Jeg tømte papirkurven på Macen min ved et uhell og innså at viktige filer fortsatt lå der. Jeg trenger hjelp til å finne ut om dataene er permanent slettet, eller om det finnes en trygg måte å gjenopprette tapte filer på macOS før noe blir overskrevet.
Jeg gjorde dette mot meg selv på en MacBook Air, og ja, den delen hvor magen synker er ekte. Jeg tømte Papirkurv med en mappe med arbeidsfiler og bilder i. Jeg trodde det var over. Det var det ikke.
Å tømme Papirkurv på macOS sletter ikke alltid fildataene med en gang. Det som vanligvis skjer først er enklere. Systemet fjerner filoppføringen og markerer plassen som ledig. Inntil nye data havner på de samme blokkene, ligger ofte deler av de gamle filene fortsatt der.
Den dårlige delen er SSD-en.
De fleste nyere Mac-er bruker SSD-lagring, og TRIM kjører i bakgrunnen. TRIM ber disken om å tømme slettede blokker. Noen ganger skjer det raskt. Noen ganger finnes det et tidsvindu før det skjer. Jeg ville ikke satset på timing. Hvis du har slettet noe viktig, slutt å bruke Mac-en. Ikke fortsett å surfe, ikke installer tilfeldig søppel, ikke flytt filer rundt.
Det som fungerte for meg var Disk Drill. Jeg hadde prøvd et par andre gjenopprettingsverktøy først. Ett håndterte ikke APFS godt. Et annet ble rotete med Apple Silicon-tillatelser. Dette ga meg minst friksjon, noe som betydde mye fordi jeg allerede var irritert og sliten.
Her er nøyaktig fremgangsmåten jeg brukte.
- Jeg sluttet å bruke Mac-en med en gang, bortsett fra det jeg trengte for gjenopprettingen.
- Jeg koblet til en ekstern USB-SSD.
- Jeg installerte Disk Drill på den eksterne SSD-en, ikke på Mac-ens interne disk.
- Jeg åpnet Systeminnstillinger, deretter Personvern og sikkerhet, og så Full disktilgang.
- Jeg ga Disk Drill Full disktilgang slik at det kunne skanne den interne disken ordentlig.
- I Disk Drill valgte jeg den interne SSD-en fra enhetslisten.
- Jeg startet skanningen med “Søk etter tapte data”.
- På min MacBook Air tok skanningen omtrent en time.
- Etter at den var ferdig, åpnet jeg “Se gjennom funne elementer”.
- Jeg filtrerte resultatene hardt. Dokumenter og bilder først. Hvis du ikke filtrerer, drukner du i søppel.
- Jeg forhåndsviste filer før jeg gjenopprettet dem. Hvis forhåndsvisningen åpnet rent, gikk gjenopprettingen vanligvis fint for meg.
- Jeg valgte det jeg trengte og trykket på Gjenopprett.
- Jeg lagret alle gjenopprettede filer til den eksterne SSD-en, aldri tilbake til Mac-ens interne disk.
Resultatet mitt var bedre enn jeg forventet. Jeg fikk tilbake nesten alle dokumentene mine, pluss de fleste bildene. Noen få midlertidige filer og cacherester var ødelagte, noe jeg uansett ikke brydde meg om. Det viktige kom tilbake, med filnavn inkludert i mange tilfeller.
Hvis du hadde satt opp Time Machine før dette skjedde, start der. Ingen konkurranse. Det er tryggere, raskere, og du beholder den opprinnelige mappestrukturen.
Dette er den grunnleggende veien.
- Åpne Time Machine fra menylinjen eller via Spotlight.
- Gå til mappen der de slettede filene pleide å ligge.
- Gå tilbake til et tidspunkt før du tømte Papirkurv.
- Velg filene.
- Klikk på Gjenopprett.
Det legger dem tilbake der de kom fra, med navn og mapper fortsatt på plass.
Sjekk også stedene folk glemmer, fordi slettede filer ofte fortsatt finnes et annet sted:
- iCloud Drive
- Nylig slettet i Bilder
- Nylig slettet i Notater
- Slettede filer i Dropbox
- Papirkurv og versjonshistorikk i Google Drive
- Eksterne disker med eldre kopier
En ting til jeg lærte på den harde måten. Hvis de manglende filene opprinnelig kom fra et SD-kort, kamerakort eller dronelagring, er gjenoppretting fra det originale kortet noen ganger enklere enn fra Mac-en, så lenge du ikke har brukt kortet på nytt ennå.
Og vær så snill, ikke begynn å installere Mac-renseapper eller kjøre optimaliseringsverktøy akkurat nå. Dårlig timing. Gjenoppretting først. Opprydding senere, hvis i det hele tatt.
Hvis gjenopprettingsprogramvare ikke viser noe og filene betyr noe for jobb, juridiske forhold eller uerstattelige bilder, er siste stopp et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium. For det vanlige tilfellet med jeg tømte Papirkurv og gjorde en tabbe, er programvaregjenoppretting veien jeg ville prøvd først. Det er det mest realistiske alternativet, og i mitt tilfelle reddet det meg.
Å tømme Papirkurv på en Mac er ikke alltid slutten, men sjansene avhenger av lagringen din og hva du gjorde etterpå. Hvis Mac-en din har en SSD, er gjenopprettingsvinduet ofte kort. Så slutt å skrive data til den interne disken. Ingen oppdateringer, ingen store nedlastinger, ingen synkronisering hvis du kan unngå det.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i den første delen, slutt å bruke Mac-en raskt. Der jeg er litt uenig er dette. Jeg ville sjekket innebygde gjenopprettingskilder før jeg brukte tid på en full råskanning. Det er raskere, tryggere og mindre rotete.
