Ik heb foto’s van mijn iPhone naar mijn computer geïmporteerd en nu wil ik ze van mijn telefoon verwijderen om ruimte vrij te maken. Voordat ik dat doe, moet ik weten of video’s van dezelfde import ook worden verwijderd. Ik probeer te voorkomen dat ik per ongeluk belangrijke iPhone-video’s of media verwijder die ik nog niet heb geback-upt.
Als je geïmporteerde foto's in bulk weg wilt hebben, en dan ook echt voorgoed, moet je dit op de juiste plek doen. Ik heb dit op de irritante manier geleerd nadat ik dacht dat een import klaar was, en vervolgens zag dat de opslag nauwelijks veranderde.
Video's gaan ook mee weg
Jazeker. Deze opruimmethodes verwijderen ook video's. Op mijn telefoon waren video's veruit het grootste probleem, schermopnames, willekeurige clips, 4K-materiaal dat ik was vergeten. Als je opslag bijna vol is, levert het verwijderen van video's in dezelfde ronde meestal het snelst de meeste vrije ruimte op.
Waarom het selectievakje voor verwijderen na import verdwijnt
In Foto's op de Mac en in de Apple Devices-app voor Windows verdwijnt de optie om onderdelen na import te verwijderen zodra iCloud-foto's is ingeschakeld. Apple verbergt die optie omdat iCloud wordt gezien als het systeem dat je bibliotheek beheert.
De oplossing is eenvoudig genoeg. Schakel iCloud-foto's even uit via Instellingen > Foto's voordat je de iPhone op je computer aansluit. Verbind daarna opnieuw. Het selectievakje voor verwijderen zou dan weer moeten verschijnen.
De eerste keer had ik dit gemist en dacht ik dat de app een bug had. Dat was niet zo. Apple had de schakelaar verborgen.
Geïmporteerde foto's in bulk van de iPhone verwijderen met een Mac
Als Foto's vreemd doet, gebruik dan Fotolader. Daar vertrouw ik meer op voor deze taak.
- Sluit de iPhone aan met USB
- Open Fotolader vanuit Programma's
- Kies je iPhone in de zijbalk
- Druk op Command + A
- Klik op het verwijderpictogram, de cirkel met de schuine streep
Fotolader behandelt de telefoon meer als een gewone camera. Daardoor omzeilt het een deel van de alleen-lezen-onzin die Foto's geeft wanneer iCloud betrokken is.
Geïmporteerde foto's in bulk direct op de iPhone verwijderen
- Open Foto's
- Tik op Albums
- Scroll omlaag naar Hulpprogramma's
- Open Importen
- Tik op Selecteer
- Veeg over miniaturen om snel een grote batch te pakken
- Verwijder ze
Dat is pas deel één.
Na het verwijderen blijven die bestanden 30 dagen in Recent verwijderd staan en nemen ze nog steeds opslagruimte in. Ga meteen naar Albums > Recent verwijderd > Verwijder alles. Als je dit overslaat, lijkt je vrije ruimte vaak onveranderd, en daar gaan veel mensen de mist in.
Hoe je controleert of de opslagruimte is vrijgemaakt
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en controleer het gedeelte Foto's nadat je Recent verwijderd hebt geleegd. Als het getal is gedaald, zijn de bestanden weg.
Als de opslag nog steeds niet goed lijkt, herstart de telefoon dan één keer. Ik moest dit doen na een grote opruimactie omdat iOS nog een tijdje het oude getal bleef tonen.
Waarom de telefoon nog steeds traag aanvoelt nadat je imports hebt opgeschoond
Wanneer de opslag vol blijft, gaat iOS stroef werken. Apps hangen. De camera doet er net te lang over. Willekeurige haperingen duiken op waar ze eerst niet waren. Geïmporteerde foto's zijn daar misschien maar één onderdeel van.
Wat ik na het opruimen van imports bleef tegenkomen, was achtergebleven rommel, bijna dubbele foto's, burstfoto's, oude lange video's, schermopnames die ik nooit had willen bewaren. Dat stapelt zich ongemerkt op.
Eén hulpmiddel dat ik na de handmatige opruiming gebruikte, was Clever Cleaner. Wat mij het meest hielp, was het tabblad Heavies, omdat daar de grootste bestanden eerst worden gesorteerd met de bestandsgroottes erbij, zodat de ergste opslagvreters meteen zichtbaar zijn. Het tabblad Similars groepeerde bijna identieke foto's en koos de beste opname, wat tijd bespaarde bij burstfoto's. Het toont bestandsgroottes vóór het verwijderen, en de verwerking blijft op het apparaat.
Nadat ik daar ongeveer 20 GB had vrijgemaakt, boven op het verwijderen van de geïmporteerde dingen, stopte de vertraging die ik zag vrijwel helemaal en voelde de telefoon weer normaal aan.
