iPhone-lagringen min fylles stadig opp med hurtigbuffer, midlertidige filer og annet søppel jeg ikke enkelt kan identifisere. Hva er den tryggeste måten å fjerne søppelfiler og frigjøre lagringsplass på uten å slette viktige apper, bilder eller data?
Det beste stedet å starte er Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent et øyeblikk mens alt beregnes, og se deretter hvilke kategorier som faktisk tar opp plass. Det er mer nyttig enn å slette tilfeldige filer og håpe at det gjør en forskjell.
Jeg pleide å tro at iPhonen min var full av søppelfiler. I virkeligheten var det meste ting jeg hadde glemt: dupliserte bilder, skjermbilder, store videoer, nedlastinger for frakoblet bruk og appbuffere. iOS samler ikke opp søppel på helt samme måte som en Windows-PC, og tredjepartsapper kan uansett ikke rydde i Apples systemfiler.
Bilder er vanligvis det første jeg tar tak i hvis de ligger nær toppen av lagringslisten. Det blir fort kjedelig å gå gjennom tusenvis av bilder manuelt, så jeg bruker Clever Cleaner. Den skanner bildebiblioteket lokalt og sorterer ut dupliserte eller lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store videoer. Det er ingen annonser, og gratisversjonen dekker vanlig opprydding ganske bra.
Etter at jeg har gitt den tilgang til bildebiblioteket, gjør jeg vanligvis dette:
- Begynn med Lignende. Den grupperer dupliserte og nesten identiske bilder og foreslår hvilket du bør beholde. Kontroller valgene før du sletter, siden du kan endre dem.
- Åpne Videoer og se etter store opptak som ikke er verdt å beholde.
- Gå gjennom Live Photos og Skjermbilder. Begge kan ubemerket ta opp mye lagringsplass.
- Bruk Smart opprydding hvis du vil bli raskt ferdig. Sveipemodus er bedre hvis du foretrekker å ta alle avgjørelsene selv.
- Når du er ferdig, går du til Bilder-appen og tømmer Nylig slettet.
Det siste trinnet er viktig. Første gang jeg slettet rundt 500 bilder, endret den tilgjengelige lagringsplassen seg nesten ikke fordi bildene fortsatt lå i Nylig slettet. Så snart jeg tømte albumet, ble flere gigabyte tilgjengelig med én gang.
Det finnes noen andre steder det er verdt å sjekke etter bildebiblioteket:
- Avlast eller slett apper du ikke har brukt i det siste.
- Fjern nedlastede filmer, podkaster og musikk fra strømmeapper.
- Sjekk Filer-appen for gamle nedlastinger.
- Slett store vedlegg i Meldinger uten å slette hele samtaler.
- Tøm bufferen i apper som tilbyr dette alternativet, for eksempel Telegram.
Det har vært enklere å gjøre dette i 10 eller 15 minutter med noen ukers mellomrom enn å vente til telefonen blir helt full. Etter at jeg begynte å følge opp dette regelmessig, trenger jeg sjelden å frigjøre plass i full fart før jeg tar opp en video eller installerer en iOS-oppdatering.
Ikke installer «oppryddingsapper» som hevder at de kan tømme systembufferen i iOS, fordi Apple ikke gir dem denne tilgangen. Hvis Systemdata er uvanlig stort, kan det å starte telefonen på nytt og oppdatere iOS redusere den midlertidige lagringsbruken, men størrelsen kan variere, og dette er vanligvis ikke noe du trygt kan slette selv.
Ikke begynn å slette og installere apper på nytt bare fordi lagringstallet deres ser høyt ut. Det kan tømme en gjenstridig hurtigbuffer, men det kan også fjerne nedlastinger for frakoblet bruk, utkast, lagrede spilldata eller annet som aldri ble synkronisert. Sjekk først om selve appen har alternativer som Tøm hurtigbuffer, Administrer nedlastinger eller Fjern frakoblet innhold.
Jeg ville fokusert på forskjellen mellom Appstørrelse og Dokumenter og data under iPhone-lagring. Hvis Dokumenter og data er svært omfattende og appen ikke har noen funksjon for opprydding, bør du kontrollere at viktige data er synkronisert før du installerer den på nytt. Safari-data kan også slettes, men vær forberedt på at nettsteder logger deg ut og muligens fjerner lokale nettstedsinnstillinger.
Verktøy for bildeopprydding, som Clever Cleaner, kan hjelpe med å organisere duplikater og store mediefiler, men de kan ikke rydde opp i iOS-systemdata. For denne kategorien er den tryggeste fremgangsmåten fortsatt å starte telefonen på nytt, oppdatere iOS og sørge for at det er nok ledig plass til at telefonen kan håndtere midlertidige filer. Hvis lagringsbruken fortsatt er unormalt høy etter dette, er en kryptert sikkerhetskopi på en datamaskin etterfulgt av en gjenoppretting den mer omfattende, men tryggere, siste utveien.
Hvis du bruker iCloud-bilder, må du huske at når du «rydder» i biblioteket, slettes disse bildene også fra iCloud og de andre synkroniserte enhetene dine. Synkronisering er ikke en separat sikkerhetskopi. Før du tømmer Nylig slettet, må du kontrollere at alt viktig finnes et annet sted, for eksempel på en datamaskin eller ekstern harddisk.
For å starte på en tryggere måte kan du aktivere Optimaliser iPhone-lagring, slik at telefonen kan beholde mindre lokale versjoner mens originalene forblir i iCloud. Det er vanligvis mer fornuftig enn å slette minner bare for å frigjøre plass. Clever Cleaner kan gjøre det enklere å finne lignende bilder og store videoer, men gå gjennom valgene i stedet for å behandle alle nesten-duplikater som unødvendige.
Jeg ville latt Systemdata være i fred med mindre det fortsatt tar uvanlig mye plass etter en omstart og iOS-oppdatering. Den minst risikable måten å frigjøre plass på er vanligvis å fjerne nedlastede Netflix-episoder, podkastfiler, kart og musikk, fordi disse kan lastes ned på nytt uten at det påvirker kontodataene dine.
Systemdata er egentlig ikke søppel, så det er stort sett bortkastet tid å prøve å bli kvitt dem. Det er midlertidige filer som Apple beholder og sletter automatisk når lagringsplassen begynner å bli knapp, og derfor varierer tallet. Bruk heller tiden på å rydde opp i bilder og nedlastinger, slik @lena2002 nevnte. Det er der den virkelige plassbesparelsen ligger.