Prøv disse i denne rekkefølgen.
- Time Machine-øyeblikksbilder. Selv om du ikke bruker en ekstern Time Machine-disk hele tiden, beholder macOS noen ganger lokale øyeblikksbilder.
- iCloud Drive på nettet. Slettede filer ligger ofte i Nylig slettet i opptil 30 dager.
- Appnivå-kurver. Bilder, Notater, Mail-vedlegg, Pages og noen tredjepartsapper har sine egne slettede elementer.
- En annen Mac, iPhone eller iPad knyttet til samme Apple-ID. Noen ganger finnes filen fortsatt lokalt på én enhet.
Hvis ingen av disse gir treff, bruk gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et av de bedre alternativene for Mac fordi det håndterer APFS godt nok, og forhåndsvisningsfunksjonen sparer tid. Det viktigste er hvor du lagrer gjenopprettede filer. Legg dem på en ekstern disk, ikke på Mac-ens interne disk. Folk gjør ofte feil her.
En annen vinkel folk hopper over. Hvis filen kom fra e-post, Meldinger, Slack, WhatsApp desktop eller en opplasting i nettleseren, gå tilbake til den opprinnelige tråden eller tjenesten. Jeg fikk tilbake en slettet PDF på denne måten etter å ha kastet bort en time på skanning.
Dette er også en solid kort guide hvis du vil ha en visuell gjennomgang, raske trinn for gjenoppretting av slettede filer i macOS.
Hvis filene er forretning, skatt eller juridiske dokumenter, slutt med gjør det selv hvis skanningene begynner å returnere ødelagt søppel. På det punktet er et gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Ikke alltid permanent, men jeg ville protestert litt mot instinktet om å skanne ASAP fra @mikeappsreviewer og @byteguru. På nyere Mac-er, spesielt Apple silicon med SSD + TRIM, kan vinduet være absurd kort, så første trekk er ikke å gjøre mer på Mac-en. Første trekk er å isolere den.
Det jeg mener:
- koble fra Wi‑Fi hvis iCloud/Desktop-synk er aktiv
- avslutt apper som kan fortsette å skrive cachefiler
- ikke start på nytt gjentatte ganger bare for å se om det kommer tilbake
- ikke installer cleanere, antivirus eller annet systemskrot
En ting folk glemmer: hvis filene var i iCloud Drive/Desktop/Documents-synk, sjekk iCloud.com fra en annen enhet. Noen ganger er Mac-kopien borte, men skykopien eller Nylig slettet finnes fortsatt. Samme idé for OneDrive, Dropbox, Adobe Cloud, til og med Office-autolagring/versjonshistorikk. Den ruten er mye renere enn gjenoppretting på blokknivå.
Sjekk også om filen nylig ble åpnet i appen. Noen apper beholder autogjenopprettingskopier utenfor Papirkurven:
- Word/Excel autogjenoppretting
- Preview midlertidige versjoner
- Final Cut- eller Logic-biblioteker
- Photoshop sky-/historikkversjoner
Hvis du ikke finner noe der, så ja, Disk Drill er et rimelig neste steg på macOS. Jeg ville bare brukt det fra en ekstern disk og gjenopprettet til en ekstern disk. Den delen betyr mer enn folk tror. Hvis det finner filer med gyldige forhåndsvisninger, er sjansene dine ganske gode. Hvis alt du får er navnløst råskrot, begynner situasjonen sannsynligvis å bli stygg.
En annen vinkel: hvis FileVault var aktivert og TRIM allerede har gjort sitt, faller sjansene for gjenoppretting kraftig. På det punktet kan selv profesjonell gjenoppretting mislykkes fordi slettede krypterte blokker i praksis er tapt.
Hvis du vil ha en solid forklaring, er denne sammenligningen av beste programvare for Mac-datagjenoppretting og gjenopprettingsguide mer nyttig enn de vanlige fluffy videoene.
Kortversjon: slutt å bruke Mac-en, sjekk først gjenoppretting i skyen/app-nivå, prøv deretter Disk Drill, og vurder først deretter et laboratorium hvis filene virkelig er uerstattelige.
En ting jeg ville lagt til til det @byteguru, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer sa: sjekk om filene noen gang ble indeksert eller bufret et annet sted på Mac-en før du går helt i gjenopprettingsmodus.
Noen ofte oversette steder:
- Spotlight-forhåndsvisninger eller Quick Look-buffer kan noen ganger avsløre nok til å identifisere hva som gikk tapt
- Nylig brukt-lister inne i appen som opprettet filen kan peke til alternative lagringssteder
- Terminal-historikk kan hjelpe hvis filen ble flyttet eller kopiert nylig
- Delte teamplattformer som Slack, Notion, Teams, Canva eller Adobe-apper beholder ofte opplastede kopier utenfor Mac-en din
Jeg er litt uenig i ideen om at en skanning alltid er det neste beste trekket. På APFS SSD-Mac-er kan skanninger gi et fjell av fragmenter, og folk kaster bort timevis på å grave gjennom søppel når den egentlige filen fortsatt finnes i en synkronisert tjeneste eller appbibliotek.
Hvis du trenger programvare, er Disk Drill et rimelig valg.
Fordeler:
- god APFS-støtte
- enkel forhåndsvisning
- enklere grensesnitt enn noen konkurrenter
Ulemper:
- skanneresultater kan være støyende
- full gjenoppretting er betalt
- ikke magisk hvis TRIM og FileVault allerede har stengt døren
Hvis dette virkelig er kritiske data, bør du vurdere å lage en sikkerhetskopi på sektornivå av disken først, og deretter arbeide fra kopien. Det er tryggere enn å fortsette å rote borti originaldisken.