Skräpfiler på iPhone – hur hanterar ni andra detta?

Lagringsutrymmet på min iPhone fylls hela tiden med cache, tillfälliga filer och annat skräp som jag inte enkelt kan identifiera. Vilket är det säkraste sättet att ta bort skräpfiler och frigöra lagringsutrymme utan att radera viktiga appar, bilder eller data?

Det bästa stället att börja på är Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Vänta en stund medan allt beräknas och se sedan efter vilka kategorier som faktiskt tar upp utrymme. Det är mer användbart än att radera slumpmässiga filer och hoppas att det gör någon skillnad.

Jag brukade anta att min iPhone var full av skräpfiler. I själva verket var det mesta sådant jag hade glömt bort: dubbletter av bilder, skärmbilder, stora videor, hämtat offlineinnehåll och appcachar. iOS samlar inte på sig skräp på riktigt samma sätt som en Windows-dator gör, och tredjepartsappar kan ändå inte rensa Apples systemfiler.

Bilder är vanligtvis det första jag tar itu med om de ligger nära toppen av lagringslistan. Att gå igenom tusentals bilder manuellt blir snabbt tröttsamt, så jag använder Clever Cleaner. Den skannar bildbiblioteket lokalt och sorterar dubbletter eller liknande bilder, skärmbilder, Live Photos och stora videor. Det finns inga annonser, och gratisversionen räcker bra för vanlig rensning.

När jag har gett appen åtkomst till bildbiblioteket brukar jag göra så här:

1. Börja med Liknande. Funktionen grupperar dubbletter och nästan identiska bilder samt föreslår vilken som ska behållas. Kontrollera markeringarna innan du raderar eftersom du kan ändra dem.
  2. Öppna Videor och leta efter stora inspelningar som inte är värda att behålla.
  3. Gå igenom Live Photos och Skärmbilder. Båda kan i det tysta ta upp mycket lagringsutrymme.
  4. Använd Smart rensning om du vill bli klar snabbt. Läget Svep är bättre om du föredrar att fatta varje beslut själv.
  5. När du är klar går du till appen Bilder och tömmer Senast raderade.

Det sista steget är viktigt. Första gången jag raderade omkring 500 bilder ökade mitt tillgängliga lagringsutrymme knappt alls eftersom de fortfarande fanns kvar i Senast raderade. Så fort jag tömde det albumet blev flera gigabyte tillgängliga direkt.

Det finns några andra ställen som är värda att kontrollera efter bildbiblioteket:

• Avlasta eller radera appar som du inte har använt på länge.
  • Ta bort hämtade filmer, poddar och musik från streamingappar.
  • Kontrollera appen Filer efter gamla hämtningar.
  • Radera stora bilagor i Meddelanden utan att ta bort hela konversationer.
  • Rensa cachar i appar som har det alternativet, till exempel Telegram.

Att göra detta i 10 eller 15 minuter med några veckors mellanrum har varit enklare än att vänta tills telefonen blir helt full. Sedan jag började hålla efter lagringen behöver jag sällan försöka frigöra utrymme i sista minuten innan jag spelar in en video eller installerar en iOS-uppdatering.

Installera inte ”rensningsappar” som påstår att de kan rensa iOS-systemets cacheminne, eftersom Apple inte ger dem sådan åtkomst. Om Systemdata är ovanligt stort kan en omstart av telefonen och uppdatering av iOS minska det tillfälliga lagringsutrymmet, men storleken kan variera och vanligtvis är det inget du själv kan radera på ett säkert sätt.

Börja inte radera och installera om appar bara för att deras lagringsstorlek ser stor ut. Det kan rensa en envis cache, men det kan också ta bort hämtat offlineinnehåll, utkast, sparade speldata eller sådant som aldrig har synkroniserats. Kontrollera först om själva appen har alternativ som Rensa cache, Hantera hämtningar eller Ta bort offlineinnehåll.

Jag skulle fokusera på skillnaden mellan Appstorlek och Dokument och data i iPhone-lagring. Om Dokument och data är mycket stort och appen inte erbjuder någon rensningsfunktion bör du bekräfta att viktiga data har synkroniserats innan du installerar om den. Safari-data kan också rensas, men räkna med att du loggas ut från webbplatser och att lokala webbplatsinställningar eventuellt tas bort.

Verktyg för bildrensning, som Clever Cleaner, kan hjälpa till att organisera dubbletter och stora mediefiler, men de kan inte rensa iOS-systemdata. För den kategorin är det säkraste tillvägagångssättet fortfarande att starta om enheten, uppdatera iOS och lämna tillräckligt med ledigt utrymme för att telefonen ska kunna hantera tillfälliga filer. Om lagringsanvändningen fortfarande är onormalt hög efter det är en krypterad säkerhetskopia på en dator följd av en återställning den mer omfattande, men säkrare, sista utvägen.

Om du använder iCloud-bilder ska du komma ihåg att en ”rensning” av biblioteket även raderar bilderna från iCloud och dina andra synkroniserade enheter. Synkronisering är inte en separat säkerhetskopia. Innan du tömmer Senast raderade bör du se till att allt viktigt finns sparat någon annanstans, till exempel på en dator eller extern hårddisk.

För en säkrare första åtgärd kan du aktivera Optimera iPhone-lagring så att telefonen kan behålla mindre lokala versioner medan originalen finns kvar i iCloud. Det är oftast bättre än att radera minnen enbart för att frigöra utrymme. Clever Cleaner kan göra det enklare att hitta liknande bilder och stora videor, men granska appens urval i stället för att betrakta varje nästan identisk fil som något som kan raderas.

Jag skulle låta Systemdata vara i fred om det inte förblir ovanligt stort efter en omstart och iOS-uppdatering. De minst riskfyllda utrymmesbesparingarna får du vanligtvis genom att ta bort nedladdade Netflix-avsnitt, poddfiler, kartor och musik, eftersom de kan laddas ned igen utan att dina kontouppgifter påverkas.

Systemdata är egentligen inte skräp, så att försöka rensa bort dem är oftast slöseri med tid. Det är Apple som behåller tillfälliga filer och rensar dem automatiskt när lagringsutrymmet börjar ta slut, vilket är anledningen till att siffran varierar. Lägg energin på att rensa bland bilder och hämtade filer, som @lena2002 nämnde, för det är där det verkliga utrymmet finns att frigöra.