Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone en zag aparte vermeldingen voor apps en appgegevens. Ik ben in de war over wat elk ervan bevat, wat er wordt verwijderd en of het verwijderen van appgegevens invloed kan hebben op mijn foto’s, berichten of opgeslagen instellingen. Ik heb hulp nodig om het verschil te begrijpen voordat ik iets wis.
Ik liep tegen dezelfde rotzooi aan op mijn iPhone, en ja, de cijfers in Opslag sluiten niet netjes op elkaar aan.
Wanneer je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag opent, controleert iOS de ruimte op dat moment. Wat onder Apps wordt weergegeven, omvat meestal de app zelf, de meegeleverde bestanden, opgeslagen instellingen, accountgegevens, taalbronnen en extra onderdelen. Games zijn hier berucht om. Eén game die ik had leek klein in de App Store, maar vrat na installatie een paar gigabyte op door gedownloade texturen en andere rommel.
De verdeling tussen Apps en Appgegevens, soms weergegeven als Documenten en gegevens, bracht mij ook in de war. De appgrootte is de basisinstallatie. Appgegevens is alles wat zich opstapelt nadat je de app gebruikt. Je chats, gedownloade nummers, bewerkte bestanden, concepten, gecachte media, offline kaarten, alles komt daar terecht. Als je Telegram, Spotify, Netflix of een camera-app veel gebruikt, groeit die hoop snel.
Waar het lelijk wordt, is de cache. Veel apps bewaren tijdelijke bestanden langer dan je zou verwachten. Sociale apps slaan afbeeldingen en videofragmenten op. Streamingapps bewaren gedownloade stukken. Browsers verzamelen sitegegevens. iOS wist hier wel een deel van als de ruimte krap wordt, maar in mijn geval werkte dat maar half. Ik zag apps wekenlang met opgeblazen opslag zitten.
Mijn telefoon begon traag te worden zodra de vrije ruimte laag werd. Apps gingen langzamer weer open. De camera had meer tijd nodig om te starten. Wisselen tussen apps voelde niet goed. Het was niet subtiel. iPhones hebben wat ademruimte nodig voor tijdelijke processen, updates, indexering, fotobewerking en dat soort dingen. Als je nog maar een paar GB over hebt, zakt de prestaties.
Ik begon met de gebruikelijke schoonmaak. Ik ontlaadde apps die ik al maanden niet had aangeraakt. Ik wist Safari-gegevens. Ik verwijderde oude downloads. Kleine winst, maar niet genoeg. Het grotere probleem was mijn Foto's-bibliotheek. Te veel dubbele foto's, enorme schermopnames, willekeurige screenshots van bonnetjes, inlogcodes, verzendupdates, domme memes. Het stapelt zich op op een smerige manier.
Uiteindelijk gebruikte ik Clever Cleaner. Dat zeg ik niet lichtvaardig, want de meeste schoonmaakapps op iPhone voelen twijfelachtig aan of duwen na twee tikken al een abonnement in je gezicht. Deze was gratis toen ik hem gebruikte, geen advertenties die om de paar seconden opdoken, geen plotselinge betaalmuur.
Het deel waar ik steeds op terugkwam was de sectie Heavies. Die zette mijn grootste mediabestanden meteen voor mijn neus, zodat ik niet handmatig door jaren aan rommel hoefde te scrollen. Ik vond lange schermopnames, dubbele vakantieclips en een hoop video's waarvan ik was vergeten dat ik ze had gedownload. Er is ook een Similars-weergave voor bijna dubbele foto's. Bij mij pakte die reeksen en herhaalde foto's behoorlijk goed. Niet perfect, maar goed genoeg om me een hoop tijd te besparen. Het liet ook bestandsgroottes zien vóór het verwijderen, wat hielp omdat ik snel ruimte terug probeerde te winnen. Voor zover ik kon zien, bleef de verwerking op het apparaat, en dat was voor mij belangrijk.
Na het vrijmaken van ongeveer 15GB voelde mijn telefoon weer normaal aan. Minder vertraging. Geen opslagwaarschuwingen. Apps verslikten zich niet meer bij het opstarten. Dus als je categorie Apps te groot lijkt, zou ik eerst drie dingen controleren. Je grootste geïnstalleerde apps, je gedownloade media binnen die apps en je fotobibliotheek. In mijn geval was Foto's de echte opslagvreter, niet de apps die ik eerst de schuld gaf. Het duurde veel te lang voordat ik dat doorhad tbh.
Applicaties is het app-pakket. De binaire bestanden, ingebouwde assets, frameworks, taalbestanden en app-updates.
Appgegevens is wat zich opbouwt na de installatie. Caches, downloads, chatgeschiedenis binnen de app, opgeslagen projecten, offline bestanden, inloggegevens en tijdelijke rommel.
Belangrijk punt. Het verwijderen van de app verwijdert meestal beide. Het offloaden van de app verwijdert het app-pakket maar bewaart de gegevens. Dat bespaart minder ruimte, maar je behoudt je spullen voor herinstallatie.