Ja. Als je de geïmporteerde items van je iPhone verwijdert, worden video’s uit dezelfde importset ook verwijderd, als je ze selecteert. De iPhone behandelt foto’s en video’s als aparte bestanden, maar de importbatch bevat vaak beide. Controleer dus wat is geselecteerd voordat je op verwijderen tikt.
Eén ding wil ik toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Ik zou niet alleen op het woord geïmporteerd vertrouwen. Ik heb gezien dat mensen foto’s naar een pc verplaatsen, denken dat alles goed is gekopieerd, daarna de originelen verwijderen en later ontdekken dat een paar .MOV-bestanden ontbreken of niet leesbaar zijn. Open eerst de doelmap op je computer. Tel de bestanden. Speel een paar video’s af. Grote 4K-clips mislukken vaker dan foto’s in mijn ervaring.
Snelle manier om veilig te blijven:
- Sorteer je computermap op bestandstype.
- Controleer of je .JPG-, .HEIC-, .MOV- en .MP4-bestanden aanwezig zijn.
- Speel 2 of 3 willekeurige video’s volledig af.
- Verwijder daarna van je iPhone.
Als je sneller ruimte wilt vrijmaken, leveren video’s meestal het meeste op. Een iPhone-video van 1 minuut in 4K60 is vaak ongeveer 400 MB. 100 foto’s nemen mogelijk minder ruimte in dan één korte clip. Daarom verandert de opslag soms nauwelijks nadat je alleen foto’s hebt verwijderd.
Als je doel daarnaast is om opslag op te schonen na het importeren, helpt Clever Cleaner om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller te vinden dan wanneer je het met de hand doet.
Voor meer ervaringen van Apple-gebruikers over het opschonen van iPhone-opslag is deze thread nuttig:
hoe Apple-gebruikers iPhone-opslag vrijmaken met Clever Cleaner
Ja, video’s kunnen ook worden verwijderd, maar alleen als de video’s deel uitmaken van wat je verwijdert.
Dat is het deel dat mensen missen. Geïmporteerd betekent niet altijd veilig om te wissen. Als je naar een computer hebt geïmporteerd, weet de iPhone niet automatisch dat je hebt gecontroleerd of elk videobestand goed is overgekomen. Een foto die half kapot wordt gekopieerd is vervelend. Een video waarbij dat gebeurt is veel erger. Ik ben het eigenlijk een beetje oneens met @mikeappsreviewer over te snel in bulk verwijderen. Snel is prima, maar controleer eerst.
Wat ik zou doen:
- open de map op je computer
- controleer of de videobestanden er echt staan
- speel er een paar af, vooral de grotere
- verwijder ze daarna van de iPhone
Ook zal verwijderen van de iPhone geen invloed hebben op de kopieën die al op je computer staan. Het verwijdert alleen de originelen die op de telefoon zijn opgeslagen.
Nog een aandachtspunt: als iCloud-foto’s aan staat, kan verwijderen van de iPhone ook verwijderen uit iCloud en van andere gesynchroniseerde Apple-apparaten. Dat is het echte gevaar, niet het importeren zelf. @byteguru had gelijk om voorzichtig te zijn.
Als je na het importeren aan het opruimen bent, is Clever Cleaner handig om enorme video’s en dubbele opnames te vinden voordat je van alles gaat verwijderen. Ik vond deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag ook best prettig leesbaar.
Korte versie: ja, video’s kunnen ook worden verwijderd als je ze ook selecteert/verwijdert, dus controleer dubbel wat er eerst is gekopieerd.
Kleine correctie op waar @byteguru, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer op doelen: importeren creëert geen speciale relatie verwijder geïmporteerde set op de iPhone. Foto’s en video’s zijn gewoon afzonderlijke onderdelen in je bibliotheek. Video’s worden dus alleen verwijderd als die videobestanden behoren tot wat je verwijdert.
De grotere valkuil zijn Live Photos. Vooral op een Windows-pc kun je eindigen met een stilstaand beeld plus een afzonderlijk kort videocomponent, en mensen denken dat ze de foto hebben gekopieerd terwijl ze het bewegingsdeel niet goed hebben meegekopieerd. Daarom zou ik specifiek controleren op Live Photos en slo-mo-clips, niet alleen op willekeurige .MOV-bestanden.
Als je daarnaast iCloud-foto’s gebruikt, betekent verwijderen op de iPhone echt verwijderen uit de gesynchroniseerde bibliotheek, niet alleen het los opschonen van lokale opslag.
Als je de ruimte wilt controleren voordat je iets verwijdert, is Clever Cleaner prima om snel grote video’s zichtbaar te maken.
Voordelen:
- snelle opruiming op basis van grootte
- eenvoudige duplicatenscan
- handig om grote vergeten clips te vinden
Nadelen:
- ik zou geen enkele cleaner vertrouwen als mijn enige back-upcontrole
- duplicaatsuggesties hebben nog steeds menselijke controle nodig
- minder nuttig als je bibliotheek al goed georganiseerd is
Dus ja, video’s kunnen ook verdwijnen, maar alleen de video’s die je daadwerkelijk selecteert of in batch verwijdert.