Uønskede filer på iPhone – hvordan håndterer I andre det?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op med cache, midlertidige filer og andet unødvendigt indhold, som jeg ikke nemt kan identificere. Hvad er den sikreste måde at fjerne unødvendige filer og frigøre lagerplads på uden at slette vigtige apps, billeder eller data?

Det bedste sted at starte er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Giv den et øjeblik til at beregne det hele, og se derefter, hvilke kategorier der faktisk optager plads. Det er mere nyttigt end at slette tilfældige filer og håbe, at det gør en forskel.

Jeg plejede at antage, at min iPhone var fyldt med uønskede filer. I virkeligheden var det meste ting, jeg havde glemt: dublerede billeder, skærmbilleder, store videoer, offline-downloads og appcacher. iOS samler ikke uønskede filer på helt samme måde som en Windows-pc, og tredjepartsapps kan alligevel ikke rydde op i Apples systemfiler.

Billeder er som regel det første, jeg fokuserer på, hvis de ligger nær toppen af listen over lagerforbrug. Det bliver hurtigt trættende at gennemgå tusindvis af billeder manuelt, så jeg bruger Clever Cleaner. Den scanner billedbiblioteket lokalt og sorterer dublerede eller lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og store videoer. Der er ingen reklamer, og gratisversionen klarer almindelig oprydning ganske godt.

Når jeg har givet den adgang til billedbiblioteket, gør jeg normalt følgende:

1. Start med Lignende. Den grupperer dublerede og næsten identiske billeder og foreslår, hvilket du skal beholde. Kontrollér markeringerne før sletning, da du kan ændre dem.
  2. Åbn Videoer, og find store optagelser, der ikke er værd at beholde.
  3. Gennemgå Live Photos og Skærmbilleder. Begge dele kan ubemærket optage meget lagerplads.
  4. Brug Smart oprydning, hvis du hurtigt vil gennemgå det hele. Tilstanden Swipe er bedre, hvis du foretrækker selv at træffe hver eneste beslutning.
  5. Når du er færdig, skal du gå til appen Fotos og tømme Slettet for nylig.

Det sidste trin er vigtigt. Første gang jeg slettede omkring 500 billeder, ændrede min ledige lagerplads sig næsten ikke, fordi de stadig lå i Slettet for nylig. Da jeg tømte albummet, blev flere gigabyte ledige med det samme.

Der er et par andre steder, som er værd at kontrollere efter billedbiblioteket:

• Fjern eller slet apps, du ikke har brugt for nylig.
  • Fjern downloadede film, podcasts og musik fra streamingapps.
  • Kontrollér appen Arkiver for gamle downloads.
  • Slet store bilag i Beskeder uden at slette hele samtaler.
  • Ryd cacher i apps, der tilbyder denne mulighed, såsom Telegram.

Det har været nemmere at gøre dette i 10 eller 15 minutter med nogle ugers mellemrum end at vente på, at telefonen bliver helt fyldt. Siden jeg begyndte at holde styr på det, behøver jeg sjældent at skynde mig at frigøre plads, før jeg optager en video eller installerer en iOS-opdatering.

Installer ikke “oprydningsapps”, der hævder, at de kan rydde iOS-systemcachen, fordi Apple ikke giver dem denne adgang. Hvis Systemdata er usædvanligt store, kan en genstart af telefonen og en opdatering af iOS reducere den midlertidige lagerplads, men størrelsen kan variere, og det er normalt ikke noget, du selv kan slette på en sikker måde.

Begynd ikke at slette og geninstallere apps, bare fordi deres lagerforbrug ser stort ud. Det kan rydde en genstridig cache, men det kan også fjerne offline-downloads, kladder, gemte spildata eller andet, der aldrig er blevet synkroniseret. Tjek først selve appen for muligheder såsom Ryd cache, Administrer downloads eller Fjern offlineindhold.

Jeg ville fokusere på forskellen mellem Appstørrelse og Dokumenter og data i iPhone-lagring. Hvis Dokumenter og data fylder meget, og appen ikke tilbyder nogen oprydningsfunktion, skal du kontrollere, at dens vigtige data er synkroniseret, før du geninstallerer den. Safari-data kan også ryddes, men forvent, at du bliver logget ud af websteder, og at lokale webstedsindstillinger muligvis bliver fjernet.

Værktøjer til fotooprydning såsom Clever Cleaner kan hjælpe med at organisere dubletter og store mediefiler, men de kan ikke rydde iOS-systemdata. For denne kategori er den sikreste fremgangsmåde stadig at genstarte, opdatere iOS og sørge for, at der er nok ledig plads til, at telefonen kan administrere midlertidige filer. Hvis lagerforbruget fortsat er unormalt højt derefter, er en krypteret sikkerhedskopi på en computer efterfulgt af en gendannelse den mere omfattende, men sikrere, sidste udvej.

Hvis du bruger iCloud-fotos, skal du huske, at en “oprydning” i biblioteket også sletter disse fotos fra iCloud og dine andre synkroniserede enheder. Synkronisering er ikke en separat sikkerhedskopi. Før du tømmer Slettet for nylig, skal du sørge for, at alt vigtigt findes et andet sted, f.eks. på en computer eller et eksternt drev.

Som en mere sikker start kan du aktivere Optimer iPhone-lagring, så telefonen kan beholde mindre lokale versioner, mens originalerne forbliver i iCloud. Det giver normalt mere mening end at slette minder blot for at frigøre plads. Clever Cleaner kan gøre det lettere at finde lignende fotos og store videoer, men gennemgå programmets valg i stedet for at betragte alle næsten identiske filer som overflødige.

Jeg ville lade Systemdata være i fred, medmindre de fortsat fylder usædvanligt meget efter en genstart og en iOS-opdatering. Den mindst risikable måde at frigøre plads på er normalt at fjerne downloadede Netflix-afsnit, podcastfiler, kort og musik, fordi de kan downloades igen uden at påvirke dine kontodata.

Systemdata er ikke rigtig overflødige filer, så det er for det meste spild af tid at forsøge at rydde dem. Det er Apple, der gemmer midlertidige filer, som systemet selv sletter, når lagerpladsen bliver knap, og derfor svinger tallet. Brug i stedet din energi på at rydde op i billeder og downloads, som @lena2002 nævnte – det er dér, den reelle plads gemmer sig.