Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-stasjonen min og innså det ikke før etter at jeg hadde lagret andre dokumenter på den. Jeg prøver å gjenopprette bilder og arbeidsfiler, men jeg er ikke sikker på hvilken metode for filgjenoppretting fra USB som er tryggest, eller om de slettede dataene fortsatt kan gjenopprettes. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en USB på uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg lærte dette på den harde måten, så la oss ta det viktigste først. Hvis USB-pinnen din lager klikkelyder, kobler seg fra og til igjen av seg selv, eller føles varm i hånden, koble den fra nå. Ikke fortsett å teste den. Ikke kjør reparasjonsverktøy. Lever den til et datagjenopprettingsverksted.
En ting til som folk stadig gjør feil, CHKDSK er et dårlig trekk på dette stadiet. Det prøver å bygge opp stasjonen igjen slik at Windows kan bruke den på nytt. Det høres bra ut, men hvis målet ditt er filgjenoppretting, kan det skrive om deler av filsystemet og etterlate de gamle filene dine oppstykket eller borte for godt.
Hvis de enkle sjekkene ikke fikk filene dine tilbake, ville jeg anta at én av to ting har skjedd. Filtabellen er skadet, eller filene ble faktisk slettet. På det tidspunktet sluttet jeg å kaste bort tid på innebygde løsninger og brukte gjenopprettingsprogramvare i stedet.
Du vil se mange innlegg som anbefaler PhotoRec, TestDisk og Windows File Recovery. Jeg prøvde dem. De er greie hvis du lever i Terminal og ikke har noe imot å bruke timer på opprydding etterpå. For de fleste er de ganske tunge. Særlig PhotoRec ga meg en haug med filer med navn som f123456.jpg, ingen mapper, ingen struktur og ingen anelse om hva som hørte til hvor. Hvis du har år med bilder eller arbeidsdokumenter, er det brutalt å sortere det rotet.
Det som fungerte bedre for meg var Disk Drill. Jeg sier ikke at det fikser død maskinvare, det gjør det ikke. Men for en USB-stasjon med filsystemskade eller slettede data hadde jeg en mye enklere opplevelse med det enn med de gratis terminalverktøyene.
Her er hvorfor jeg holdt meg til det:
1. Det lar deg lage et bilde av USB-en først.
Denne delen er viktigere enn folk tror. Du lager en full byte-for-byte-kopi av den sviktende stasjonen, og skanner deretter kopien i stedet for å belaste den opprinnelige enheten igjen og igjen. Hvis flash-stasjonen din er ustabil, reduserer dette risikoen for å presse den over kanten.
2. Du får forhåndsvisninger før gjenoppretting.
Dette likte jeg veldig godt. Jeg kunne åpne bilder, videoer og dokumenter som ble funnet før jeg gjenopprettet dem, så jeg slapp å gjette. Det sparer tid, og du får vite om filene er intakte.
3. Mappestruktur og filnavn overlever som regel bedre.
Dette var det viktigste for meg. Sammenlignet med kommandolinjeverktøy gjorde det en bedre jobb med å bevare katalogstrukturen og gjenkjenne et bredt spekter av filtyper. Det fungerer også med BitLocker-krypterte stasjoner, noe som hjalp med en USB-pinne fra kontoret jeg måtte håndtere.
Når du gjenoppretter filer, lagre dem på datamaskinens interne disk, ikke tilbake på USB-pinnen du prøver å redde. Jeg vet dette høres åpenbart ut, men folk gjør det. Å skrive gjenopprettede data til samme enhet kan overskrive akkurat de filene du prøver å hente ut. Da er du ferdig.
Etter at du har kopiert over alt og sjekket filene dine, slett og reformater USB-en hvis du fortsatt stoler på den. Jeg personlig, hvis en pinne begynte å oppføre seg rart én gang, pensjonerte jeg den vanligvis. Lagring er billig. Tapte filer er det ikke.
Det er ruten jeg ville tatt. Senk tempoet, ikke skriv noe nytt til USB-en, og gjenopprett til en annen disk.
