Jag råkade lämna Live Photo på under ett stort evenemang och nu har jag hundratals iPhone-bilder sparade på det sättet. Jag behöver ett snabbt sätt att stänga av Live Photo i bulk utan att redigera varje bild en och en. Söker den enklaste metoden för att spara tid och frigöra lagringsutrymme.
Jag stötte på det här för ett tag sedan. Jag gick igenom mitt bibliotek och märkte att jag hade sparat Live Photos i flera år, trots att jag nästan aldrig spelade upp rörelsedelen. Jag ville ha bilderna, inte det extra klippet som var kopplat till varje bild.
Apples inbyggda alternativ fungerade, typ. Jag försökte duplicera dem som stillbilder och sedan ta bort Live-versionerna. Funkar för tio bilder. Fruktansvärt för några hundra. Jag gav upp ganska snabbt.
Det som fungerade för mig var Clever Cleaner. Jag öppnade appen, gick till avsnittet Lives, och den samlade alla Live Photos från min telefon på ett ställe. Inget grävande genom album. Inget gissande om vad som var Live och vad som inte var det.
Så här gjorde jag:
- Öppna fliken Lives
- Sortera efter storlek om du vill ta de största lagringsslukarna först
- Välj de Live Photos du vill ändra
- Tryck på Komprimera
- Kontrollera de nya stillbildsversionerna
- Ta bort de ursprungliga Live Photos efter att du har bekräftat att allt ser rätt ut
En sak jag gillade var att den visade hur mycket lagring jag skulle spara innan jag började. Sedan efter konverteringen frågade den vad jag ville göra med originalen, så jag behövde inte oroa mig för att radera något av misstag.
Jag fortsatte använda appen efter att jag var klar med den här delen. Rensningen av Live Photos var bara en del av det. Jag gick igenom Similars för att rensa bort dubbla bilder, Heavies för att hitta gamla enorma videor som jag hade glömt låg där, och Screenshots för att rensa bort flera års skräpbilder. Om jag ska vara ärlig så frigjorde de tre mer lagringsutrymme än vad Live Photos gjorde.
Om du dessutom inte vill hamna i den här röran igen, stäng av Live Photos i Kamera-appen. Öppna Kamera, tryck på Live Photos-ikonen nära toppen, den lilla ikonen med cirklar, och se till att den är överkryssad. Gå sedan till Inställningar > Kamera > Bevara inställningar och aktivera bevarande för Live Photos. Om du hoppar över det här slår iOS ibland på det igen och då börjar du samla på fler av dem utan att märka det. Jag missade detta första gången.
Så ja, lösningen för mig var enkel. Konvertera Live Photos till stillbilder, radera originalen när du har kontrollerat dem och stoppa sedan kameran från att skapa nya Live Photos framöver. Efter att jag gjorde det var problemet löst.
Om du vill göra detta i stor skala är appen Bilder ganska svag här. Den låter dig stänga av Live på ett foto eller kopiera ut en stillbild från ett Live Photo, men att göra hundratals är riktigt segt.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om en sak. Lagringsbesparingarna från Live Photos växer snabbare än folk tror. En stillbild i HEIC kan vara 1 till 3 MB. Ett Live Photo hamnar ofta runt 3 till 8 MB, ibland mer. Med 500 bilder blir den skillnaden snabbt rätt ful.
Den snabbaste vägen jag har sett är Clever Cleaner. Den grupperar alla Live Photos på ett ställe, så du slipper leta igenom ditt bibliotek. Sedan konverterar du dem till stillbilder i omgångar och tar bort originalen efter att du har kontrollerat dem. Mycket mindre plågsamt än Apples eget arbetsflöde.
Om du också vill frigöra utrymme efter detta är den här sidan om hur du rensar iPhone-lagring snabbt och gratis värd en titt.
Stoppa sedan att det händer igen. Kamera-appen, tryck på Live-ikonen för att stänga av den. Inställningar, Kamera, Bevara inställningar, behåll inställningen för Live Photo sparad. Annars gillar iOS att vara irriterande och slå på det igen.
Ärligt talat skulle jag dela upp detta i två mål: ta bort Live-delen snabbt och undvika att förstöra dina original genom att göra något oåterkalleligt.
Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer och @mike34 på en punkt. Jag skulle inte börja radera något direkt bara för att appen visar förhandsvisningar. Med hundratals eventfoton skulle jag först testa på 20. Live Photos väljer ibland en annan nyckelbild än den du förväntade dig, och det kan vara irriterande om folk blinkar.
Om du vill hantera många på en gång är Clever Cleaner fortfarande förmodligen det enklaste alternativet eftersom den samlar ihop Live Photos utan att du manuellt behöver leta igenom appen Bilder. Det är den verkliga vinsten. Inte bara lagring, utan tid.
Ett annat alternativ, om du använder en Mac, är att exportera valda Live Photos som stillbilder från Bilder/Image Capture i omgångar och sedan importera dem igen. Det är klumpigare, men vissa föredrar att behålla full kontroll i stället för att använda en app.
Det är också värt att kolla detta om ditt huvudmål är utrymme, inte bara att ta bort rörelse:
bästa sätten att frigöra iPhone-lagring med Clever Cleaner
Min syn:
- Om du vill ha det snabbaste: använd Clever Cleaner
- Om du vill ha det säkraste: testa först en liten omgång
- Om du inte vill använda en app: Mac-export som lösning, men det är jobbigt
Och ja, efter detta, stäng av Live permanent i kamerainställningarna, annars kommer iPhone glatt att göra detta mot dig igen.
Jag är lite mindre övertygad om Mac-exportlösningen än @espritlibre. Den fungerar, men för hundratals bilder från ett evenemang är det den sortens manuella men tekniskt sett batchjobb som ändå äter upp hela kvällen.
Jag skulle dela upp det här i två frågor:
- Vill du behålla exakt den nuvarande nyckelbilden?
- Eller vill du bara få bort rörelsedelen snabbt?
Det spelar roll eftersom masskonvertering ibland kan välja en bildruta du inte hade tänkt dig. @mike34 hade rätt i att fokusera på snabbhet, men jag skulle vara försiktig med eventbilder där ansiktsuttryck spelar roll.
Om du vill ha det minst smärtsamma alternativet med bara iPhone är Clever Cleaner förmodligen den mest praktiska mellanvägen.
Fördelar med Clever Cleaner:
- Hittar Live Photos på ett ställe
- Massåtgärder sparar mycket tryckande
- Användbart om lagringsutrymme också är en del av problemet
- Enklare än att kämpa med appen Bilder
Nackdelar:
- Du behöver fortfarande granska resultaten innan du tar bort originalen
- Massverktyg kan ge massmisstag om du skyndar dig
- Vissa vill inte att en tredjepartsapp ska röra deras bildbibliotek
Mitt förslag: gör först ett test med 25 bilder, särskilt för gruppbilder. Om stillbilderna ser rätt ut, gör sedan resten. Om inte, kan det vara bättre att behålla vissa Live Photos och bara konvertera de uppenbara.
En sak till som inte nämns tillräckligt ofta: om det här är viktiga eventbilder, gör en säkerhetskopia innan någon rensning. Snabbt är bra. Att bygga upp minnen igen är det inte.