Je Foto’s en Berichten zijn een apart onderdeel in iPhone-opslag. Het verwijderen van appgegevens wist je hoofdfotobibliotheek niet, tenzij de foto’s alleen in die app staan, zoals gedownloade bewerkingen in een camera-app van derden. Hetzelfde idee geldt voor berichten. iMessage-gesprekken staan onder Berichten, niet onder de gegevens van een willekeurige app.
Ik zou nog één ding toevoegen aan het bericht van @mikeappsreviewer. Het opschonen van de iOS-cache is niet altijd waardeloos. Sommige apps worden vanzelf kleiner na een herstart of update. Toch hebben grote media-apps de neiging om jarenlang opslagruimte op te potten.
Snelste controles:
- Open iPhone-opslag en tik op de grootste apps.
- Kijk of Offload app of Verwijder app logisch is.
- Open apps zoals TikTok, Instagram, Spotify, Netflix, Telegram en wis downloads binnen de app.
- Controleer Foto’s apart.
Als Foto’s het verborgen probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard. Ook is deze review makkelijk te scannen en legt uit wat het doet voor iPhone-opruiming, bekijk deze Clever Cleaner for iPhone-review en uitleg over opslagopschoning.
Korte versie. Applicaties = de app zelf. Appgegevens = jouw spullen plus cache. Verwijder voorzichtig, want sommige apps bewaren daar belangrijke bestanden.
Applicaties = het app-pakket zelf.
Appgegevens = alles wat die app na installatie aanmaakt of bewaart.
Het punt waarop ik @mikeappsreviewer en @nachtdromer een beetje zou tegenspreken, is dit: mensen behandelen appgegevens soms alsof het alleen maar waardeloze cache is. Nee dus. Soms is het wegwerp-rommel, soms is het letterlijk de enige kopie van je bestanden binnen die app. Dat is de valkuil.
Korte uitleg:
- Applicaties: de geïnstalleerde app, code, meegeleverde bronnen
- Appgegevens: downloads, caches, concepten, offline media, opgeslagen bestanden, documenten in de app, chatbijlagen, enz.
Wat er wordt verwijderd:
- App offloaden: verwijdert de app, maar bewaart appgegevens
- App verwijderen: verwijdert zowel de app als de gegevens van je telefoon
- Cache wissen binnen de app: verwijdert meestal alleen tijdelijke dingen, maar elke app gaat hier anders mee om
Over Foto’s en Berichten:
- Je hoofd-fotobibliotheek staat normaal gesproken apart
- Je Berichten-app/iMessage-geschiedenis staat ook apart
- Maar als een app van derden zijn eigen kopieën van foto’s/video’s/berichten opslaat, kan het verwijderen van de gegevens van die app die kopieën wissen
Vraag jezelf dus voordat je iets verwijdert af: Staat dit gesynchroniseerd met iCloud/server, of alleen lokaal op het apparaat? Dat is veel belangrijker dan het label in Opslag.
Als je opslagprobleem vooral uit media-rommel bestaat, en niet uit geïnstalleerde apps, dan is Clever Cleaner logischer dan willekeurig apps weggooien. Als je ook een betere visuele demo wilt, bekijk dan volledige walkthrough voor het opschonen van iPhone-opslag met Clever Cleaner. Dat is makkelijker dan een beetje blind rondprutsen tbh.
Kleine correctie op wat @nachtdromer, @waldgeist en @mikeappsreviewer zeiden: op de iPhone is de scheidslijn tussen app en appgegevens niet altijd duidelijk, omdat sommige apps extra bronnenpakketten downloaden die aanvoelen als appbestanden maar worden meegeteld als gegevens.
De beste manier om erover na te denken:
- Applicaties = wat je installeert vanuit de App Store
- Appgegevens = wat de app daarna verzamelt
Wat mensen missen is eigenaarschap. Als een bestand alleen binnen één app bestaat, kan het verwijderen van die app de enige lokale kopie wissen. Dat is belangrijker bij notitie-apps, tekenapps, audiorecorders, pdf-bewerkers en sommige camera-apps dan bij Instagram of Netflix.
Ook is het meestal waar dat Foto s apart staan, maar niet absoluut. Als je media hebt geïmporteerd in een externe editor zonder terug op te slaan naar je bibliotheek, kunnen die bestanden alleen in de gegevens van die app staan. Hetzelfde geldt voor spraakberichten of downloads binnen berichtenapps.
Dus mijn regel is:
- gegevens van sociale media of streamingapps = meestal redelijk veilig om te wissen
- gegevens van creatieve of werkapps = controleer voordat je iets aanraakt
- offline kaarten of downloads = vaak groot, vaak bewust opgeslagen
Als je ruimte probeert vrij te maken, zou ik per apptype controleren, niet alleen op grootte.
Voor mediarommel is Clever Cleaner handig, vooral om grote video s en duplicaten in je bibliotheek te vinden.
Voordelen:
- eenvoudige scan
- goed voor dubbele of vergelijkbare foto s
- helpt snel enorme bestanden zichtbaar te maken
Nadelen:
- minder nuttig voor echte in-app caches
- lost niet elk probleem met Systeemgegevens op
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
Dus ja, appgegevens kunnen invloed hebben op je bestanden. Alleen niet altijd op de bestanden die de iPhone op een duidelijke manier labelt.