruker tid på å gjenopprette alt. Windows-versjonen gir deg også opptil 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan teste om den finner brukbare filer før du betaler for noe.
Prøv deretter å reparere stasjonen
Når de viktige dataene er trygt kopiert til et annet sted, gir det mening å prøve reparasjoner.
For Windows 10 ville jeg vanligvis gått i denne rekkefølgen:
- CHKDSK, hvis stasjonen fortsatt har et normalt filsystem. Det kan rette logiske filsystemfeil, men igjen, jeg ville ikke kjørt det før gjenoppretting.
- TestDisk, hvis partisjonen vises som RAW eller det virker som om Windows har mistet partisjonsinformasjonen. Noen ganger kan det gjenopprette tilgang uten formatering.
- Formater stasjonen, hvis ingenting annet fungerer og filene dine allerede er gjenopprettet. En hurtigformatering vil opprette et nytt filsystem og fjerner vanligvis logisk korrupsjon. Hvis de samme problemene kommer tilbake, ville jeg sluttet å stole på stasjonen.
Når gjør det selv-gjenoppretting er en dårlig idé
Jeg ville sluttet å tukle med den hvis disken:
- klikker eller skraper,
- forsvinner fra Diskbehandling,
- viser feil kapasitet,
- kobler fra under skanninger,
- eller har mange dårlige SMART-advarsler.
Dette er vanligvis tegn på maskinvarefeil, ikke et enkelt Windows-problem.
På det tidspunktet er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. De kan håndtere defekt elektronikk eller intern skade, lage et bilde av disken med spesialisert maskinvare og gjenopprette filer fra kopien i stedet for å belaste den sviktende disken direkte.
Det koster mye mer enn programvarebasert gjenoppretting. Logisk gjenoppretting starter ofte på rundt $300–600, mens fysisk skadede disker vanligvis ligger mer på $800 til over $2,000, avhengig av hva som har feilet. Mange laboratorier tilbyr også en ingen data, ingen kostnad-policy, så du betaler vanligvis bare hvis de får tilbake nyttige data.
Så hvis HDD-en fortsatt oppdages og størrelsen er riktig, ville jeg tatt det som et lovende tegn. Sjekk SMART først, gjenopprett filene til en annen disk, og prøv deretter CHKDSK, TestDisk eller formatering etter at dataene er trygge. Den rekkefølgen gir deg en mye bedre sjanse til å redde filene i stedet for å gjøre situasjonen verre ved et uhell.
Prøv en annen USB-kabel, port eller kapsling før du antar at selve HDD-en er korrupt. Jeg er enig i å ikke kjøre CHKDSK først, men en ustabil adapter kan gjøre at Windows viser stasjonen mens Filutforsker ikke kan åpne den, og gjenopprettingsskanninger gjennom en dårlig tilkobling er bortkastet tid.
Hvis Filutforsker sier “Tilgang nektes” i stedet for “Du må formatere denne stasjonen,” ville jeg ikke antatt at HDD-en er korrupt ennå. Sjekk først Diskbehandling for filsystemet: NTFS med normal størrelse kan skyldes tillatelser, BitLocker eller et merkelig eierskapsproblem i Windows, mens RAW peker mer mot filsystemskade. Jeg er enig i det tidligere rådet om å ikke kjøre CHKDSK blindt, men den nøyaktige feilen betyr noe. Hvis den er RAW eller Windows vil formatere den, gjenopprett eller lag et image først. Hvis den er NTFS og ser frisk ut, prøv den på en annen PC eller start opp fra en Linux live-USB og se om filene er lesbare der før du begynner å “reparere” noe. Noen ganger er det Windows som oppfører seg vanskelig, ikke stasjonen.