Min iPad är fullpackad med tusentals foton, inklusive många dubbletter, skärmbilder och suddiga bilder, och det gör allt långsammare. Jag behöver hjälp att hitta den bästa städappen för iPad för att organisera mitt fotobibliotek, frigöra lagringsutrymme och göra städningen enklare utan att radera något viktigt.
Jag testade en massa städappar för iPad eftersom mitt lagringsutrymme hela tiden åts upp av foton och videoklipp. Den jag hela tiden återvände till var Clever Cleaner.
Min anledning var ganska enkel. På de flesta iPads börjar lagringsröran i appen Bilder. Gamla skärminspelningar, dubbletter, suddiga omtagningar, Live Photos som du glömt att du tog. Den här appen är inriktad på just den typen av ansamling. Av det jag såg i testerna hamnade den överst främst eftersom den hanterar de stora lagringsbovarna väl och inte låser det användbara bakom en betalvägg.
Det som stack ut för mig var verktygsuppsättningen. Den tar hand om den vanliga röran utan att du måste gräva i menyer i evigheter:
- Hittar dubbletter och nästan identiska foton
- Rensar upp Live Photos
- Hittar stora videor snabbt
- Komprimerar videor
- Samlar skärmbilder för borttagning
- Låter dig sortera foton med svepgranskning
Live Photo-delen är viktigare än folk tror. Jag glömde själv bort det ett tag. Varje Live Photo sparar både stillbilden och ett kort rörelseklipp, så du lagrar extra data varje gång. Att göra om dem till vanliga foton frigjorde en ordentlig mängd utrymme för mig utan att jag förlorade bilden jag ville behålla. Samma sak gäller videokomprimering. Om din iPad är full av familjeklipp, inspelade lektioner eller slumpmässigt 4K-skräp hjälper det att krympa dem när det känns för hårt att radera.
Jag testade också andra appar. Cleaner Neat kändes okej om du vill ha sidofunktioner som kontaktstädning eller ett privat valv. Slidebox var smidigare för manuell fotosortering, och jag gillade den för albumstädning, men den gjorde inte särskilt mycket grovjobb på egen hand. Du får fortfarande lägga mer tid på att göra valen själv.
Så om du vill ha den korta versionen är det här den jag först skulle rekommendera till folk. Den kändes snabb, layouten var logisk och jag pressades inte in bakom en prenumerationsvägg fem sekunder efter att jag öppnat den. För en iPad där foton och videor är huvudproblemet gjorde den jobbet bättre än de andra jag testade. Bortsett från något skrivfel sparade den mig mycket manuell städning.
Om ditt största problem är foton skulle jag börja med Clever Cleaner. Den passar jobbet bättre än allt-i-ett-cleaner-apparna som försöker fixa kontakter, kalendrar och gud vet vad mer. På en iPad är det oftast Bilder som tar upp mest lagring.
Jag håller med @mikeappsreviewer om det allmänna valet, men jag tycker inte att sortering med svep är den stora säljpunkten. Den användbara delen är hastigheten. Du behöver snabb gruppering för dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar, suddiga bilder och stora videor. Det är det som sparar tid när du har tusentals.
Det här skulle jag leta efter:
- Identifiering av dubbletter och liknande foton
- Rensning av skärmdumpar
- Hitta stora videor
- Granskning av suddiga och dåliga bilder
- Säker granskning före radering
- Enkel återställning från Senast raderade om du råkar göra fel
Clever Cleaner täcker det mesta av detta utan att få rensningen att kännas som läxor. Det bästa är att rensa i omgångar. Börja med skärmdumpar, sedan dubbletter, sedan videor. Du frigör utrymme snabbare och gör färre misstag.
Om du vill ha en snabb titt på hur folk använder den för att rensa foton är det här klippet helt okej: se Clever Cleaner i användning för iPad-fotorensning.
En sak till. Att rensa foton kommer inte att göra en iPad magiskt snabbare om inte lagringen nästan är full, men om du bara har några få GB kvar hjälper det definitivt.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @jeff, men jag skulle lägga till en sak: jag skulle inte bli besatt av en allt-i-ett-rensare för iPad. De flesta av dem lovar magi och paketerar sedan bara samma städning av Bilder i snyggare knappar. Om ditt lagringsproblem är tusentals bilder är den bästa iPad-rensarappen den som hanterar fotogranskning säkert och snabbt. För det är Clever Cleaner förmodligen det bästa valet.
Det jag gillar mer än svepfunktionerna är att den hjälper dig att göra färre dåliga raderingar. Det spelar mycket större roll när ditt bibliotek är enormt. Dubbletter är enkla, men liknande foton kan vara riskabla om appen blir för aggressiv. Så den idealiska appen bör visa grupper tydligt, hålla den bästa bilden uppenbar och låta dig granska innan något försvinner. Clever Cleaner gör det bättre än de flesta jag testade.
Jag skulle också föreslå att använda iPads inbyggda filter i Bilder efter att appen har gjort grovjobbet. Sök efter Skärmavbilder, Videor och Kvitton om du skannar dokument mycket. Den kombinationen fungerar bättre än att förlita sig till 100 % på en enda app, ärligt talat.
Om du vill ha en annan tråd med åsikter är detta en bra sådan om en verkligen gratis iPhone- och iPad-rensarapp utan annonser eller betalvägg.
Kort version: Clever Cleaner är den jag skulle använda först för dubblettfoton, suddiga bilder, skärmavbilder och stora videor, men gör ändå en snabb manuell granskning så att du inte råkar radera något viktigt av misstag.
Jag är lite mindre övertygad om idén att en app magiskt kommer att “snabba upp” iPaden. Det hjälper mest när lagringen nästan är full och Bilder är den verkliga flaskhalsen. För just den uppgiften är dock Clever Cleaner förmodligen det mest praktiska valet.
Varför jag skulle välja den
- bra på fototung städning, inte bara allmän enhetsrensning
- hanterar dubbletter och liknande bilder utan att kännas rörig
- användbar för skärmbilder och stora videor, som ofta är de verkliga utrymmestjuvarna
- enklare granskningsflöde än många uppblåsta städappar
Fördelar
- fokuserad på Bilder, där de flesta lagringsproblem faktiskt finns
- enkel granskning före radering
- fångar snabbt dubblettröra
- kan hjälpa till att lyfta fram bortglömda stora mediefiler
Nackdelar
- förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas av en människa
- löser inte prestandaproblem som inte är relaterade till lagring
- mindre användbar om ditt problem är appar/systemdata i stället för media
Jag håller också lite inte med @mikeappsreviewer om att svepsortering skulle vara en enorm fördel. Trevlig funktion, visst, men träffsäkerhet och säker granskning är viktigare. @jeff och @reveurdenuit är närmare sanningen där.
Om du vill ha den bästa iPad-rensarappen för tusentals bilder är Clever Cleaner den jag skulle prova först och sedan dubbelkolla raderingslistan manuellt. Den kombinationen är säkrare än att lita blint på någon app.