Vilken programvara för diskreparation är värd att betala för?

Min Windows-dator började visa diskfel, långsamma uppstartstider och några filer går inte längre att öppna. Jag körde CHKDSK, men jag är fortfarande orolig att enheten kan vara på väg att gå sönder. Jag letar efter betald diskreparationsprogramvara som är pålitlig för HDD/SSD-reparation, dåliga sektorer och dataåterställning innan jag byter ut enheten.

Jag skulle vara skeptisk till alla listor som säger att de har den enda bästa programvaran för reparation av hårddiskar. Den formuleringen används för en massa olika problem, och rätt verktyg beror på vad som faktiskt gick fel.

Innan du väljer programvara, ta reda på vad du har att göra med. Saknade filer eller en enhet som blivit RAW är mer en dataåterställningssituation. En saknad partition eller en enhet som visas som oallokerad pekar vanligtvis mot partitionsreparation. Om disken är långsam, fryser eller visar dåliga sektorer, kontrollera först enhetens hälsa. Och om den klickar, skrapar eller kopplar från slumpmässigt, sluta pilla med den så mycket du kan och fokusera på att få ut datan.

För en praktisk verktygslåda skulle jag titta på dessa:

Disk Drill är vanligtvis det första jag skulle ta till när filerna är viktiga. Det är byggt kring dataåterställning, så det är logiskt för raderade filer, formaterade enheter, RAW-partitioner, skadade filsystem och externa hårddiskar som Windows vägrar öppna. Det har också S.M.A.R.T.-övervakning och kan skapa en byte-för-byte-avbild, vilket är mycket säkrare än att upprepade gånger skanna en enhet som kan vara på väg att gå sönder.

SeaTools är bra när du försöker ta reda på om problemet är själva enheten eller bara skadad programvara. Det är gratis och kan köra korta eller långa diagnostiktester, så det är användbart för att upptäcka tecken på hårdvarufel.

TestDisk är ett av de bättre gratisalternativen om partitionstabellen eller startsektorn är problemet. Om Windows plötsligt ser enheten som oallokerad, eller om en partition bara försvinner, är detta värt att kontrollera. Nackdelen är att det är textbaserat, så det är inte det mest användarvänliga verktyget om du aldrig har använt det tidigare.

Clonezilla är rimligt när enheten fortfarande är läsbar men tydligt fungerar sämre med tiden. I så fall är det ofta smartare att klona disken eller skapa en avbild först än att prova slumpmässiga reparationer direkt på originalenheten.

CrystalDiskInfo är värt att ha till hands även när inget är fel. Det övervakar S.M.A.R.T.-data, temperatur och andra hälsoindikatorer som kan ge dig en tidig varning innan Windows börjar kasta felmeddelanden.

Victoria HDD/SSD är mer avancerat, men det är användbart för ytskanningar och för att kontrollera dåliga sektorer mer i detalj. Jag skulle inte göra det till den första rekommendationen för en nybörjare, men det är ett stabilt verktyg om du vet vad du tittar på.

Det viktiga är att inte slösa timmar på att prova reparationsverktyg på en enhet som håller på att dö fysiskt. Om den klickar, försvinner från Windows eller BIOS, fryser under överföringar eller fortsätter att få nya dåliga sektorer, återställ eller säkerhetskopiera det du kan och byt ut den. Om den inte upptäcks alls eller om den ger ifrån sig uppenbara mekaniska ljud, hoppa över gör-det-själv-spåret och prata med en professionell återställningstjänst. Programvara kan hjälpa vid logiska skador, men den kan inte fixa trasiga läshuvuden, motorer eller plattor.

Betala inte för något “reparationsverktyg” förrän du har kopierat filerna du bryr dig om till en annan enhet. Betald programvara som Disk Drill kan vara värd det om ditt mål är att återställa data, men jag skulle inte lägga pengar på att förvänta mig att programvara ska göra en felande disk pålitlig igen. När en enhet börjar ge fel och sakta ner uppstarten är byte vanligtvis den verkliga lösningen.

Kör inte defragmentering, dåliga sektor-reparationer eller skrivintensiva städverktyg på den enheten just nu. Om disken redan är långsam och filer inte går att öppna kan varje extra genomgång göra återställningen svårare. Ett betalverktyg som Disk Drill är värt att överväga först efter att du har kopierat eller skapat en avbild av enheten, och bara om du försöker återställa filer, inte göra enheten pålitlig igen. För faktisk reparation skulle jag först lägga pengarna på en ersättningsenhet. Använd sedan återställningsprogram på den gamla så lite som möjligt, helst från en avbild, och se allt den återställer som en bonus snarare än som bevis på att disken är fixad.

Om enheten fortfarande omfattas av garanti, kör tillverkarens diagnostik och spara felkoden innan du betalar för något. Disk Drill kan vara värt att köpa för filåterställning, men jag skulle inte låta något verktyg ”fixa” filsystemet förrän det viktiga har kopierats någon annanstans först.