Slutt å bruke USB-en akkurat nå. Hver nye lagring senker sjansene dine. Siden du allerede har skrevet nye filer til den, er noen slettede data borte for godt. Hva som overlever avhenger av hva som ble overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke kjør CHKDSK først. Jeg er likevel litt uenig i at kommandolinjeverktøy er ubrukelige. Hvis du er tålmodig, er Windows File Recovery verdt ett forsøk fordi det er gratis og laget for slettede filer. Bruk Recovery mode for dokumenter og bilder, og gjenopprett til PC-en din, ikke USB-en.
Hvis du vil ha den raskere løsningen, er Disk Drill enklere å sortere gjennom. Bedre forhåndsvisninger, bedre filtrering, mindre rot etter skanningen. For blandede filtyper på en USB-enhet sparer det tid. Hvis minnepinnen kobler fra eller gir lesefeil, slutt å tukle med den og jobb fra en annen kopi hvis mulig.
Rask rekkefølge jeg ville brukt:
- Slutt å skrive til USB-en.
- Koble den til en stabil PC, uten huber.
- Prøv Windows File Recovery først.
- Hvis resultatene er rotete eller ufullstendige, skann med Disk Drill.
- Lagre gjenopprettede filer på den interne disken din.
Hvis du vil ha en grei oversikt over de beste verktøyene for USB-gjenoppretting, hjelper dette:
se en enkel guide til den beste programvaren for datagjenoppretting for 2026
Det viktigste er fart. Jo mer du bruker stasjonen, desto dårligere blir sjansene dine.
Siden du allerede har lagret nye ting på USB-en, kan noen av de slettede filene være delvis eller helt overskrevet. Den delen suger, men det betyr ikke automatisk at alt er borte.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel om å ikke skrive noe annet og ikke gjenopprette tilbake til samme minnepinne. Der jeg er litt uenig, er tankegangen om å prøve alle gratisverktøy først. Noen ganger kaster det bare bort tid mens stasjonen fortsetter å bli belastet. Hvis USB-en er stabil og monteres normalt, ville jeg hoppet rett til å lage et image av den, og så jobbe fra imaget. Det er det tryggere valget imo.
For bilder og arbeidsdokumenter ville jeg ha ønsket et verktøy som kan vise forhåndsvisninger og sortere etter filtype raskt. Det er der Disk Drill faktisk er nyttig, spesielt for gjenoppretting av filer fra USB etter utilsiktet sletting. Ikke magi, bare enklere å bekrefte hva som kan gjenopprettes før du dumper hundrevis av søppelfiler på PC-en din. Hvis den opprinnelige mappestrukturen fortsatt finnes i metadataene, kan det hende den henter noe av det også, og det er stort.
En ekstra ting som ingen nevnte særlig mye: sjekk om filene ble kopiert, ikke flyttet. Noen ganger tror folk at de slettet fra USB, men de faktiske kopiene finnes fortsatt i Nylig brukt, mapper for skysynkronisering, e-postvedlegg, midlertidige eksportmapper eller app-spesifikke autolagringsplasseringer. Office- og Adobe-apper kan være utspekulerte på den måten.
Hvis USB-en også er billig/generisk, ikke stol på den etter dette selv om gjenopprettingen fungerer. Flash-minnepinner feiler på dumme måter hele tiden. Har opplevd det selv, mistet et semesterprosjekt, følte meg skikkelig smart lol.
Hvis du vil ha flere meninger og sammenligninger av verktøy, er denne tråden ganske solid:
beste måter å gjenopprette slettede filer fra en defekt USB-enhet
Kort versjon:
- Slutt å bruke USB-en
- Lag et image hvis mulig
- Skann imaget med Disk Drill
- Gjenopprett til datamaskinen din, ikke USB-en
- Bytt ut stasjonen etterpå
Hvis minnepinnen kobler fra, fryser Explorer eller får rare lesefeil, stopp med gjør det selv-forsøk og vurder en proff før det blir verre.